1 Laatst bewerkt door ic3d (05-09-16 22:31:07)

Onderwerp: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

In het zwembad lukt het prima om 2000m borstcrawl aan één stuk te zwemmen. In open water lukt dit voor geen meter. Na 200m schakel ik uitgeput al weer over op schoolslag of rugcrawl om op adem te komen. Daarna ga ik weer 200m en dat gaat zo door. Op slechte dagen zelfs nog minder. In open water ben ik ook trager dan in het zwembad, met of zonder wetsuit.

Iemand enig idee hoe dit kan? Ik zwem 1 á 2 keer per week, waarin ik altijd één stuk van 1500m of soms meer zwem. Dit is vooral in het zwembad, want in open water zwem ik liever niet alleen en ik heb niet altijd gezelschap. Ik snap dat je in een zwembad kunt afzetten (wat ik met opzet niet doe), dat je een streep hebt die je rechtdoor kunt volgen, dat het helder is en je slag dus goed kunt zien, dat je er minder snel zult verdrinken, etc. etc. Maar het lijkt mij stug dat dit het verschil tussen 200m (open water) tot 2000m (zwembad) maakt. In het open water waar ik in oefen, is geen stroming, is het ondiep, is het water vlak ,is er geen wind en is de temperatuur in het seizoen vaak beter dan het zwembad.

Mijn hartslag is bij beiden overigens gelijk, wat het nog lastiger te verklaren maakt. Adviezen zijn welkom!

2

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Ik herken een beetje het probleem en ik denk dat je het in je ademhaling moet zoeken, dat je niet of onvoldoende uitblaast onder water. Vooral rust inbouwen gewoon stukjes van 100m ofz zwemmen, even bekomen en opnieuw tot je vertrouwd bent met het troebele open water.

3

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Zwem je in open water met wetsuit, en zit dat wel goed? Zeker met mijn vorige, dat mogelijk net iets te klein was, vond ik het rond mijn schouders met wetsuit en aan mijn armen aanzienlijk zwaarder voelen.

En verder: ik herken het ook wel, inderdaad is het vooral door de ademhaling. Bij mij is het een kwestie van wennen geweest. Het heeft mij een paar seizoenen gekost om comfortabel te worden in open water en door te kunnen zwemmen. En nog steeds is het per seizoen en soms per keer wennen, ik heb nog steeds wel eens dat ik aan het begin moet stoppen of even schoolslag zwemmen, zeker als het koud is of als ik minder ontspannen ben (wedstrijd, 'vreemd' water ofzoiets).   

Wat zeker ook een rol speelt, is dat je in het zwembad toch elke 25 meter even een soort pauze hebt: even iets anders voor je lijf en ademhaling. 2000 meter zwemmen in een zwembad is eigenlijk 80X25 meter zwemmen zo.

Louise

4

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

ic3d schreef:

In het zwembad lukt het prima om 2000m borstcrawl aan één stuk te zwemmen. In open water lukt dit voor geen meter. Na 200m schakel ik uitgeput al weer over op schoolslag of rugcrawl om op adem te komen. Daarna ga ik weer 200m en dat gaat zo door. Op slechte dagen zelfs nog minder. In open water ben ik ook trager dan in het zwembad, met of zonder wetsuit.

Iemand enig idee hoe dit kan? Ik zwem 1 á 2 keer per week, waarin ik altijd één stuk van 1500m of soms meer zwem. Dit is vooral in het zwembad, want in open water zwem ik liever niet alleen en ik heb niet altijd gezelschap. Ik snap dat je in een zwembad kunt afzetten (wat ik met opzet niet doe), dat je een streep hebt die je rechtdoor kunt volgen, dat het helder is en je slag dus goed kunt zien, dat je er minder snel zult verdrinken, etc. etc. Maar het lijkt mij stug dat dit het verschil tussen 200m (open water) tot 2000m (zwembad) maakt. In het open water waar ik in oefen, is geen stroming, is het ondiep, is het water vlak ,is er geen wind en is de temperatuur in het seizoen vaak beter dan het zwembad.

Mijn hartslag is bij beiden overigens gelijk, wat het nog lastiger te verklaren maakt. Adviezen zijn welkom!

Zwem je ook echt 1500 m aan een stuk of zwem je baantjes? Je zou dat in open water natuurlijk ook kunnen simuleren. Door ergens 50 m langs boeien of tussen twee punten heen en weer te zwemmen. Dan kan je nog eens 10 s pauze houden per 100 m, en het op die manier opbouwen.

5

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Misschien zwem je in open water wel iets te hard? Probeer eens iets rustiger te zwemmen en goed op je ademhaling te letten.
Is het misschien je algehele conditie? In een zwembad 1500 meter is met een beetje oefenen wel te doen terwijl
in open water zwemmen toch wat meer conditie vergt. Is het mogelijk iets meer te zwemmen dan 1 a 2 x per week?
Hoe train je in het zwembad? Doe je bijvoorbeeld ook 100 of 200 meter setjes tot aan de pijngrens of cruise je comfortabel zonder jezelf af en toe pijn te doen? Afgelopen jaar heb ik zelf veel getraind op 100 en 200 meters op CSS. Dit heeft mij heel veel geholpen. Ben daar veel harder door geworden.
Zeker om mijn snelheid te verhogen maar ook om mijn zwemconditie te verbeteren.
Je moet je ook veilig voelen in open water. Met een wetsuit aan en boei/safeswimmer mee kan er in principe niet veel gebeuren.

6

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Ik dacht een paar weken geleden ook dat ik 500 meter aan één stuk kon borstcrawlen omdat dat in het zwembad ook was gelukt. Toen ik vol goede moed aan mijn eerste sprint triathlon begon bleek dat helaas niet zo te zijn. Ik heb dat op de volgende manier opgelost:
Ik haal elke drie slagen adem, eerst links, drie slagen, dan rechts. Ik ben toen de keren gaan tellen dat ik rechts ademhaalde en dat gaan uitbreiden. Eerst een paar keer na vier keer rechts ademhalen stoppen, uitbreiden naar zes, acht, tien, twaalf en toen kon ik min of meer zo lang doorgaan als ik wilde. Dit is in drie keer een uur zwemmen in open water gelukt overigens. Het grootste probleem was denk ik de paniek door dat je niet precies weet waar je bent.

7

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Ten eerste, gewoon aan één stuk zwemmen in een zwembad is niet echt een effectieve training. Maar ik snap dat de effectiviteit van de training in eerste instantie ondergeschikt is aan überhaupt zwemmen.

Louise maakt een aantal goede punten. Hoezeer je ook het keerpunt teniet doet, je stopt nog steeds elke 25/50m om van richting te veranderen. Door niet actief te keren krijg je de snelheid van het keerpunt dan wel niet, je hebt wel de korte pauze. Ga maar eens naar een 50m bad en dan zul je al wel verschil merken.

Puntje wetsuit moet je niet onderschatten. Veel mensen kopen een pak van de Decathlon voor een paar tientjes en voelen zich het mannetje. Voor een aantal zal dat ook best toereikend zijn. Maar zelfs al zou het pak goed passen, het blijft een andere sensatie t.o.v. zonder zwemmen.

Qua ademhaling zou ik, afhankelijk van je slagfrequentie, gewoon elke twee slagen ademhalen (maar misschien doe je dat al). Als je zowel links als rechts kunt ademen, kun je afwisselen van kant na een aantal slagen, maar het is nu eenmaal een feit dat je 50% meer zuurstof tot je kunt nemen als je elke twee slagen kunt ademen in plaats van elke 3. En inderdaad, altijd langzaam maar zeker uitademen als je hoofd onder water is, zodat je als je eenmaal draait om te ademen, je niet eerst hoeft uit te ademen!  Ik adem altijd om de 2 slagen, altijd naar links. Nog nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd. Maar als je wel beide kanten op kan, probeer dat er zeker in te houden, kan geen kwaad mocht er wat golfslag zijn of de zon verkeerd staat.

8

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

thomass schreef:

het is nu eenmaal een feit dat je 50% meer zuurstof tot je kunt nemen als je elke twee slagen kunt ademen in plaats van elke 3. En inderdaad, altijd langzaam maar zeker uitademen als je hoofd onder water is, zodat je als je eenmaal draait om te ademen, je niet eerst hoeft uit te ademen!  Ik adem altijd om de 2 slagen, altijd naar links. Nog nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd. Maar als je wel beide kanten op kan, probeer dat er zeker in te houden, kan geen kwaad mocht er wat golfslag zijn of de zon verkeerd staat.

Goed punt. Je bent dan uiteindelijk wel langzamer denk ik, maar dat lijkt me ondergeschikt als je anders buiten adem bent en je conditie of het volbrengen van de afstand het knelpunt is.

1 op 2 is ook meestal ook wel een ritme dat past bij golfslag.

9

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Mwuah, ik zie niet direct in waarom je langzamer bent met meer ademen. Eerder sneller. Kijk maar naar de echte toppers op de Olympische Spelen of WK's. Ademen allemaal om de twee slagen, en die zitten nog een stuk hoger in hun slagfrequentie dan de meeste triatleten. Als ze slecht uitkomen voor een keerpunt ademen ze de laatste slagen zelfs elke slag.

Dit vind ik altijd wel een mooie masterclass in "rustig" zwemmen:

https://www.youtube.com/watch?v=T5FlDy3YmDQ

Sun Yang, Melouli, en Park Tae Whan (sp) allen elke 2, Cochrane elke 3 maar ook hogere frequentie, en gaat ook over op elke 2 naar het einde toe. Verder gaan deze mannen natuurlijk nog steeds retesnel en is het niet altijd verstandig om de profs na te doen, maar het is zeker interessant.

10

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

thomass schreef:

Mwuah, ik zie niet direct in waarom je langzamer bent met meer ademen.

Qua weerstand kan je toch beter zoveel mogelijk in je neutrale houding liggen?

Ik denk trouwens niet dat in normale situaties die 50% meer zuurstof je veel oplevert. De meeste zwemmers nemen zelfs een te grote teug lucht en te weinig tijd om weer goed uit te blazen. Door het teveel aan CO2 voel je je volgensmij veel sneller kortademig.

11

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

In open water heb je te maken met andere omstandigheden zoals temperatuur water, golfslag, stroming enz.
Veel toppers ademen 1 op 2. Ik ben ook van mening hoe meer zuurstof des te beter. Ik ga er dan even van uit dat je
geen problemen ondervindt met het in en uit ademen en je ademhaling goed verzorgd is.
Factor fysieke kracht komt bij open water zwemmen ook zeer zeker om de hoek kijken.
Mijn zwem maat zwemt harder in het zwembad dan mij, dit door een betere techniek.
In de zee ben ik sneller. Dit komt waarschijnlijk omdat ik fysiek sterker ben.
Vorige week ca. 13 km in zee gezwommen en volgende week doen we een tocht van ca. 15 km.
Na komplete wedstrijden het mooiste wat er is!
Eerst zaterdag knallen in Spijkenisse :-)

12

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

LindaRotterdam schreef:

Ik denk trouwens niet dat in normale situaties die 50% meer zuurstof je veel oplevert. De meeste zwemmers nemen zelfs een te grote teug lucht en te weinig tijd om weer goed uit te blazen. Door het teveel aan CO2 voel je je volgensmij veel sneller kortademig.

Ja, voor de mindere zwemmers is uitademen een groter probleem dan inademen. Beetje hyperventileer-achtig, dat ken ik zelf ook wel, en alleen in buitenwater, aan het begin. Bij kou en (wedstrijd-)spanning wordt dat erger.

Louise

13

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Een zwembadzwemmer kan goed in zijn eigen tempo zwemmen en een openwaterzwemmer kan goed in andermans tempo zwemmen.

14

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

LindaRotterdam schreef:
thomass schreef:

Mwuah, ik zie niet direct in waarom je langzamer bent met meer ademen.

Qua weerstand kan je toch beter zoveel mogelijk in je neutrale houding liggen?

Volgens mij niet. Als je met neutraal bedoelt dan je met beide schouders in het water ligt dan is dat zeker niet de houding met de minste weerstand.

15

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Zomaar wat ideetjes.

Wel afzetten bij het keerpunt helpt, hoe sneller je keert, hoe korter je pauze, hoe meer je continu aan het zwemmen bent.

1 op 2 is ook "verplicht"in open water. Competitieve open water zwemmers zwemmen eigenlijk nooit een ander ademritme.

Voor je uit kijken, elke 4de armslag of vaker. Dus kijken bij elke tweede keer ademen of vaker.

Arm ritme omhoog zou kunnen helpen. Hoger ritme is prettiger in open water.

Kop hoog houden. "Echte" open water zwemmers staren zelden recht naar de bodem.

16

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Dank voor alle reacties!

@Ronnyke
Ik ga letten op volledig uitademen.

@Louise
Daar zit denk ik de crux, het elke 25 éven de zijkant aanraken. Ik rust niet uit, zet niet af, maar ik draai wel en dan heb je toch een rustmoment. Nog niet eens 1 seconde, maar het is altijd meer dan géén seconde. Ik ga proberen om meer "rond" te zwemmen.

@LindaRotterdam
Baantjes, ik ga in open water proberen telkens 50 op en neer te zwemmen. Kijken of dat iets scheelt.

@Emiel
Begin dit jaar heb ik een cursus gevolgd. Vóór aanvang kon ik met zeer veel pijn en moeite 50m redden. Na de cursus werd dat 200m. Ik heb er hard aan gewerkt om van de één op de andere dag van 200 max naar 1500m te gaan. Letterlijk en figuurlijk ineens de slag te pakken. Dit is nu dus vooral wat ik doe. Warm zwemmen, daarna 1500m, daarna wat oefeningen en nog wat rugslag en schoolslag. Er zit geen gedachte achter, behalve dan dat ik "bang" ben weer weg te zakken naar 200m als ik niet heel regelmatig 1500m zwem.

@Wromkes
De paniek (groot woord) herken ik ook wel, wellicht drukt dat ook. Ik vind het niet fijn niets te zien in het water. Ik ben niet bang voor vissen of ratten en zwem nooit alleen, maar toch lig ik een stuk relaxter in een zwembad.

@Thomas
Klopt. Zie wat ik bij Emiel schreef. Ik ga nu als een kip zonder kop 1.5 of 2k zwemmen. Elke paar weken gaat er een minuutje af en ben ik weer blij. Maar er zit geen enkele gedachte achter, behalve dan dat ik gewoon die afstand in de armen en benen wil houden om het gemakkelijk te doen bij wedstrijden. Dat valt dus tegen.
Qua wetsuit heb ik een Dare2Tri Mach3s. Het is geen elite model, maar volgens mij wel een stuk beter dan de Decathlon pakjes. Ik moet wel bekennen dat ik hem online heb gekocht op basis van reviews en het feit dat zij mij telefonisch vriendelijk geholpen hebben. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Ik merk met en zonder pak bijna geen verschil in uithoudingsvermogen. Met pak ben ik wel een stukje sneller. Het ademen in het pak vind ik moeilijker door de druk van het pak rond de borst. Dat compenseert het drijfvermogen wel weer.
Ademen doe ik om de twee slagen. Ik kan links en rechts ademen, maar hoe slechter het gaat, hoe sneller ik overga op na elke slag rechts ademen.

@Emiel
Fysiek heb ik volgens mij voldoende kracht, het ligt bij mij vooral aan de techniek. Ik zwem nog geen jaar met borstcrawl, dus daar zal ook wel een kern inzitten. Succes in Spijkenisse!

@Thijs
Waar kijken ze wel naar? Ik kijk vooral naar beneden. Soms met de rand van mijn bril net onder het water.  Arm ritme omhoog vermoeid toch alleen meer?

17

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Mijn Dare2tri 3S zat vrij strak, ik heb een 2S geprobeerd. Dit is een goedkoper model, maar zit veel minder strak rond de borst ten kostte van het drijfvermogen. Dat maakt een wereld van verschil!Ik kan gewoon fatsoenlijk ademen. Het kost wel meer armkracht, het pak is bij de schouders minder flexibel, maar dat is geen probleem.

Ik heb verder gekeken naar andere zwemmers en gezien dat velen altijd één hand vooruit hebben bij het zwemmen. Dat had ik eigenlijk nooit. Met het andere pak en het bijsluiten van mijn handen is het inmiddels gelukt om met gemak 1500m te zwemmen in open water.

Het verschil tussen zwembad / openwater is denk ik bij mij vooral de draai geweest. Daardoor heb je toch een rustmomentje. Een goed zittende wetsuit en iets beter drijfvermogen door mijn handen bij te sluiten compenseren dat ruimschoots.

18

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Klinkt goed! En mooi op tijd om nog van het uitzonderlijke warme weer + water te profiteren!

Dat van het wennen aan niet keren, zeg maar, dus dat je géén muurtje hebt elke 25 meter, dat is voor mij een kwestie geweest van wennen: rustiger zwemmen (daar helpt glijslag bij) en die behoefte aan pauze onderdrukken.

Louise

19

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Bedankt Louise, ook voor de gouden tip!

20

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Graag gedaan!

21 Laatst bewerkt door ic3d (24-05-17 23:26:56)

Re: Open water zwemmen lukt zeer slecht tov zwembad

Bijna een jaar later. De glijslag was helemaal key Louise. Ik heb nog een cursus gevolgd en geleerd veel meer bij te leggen. In het begin werd ik er alleen maar meer moe door, maar het kwartje is gevallen.

Ik zwem nu zonder enige problemen langere afstanden in open water en ben in de tussentijd 1.1 kmpu sneller geworden (okay, ik was ook niet zo snel). Tot dusver nog met wetsuit, dat moet ik toegeven, maar vorig jaar maakte met of zonder wetsuit geen enkel verschil. Ik zal niet in de bovenste regionen eindigen, maar ben wel heel blij met de vooruitgang!