1

Onderwerp: Eerste keer open water zwemmen, kortademig

Vandaag de eerste keer in open water gezwommen. Geen wetsuit...dat was best fris...maar wel lekker.

Ik ben geen enorme zwemmer en had gedacht dat met m'n gezicht onderwater in open water een belemmering voor mij zou zijn, maar dat viel me heel hard mee. Had redelijk snel door hoe ik me kon oriënteren, even boven water en weer door.

Ademhaling ging eigenlijk beter dan in het zwembad (voorzichtiger?), alleen merkte ik dat ik door de kou heel een kort ademig was. Hierdoor nog geen 100m borstcrawl kunnen doen aan een stuk door.

Lees hier wel met over ademhalingsproblemen, maar dan met name de angst. Met ik had gewoon eerst moeite met überhaupt ademhalen... Is dit normaal in koud water? Zal ik hier met een wetsuit minder/geen last van hebben?

Ik zeg: op naar de volgende training, hopelijk dan wel met wetsuit...

2

Re: Eerste keer open water zwemmen, kortademig

De watertemperatuur is nu relatief érg hoog. Bij sommige evenementen mag je niet eens met een wetsuit zwemmen. Ik herken wat je bedoelt. Wat bij mij helpt is 10 minuten voor tijd het water in gaan en alvast (heel rustig) stukjes met je hoofd onder water gaan. Je hoeft niet eens te zwemmen, gewoon een paar keer kopje onder. Dan ben je gewend wanneer het startsignaal klinkt en ben je niet dubbel vermoeid van inspanning + wennen aan de kou.

3

Re: Eerste keer open water zwemmen, kortademig

Ik kan in water van onder de 18 graden ook nauwelijks zwemmen door ademhalingsproblemen (soort inspanningsastma). En inderdaad helpt langzaam en geleidelijk wennen dan (soms, een beetje). Wetsuit maakt daarbij niet uit, het gaat om mijn gezicht.

Maar wat ic3d ook zegt: het water is nu nog op zomerse temperatuur. Dus als je er nu al last van hebt, dan lijkt het me toch stug dat de kou zo'n grote rol speelt. Bovendien zou je dan dus echt alleen maar in juli na een hittegolf buiten kunnen zwemmen, de rest van de tijd is het niet warmer dan nu. Ik vind het nu heerlijk in elk geval!

Er is net dat andere topic over eerder moe bij open water zwemmen /niet door kunnen zwemmen, misschien staan daar relevante dingen in?

Louise