1

Onderwerp: Ergernissen rondom stayeren!

Afgelopen weekend meegedaan met de kwart triathlon van Anna Paulowna. Met een windkracht 5 a 6 was het een zware wedstrijd. Voor mij begint de wedstrijd pas op de fiets omdat zwemmen meer overleven is. Als 56e uit het water om vervolgens aan een inhaalrace te beginnen.

De ene na de andere fietser haalde ik in. Tot ik iemand voor mij had waarbij ik maar langzaam dichterbij kwam. Uiteindelijk op een zwaar stuk tegen de wind in kwam ik hem voorbij zetten. Hier fietste ik maar rond de 32km/h. Nadat ik hem had ingehaald keek ik even achterom en zat hij vol in mijn wiel. Dit duurde een aantal minuten tot de weg draaide en wij wind mee hadden. Hier kwam hij mij weer voorbij. Ik heb nog een paar keer hoofdschuddend en met handgebaren duidelijk gemaakt wat ik vond van zijn actie. Maar het boeide hem niet zo veel. Ik hem dus een aantal minuten lekker uit de wind gehouden. Dit komt helaas vaker voor maar normaal gesproken heb ik hier niet zoveel last van omdat de triatleten van mijn sterkte vaak meer voorin het veld zitten omdat die ook veel beter zwemmen.

-bijdrage gewijzigd door admin-

2

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Lastig. Ik vind openbaar aan de schandpaal nagelen niet nodig, maar zo iemand mag inderdaad wel bij zichzelf te rade gaan.

Bij wie reed ze dan in het wiel, een man? Je ziet het wel vaker hoor, vaak dan ook nog van dezelfde vereniging. Dus dat is vast niet 'per ongeluk'.

3

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Heb dit jaar ook een wedstrijd in Geel gedaan en daar had de winnares dus ook in het wiel van mannelijke collega triathleten gehangen en op het podium werd ze uitgejouwd. Mooi ding dat de menigte er zich ook bij betrekt ze zal allersinds niet met een aangenaam gevoel huiswaards gekeerd zijn. Ik denk dat stayeren op dit moment het grootste en meest irritante probleem in de triatlon sport is en dit langzaam meer en meer groeit. Ben eens benieuwd hoe en wanneer er daar een oplossing voor komt? Er gaan al stemmen op om het toe te laten maar dan zijn er weer andere die de veiligheid enz voorop stellen. Al denk ik dat dit niet echt het probleem zal zijn.

4

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Ik snap eigenlijk het probleem met stayeren tijdens het fietsen niet. Bij zwemmen mag je ook kleven in een triathlon.

5

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Bij het zwemmen krijg je hooguit wat klappen en een trap tegen je neus. Kijk voor een vergelijk eens op http://www.rtvoost.nl/tv/uitzending.aspx?uid=395716, en dan rond 38:30, en bedenk wat er zou gebeuren wanneer je zo in aanraking komt met een wiel met drie of vier spaken. Niet moeilijk om te bedenken wat een opzetstuur met de buik van je mede groepsmaatje zou kunnen doen. Zo zijn er nog wel legio voorbeelden waarom je niet eens zou willen stayeren.

Overigens ben ik het niet eens met de uitspraak

Ik denk dat stayeren op dit moment het grootste en meest irritante probleem in de triatlon sport is en dit langzaam meer en meer groeit

, denk zelf dat het de laatste tijd minder is dan voorheen maar de ergernis groter wordt omdat we er een meer uitgesproken mening over krijgen. Wat dat betreft is het een heel goede zaak dat prijswinnaars aan de schandpaal worden genageld. Ik ben er wel voorstander van om zo'n penaltytent 50 meter voor de finish te hebben waar ze stayeraars een tijdje in te kijk zetten.

6

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Dit vind ik nu echt wel een dom vergelijk. Als je in een goeie zwemmer zijn voeten wil hangen moet je zelf ook goed kunnen zwemmen en kun je wat energie sparen. Maar om in een goeie fietser zijn wiel te hangen hoef je zelf helemaal zo goed niet te zijn en/of kun je het looponderdeel relatief fris aanvangen.

7

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Ik heb de start bijdrage van dit topic gewijzigd. Hoewel ik de ergernissen heel goed begrijp vind ik het niet goed om op dit forum personen aan de schandpaal te nagelen.

8

Re: Ergernissen rondom stayeren!

ronnyke schreef:

Dit vind ik nu echt wel een dom vergelijk. Als je in een goeie zwemmer zijn voeten wil hangen moet je zelf ook goed kunnen zwemmen en kun je wat energie sparen. Maar om in een goeie fietser zijn wiel te hangen hoef je zelf helemaal zo goed niet te zijn en/of kun je het looponderdeel relatief fris aanvangen.

Wel ff lezen ronnyke. Dit is typisch geschreven vanuit het veiligheidsaspect en niet het voordeel dat je eruit haalt. Natuurlijk scheelt dat enorm. Wat dat betreft mogen ze van mij aan de schandpaal (niet per se met naam en toenaam wink )

9

Re: Ergernissen rondom stayeren!

@ Wijnand: dat je mijn tekst aanpast kan ik nog wel begrijpen (naam weghalen) Maar dat je het halve bericht er af haalt begrijp ik niet. We leven niet in China! Zeker nu de NTB een anti stayer campagne aan het voeren is mag er best een scherpe discussie worden gehouden. Maar censuur (op de ze manier) in Nederland begrijp ik echt niet! 

Mag ik wel zeggen dat de winnares van Anna Paulowna minstens 5min in het wiel van een mannelijke deelnemer heeft gefietst? Of gaat dat ook te ver?

10

Re: Ergernissen rondom stayeren!

DVL schreef:

@ Wijnand: dat je mijn tekst aanpast kan ik nog wel begrijpen (naam weghalen) Maar dat je het halve bericht er af haalt begrijp ik niet. We leven niet in China! Zeker nu de NTB een anti stayer campagne aan het voeren is mag er best een scherpe discussie worden gehouden. Maar censuur (op de ze manier) in Nederland begrijp ik echt niet! 

Mag ik wel zeggen dat de winnares van Anna Paulowna minstens 5min in het wiel van een mannelijke deelnemer heeft gefietst? Of gaat dat ook te ver?

Ik heb het bericht inderdaad vrij grof gemod. Had misschien iets minder gekund maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ietwat geïrriteerd was door het feit dat je de naam zelfs bold had gemaakt. Er is m.i genoeg blijven staan om de discussie te voeren. Het op een negatieve manier zeer expliciet noemen van namen op dit platform vind ik lastig en niet gepast, daarentegen ben ik er zeker niet op tegen om de discussie stevig te voeren.

11

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Ik deed ook mee in Anna Paulowna, toevallig stond ik naar ik nu zie naast DVL in het PF, en ook achter in het veld reden velen werkelijk schaamteloos in elkaars wiel. Ik heb menig treintje ingehaald en een paar keer hoofdschuddend naar rechts gekeken. Maar tja, veel meer kun je niet doen.

12 Laatst bewerkt door Vanzella (23-08-16 09:46:39)

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Hmmm ik kon het niet laten even de uitslag erbij te pakken. Geen groot verschil tussen de nummer 1 en 2...

Het probleem blijft toch een beetje dat mensen ermee weg komen dat stayeren. Je ziet vrijwel nooit dat mensen in recreatieve wedstrijden daadwerkelijk de penaly box in moeten in Nederland. Natuurlijk is het soms druk op het parkoers (ik doe zaterdag bijvoorbeeld Veenendaal) en is het dan moeilijk om bij wind tegen stukken op 10 meter te blijven hangen. Ik kom er ook wel eens naast in zulke gevallen zonder in te halen en als de jury streng is moet ik ook een penalty krijgen (ik heb daarvoor zelfs nog nooit een waarschuwing gehad). Maar ook als er echt grof gestayerd wordt is het 9 van de 10 keer gewoon een waarschuwing als de jury het ziet.

Goed dat er veel aandacht voor is dit jaar, hopen dat de jury iets strenger optreed, maar we kunnen zelf ook wel wat doen volgens mij.

Als we maar duidelijk genoeg maken dat het niet kan en gewoon vals spelen is voorkomen we de helft. In IM Maastricht langs het kanaal werd ik gepasseerd door iemand met zo een gast strak in het wiel. De naam stond op het startnummer, dus ik roep zijn naam en zeg "zooo .... dat is een mooie 12 meter" met een cynisch duimpje en hij wappert er zo af.

zal vast niet voor iedereen werken maar misschien draagt het wel bij zo... Zeker als het en masse gebeurt dat mensen aangesproken worden op stayer gedrag.

13

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Ik deed ook mee in Anna Paulowna, toevallig stond ik naar ik nu zie naast DVL in het PF, ook achter in het veld reden velen werkelijk schaamteloos in elkaars wiel. Ik heb menig treintje ingehaald en een paar keer hoofdschuddend naar rechts gekeken. Maar tja, veel meer kun je niet doen.

14

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Overduidelijk stayeren in Nederlandse wedstrijden waar meestal alle ruimte is is nergens voor nodig. Ik heb meer dan eens mensen gevraagd niet achter me te fietsen.

Daarentegen zijn ze bij wedstrijden in bijvoorbeeld Frankrijk heel erg streng. Zelf nooit een 5 minuten penalty gehad, maar heel veel mensen gezien die wel deze straf kregen. En dat is dan tijdens wedstrijden die heel druk zijn. Ik blijf de regels dubieus vinden, bijvoorbeeld:

- Stel je rijdt alleen en wordt ingehaald door een groep met 20 man die net iets te dicht op elkaar rijden. Moet je je dan 20x12 meter laten terug zakken?
- Andersom: je rijdt achter een trein van 20 fietsers aan. Moet je ze allemaal inhalen, of mag je halverwege invoegen? In dat geval kan iemand die in het midden rijdt zijn plek niet verdedigen zonder de draft zone van het persoon voor hem in te gaan.
- Je rijdt in een trein met 10 man met 12 meter ertussen. Dan gaat de weg omhoog waardoor de gaten automatisch 6 meter worden. Is dat  een probleem?
- Je probeert iemand met bijna dezelfde snelheid in te halen binnen de 25 seconden wat je bijna lukt. Tegelijkertijd word jij ingehaald. Je moet je nu tegelijkertijd laten terugvallen, als het persoon voor je inhalen, ander krijg je een penalty.

15

Re: Ergernissen rondom stayeren!

roojoo schreef:

Ik blijf de regels dubieus vinden, bijvoorbeeld:

- Stel je rijdt alleen en wordt ingehaald door een groep met 20 man die net iets te dicht op elkaar rijden. Moet je je dan 20x12 meter laten terug zakken?
- Andersom: je rijdt achter een trein van 20 fietsers aan. Moet je ze allemaal inhalen, of mag je halverwege invoegen? In dat geval kan iemand die in het midden rijdt zijn plek niet verdedigen zonder de draft zone van het persoon voor hem in te gaan.
- Je rijdt in een trein met 10 man met 12 meter ertussen. Dan gaat de weg omhoog waardoor de gaten automatisch 6 meter worden. Is dat  een probleem?
- Je probeert iemand met bijna dezelfde snelheid in te halen binnen de 25 seconden wat je bijna lukt. Tegelijkertijd word jij ingehaald. Je moet je nu tegelijkertijd laten terugvallen, als het persoon voor je inhalen, ander krijg je een penalty.

Goede vragen! Misschien eens aan een jury-lid voorleggen?


Ik probeer het altijd maar naar eer en geweten in te vullen. Dus inderdaad iedereen in halen en als dat niet lukt 12 m achter de achterste wachten.

Vind het vooral vervelend als je daar veel moeite in steekt en degene die je inhaalt werkt daar total niet aan mee en gaat opeens versnellen...

16

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Het enige wat ik echt vervelend vind is als je ingehaald wordt door een rijder en deze teveel inspanning heeft moeten leveren en meteen in tempo terug zakt. Dan is benen stil houden al te weinig om een gat van 12m te laten ontstaan.

17

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Dat gebeurt vaak hoor. Ze moeten dan die inspanning doen en krijgen ook nog een tikje meer wind tegen en ze moeten zich laten afzakken.

18

Re: Ergernissen rondom stayeren!

roojoo schreef:

- Stel je rijdt alleen en wordt ingehaald door een groep met 20 man die net iets te dicht op elkaar rijden. Moet je je dan 20x12 meter laten terug zakken?

Ja. Het zou een directe diskwalificatie moeten zijn als je dit niet doet. Extreem irritant gedrag.


roojoo schreef:

je rijdt achter een trein van 20 fietsers aan. Moet je ze allemaal inhalen, of mag je halverwege invoegen?

Allemaal voorbij. En als je achterin zit en twijfelt of dat gaat lukken, blijf er maar mooi achter. Extreem irritant gedrag om halverwege in te voegen. Directe diskwalificatie dus bij halverwege invoegen naar mijn mening. Alleen bij een duidelijke versnelling van de groep een tijdstraf.


roojoo schreef:

In dat geval kan iemand die in het midden rijdt zijn plek niet verdedigen zonder de draft zone van het persoon voor hem in te gaan.

Correct.

In niet stayer wedstrijden kan en mag je je plek niet verdedigen. Is ook nergens voor nodig. Als de groep niet uit elkaar gaat is er geen enkel verschil of je laatst zit of op de tweede plek. En opschuiven kan direct nadat de groep uit elkaar gaat en het gat groter wordt dan 12m.


roojoo schreef:

Je rijdt in een trein met 10 man met 12 meter ertussen. Dan gaat de weg omhoog waardoor de gaten automatisch 6 meter worden. Is dat  een probleem?

Ja.

Het voordeel van continu op 12 meter rijden is +- 10% vermogen gratis. De prijs is dat je bij bochten, heuvels en andere vertragende zaken op de weg altijd eerst iets moet inhouden. Zonder meer directe diskwalificatie naar mijn mening als je opzettelijk op 6 meter komt te rijden. Als je zo'n heuvel niet ziet aankomen, overmacht. Anders diskwalificatie.



roojoo schreef:

- Je probeert iemand met bijna dezelfde snelheid in te halen binnen de 25 seconden wat je bijna lukt. Tegelijkertijd word jij ingehaald. Je moet je nu tegelijkertijd laten terugvallen, als het persoon voor je inhalen, ander krijg je een penalty.

Kan overmacht zijn. Maar het is altijd snugger om even over je schouder te kijken voor je gaat inhalen. Als je dit vaak hebt, kijk je niet goed uit.

19 Laatst bewerkt door Vanzella (24-08-16 15:46:18)

Re: Ergernissen rondom stayeren!

mooie antwoorden Thijs

en Roojoo, duidelijk ook. Je moet stoppen voor een plaspauze van 21,6 seconde als je door 20 man wordt ingehaald.

meter/uur    sec per uur    meter/sec    meter    plaspauze    winst/seconde    seconden    afstand
40.000      3.600      11,11      240      21,60      0,56     432     4.800
38.000      3.600      10,56                    

Ik heb het even in excel gezet. Ook al is de weergave hier niet heel mooi. Als je de 10% van Thijs ziet als 2km/h bij 38 en 40 per uur heb je 21,6 seconde om te plassen, en verdien je die door als laatste achter de groep aan te rijden in 4.800meter weer terug.

Dus als er een groep aankomt rammen om ze op meer dan 12 meter achter je te houden als de afstand tot de finish minder dan 4800m is, en plassen als de afstand tot de finish meer dan 4800m is smile

20

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Dankjewel Thijs, duidelijk. Maar zijn dit de regels (Iron man, ITU of NTB?) of is dit jouw mening? Volgens mij staat er namelijk geen directe diskwalificatie voor dergelijke overtredingen.

21

Re: Ergernissen rondom stayeren!

In landen waar de regels gehanteerd worden krijg je hier een dq voor. Soms een tijdstraf. Hangt er vanaf of de jury het interpreteert als opzet of niet. In Nederland tolereert de jury bovenstaand gedrag. Daarom hebben we hier ook zo'n stayerprobleem. Officieel is opzettelijk stayeren dq. In praktijk is zelfs kop over kop rijden een waarschuwing. Ik heb in Nederland nog nooit iets anders gezien als blazen op een fluitje. Zelfs bij echte pelotons.

22

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Heb al de indruk gehad dat dat fluitje dient om andere er attent op te maken dat er een peloton op komst is ;-)

23

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Bekend probleem. Discussie voeren over of ik stayeren wel of niet ok vind doet er m.i. niet toe. In de regels staat dat het niet mag. In dezelfde regels staat ook wanneer het wel mag.

24

Re: Ergernissen rondom stayeren!

thijs schreef:

In landen waar de regels gehanteerd worden krijg je hier een dq voor. Soms een tijdstraf. Hangt er vanaf of de jury het interpreteert als opzet of niet. In Nederland tolereert de jury bovenstaand gedrag. Daarom hebben we hier ook zo'n stayerprobleem. Officieel is opzettelijk stayeren dq. In praktijk is zelfs kop over kop rijden een waarschuwing. Ik heb in Nederland nog nooit iets anders gezien als blazen op een fluitje. Zelfs bij echte pelotons.

Ok, duidelijk. Vroeger mocht je wel 'invoegen' en een rij van fietsers toch?

Ok, nog 1 hypothetical. Stel je rijdt als 2e in een lint van 20, netjes op 12 meter. Je krijg een berg-op situatie waardoor 12 meter 6 meter wordt, dus moet je zoals jij zegt wat inhouden. Jij moet 3 seconden je benen stil houden, die achter je 6 seconden, etc. Dan is er 1 iemand die zegt: 6 seconden is te veel, ik ga wel inhalen. Stel, dat is het persoon achter je, die op positie 3 rijdt. Hij haalt jou in. Wat de regels dan zeggen is dat jij meteen rijders 3 - 20 moet laten inhalen?

Dus het enige wat je dan kan doen is zelf inhalen zodra je berg op gaat. Dan verplaats je het probleem naar de gene voor je. Dan moet het voorste persoon zich meteen zo ver laten afzakken dat hij er zoals Vanzella laat zien meteen een plas pauze van kan maken.

25

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Volgens mij is het alleen bij de Ironman dat je een inhaalactie compleet moet inhalen. Bij het inhalen van een groep zou je in theorie bij elke ingehaalde atleet de situatie krijgen dat de ingehaalde persoon ervoor moet zorgen dat er weer 10 meter tussen hem en jou moet komen. Als ze al aan het stayeren zijn dan kun je er wel van op aan dat dat dus niet gaat gebeuren. Je moet zelf weer zorgen voor die 10 meter met de persoon voor je. Laat je je afzakken dan zul je weer ingehaald gaan worden, oftewel je zit dan midden in de ploeg. En je zult dan net zien dat er opeens een jury naast de groep rijdt die (in het meest gunstige geval) iedereen rood geeft, maar je zult net zien dat je dan net de enige bent smile

De enige remedie bij zo'n situatie lijkt me dat je alles in 1 keer inhaalt, en flink links blijft rijden om aan te geven dat je echt aan het inhalen bent. Geen idee hoe een jury zo'n situatie beoordeelt. Heb wel meegekregen dat de onderlinge afstanden op hellingen wat/nog kortere afstanden wordt toegelaten.