1

Onderwerp: Gewenning van lopen na fietsen

Als beginner wil ik even checken hoe je best je lichaam gewoon maakt aan de opeenvolging van fietsen en lopen.

Na een fietstraining af en toe enkele km's lopen? of enkele specifieke trainingen van bv 5km fietsen, 1 km lopen en dit dan x-keer na elkaar?

2

Re: Gewenning van lopen na fietsen

De eerste keren wissel training heb ik een minuut of 20 gelopen na fiets training .
Maar ben dan ook geen expert in het triatlon gebeuren ha ha ..

Ondertussen al wel vaker wissel training gedaan , met hardlopen in verschillende zones na het fietsen .
Maar ook al twee keer 4 x gewisseld tussen fietsen ( 6 km )en lopen ( 1,5 km )

Voor morgen staat volgende training op het programma :
2 uur fietsen :20 minuten in fietsen , 3 X 8 minuten in zone 4 (aero positie ) met 4 minuten zone 2 ertussen .
Rest van de tijd ook zone 2 .
Daarna wissel naar hardlopen 45 minuten , iedere 5 minuten  afwisselend zone 3 en zone 4 .

3

Re: Gewenning van lopen na fietsen

Gewoon af en toe na een fietstraining enkele Km gaan lopen. Hoeft niet ver te zijn een 2-3 tal is in feite genoeg om je spieren aan het gevoel te laten wennen. Het zijn uiteindelijk toch de eerste meters die het zwaarst aanvoelen eens je in je ritme/tempo zit gaat het normaal gezien toch wel vlotjes.

4

Re: Gewenning van lopen na fietsen

Wat voor mij vooral werkt is ook echt de wissel training. Dus zorgen dat je na het fietsen binnen 1-2 minuten aan het lopen bent. Met de club training gaat dat goed. Fietsenrek, trainer blijft bij de spullen etc. Als ik het zelf doe gaat dat wat minder, en ik merk dat als als er meer dan 2-3 minuten tussenzit, dat het aanvoelt als 'gewoon' lopen.

5

Re: Gewenning van lopen na fietsen

Ik heb deze week gewoon na het fietsen een kort rondje gelopen. Voor mij voelde het heel onwennig en voor mijn spieren zwaar. Ook merkte ik dat mijn pas heel anders is na een flinke fietstraining, vooral zwaarder. Maar ik heb zelf gemerkt dat je na een meter of 500 wel in een ritme komt. Mijn snelheid was in ieder geval nog vergelijkbaar met mijn hardlooptrainingen, ook al voelde het niet zo. Ik denk dat dat prima is om te wennen aan de overgang, hoewel een echte wisseltraining denk ik wel effectiever zal zijn voor de wedstrijden zelf.

6

Re: Gewenning van lopen na fietsen

Als je voor de kortere afstanden traint is na het fietsen direcht 1km goed doorlopen keren en rustig terug lopen een goede training die je in regelmaat kunt doen en aangezien het maar 2km is niet echt extra recuperatie meebrengt.