1

Onderwerp: Men's Elite World Championship OD

Link naar artikel: http://triathlon.competitor.com/2016/09 … ion_293297
Link naar video: https://www.youtube.com/watch?v=5Awns29sZEs

Nogal een ongewone ontknoping.
Schoeman won de wedstrijd, Johnny Brownlee werd 2e, Alistair 3e en Mario Mola 5e. Omdat Johnny niet won en Mola nog 5e werd won Mola het overall klassement.

Maar Johnny Brownlee lag eerste tot 400m voor de finish en stortte toen helemaal in. Schoeman, die met Alistair erachter liep, passeerde en Alistair stopte bij zijn broer, ondersteunde hem en sleurde hem praktisch tot de finish om hem daarna voor hemzelf de finish over te duwen in de hoop dat Johnny het overall klassement nog zou winnen. Uiteraard heroisch. Emotie in sport is goed, zorgt voor goede TV, en dat is wat mensen bij blijft. De Spaanse bond diende nog een protest in tegen Brownlee vanwege ongeoorloofde hulp, maar dat werd afgewezen omdat hulp van technical officials (ik neem als je bijvoorbeeld een wiel moet verwisselen), race officials (hoe moet je anders eten en drinken aangereikt krijgen tijdens de race) en andere atleten (een gaspatroon, gel of binnenband aannemen van een mede atleet moet ook kunnen toch?) is toegestaan.
Tijdens het fietsen is draften natuurlijk ook een behoorlijke steun in de rug. In de wedstrijd liet een Spanjaard zich ook uit de kopgroep terugzakken naar de achtervolgers waar Mola bij reed. 

Maar dit gaat toch wel erg ver, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Mooie tv, en ik zou me er niet druk over maken als zoiets gebeurd in het midden van een veld bij een 'gewone' wedstrijd. Maar als zoiets gebeurd bij een Ironman, en de nr 3 agegrouper wordt zo over de finish gebracht en kwalificeert daardoor voor Kona...zou dat toegelaten worden?
Wat ik wel weet is dat ik bewondering heb voor de Brownlee broers. Ze domineren het veld, maar gaan ook echt helemaal tot het gaatje. Instorten op 400m van de finish, met de snelheid waar ze mee lopen is dat minder dan 1,5 minuut lopen nog.

2

Re: Men's Elite World Championship OD

Mooie beelden!

3

Re: Men's Elite World Championship OD

Ik heb de beelden ook gezien, schitterend! Je zou een (mogelijke) overwinning op deze manier maar opgeven om je broer zo te ondersteunen. Helpen wil ik het niet noemen, want ik vraag me af of het fysiek/ medisch gezien wel een goede keuze is om iemand die zo stuk zit naar de finish te brengen. Ik denk dat als er een official met medische kennis langs het parcours had gestaan die deze actie van Alistair tegen had gehouden iedereen daar ook begrip voor had gehad.

4

Re: Men's Elite World Championship OD

Wow, wat een beelden idd! Indrukwekkend.

5

Re: Men's Elite World Championship OD

Mooie beelden maar ik moet ook even azijnpissen, ik kan me wel vinden in het Spaanse protest. Er is een verschil in pechhulp ontvangen en fysiek naar de streep gedragen worden en er ook nog overheen geduwd worden. Nog afgezien van het feit dat de hulp bij pech neutraal is en ik niet denk dat de Brownlees dit voor iemand anders hadden gedaan. Natuurlijk kun je je dan beroepen op de ploegdynamiek maar die heeft wel een grens vind ik. Bij wielrennen mag je een wiel krijgen van een ploegmaat, maar hij mag je ook niet de streep over duwen (bij bijv. TTTs wordt er ook echt op gedrillt, geen enkel duwtje geven aan elkaar)

6 Laatst bewerkt door Maca944 (19-09-16 12:02:06)

Re: Men's Elite World Championship OD

Ik vind het vreemd dat dit volgens de regels is toegestaan. Als iemand mechanische pech heeft op de fiets dan kan ik me zoals thomass zegt voorstellen dat bepaalde assistentie van buitenaf is toegestaan (bv aannemen van een wiel van een materiaalwagen). En dat je een mede-triatleet niet langs de kant van de weg laat doodgaan als hij instort begrijp ik ook wel, maar hier was Johnny zeker niet op de 3e plek gefinished als Allistair hem niet geholpen had (als hij al over de finish was gekomen). Dit gaat mij veel te ver en als dit is toegestaan dan moet dit maar eens veranderd worden, ik had ze allebei gediskwalificeerd. Is mijn bescheiden mening waarbij ik nog steeds zeer veel respect heb voor de atletische prestaties van de Brownlees. Einde diclaimer.

7

Re: Men's Elite World Championship OD

Volledig eens met Maca944, geen uitzonderingen. De sport is nu eenmaal wat het is en daarom is ze ook zo berucht en word ze ook zo enorm gerespecteerd.

8

Re: Men's Elite World Championship OD

In teamcompetities mag je de langzamere loper ook 'helpen'. Maar ben ook wel van mening dat dit toch een soort van '2.0' vorm is.

9

Re: Men's Elite World Championship OD

De beelden kwamen net nog op het VTM nieuws. Dat was nog eens een klop van de hamer.

10 Laatst bewerkt door Louise (19-09-16 14:46:32)

Re: Men's Elite World Championship OD

Ja, en dat is niet de eerste keer, voor de Brownlees. Enerzijds knap dat ze zo diep kunnen gaan, anderzijds leren ze er kennelijk ook niet echt beter mee omgaan. Ik dacht dat het Alistair was die een keer maandenlang nog de naweeën heeft gehad van zo'n warmte/uitdrogingsklop (staat in hun boek).

Ik vind het ook ver gaan, weet niet of ik het te ver vind, het lijkt me moeilijk of onnodig om dit te verbieden: het gaat om broers, in dit geval in het zeldzame geval dat de een nog alles te winnen had en de ander niets meer. Dat is te zeldzaam om regels voor te maken, lijkt me. Ze hebben sowieso wel baat bij elkaar, als broers, maar wat doe je daaraan?

In een video die ik op Twitter voorbij zag komen zegt Alistair dat hij dit voor 'anyone' gedaan zou hebben om 'm snel bij medische hulp te krijgen, maar dat geloof ik dan weer niet.

Louise

11

Re: Men's Elite World Championship OD

2.0 of niet, het is legaal, als het mijn broer was had ik hem ook geholpen..

En het zorgt voor een hoop publiciteit in landen waar triathlon weining aandacht krijgt in landelijke media (zoals Nederland)

Of het ook ouders aanzet, om hun kinderen aan te melden voor deze "gezonde" sport is natuurlijk de vraag.

12

Re: Men's Elite World Championship OD

Dat er veel publiciteit uit voortkomt is natuurlijk een goede zaak. Ouders zullen niet gemotiveerd worden om hun kinderen 'op triathlon' te doen, maar de triathlonsport is na de finish van Julie Moss in 1982 (als je niet weet waar ik het over heb, zoek even op YouTube, must see) gigantisch in populariteit toegenomen dus dit zal de sport op dit gebied geen kwaad doen.

En als ik de broer die ik niet heb zo tegenkwam had ik ook exact hetzelfde gedaan. De keuze was tussen een finish buiten het podium door niet te helpen en een mogelijke finish op het podium met de kans gediskwalificeerd te worden, dus de rationele keuze was evident.

Dat neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat ze allebei gediskwalificeerd hadden moeten worden.

13

Re: Men's Elite World Championship OD

Op gebied van het diep gaan... Als je op dit niveau aan sport doet denk ik dat je altijd tot je uiterste gaat. Bij andere sporten zijn het dan weer de risico's die genomen worden.

14

Re: Men's Elite World Championship OD

Vind het super mooie beelden en hier zie je echte broederliefde...

In het teken van de sport is het niet eerlijk tegenover de tegenstanders dat als iemand om wat voor een reden dan ook de finish niet haalt ( te diep, te weinig vocht of iets dergelijks )deze geholpen word aan een podiumplaats, als hij niet was geholpen door zijn broer had het podium er waarschijnlijk heel anders uitgezien...

Heb wel ontzettend respect voor hun prestaties, daar doet dit niets aan af

15 Laatst bewerkt door thomass (19-09-16 16:31:24)

Re: Men's Elite World Championship OD

Louise schreef:

In een video die ik op Twitter voorbij zag komen zegt Alistair dat hij dit voor 'anyone' gedaan zou hebben om 'm snel bij medische hulp te krijgen, maar dat geloof ik dan weer niet.

Ja met dat soort teksten verlies je als atleet echt mijn respect. Wat een onzin. En dat postrace interview over sneller bij de hulpdiensten... Sjonge jonge, aannemen als spin dokter deze baas. En vertel het gelijk even alle ambulancebroeders, geen brancards meer nodig hoor, gewoon arm eronder en een duwtje richting het ziekenhuis! Hoppa.

16

Re: Men's Elite World Championship OD

http://www.bbc.com/sport/triathlon/37412774

nog even een reactie van de Brownlee's zelf bij de BBC, wel een mooi verhaal, maar met wat tegenstrijdigheden...

"I believe it was a life threatening situation" zegt Alastair op het eind, maar hij helpt hem wel eerst 200m verderop over de finishlijn smile

Sportverdwazing noemen ze dat geloof ik wink Een veel voorkomende "ziekte" in de triathlonsport...

17

Re: Men's Elite World Championship OD

Hij brengt hem naar de finish en duwt hem over de streep zodat hij tweede wordt (iets wat Jonathan op eigen krachten niet gelukt was). Prima en begrijpelijk, maar het verhaal dat hij dit a. voor iedereen gedaan zou hebben en b. dit gedaan heeft om Jonathan medische verzorging te kunnen laten krijgen is natuurlijk onzin. Dat hij zijn broer helpt begrijp ik volkomen, dat hij zo'n bs verhaal ophangt niet.

Overal lees ik hoe geweldig het allemaal is en dat het een schande is dat Schoeman juichend over de finish komt, maar hoe meer ik er over lees en nadenk hoe meer ik ervan overtuigd ben dat dit sportvervalsing is (en ze dus allebei gediskwalificeerd hadden moeten worden). Maar goed, dat had natuurlijk een negatief beeld gegeven en aangezien de tweede plek verder zonder al te veel consequenties is denk ik dat dit uiteindelijk prima gegaan is zo.

18

Re: Men's Elite World Championship OD

Vanzella schreef:

"I believe it was a life threatening situation" zegt Alastair op het eind, maar hij helpt hem wel eerst 200m verderop over de finishlijn smile

Ja, en laat 'm daar meteen uit z'n handen vallen, hè? Ik bedoel: hij levert hem niet netjes af bij een EHBO'er ofzo.

Hoezo zou Schoeman niet mogen juichen? Die heeft toch terecht gewonnen?

Louise

19

Re: Men's Elite World Championship OD

exact, beetje bullshit verhaal, zeg dan gewoon eerlijk, "ik doe er alles voor om mijn broertje wereldkampioen te laten worden".

Dat Schoeman juichend over de finish gaat heb ik geen moeite mee.

Jonny eist teveel van zichzelf en betaalt de rekening, het is geen ongelukkige valpartij ofzo.

Een beetje hard, maar daarom heet het ook topsport.

20

Re: Men's Elite World Championship OD

Eens, Schoeman was blijkbaar beter dan Johny, hij is eerder bij de finish en mag dus gewoon juichen lijkt mij smile

Weet iemand overigens wat Murray daar daarna staat te doen? Hij wacht op Mola en springt dan net voor hem over de finish.
- Is het voor de lol?
- Wacht hij of Mola op tijd binnen is om WB te winnen om hem desnoods een plekje te gunnen als dat nodig is?
- Wil hij hem inwrijven dat hij sneller was? 
Begrijp er niks van.

21

Re: Men's Elite World Championship OD

Ik vind de brothers Brownlee een grote meerwaarde voor de sport. Ze bedrijven de sport vol passie, enthousiasme en toewijding.

De reactie van Alastair klopt natuurlijk niet. Johnny hangt eerst om de nek van iemand bij de waterpost. Deze had een portofoon en communicatie bij zich. Daar was hij in juist handen. Johnny had in die korte situatie dat hij zijn broer overnam van de vrijwilliger, niet over enige aanwezigheid kunnen beslissen! Het is meer een beetje je actie goedpraten.

Ik denk dat zoiets ook eerder gebeurd uit opleving dan dat er daadwerkelijk over nagedacht is. Die jongens zijn de gehele wedstrijd bezig met de overwinning, en de omschakeling naar uitstappen en hulp zoeken komt dan niet snel op.

Maar goed, nu wordt deze situatie in de media gebracht en heeft er iedereen een mening over sportetiek en competitie vervalsing. Ikzelf denk dat het niet had moeten gebeuren. Op zo’n moment moet je zelf uitstappen en als concurrent (en broer) hulp erbij roepen!

22

Re: Men's Elite World Championship OD

paultje555 schreef:

Eens, Schoeman was blijkbaar beter dan Johny, hij is eerder bij de finish en mag dus gewoon juichen lijkt mij smile

Weet iemand overigens wat Murray daar daarna staat te doen? Hij wacht op Mola en springt dan net voor hem over de finish.
- Is het voor de lol?
- Wacht hij of Mola op tijd binnen is om WB te winnen om hem desnoods een plekje te gunnen als dat nodig is?
- Wil hij hem inwrijven dat hij sneller was? 
Begrijp er niks van.

Schoeman heeft inderdaad gelijk om een overwinning te vieren. Als je voorop ligt en je wordt bevangen door de warmte, dan ga je te snel. De nummer 2 in de wedstrijd kan je dus inhalen en is dan terecht de winnaar lijkt me. Maar goed, daar zijn de meeste hier over eens.

Mola en Murray zijn trainingspartners en wisten aan de finish allebei dat Mola de WTS gewonnen had. De actie van Murray is opvallend, hij finished een beetje als een clown. Maar denk dat hij vooral blij is dat Mola de competitie gewonnen heeft. En tja, als het toch niet meer uitmaakt, dan wil Murray gewoon voor Mola finishen.

23 Laatst bewerkt door Stefanovice (20-09-16 10:42:51)

Re: Men's Elite World Championship OD

Verwijderd ivm dubbele post

24

Re: Men's Elite World Championship OD

Ik vond het mooie beelden en van mij mogen ze tweede en derde zijn. Op YouTube zijn meerdere beelden te vinden van deelnemers die kruipend over de finish komen. Het hoort er ook een beetje bij.

25

Re: Men's Elite World Championship OD

Kruipend ja, maar op eigen kracht.