1 Laatst bewerkt door TumTumTum (31-08-16 12:08:57)

Onderwerp: Slecht herstel

Hoi,

Het is niet echt een blessure te noemen maar ik wist niet waar het anders te plaatsen. Ik vind dat ik maar heel matig en erg langzaam herstel van sporten, vooral van hardlopen. Het lijkt soms wel een beetje op overtraining maar daar kan bij mijn inspanningen volgens mij niet echt sprake van zijn. Ik sport op een niveau dat voor de meesten van jullie een beetje recreatief uitlopen is. Maar vooral na het hardlopen heb ik enorm veel tijd nodig om te herstellen. Ik slaap de laatste tijd vrij slecht, dat heeft waarschijnlijk met de leeftijd te maken. Ik ben een vrouw van 51 dus zal wel last hebben van overgangsverschijnselen.

Mijn vraag is dus; zijn er meer dames hier van ongeveer mijn leeftijd, hebben die hier ook last van en hoe gaan mensen in zijn algemeenheid hier mee om?
Ik snap dat je gezond moet eten en zorgen dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt. Dat doe ik naar mijn idee ook. Goed slapen snap ik maar ik word bijna nooit lekker uitgerust wakker, zeker niet met die warmte en ik zie zelf niet echt wat ik daar aan kan doen. Ik leef gezond maar ik voel me niet fit. Ik voel dat het duidelijkste een dag na sporten, dat ik het gevoel heb gewoon niet echt uitgerust te zijn.
Ik zou graag ergens te rade gaan maar ik heb eerlijk gezegd geen idee bij wie of wat.

2

Re: Slecht herstel

Nu met die warmte heb ik ook problemen met slapen. Ik werk altijd met de nacht en slaap in 2x overdag dus nu met die warmte en lawaai buiten slaap ik ook nauwelijks of toch zeer slecht en dat voel ik in alles eigenlijk. Als ik nog maar te voet naar de winkel ga is het alsof mijn benen 10kg meer wegen. Ook als ik dus train nu geraak ik slecht in mijn tempo of cadans.

3

Re: Slecht herstel

Ja maar ik schrijf dit natuurlijk niet omdat ik een weekje last van de hitte heb. Het is langdurig. Het lijkt er dus op dat ik iets verkeerd doe of toch iets mis qua voeding, maar ik weet niet hoe en wat.

4

Re: Slecht herstel

Heb je weleens een bloedonderzoek laten doen?
Misschien problemen met vitamine B6/12 of D.
Tekort aan magnesium en/of kalium kan ook.
Misschien werkt je schildklier niet optimaal, waardoor je ook snel vermoeid kan raken.
Dit zijn allemaal zaken die bij een uitgebreid bloedonderzoek uitgesloten kunnen worden.

5

Re: Slecht herstel

Ik heb niet zo heel lang geleden een onderzoekje gehad bij een sportarts. Daar kwam niks verassends uit behalve wat ik al wist, dat ik net boven de bloedarmoede grens zit. (nee ik ben geen vegetariër). En dat ik een lichte ontsteking heb, dat weet ik ook, dat heeft te maken met opgebouwde schimmelallergie.
Een uitgebreid bloedonderzoek krijg je echt niet zomaar, zeker niet als je bij de huisarts komt met een vage klacht van moeheid en slecht herstellen. Dan krijg je advies het aan te kijken en een paar weekjes rustig aan te doen.

6

Re: Slecht herstel

TumTumTum schreef:

Ik heb niet zo heel lang geleden een onderzoekje gehad bij een sportarts. Daar kwam niks verassends uit behalve wat ik al wist, dat ik net boven de bloedarmoede grens zit. (nee ik ben geen vegetariër.

En waar ligt die grens ? Extra ijzer supplementeren kan dan wel een oplossing zijn. Wel even uitkijken dat ie niet te hoog wordt, dus over een tijdje nog eens bloed laten prikken.

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een huisarts die meer adviseert dan 'even een paar weekjes rustig aan doen'. Ze zijn zeldzaam wink Daarnaast zijn huisartsen geinstrueerd om zo min mogelijk mensen door te sturen, maar een bloedonderzoek kan er meestal nog wel vanaf. Zeker als je zegt al in de buurt van bloedarmoede te zitten.

7

Re: Slecht herstel

Mijn huisarts laat juist bij het minste of geringste uitgebreid bloedonderzoek doen (doei eigen risico - maar wel verstandig toch)! Op oudere-vrouwen-leeftijd is vitamine D een goeie om in de gaten te houden, daarbij rekening houdend dat de huisartsennorm te laag ligt voor een gezond en sportief leven. Schildklier ook verstandig, ja.

TumTumTum en ik kennen elkaar ook van buiten het forum dus wat ik nu hier schrijf is voor haar niet nieuw, maar voor iedereen verder even: ik heb heel vorig jaar een kwakkeltijd gehad, met vage blessures, slecht herstel, ook tegen overtraindheid aan, veel moe. Dit voorjaar keerde het tij en ik denk dat één van de belangrijkste factoren daarin is geweest dat ik hormoonsuppletie ben gaan slikken, dus hormonen speciaal gericht op de overgang, lijkend op de pil maar dan eigenlijk nog lichter. Ik had van de overgang op wat 'gehannes' na maar van één ding last, en dat was slecht slapen. Maar dat dan meteen ook zo erg dat ik afgelopen winter nachten maakte van soms maar 2 uur slaap. En dat is totaal ondermijnend, voor je sporten, maar ook voor je hele functioneren. Die hormonen helpen als een trein, ik voelde me al heel gauw een ander mens, eindelijk weer écht uitgeslapen.

Verder merk ik ook wel dat met ouder worden en ook verder ietsje uit balans zijn die beroemde trainings-herstel-balans wel nauwer komt. En herstel komt niet alleen van 'niet trainen', want als je dan druk bent met andere dingen, fysiek of in je hoofd, herstel je nog steeds niet.

En tot slot: ik herstel van hardlopen ook veel moeilijker dan van zwemmen of fietsen.

Louise

8

Re: Slecht herstel

Slecht slapen tast natuurlijk altijd het herstel wat aan, maar in geringe mate. Gezien de leeftijd en verandering van hormoonhuishouden verwacht ik hier eerder het probleem. Hormonen zijn voor een deel ook verantwoordelijk voor opname van vitaminen en mineralen.

Een uitgebreider bloedonderzoek is een optie, maar dan moet je wel een meewerkende huisarts hebben en niet een koekenbakker die alles wegwuift met even een paar weken aanzien. Mogelijk dat je een verwijzing kan lospeuteren voor een sportarts. Ik denk dat je daar beter op je plaats bent. Maar ook voor die verwijzing moet je een welwillende huisarts hebben, want een huisarts die te veel patiënten doorverwijst krijgt zweepslagen van de zorgverzekeraar.

Succes!

9

Re: Slecht herstel

Kun je in Nederland niet rechtstreeks naar een sportarts gaan dan? Ik ga eigenlijk altijd en alles naar een sportarts dan ben ik normaal gezien altijd goed geholpen.

10 Laatst bewerkt door Louise (01-09-16 10:16:39)

Re: Slecht herstel

Ja, je kunt hier zonder verwijzing naar een sportarts. Maar daar is TumTumTum al geweest, voor zover ik weet, en  ik ben daar zelf vorig jaar ook geweest en daar heb ik toen precies niets aan gehad.

Sowieso is trouwens de kennis op het gebied van hormonen ook ongeveer 0,0. De officiële beleidslijn in de overgang is zo'n beetje dat er maar één 'indirecte' klacht echt erkend is: opvliegers. Slecht slapen bijvoorbeeld is geen officiële, tenzij het door de opvliegers komt, maar bijna al mijn leeftijdsgenotes hebben er last van, dat is echt frappant.

En expertise op het gebied van overgang en sporten is er niet, althans, ik heb toch echt al behoorlijk mijn best gedaan, maar je komt echt niet verder dan 'het is belangrijk om ook in die leeftijdsfase te blijven bewegen'. Ja, dûh. En overgangsconsulentes proberen je van het fanatieke sporten af te praten (verder trouwens wel veel aan gehad, aan hun advies).

Louise

11

Re: Slecht herstel

Dan ben je op een internet forum idd beter af dan bij een arts.

12

Re: Slecht herstel

Louise schreef:

En expertise op het gebied van overgang en sporten is er niet, althans, ik heb toch echt al behoorlijk mijn best gedaan, maar je komt echt niet verder dan 'het is belangrijk om ook in die leeftijdsfase te blijven bewegen'. Ja, dûh. En overgangsconsulentes proberen je van het fanatieke sporten af te praten (verder trouwens wel veel aan gehad, aan hun advies).

Louise


Dit klopt naar mijn ervaring. Ik heb in mijn omgeving twee overgangsconsulentes en beiden hebben een bmi van in mijn ogen ongezond en een frequentie van bewegen van nul. Zij vertellen altijd tegen mij dat ik er van moet genieten zolang het kan, omdat fanatiek sporten in de overgang wordt afgeraden. Kennelijk valt recreatief meedoen aan een 1/8 ook al onder fanatiek bij ze. Je krijgt er spier- en gewrichtsklachten van en herstelt slechter, zeggen ze. Wandelen, zwemmen en yoga mag geloof ik wel van ze.

Ik herstel van hardlopen ook langzamer dan van fietsen en zwemmen. Dat komt doordat de gewrichtsbelasting en spierbelasting hoger is, maar ik dacht dat dat normaal is. Ik ben trouwens ook een recreatieve triathlonster.

13

Re: Slecht herstel

HAZEN schreef:

Kennelijk valt recreatief meedoen aan een 1/8 ook al onder fanatiek bij ze.

Ja, want dat is prestatiegericht en dat 'mag' niet, dat is sowieso voor veel vrouwen taboe. 

Als ik trouwens één ding over de overgang wel geleerd heb de afgelopen jaren is dat wat je ervan merkt ongelofelijk verschilt per vrouw. Er zijn er die merken er niks van, anderen kunnen niet meer normaal functioneren. Iedere vrouw d'r eigen overgang, zeg maar. Geen enkele generalisatie gaat op. Ook niet op sportgebied dus.

Louise

14 Laatst bewerkt door TumTumTum (02-09-16 13:58:37)

Re: Slecht herstel

Ja dat inderdaad. Ik vind zelf helemaal niet dat ik nou zo fanatiek sport. Ik kom vaak niet eens aan 4 keer per week sporten toe. Ik probeer dat dan wel zo goed mogelijk te doen en er zoveel mogelijk plezier uit te halen. Misschien valt dat dan ook al onder fanatiek. Een rondje van 30 km fietsen en een yoga lesjes....daar moet je maar genoegen mee nemen als oudere mevrouw. Want zo wordt je dus gezien (weg gezet) kennelijk.
En als ik al die stoere oudere dames dan zie bij hardloop evenementjes of zo'n vrouwentriatlon, die soms 10 jaar ouder zijn dan ik dan vraag ik me af hoe zij dat dan doen? Het is vooral het slechte slapen waar ik last van heb. Ik heb geen gewrichts- of spierklachten. Ik ben gewoon te brak dat ik uit mijn ogen kijk omdat ik slecht slaap. Dat heb ik mijn hele leven al maar het laatste jaar is het wel een stuk erger geworden. En de menstruatie blijft bijna uit...dus dan tel ik 1 + 1 op en dan denk ik het zal wel iets met overgang te maken hebben. Hardlopen is de moeilijkste sport om dan vol te houden.

Ik ben inderdaad al bij een sportarts geweest. Dat was ivm met luchtwegklachten na een schimmelinvasie in mijn huis. Waar mijn huisarts ook niet echt iets mee wilde doen behalve een astma medicijn voorschrijven. Bij de sportarts kwam ik ook niet heel veel verder behalve een dure rekening. Ik kreeg wel een ander medicijn dat ik kon gebruiken vlak voor een heftige inspanning maar eerlijk gezegd werd het daar alleen maar erger van, ik heb me een ongeluk staan hoesten.

Mijn sporten per week, ongeveer.
Fietsen; 1 keer een langere tocht, 1 keer intensieve training en verder paar keer korte ritjes (tussen de 20 a 40 km)
Zwemmen; het liefst 1 keer in de week maar lukt niet altijd,en dan een uurtje hooguit.
Hardlopen; het liefst twee keer in de week, en dan hooguit een km of 4 a 5 a 6.
En qua triatlon bungel ik ergens in de onderste regionen van recreatief. Het is al heel wat dat ik daar aan mee kan doen gezien mijn voorgeschiedenis.

Poepelepoepelepeetjes...wat bloedfanatiek...:D Nee toch? Ja vanuit het gezichtspunt van een dame met overgewicht die naar de sportschool "moet" om af te vallen... Of misschien is het wel fanatiek dat ik als vrouw van 51 überhaupt nog iets wil in plaats van alvast om te rollen en voor dood te blijven liggen. Je verder in gedekte grijstinten aan de marges van de maatschappij ophouden.

LindaRotterdam schreef:

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een huisarts die meer adviseert dan 'even een paar weekjes rustig aan doen'. Ze zijn zeldzaam wink

Dat niet alleen, het is ook niet heel makkelijk om van huisarts te wisselen, zeker niet in Rotterdam-zuid waar de meeste huisartsen al een met probeemgevallen overstromende praktijk hebben.

15

Re: Slecht herstel

TumTumTum schreef:

Het is vooral het slechte slapen waar ik last van heb. Ik heb geen gewrichts- of spierklachten. Ik ben gewoon te brak dat ik uit mijn ogen kijk omdat ik slecht slaap. Dat heb ik mijn hele leven al maar het laatste jaar is het wel een stuk erger geworden. En de menstruatie blijft bijna uit...dus dan tel ik 1 + 1 op en dan denk ik het zal wel iets met overgang te maken hebben.

Dat lijkt inderdaad op het sommetje dat ik een paar jaar geleden ook heb gemaakt, toen ik ineens veel slechter ging slapen net toen de hormonen gingen 'rommelen'. En er is ook wel wat erkenning voor, alleen niet bij gewone (huis-)artsen. Wel bij overgangsconsulentes, en zie bijvoorbeeld http://www.overgangsklachten.vrouwenove … slapen.php 

Hier in Overschie is overstappen van huisarts ook zo'n beetje onmogelijk trouwens.

Louise

16 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (02-09-16 14:39:11)

Re: Slecht herstel

TumTumTum schreef:

. Je verder in gedekte grijstinten aan de marges van de maatschappij ophouden.

Moest stiekem heel hard lachen. big_smile

TumTumTum schreef:

.

LindaRotterdam schreef:

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een huisarts die meer adviseert dan 'even een paar weekjes rustig aan doen'. Ze zijn zeldzaam wink

Dat niet alleen, het is ook niet heel makkelijk om van huisarts te wisselen, zeker niet in Rotterdam-zuid waar de meeste huisartsen al een met probeemgevallen overstromende praktijk hebben.

In West net zo. Heb nu gelukkig een heel fijne praktijkverpleegkundige, maar bij de huisarts moet je niet zijn, als je daar ooit al terecht komt na de receptionist die is getraind in mensen afblaffen.

Je moet in de huidige gezondheidszorg gewoon flink brutaal zijn en zelf goed weten wat je wilt. Nu is dokteren op internetfora meestal niet aan te raden, maar mensen met dezelfde ervaring kunnen je echt wel in de goede richting helpen. Misschien eens rondkijken op andere fora voor 'fanatieke' sportvrouwen?

17 Laatst bewerkt door TumTumTum (02-09-16 18:38:11)

Re: Slecht herstel

big_smile Je mag ook wel openlijk lachen hoor.

Forums voor fanatieke sportvrouwen. Als die er al zijn, ik ken ze niet, dan zijn de "fanatieke sportvrouwen" over het algemeen rond of onder de 30. Louise en ik hebben er ooit al eens een min of meer uitgebreide studie aan gewijd, of igg een aantal interessante discussies. Vrouwen van onze leeftijd sporten niet, niet competatief of "fanatiek". Als ze al sporten is het aqua joggen, nordic walken of wandelen met de hond. Niet daar iets mis mee is maar mij is het te tam.
Verder kan ik je verwijzen naar een leuke blog van Louise over het onderwerp maar dat moet ze zelf maar doen als ze wil. wink

Knoestige dames die wel stoer(der) sporten zijn meestal ex-topsporters, in veel gevallen hebben ze in hun sport 20 a 30 jaar geleden op het podium gestaan. Daar moet je dan in je age group dus tegen uitkomen als je als oudere nieuwkomer met een sport begint, als je age group om te beginnen al vertegenwoordigd is en niet slechts alleen uit jou bestaat. Of wordt je in de fietsclub mee vergelijken als je het niet bij kan houden. "ja maar X komt ook makkelijk mee en die is al 55". Ja en 4 keer Nederlands kampioen baanwielrennen geweest, dat wordt dan even voor het gemak niet in het verhaal mee genomen. (dit letterlijk mee gemaakt). Alsof dat op een of andere manier vergelijkbaar is met iemand zonder sportgeschiedenis die op 47 jarige leeftijd "hee een racefiets!" ontdekt.

Een huisarts hebben die iets begrijpt van sporters is wel fijn ja. Niet dat de mijne er tegen is maar hij vindt me zo ook wel gezond genoeg. Ja vergeleken met een bankpizza ben ik een atletische god. Maar daar heb ik niet veel aan.:)
Voor mijn slaapprobleem raadde hij me oa aan één uur voor het slapen gaan met een zonnebril op te gaan zitten, om je hersenen in een nachtritme te krijgen. Op zich snap ik het idee. Maar kom op. Iedere dag dus een uur lang gaan zitten. Met een zonnebril op, wachten tot het uur voorbij is...want een boek lezen kan ook niet want je ziet geen pest. Wat is dat nou voor een geestdodend advies. Ik kan vaak toch al zo weinig door een gebrek aan energie en dan ga ik van mijn kostbare tijd ook nog eens iedere dag een uur verpesten door passief te gaan zitten met een zonnebril op.

Tja, het enige dat ik zelf kan bedenken is die knoestige dames als ik ze een keer ontmoet maar gewoon vragen hoe zij het deden of doen. Als ze trouwens op dit forum zitten en dit topic lezen mogen ze ook reageren, graag zelfs. smile

18 Laatst bewerkt door Louise (02-09-16 19:01:28)

Re: Slecht herstel

TumTumTum schreef:

Verder kan ik je verwijzen naar een leuke blog van Louise over het onderwerp maar dat moet ze zelf maar doen als ze wil. wink

'
Haha, ja: http://www.delftweg9.nl/triathlon/vrouw … -overgang/ Dat is het resultaat van een uitgebreide google-zoektocht op het gebied van sport en de overgang (sites, blogs, fora) in de herfst van 2014. Tsja. Je zit met het probleem enerzijds dat je het over een kleine groep hebt, en anderzijds dat het onderwerp ofwel taboe is, ofwel meteen een enorm tranendal (zie een paar van de links in die blogpost). Op het forum van Fiets was er ook een keer een onderwerp over, daar deed een handjevol vrouwen aan mee, onder andere, hé, ene TumTumTum en Louise!

Ik denk dat alleen Slowtwitch een substantiële hoeveelheid oudere duursportvrouwen heeft en daar gaat het dan ook af en toe over de overgang. Maar dan is het ook nog eens zo dat die voor iedereen zo verschillend is dat je geen pasklare antwoorden of oplossingen kunt verwachten.

Ik heb sinds die zoektocht in de herfst van 2014 nog af en toe wel eens gezocht en nog één relevante blogpost gevonden: https://runeatrelaxrepeat.com/2015/06/2 … gang-bent/

Het is (nouja bijna was, want het zit in de afrondingsfase) een doel van mijn eigen weblog om het sporten van een vrouw op deze leeftijd zichtbaarder te maken. Ik ben ook een aantal keren open geweest over de overgangsperikele n (voorbeeld), en ik heb daar best veel reacties op gehad, vooral van het blog af (taboe!) en een enkele geshockeerde, maar de meeste wel leuk. Ik ben ook nog wel een beetje bezig met hoe ik verder ga met het thema nu mijn eigen mission accomplished is.

En als ik toch met links bezig ben: dit is ook nog wel een interessante over het gebrek aan vrouwspecifieke sportmedische kennis: https://dezesdeclan.wordpress.com/2016/ … sadviezen/ Dat weblog Zesde Clan had ik weer als tip gekregen van TumTumTum, dat is sowieso een goeie site.

Louise

19

Re: Slecht herstel

Ik ben 54 en heb ook een periode gehad van erg slecht herstel of dat je zoiets hebt van komt er nog ergens een herstel of is het nu echt afgelopen met sportief door het leven. Ben net op dit forum overigens, maar vanuit andere sport (endurance paardrijden) heb nog nooit een triathlon gedaan maar wil dat volgend jaar gaan doen. Bij mij was het tgv overgangsklachten (yep dat vreselijke slechte slapen wat een ramp) maarrrr ook wel degelijk door een fiks vitamine D tekort (kwam ik ruim jaar geleden achter).
Echt niet te geloven na een maand of 3 suppleren voelde ik me eindelijk weer echt fit. Wat een weelde!
Dus weet niet of je al bloedonderzoek hebt laten doen maar dat is op zich wel een aanrader.

20

Re: Slecht herstel

Hé, leuk, nieuwe input in dit onderwerp! Over 'sporten in de overgang' kan ik zo langzamerhand een boek schrijven - ga ik misschien nog wel doen ook wink Nieuwigheden van dit seizoen zijn een ijzertekort, hartkloppingen en opvliegers. En nog steeds grote fluctuaties in de vorm van de dag en periodes dat het allemaal niet zo wil. Maar ik blijf stug doorsporten - en TumTumTum ook, voor zover ik weet, wij soms ook samen wink

Louise

21 Laatst bewerkt door MaaikeR (22-08-18 19:55:49)

Re: Slecht herstel

Ben een paar jaar geleden burn out gegaan niet alleen door mijn werk maar zeker ook door giga te veel doen fysiek zeg maar in combi ook nog eens met die shitterige overgang. De balans vinden tussen ontspannen - inspannen is voor duursporters al vaak lastig, en daarmee bedoel ik met name het feit dat je afzien eigenlijk gewoon vindt, dus pijn eerder negeert dan ernaar luistert. Ik heb zelf gemerkt (zit op totaal ander level dan jullie hoor qua training) dat als je hormoonbalans zoek is die balans tussen in- en ontspannen nog lastiger wordt.
Ik was zelf altijd van geen gezeur je kunt nog wel een tikkie verder of de dag erop zo van we lopen die spierpijn er wel uit maar dat is een behoorlijk tricky onderdeel van 'de overgang'.
Ben wel benieuwd of jullie daar meer info over hebben. Dat lastige van wel of niet doorgaan bij pijnprikkels / vermoeidheidsgevoel in combi met overgangsdingen.
Ik heb het zelf gedurende 2 a 3 jaar helemaal opnieuw moeten opbouwen want was dus totaal blown away. Gun ik niemand.

Die van die gedekte grijstinten geweldig haha. Hier overigens al bijna wit maar dat schijnt mode te zijn.

22

Re: Slecht herstel

Ik ben dan wel niet in de overgang maar ik herken wel een deel van je verhaal. Ik heb ook een paar jaar terug thuisgezeten met een lichte burn-out, deels door werk en deels door overtraining denk ik... (eigenlijk te weinig energie om te trainen, maar sport=ontspanning dus toch maar sporten). Toen ik vond dat ik lichamelijk niet goed herstelde van mijn burnout toch maar bloed laten prikken, bleek ook een vitamine D tekort te hebben. Na zo'n boost kuur van 3 maanden voelde ik me een stuk beter! smile

Ik luister nu toch meer naar mijn lichaam en train liever een keer te weinig dan te veel. En ik heb andere manieren voor ontspanning gevonden dan alleen sporten. Kan me voorstellen dat dat in combinatie met wisselende hormoonspiegels ook lastig is in te schatten inderdaad.

23

Re: Slecht herstel

MaaikeR schreef:

De balans vinden tussen ontspannen - inspannen is voor duursporters al vaak lastig, en daarmee bedoel ik met name het feit dat je afzien eigenlijk gewoon vindt, dus pijn eerder negeert dan ernaar luistert. Ik heb zelf gemerkt (zit op totaal ander level dan jullie hoor qua training) dat als je hormoonbalans zoek is die balans tussen in- en ontspannen nog lastiger wordt.
Ik was zelf altijd van geen gezeur je kunt nog wel een tikkie verder of de dag erop zo van we lopen die spierpijn er wel uit maar dat is een behoorlijk tricky onderdeel van 'de overgang'.
Ben wel benieuwd of jullie daar meer info over hebben. Dat lastige van wel of niet doorgaan bij pijnprikkels / vermoeidheidsgevoel in combi met overgangsdingen.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het (a) heel erg herken en dat er (b) heel weinig over bekend, althans, niet op een vindbare manier. Ga naar een doorsnee overgangsconsulente en aanverwanten en die zeggen allemaal dat je moet ophouden met dat 'fanatieke' sporten - ja, dûh, en dat is geen oplossing, van niet sporten word ik ongelukkig en op de lange duur ook ongezonder. Verder is er op internet afgerond niets te vinden, behalve klaagverhalen en van die 'brave' verhalen dat bewegen helpt tegen opvliegers. 

Voor mij is nog het meest behulpzame geweest wat een overgangsconsulente met zelf een topsportachtergrond vorig jaar bij de Vrouwentriathlon tegen me zei: je lichaam ervaart de hormonale schommelingen en verandering als stress (verhoogd cortisol), daar is als zodanig niet zo veel aan te doen, maar het betekent wel dat je er minder andere stress bij kunt hebben en dat betekent ook dat je lichaam zich soms als het ware 'verzet' tegen sporten.

Door het soms gewoon niet te willen, dat had ik vooral vorig seizoen heel erg, dat ik het gaspedaal totaal niet kon vinden soms. En nog steeds merk ik het aan de grote ups en downs in m'n vorm van de dag, dat is al jaren zo - dat ik zoals gister 200 metertjes zwem en spontaan in de lach schiet als ik dan de tijd zie (dat probeer ik tegenwoordig maar, erom lachen. Maar dat is niet altijd makkelijk). Op andere momenten gaat het ineens super, dat scheelt soms meer dan 10% en is totaal onvoorspelbaar. 

Maar ook verzet je lichaam zich door eerder geblesseerd en 'op' te raken. Qua blessures heb ik de afgelopen jaren ook een hele verzameling aangelegd. Meest recente geval: ik had net vorige maand een vlaag van heftige opvliegers + hier thuis een inbraak en nog wat andere dingetjes, en ik zit nu (dus) alweer een maand met een achillespeesblessure. Waardoor je er ook weer stress bij hebt: zorg om die blessure en niet lekker kunnen lopen en de laatste triathlons van dit seizoen niet lekker mee kunnen doen. Urgh!

Ook ik heb trouwens een vitamine-D-tekort gehad, paar jaar terug geconstateerd, en sinds ik het bijslik ben ik vooral 's winters wel wat fitter, minder vaak verkouden vooral.

Louise

24

Re: Slecht herstel

Gister, samen met TumTumTum, bij de Seuterloop in 's-Gravendeel, 5 km voorzichtig maar pijnvrij gelopen - hoera, qua achillespees!

Louise

25 Laatst bewerkt door TumTumTum (24-08-18 22:32:50)

Re: Slecht herstel

Hoi Maaike,

Ik hoorde gisteren van Louise dat je in dit topic gepost had. Had ik het antwoord maar op je vraag, ik weet het zelf ook niet. Waar ik wel, in ieder geval voor mijzelf achter ben:
- vitamine D bij slikken werkt inderdaad goed. Niet dat ik nu ineens een bruisend vat van energie ben, dat ben ik mede door een ander mentaal mankement ook nooit geweest, maar een en ander werd wel lichter. En ook veel minder, (eigenlijk geen) last meer van verkoudheden gehad.
- de overgang is een soort omgekeerde pubertijd, heb ik wel eens gelezen. Niet alleen fysiek maar ook mentaal zwaar. Stress maakt het allemaal nog erger, en wat is trainen nou eigenlijk anders dan je lichaam aan stress bloot stellen zodat het zich leert aanpassen aan het leveren van een prestatie. Maar eigenlijk wil je lichaam dat dus niet, en dan is het inderdaad niet echt een voordeel om een door-buffelen duursporter te zijn. Wanneer train je nog en wanneer overvraag je jezelf eigenlijk? Dat is de vraag die niemand kan beantwoorden.
- die slechte nachten en opvliegers gaan over. Ik heb een paar jaar last gehad van extreem slechte slaap, nu is het gewoon weer als vanouds, gewoon brak. Ik heb nooit goed geslapen en lekker uitgerust wakker worden is voor mij eigenlijk iets uit een ander universum. Het is niet weg maar het is wel leefbaar(der).
- Inderdaad ook minder belastbaar lijken, eerder blessures krijgen die vervolgens ook langzamer herstellen.

Maar wat ik dus wel heel raar vind is dat de halve wereldbevolking ermee te maken heeft maar dat er zo ontzettend weinig over te vinden is, cq het sort of weggemoffeld word allemaal.