1 Laatst bewerkt door Mimi91 (30-08-16 20:15:48)

Onderwerp: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Voor mij de ideale tri om onofficieel in te debuteren en het eens een keer te ervaren! Recreatieve triathlon, dus geen druk. Ik ben benieuwd of ik, met nog nauwelijks getraind te hebben, deze tijden kan halen:

Zwemmen (in zwembad: 500m): 14 minuten (schoolslag, borstcrawl moet ik eerst nog weer opnieuw leren)
T1: 3 minuten (geen idee hoe ze T1 georganiseerd hebben met een zwembad. Iemand ervaring?)
Fietsen (20km): 50 minuten
T2: 1 minuut
Lopen (5km): 30 minuten

Totaal: 1 uur 38 minuten

Heb er in ieder geval al veel zin in!

2

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Ik denk dat je wel heel voorzichtig bent geweest in je voorspelling aangezien je toch wel sportief aangelegd bent. Wissel in zwembad heb ik geen ervaring maar bij sommige wedstrijden doen ze eerst het zwemmen en erna vertrekken de fietsers volgens hun zwemtijd.

3

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Kan heel goed hoor ronnyke, ik ben slecht in tijden en afstanden enzo inschatten en heb met deze voorspelling ook extra tijd meegenomen vanwege mogelijk hectiek tijdens de wedstrijd zelf. Plus ik wil niet te hard van stapel gaan op de eerste onderdelen, maar proberen een beetje te smeren over alle drie zodat ik niet al kapot aan m'n hardloopronde begin.
Ik laat me wel verrassen straks, normaal ben ik alleen niet zo van dit soort verrassingen.

Materiaal voor de wissels is trouwens gewoon mijn zwempak + hardloopbroekje en -schoenen (ik fiets los op de ATB). Trisuit komt nog wel een keer als ik weer budget heb (net als die racefiets en wetsuit e.d.)

4

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

De triathlons die ik met zwemmen in het zwembad heb gedaan (2) stond er een deur open. Iemand telde je baantjes, en als je aan de laatste 2 baantjes begon deden ze een plankje in het water zodat je wist dat je nog een keer heen en terug moest. Daarna klom je uit het water en liep (hardlopen werd erg afgeraden/verboden) naar de deur, daar was buiten direcht de wisselzone.
Ik zou niet inhouden op de fiets, gewoon lekker hard doortrappen en dan het lopen ondergaan smile . De eerste paar minuten met lopen zullen heel ongemakkelijk voelen, maar als je naar je snelheid kijkt (als je een horloge hebt met gps) dan blijkt dat heel erg mee te vallen. Na een aantal minuten gaat het ongemakkelijke gevoel weg (is mijn ervaring) en wordt het 'gewoon' lopen, misschien iets langzamer dan wanneer je een losse 5 km loopt.

5

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

MontanaMan schreef:

De triathlons die ik met zwemmen in het zwembad heb gedaan (2) stond er een deur open. Iemand telde je baantjes, en als je aan de laatste 2 baantjes begon deden ze een plankje in het water zodat je wist dat je nog een keer heen en terug moest. Daarna klom je uit het water en liep (hardlopen werd erg afgeraden/verboden) naar de deur, daar was buiten direcht de wisselzone.

+1, nouja, tikje op je hoofd voor de laatste 2 baantjes. En daarna inderdaad het zwembad uitlopen naar je fiets. De gewone fietsenrekken van het zwembad waren de wisselzone, dat was wel handig juist.

In een wedstrijd ben je juist makkelijk op de fiets behoorlijk sneller, omdat je non-stop door kunt rijden, er geen stoplichten enzo zijn enzo. Dat is meer van invloed dan hectiek. Als het goed is, is die er op de fiets juist niet: je moet uit elkaars buurt blijven immers.

Louise

6

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Ik ben erg benieuwd hoe zij het allemaal gaan organiseren. Ik hoef in ieder geval niet meer aan mijn fiets te sleutelen aangezien elke fiets (behalve een elektrische) is toegestaan. De parcoursen zijn nog niet eens bekend, maar ik verwacht dat daar deze of volgende week wel info over komt. Waarschijnlijk ook nog wel een briefing.
Deze week ga ik eens goed letten op mijn tijden om mijn voorspelling aan te scherpen, verder een wisseltraining in de planning smile Afgelopen week al wel na twee fietstrainingen een klein stukje hardlopen achter geplakt om die overgang te voelen (is inderdaad heel onwennig, ik heb dan een hele andere pas)

7

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Mimi91 schreef:

Afgelopen week al wel na twee fietstrainingen een klein stukje hardlopen achter geplakt om die overgang te voelen (is inderdaad heel onwennig, ik heb dan een hele andere pas)

Heeft idd even tijd nodig voordat de spieren weer los zijn.
Weet nog mijn eerste duathlon in april ..kwam van de fiets af en dacht ik kom niet
meer vooruit .
Maar ..dat is een kwestie van oefenen , gewenning ...daar heb ik geen problemen meer mee .

8

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Helaas, omdat het de eerste keer is wordt alleen een eindtijd genoteerd en geen tussentijden. Ik probeer het zelf een beetje in te schatten, maar ik heb niet iets bij me om echt te klokken en ik weet nog niet zeker of ik iemand zo ver kan krijgen om dat voor mij bij te houden smile

Heb m'n tijden aangepast aan de hand van een paar metingen die ik van de week heb gedaan. Finishen binnen 1:45 uur moet m.i. wel lukken. Nu hopen dat er een klok hangt bij zwembad/parc ferme om een beetje m'n tussentijden in te schatten tijdens de tri. Deze week nog een of twee losse trainingen + een laatste wisseltraining en nu het parcours ook bekend is even een geschikte dag vinden om te verkennen.

9 Laatst bewerkt door @Jeanette (30-08-16 21:04:49)

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Alvast veel succes ..en geniet ervan .
Hoe zijn de trainingen met de triatlon vereniging bevallen ?
Krijg je dan van de trainer/s ook een schema voor de week buiten je vaste team dagen om ?

En last but not least hoe gaan de vorderingen bij het zwemmen ?

Ik ga vanaf morgen s,woensdags om 07:00 nog een keer extra zwemmen .
Mijn trainer zwemt zelf s,ochtends vroeg daar en investeert dan als hij klaar is nog een extra half uur in mij .
Vind het ademen bij het crawlen nog steeds erg lastig ...krijg al paniek als ik er aan denk .
Hoofd in/onder water is geen probleem . De routine moet toch komen met de tijd ...en dan is 1 x per week
toch wel weinig .

Heb trouwens 18-9 nog een mini triatlon in Zutphen .

10

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Blog (met foto's): http://mimi91blog.blogspot.nl/2016/09/r … -2016.html

Nou, nu mag ik me (onofficieel) toch wel een triatleet noemen lijkt mij smile Heb de triathlon met succes afgesloten! Zwemmen was toch even schrikken, het water was een stuk kouder dan ik gewend was en ik had helaas geen mogelijkheid om van tevoren even in te zwemmen of me in ieder geval nat te maken. De eerste baantjes moest ik dus even de schrik bekomen en m'n ademhaling reguleren. Daarna kreeg ik m'n slag te pakken. Wat gesteggel toen ik klaar was want het lukte me niet om op de kant te klimmen, dus dan maar naar een trap zwemmen en er daar uit klimmen.

T1 verliep het eerste stukje wat minder lekker. Alleen al het joggen naar de parc ferme was een beetje chaotisch omdat er mensen op het pad stonden waar ik omheen moest. Niet erg handig helaas. Snel een veeg over m'n gezicht, benen en voeten met de handdoek en dan de gevecht met m'n hardloopbroek aangaan (ik wil een trisuit...). Toch verliep T1 niet met al te veel problemen.

De fietsproef ging een stuk beter dan verwacht! Was erg blij dat ik een verkenningsronde had gedaan omdat de organisatie daar toch wat steekjes had laten vallen. Op een paar belangrijke en grote kruispunten waren geen vrijwilligers en de bewegwijzering werd makkelijk over het hoofd gezien of ontbrak op plekken waarvan ik het toch wel van belang achtte. Er waren dan ook triatleten die afslagen misten wat de nodige verwarring opleverde. Dankzij mijn verkenningsronde kon ik gelukkig de route foutloos fietsen in een lekker tempo. Wel een heerlijke modderbad gekregen en regen en hagel mogen trotseren onderweg, ondanks dat de wegen volledig verhard waren (oude binnenwegen, klinkers, etc.). Ik had energy bars aan m'n fiets geplakt maar eentje ben ik verloren en de ander was zo droog dat ik die moeilijk weg kreeg, ondanks dat ik daar ook al mee had getraind. Na een paar happen toch maar weggegooid. Jammer.

T2 ging super, fiets in het rek geknald, helm af, een paar laatste slokken sportdrank, nummer omdraaien en wegwezen.

De loopproef bleek een crossloop te zijn geworden. Ik wist dat het deels verhard en deels zandpaden waren, maar de verdeling was onevenredig. De zandpaden hadden duidelijk terrein gewonnen en waren getransformeerd in modderpaden. Dat maakte het parcours best pittig en leverde nog een modderbad, kletspoten en bijna-valpartijen op. Ook hier was de bewegwijzering verre van optimaal. Dit parcours had ik niet meer kunnen verkennen en ik liep samen met een paar anderen dus ook verkeerd (afslag gemist).

Uiteindelijk heb ik hele nette tijden neergezet waar ik zeker tevreden mee ben. Ook gezien de omstandigheden en de op sommige punten toch wat gebrekkige organisatie. Het was de eerste keer voor de organisatie, ik heb goede hoop dat ze de feedbackpunten meenemen om het de volgende keer beter te organiseren. Het is namelijk een erg leuk initiatief en het zou zonde zijn als dit soort ervaringen deze wedstrijd doet verzuipen.

Resultaten (geschat, er was alleen een eindtijd gegeven, maar die is nu nog niet bekend):
Zwemmen (500m): 14 minuten --> 13 minuten
T1: 3 --> 4 minuten
Fietsen (20km): 50 minuten --> 42 minuten
T2: 1 minuut --> 1 minuut
Lopen (5km): 30 minuten --> 32 minuten
Eindtijd: 1 uur 38 minuten --> 1 uur 32 minuten

11

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Oef, het klinkt best wel heroïsch zo, petje-af! Zal je zien, als je een keer een triathlon doet onder echt zomerse omstandigheden, wat een genot dat dan is wink

Louise

12

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Leuk hoor.
Ik was vandaag in Nuenen en daar reed ik het keerpunt voorbij. Ik was niet de enige die dat overkwam. Er stond geen bordje en de vrijwilligers gebaarden dat ik rechtdoor moest. Dat deed ik. Ik kwam er pas achter toen ik bijna in het park ferme was.;-)

13

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Louise schreef:

Oef, het klinkt best wel heroïsch zo, petje-af! Zal je zien, als je een keer een triathlon doet onder echt zomerse omstandigheden, wat een genot dat dan is wink

Louise

Ik kijk er nu al naar uit! smile En aangezien ik pas volgend jaar weer eentje ga doen, moet het natuurlijk wel een (dikke) verbetering worden van de tijd wink

HAZEN schreef:

Leuk hoor.
Ik was vandaag in Nuenen en daar reed ik het keerpunt voorbij. Ik was niet de enige die dat overkwam. Er stond geen bordje en de vrijwilligers gebaarden dat ik rechtdoor moest. Dat deed ik. Ik kwam er pas achter toen ik bijna in het park ferme was.;-)

Auw, dat is ook lekker handig.. Dus dan maar weer teruggaan?

14

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Ja, gewoon weer teruggegaan.

15

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Mooi van je Mimi91 dat je zo vlug en met zo een korte voorbereiding al een triatlon succesvol volbracht hebt.

16

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Gefeliciteerd! Nu heb je een referentie punt voor de volgende keer. Al zijn triathlons onderling moeilijk te vergelijken vanwege verschillende parcoursen, weersomstandigheden, lengtes van de onderdelen, grootte van het parc ferme.

17

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Knap gedaan! Volgend jaar weer?

Els

18

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

Nog een paar tips/ervaringen van mezelf. Bij sprint/OD krijg ik inderdaad ook geen energie reep weg en hou ik het bij gels. In een sprint misschien eentje, of niks.
Voor de wissels. Om met je natte voeten makkelijker in je sokken en schoenen te komen kun je babypoeder in je sokken en schoenen. Ik lees vaak dat mensen hun helm op hun fiets leggen of aan hun fiets hangen. Ik heb regelmatig helmen van fietsen zien vallen. Als je hem aan je fiets hangt moet je eerst de sluiting openmaken voordat je hem op kunt zetten. Ik leg hem op de grond met de bandjes naar buiten, dan hoef ik met niet druk te maken of hij valt, en kan ik hem zo op mijn hoofd zetten zonder eerst de bandjes ook open te maken.
Verder zou ik ook niet drinken bij een wissel. Doe dat liever aan het einde van het fietsen, bespaart weer tijd.

19

Re: Recreatieve triathlon Vries 4/9/2016

onthecountof23 schreef:

Knap gedaan! Volgend jaar weer?

Els

Zeker! Het is er eentje om de hoek dus die kan ik eigenlijk niet overslaan, toch? wink

MontanaMan schreef:

Nog een paar tips/ervaringen van mezelf. Bij sprint/OD krijg ik inderdaad ook geen energie reep weg en hou ik het bij gels. In een sprint misschien eentje, of niks.
Voor de wissels. Om met je natte voeten makkelijker in je sokken en schoenen te komen kun je babypoeder in je sokken en schoenen. Ik lees vaak dat mensen hun helm op hun fiets leggen of aan hun fiets hangen. Ik heb regelmatig helmen van fietsen zien vallen. Als je hem aan je fiets hangt moet je eerst de sluiting openmaken voordat je hem op kunt zetten. Ik leg hem op de grond met de bandjes naar buiten, dan hoef ik met niet druk te maken of hij valt, en kan ik hem zo op mijn hoofd zetten zonder eerst de bandjes ook open te maken.
Verder zou ik ook niet drinken bij een wissel. Doe dat liever aan het einde van het fietsen, bespaart weer tijd.

Dank voor de tips, ik ga ze eens proberen met mijn wissseltrainingen! Ik was eigenlijk ook niet van plan om tijdens het wisselen nog wat te drinken, het kwam niet zo lekker uit om dat vlak voor de wisselzone nog te doen door wat bochtenwerk en uitwijken voor degenen die aan de loopproef begonnen. Volgende keer nog wat beter timen wink Ik ga betreft eten eens kijken of ik gels beter achter de kiezen krijg, zo'n reep was gortdroog.
Ik had m'n helm wel opgehangen, maar niet aan m'n stuur maar aan het hendeltje van m'n zadel waarmee ik die kan verstellen. Kon zo prima hangen met de bandjes open. Sokken waren gelukkig geen probleem. Kleine enkelsokjes ging zonder moeite aan, misschien kwam dat ook omdat ik ze al aan had gedaan op weg naar de locatie. Het was alleen dat verrekte broekje wat niet wilde. Toch maar eens kijken of ik een trisuit kan aanschaffen voor volgend jaar voor een snellere T1.