1

Onderwerp: Hoe beoordeel je je performance?

Iedereen heeft wel een verwachte eindtijd of plaats voor ogen bij een wedstrijd. Maar hoe beoordeel je nu of je het goed hebt gedaan respectievelijk wanneer ben je tevreden? Kijk je naar overall ranking of divisional / agegroup ranking? Of is je tijd toch het belangrijkste.

2 Laatst bewerkt door elderenbosch (30-08-16 18:37:19)

Re: Hoe beoordeel je je performance?

Livio Livius schreef:

Iedereen heeft wel een verwachte eindtijd of plaats voor ogen bij een wedstrijd. Maar hoe beoordeel je nu of je het goed hebt gedaan respectievelijk wanneer ben je tevreden? Kijk je naar overall ranking of divisional / agegroup ranking? Of is je tijd toch het belangrijkste.

Relatieve positie in deelnemersveld (top x%), vergelijking van tijd met eerdere deelname (rekening houdend met bijv. weersomstandigheden), maar belangrijkste eigenlijk wel gevoel als het gaat of je tevreden bent (ging het lekker). Hierbij moet ik opmerken dat ik (nog) niet mee doe om de podiumplekken wink

3

Re: Hoe beoordeel je je performance?

Leuke vraag Livio Livius! Hoewel ik nog geen triathlons heb gedaan, heb ik al wel een aantal hardloopwedstrijden erop zitten. Daar kijk ik altijd naar verschillende punten. Voor mij is belangrijk wat mijn positie in de groep is geworden binnen mijn categorie en overall op mijn afstanden. Dit is om de wedstrijdprestatie zelf te beoordelen, elke wedstrijd kent immers andere omstandigheden. Voor mijn progressie in de sport kijk ik puur naar mijn nettotijd in combinatie met de (weers)omstandigheden.

Zo heb ik halverwege augustus een debuut gemaakt met 10km hardlopen in 50:49 netto en 2de plaats in mijn categorie. De omstandigheden waren perfect, een graad of 18 met een koel briesje en een vlak en rustig parcours met veel ruimte. Gisteren weer een 10km wedstrijd gedaan in 51:58 netto, 5de plaats in mijn categorie. Hoge luchtvochtigheid met zon en een wat steviger windje. Parcours was mentaal uitdagend met lange rechte stukken langs het water (en dus 1 sliert hardlopers om tegenaan te kijken). Van beide wedstrijden ben ik tevreden, ook gezien de verschillen in de omstandigheden.

Overigens geeft het halen van de finish bij elke wedstrijd van zichzelf al een tevreden gevoel bij mij. Je hebt toch maar weer eens gepresteerd, in tegenstelling tot al die anderen die alleen aan 'kijk'sport doen wink Zolang je maar je best heb gedaan is elk resultaat op zichzelf al mooi vind ik.

4

Re: Hoe beoordeel je je performance?

Livio Livius schreef:

Iedereen heeft wel een verwachte eindtijd of plaats voor ogen bij een wedstrijd. Maar hoe beoordeel je nu of je het goed hebt gedaan respectievelijk wanneer ben je tevreden? Kijk je naar overall ranking of divisional / agegroup ranking? Of is je tijd toch het belangrijkste.

Ik denk toch alles wel een beetje ..
Afgelopen zondag was ik ook niet tevreden met mijn looptijd (estafette triatlon )...het was vooral heel zwaar ..en
daarbij liep ik maar net op 92% van mijn max HF ...
Maar als ik dit vergelijk met eerder gelopen gelijke afstanden dit jaar was het niet slecht .
Eens 10 seconden meer of minder ...
Maar natuurlijk had ik wat dat betreft een verbetering qua tijd verwacht .

De komende zondag maar eens afwachten ..dan mag ik nog een keer .

5

Re: Hoe beoordeel je je performance?

Het hangt voor mij ook wel een beetje af van het doel waarmee ik de wedstrijd in ga.
Afgelopen weekend in Veenendaal was dat alles eruit persen wat erin zat, met als doel de progressie van een jaar te zien. Dan ben ik tevreden, kijkend naar een goede vooruitgang op alle onderdelen.
Bij Leiderdorp was ik niet echt ontevreden, maar zeker ook niet tevreden, naar gelang van de doelen die ik had gesteld.

Dus eigenlijk kijk ik zo:
1. Doel
2. Relatieve plaatsing
3. Snelheid / Tempo
4. Absolute tijd
In volgorde van belang tongue

6

Re: Hoe beoordeel je je performance?

En dan heb je ook nog mensen die vrij vlug tevreden zijn zoals mij bv en heb je er die nooit tevreden zijn en zo ken ik er ook wel een paar. Als ik zo mijn hobby moest doen en altijd negatief moest zijn over mijn prestaties stopte ik onmiddellijk.

7 Laatst bewerkt door racechinees (31-08-16 13:45:34)

Re: Hoe beoordeel je je performance?

Kan mij niet zo veel schelen. Als ik het gevoel heb dat ik genoeg mijn best heb gedaan vind ik het wel goed. Meestal heb ik 2/3 van de overal deelnemers achter mij. Good enough, ik heb nog genoeg andere hobbies...

8

Re: Hoe beoordeel je je performance?

Als alles goed liep ben ik tevreden. Eigenlijk ben ik altijd wel tevreden als ik gewoon lekker gefinisht ben! Geeft een heerlijk gevoel, en daar gaat het me om. Ik probeer altijd wel te kijken wat ik volgende keer anders zou doen, vooral als een wissel niet zo goed liep. Vergelijk wel mijn tijd met het vorige jaar (triatlons zijn onderling niet met elkaar te vergelijken ivm verschillende afstanden). Plaats in categorie is dan immers gewoon toeval, dat hangt behalve van mijn tijd namelijk af van factoren die ik niet kan beïnvloeden: wie doen er dit jaar aan deze wedstrijd allemaal mee en hoeveel deelnemers zitten er in mijn categorie smile. Neemt niet weg dat het altijd leuk is om een keer op het podium te staan.

triathlon is 3x leuker!

9

Re: Hoe beoordeel je je performance?

Leuke vraag

Ik heb ontzettend veel plezier in de triathlons met het meedoen maar ik moet voor mezelf wel het gevoel hebben dat ik er alles aan gedaan heb...., een triathlon bijvoorbeeld als training is niet aan mij besteed..

ik ben een jaar of 5 geleden begonnen ( was toen 42 ) met triathlon en oordeelde mijn prestatie, mooi ik zit bij de eerste 50% finishers, dit is steeds verder opgeschoven, van 25% naar 10%, totdat ik dit jaar in 3 keer op het podium mocht komen....

Is dit een echte graadmeter, niet helemaal, want je bent ook afhankelijk van je tegenstand, afgelopen wedstrijd deed ik Veenendaal, werd 4de met 45 seconden achter nummer 3, ja ik had een fout gemaakt met mijn startnummer omdoen na het zwemmen dus dit koste wel iets tijd maar had me geen 45 seconden opgeleverd...

ondanks dat ik hier 4de werd, had ik een heerlijke wedstrijd en heb ik genoten, en belangrijker nog ik was tevreden

10

Re: Hoe beoordeel je je performance?

Ik zit een beetje op het spoor van marcelca wanneer je tevreden bent..

Zaterdag was een leuke race, ik voelde me sterk, kon goed mijn zwemslag maken en druk houden, fietsen voelde ook goed, en het lopen ging lekker. Kortom ik was super tevreden, ondanks dat ik best een minuut of 2-3 sneller had gekund als ik op mijn TT fiets had kunnen rijden, geen gel in mijn loopschoen (ok dat scheelt maar 10 seconden smile) had gehad en maximaal had gelopen.

Het gevoel dat je lekker gesport hebt binnen je doelen is het belangrijkste. De uitslag hangt veel meer af van de buitenwereld.. Zo was ik bij Xterra France 353e van 800 finishers en daar was ik misschien wel beter (naar mijn mogelijkheden) dan in Veenendaal (9e overall van 260). Alleen stond bij de Xterra ongeveer de hele wereldtop aan de start, en in Veenendaal was het zomaar een afstand op een regionale triathlon, waar ook nog eens een NK serie was (dus minder sterk bezette open afstanden)

11

Re: Hoe beoordeel je je performance?

Bij mij is het belangrijkste: (1) komt eruit wat ik er op basis van trainen en de omstandigheden van mag verwachten? en (2) heb ik verder een leuke dag gehad: plezier gehad, genoten, lekker gesport, gelachen, iets geleerd, enzovoort?

Mijn klassering zegt me totaal niets. Ik weet niet hoe dan bij jongeren en mannen is, maar bij de oudere vrouwen is het zo dat hoe langer/zwaarder het evenement, des te minder doen er aan mee - en des te vééél hoger is hun gemiddelde niveau. Oftewel: ik heb bij kleine evenementen (5 en 10 kilometers lopen, sprinttriathlon) op het podium gestaan, in mijn categorie en ik heb zelfs wel eens overall een klein loopje gewonnen bij de vrouwen (slaat nergens op, maar goed). Of: bij de kwart van Binnenmaas vorig jaar deden er geen vrouwen van boven de 50 mee, ik was toen nog net 49, anders had ik die dus altijd 'gewonnen'. Maar bij de Ironman zondag werd ik één-na-laatste in mijn categorie (1514e overall van de 1551 finishers), en zoiets is me ook al vaker overkomen.
Oftewel: er zijn maar heel weinig oudere vrouwen die lange, zware dingen aangaan en die zijn heel erg bovengemiddeld goed, soms met een verleden als topper. Dus mijn uitslag zegt veel meer over het evenement dan over mij, dus daar moet ik al helemaal niet mijn tevredenheid aan ophangen.

En verder zou ik sowieso zeggen, als 50'er: als je sporten lang leuk wil blijven vinden, richt je dan niet te veel op tijden en (overall) klasseringen. Dat gaat namelijk onherroepelijk achteruit op een gegeven moment, en ik heb hele volksstammen zien afhaken toen ze geen PR's meer konden lopen of konden winnen. Ik vind dat jammer. Verleg je doelen of pas je verwachtingen aan, dan blijft het veel langer leuk.

Louise

12

Re: Hoe beoordeel je je performance?

Daar geef ik je 100% gelijk in. Gewoon je eigen ding doen en blij zijn dat je het kunt doen. Naar anderen moet je eigenlijk nooit kijken je kent hun omstandigheden niet en hun achtergrond en zeker bij de oudere kun je de vraag stellen zijn ze nog wel clean? Want als je zo die koersen van de waod ziet zijn er bij die geven ver licht en dit blijkt na onderzoek in triatlon niet anders te zijn.