1 Laatst bewerkt door racechinees (20-09-16 13:54:54)

Onderwerp: Fietsen in het donker

Het wordt al snel weer donker in de avond en tot nu toe betekend dat bij mij, dat ik minder ga fietsen. In de stad fietsen waar het verlicht is, is het gewoon niet fijn fietsen. Buiten de bebouwde kom zie je weer te weinig of moet je je fiets en helm volhangen met verlichting, die tegenliggers vaak weer verblinden. Op een gegeven moment wordt het af en toe tacx'en en in het weekend fietsen.

Hoe gaan jullie om met de donkere dagen en fietsen?

2

Re: Fietsen in het donker

Beetje vergelijkbaar met het onderwerp over trainen in de winter, maar ik doe dan vaker de andere disciplines. Zwemmen doe ik sowieso 's avonds. Lopen doe ik eigenlijk ook niet echt in het donker, maar omdat de loopjes door de week zelden langer dan een uur zijn valt dat nog in te plannen, en kan ik gerust met licht weggaan en in het donker terug komen zonder echt verlichting mee te nemen.

Ik heb wel een tacx maar heb er nooit echt vol overgave op getraind. Wel eens overwogen om zo'n smart trainer aan te schaffen maar wil je echt de voordelen daarvan hebben moet je volgens mij echt richting de duurdere modellen en dat is wel een uitgave waarvan je bijna een nieuwe fiets kunt kopen, beetje een gok voor iets waarvan ik niet weet of ik het echt ga gebruiken! Dat het effectief kan zijn staat buiten kijf, een maat van me heeft een Wahoo Kickr en die gaat na een jaartje koersen waarschijnlijk naar de elites volgend jaar, traint veel binnen op dat ding.

3

Re: Fietsen in het donker

thomass schreef:

Beetje vergelijkbaar met het onderwerp over trainen in de winter, maar ik doe dan vaker de andere disciplines. Zwemmen doe ik sowieso 's avonds. Lopen doe ik eigenlijk ook niet echt in het donker, maar omdat de loopjes door de week zelden langer dan een uur zijn valt dat nog in te plannen, en kan ik gerust met licht weggaan en in het donker terug komen zonder echt verlichting mee te nemen.

Ik heb wel een tacx maar heb er nooit echt vol overgave op getraind. Wel eens overwogen om zo'n smart trainer aan te schaffen maar wil je echt de voordelen daarvan hebben moet je volgens mij echt richting de duurdere modellen en dat is wel een uitgave waarvan je bijna een nieuwe fiets kunt kopen, beetje een gok voor iets waarvan ik niet weet of ik het echt ga gebruiken! Dat het effectief kan zijn staat buiten kijf, een maat van me heeft een Wahoo Kickr en die gaat na een jaartje koersen waarschijnlijk naar de elites volgend jaar, traint veel binnen op dat ding.

Ja, wou even het winter fietsen even apart trekken. Want fietsen is het enige wat echt hard afneemt in de winter, beetje zonde. Maar weet ook niet echt een praktische manier om het te verbeteren. Tacx is niet echt motiverend voor mij...

4

Re: Fietsen in het donker

Ik hoor soms van mensen dat spinningklassen tegenwoordig ook wat meer gestructureerd gegeven worden (hangt beetje van de doelgroep en instructeur af uiteraard), misschien is dat een optie? Ik weet dat wielerclubs bij mij in de buurt een eigen spinningklas hebben, dat zal wel wat meer zijn dan het eeuwige geschreeuw en "kwart draai erbij".

Ik accepteer maar gewoon dat m'n fietsconditie afneemt in de winter. Zolang het zwemmen en lopen op een redelijk peil is komt het fietsen snel terug, maar dat is ook mijn sterkste discipline. Weet ook niet of het wenselijk is om altijd super te zijn in alle disciplines, vooral buiten het seizoen om.

5

Re: Fietsen in het donker

racechinees schreef:

verlichting, die tegenliggers vaak weer verblinden.

Als je koplamp tegenliggers verblindt, staat-ie niet goed afgesteld - je hebt er dan zelf ook weinig aan. De lichtbundel moet de weg een paar meter voor je verlichten, dan zie je zelf tenminste ook waar je rijdt. En dan verblind je niemand.

En zie verder inderdaad het winter-topic. Tacx vind ik niet te harden.

Ik fiets in de winter wel voor vervoer, woon-werk en de dagelijkse dingen, maximaal rond de 20 kilometer enkele reis. Met goede verlichting dus, en op een robuuste fiets. Zo fiets ik in de winter in totaal nog wel 3-4 uur per week. Maar dat noem ik geen trainen - al is tegen een storm instampen naar het station om een trein te halen soms best wel pittig! 

Louise

6

Re: Fietsen in het donker

Ik ga in de herfst/winter s'avonds vaker met de ATB op pad. Lamp op de helm en het stuur en lekker het bos in. Voordeel geen automobilisten, geen wandelaars. Spannender als gewoon ATB-en tussen de bomen door. Maak daarentegen geen lange tochten, hooguit een uurtje. Taxcen is het gewoon net niet, dat doe ik alleen bij "niet" fietsbaar weer.

7

Re: Fietsen in het donker

Heb je dan een tip voor een goede lamp op de mtb of voor op de helm? Ik vind het behoorlijk lastig om in het donker goed te trainen met fietsen. Dus in de avonden zit ik af en toe op de hometrainer met de racefiets en verder op de mtb overdag als ik niet hoef te werken. In het donker in het bos is me een brug te ver, maar op de weg heb ik er niet zoveel moeite mee, mits goed verlicht.

8

Re: Fietsen in het donker

Lichtjes op inderdaad, maar dat doe ik alsnog alleen in de schemer. Vertrouw er nooit op dat auto's me zien dus sta constant stil.

Doe dan om de week een lesje bij TheCyclingAcademy, duurtrainingen voor binnen. En dan in t weekend naar buiten of desnoods een intervaltraining op de Tacx als t echt gesneeuwd heeft ofzo.

9

Re: Fietsen in het donker

Louise schreef:
racechinees schreef:

verlichting, die tegenliggers vaak weer verblinden.

Als je koplamp tegenliggers verblindt, staat-ie niet goed afgesteld - je hebt er dan zelf ook weinig aan. De lichtbundel moet de weg een paar meter voor je verlichten, dan zie je zelf tenminste ook waar je rijdt. En dan verblind je niemand.

Als ik op tempo fiets wil ik een felle lamp (500 lumen+) op de stuur hebben en een op de helm (zodat je ook door de bocht heen kan zien).

Ik nog geen felle lamp gevonden die echt goed straal heeft die tegenliggers verblinden. Merendeel van de straal staat naar beneden gericht, heb wel eens een kapje gefabriceerd, is het ook niet helemaal. Helm/hoofdlamp daar zou ik niet weten hoe je die kan monteren zonder dat je iemand niet verblind en toch door de bocht kan kijken.

10

Re: Fietsen in het donker

Mijn racefiets zal wat minder van stal komen , misschien een keer in het weekend als het
weer mee speelt .
S,avonds na het werk (fulltime ) gaat hem niet worden ...
Helaas zal ons winter fiets programma met spinning gevuld worden ...

11

Re: Fietsen in het donker

Over wat een goede lamp is, zijn op het forum van Fiets dik 30 pagina's volgeschreven: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php … mp;t=77154 Het tijdschrift test ook regelmatig. Op het ogenblik wordt Lezyne het meest aangeraden, en die zijn er  in verschillende sterktes.

Louise

12

Re: Fietsen in het donker

Ik gebruik zelf een lamp van sigma de powerled evo voor op het stuur, ding is robuust, makkelijk in gebruik en heeft een drietal verschillende standen mbt de lichtsterkte, plus een dikke accu die 2,5 uur licht geeft in de maximale stand 900lumen of 5 uur op 600lumen. Voor op de ATB ook belangrijk dat het tegen een stootje kan en modder-waterdicht is en de accu geen energie verliest bij kou-onder nul temp. Mooie brede bundel die goed verlicht. op de helm heb ik een lamp van BBB ook een LED. Die combi werkt perfect, verlichting op de helm is nodig omdat je dan het pad verlicht in de richting waar je kijkt en dus ook stuurt. In het bos moet de lamp wel vooruit schijnen en een brede straal hebben. Dan staat hij wel in de verblind stand, anders lig je zelf zo in de kreukels.

Let wel, je kunt en mag niet zo in elk bos in het donker gaan scheuren.

13

Re: Fietsen in het donker

Over dat verblinden: ik neem toch aan dat je niet zo veel tegenliggers tegenkomt in het bos, of wel? Dat maakt wel uit. Ik bedoel: ik rijd de langste afstanden in de spits tussen Den Haag en Rotterdam, en dan verblind je er tientallen als je lamp niet goed staat afgesteld. Ik kom ze wel tegen, en dat is hinderlijk, zeker als-ie knippert. Maar ik vind de onzichtbaren, dus de fietsers zonder licht, nog irritanter. Zijn er massa's van, vooral de studentenbarrels (fiets door TU-wijk in Delft).

Louise

14

Re: Fietsen in het donker

Louise schreef:

Over dat verblinden: ik neem toch aan dat je niet zo veel tegenliggers tegenkomt in het bos, of wel? Dat maakt wel uit. Ik bedoel: ik rijd de langste afstanden in de spits tussen Den Haag en Rotterdam, en dan verblind je er tientallen als je lamp niet goed staat afgesteld. Ik kom ze wel tegen, en dat is hinderlijk, zeker als-ie knippert. Maar ik vind de onzichtbaren, dus de fietsers zonder licht, nog irritanter. Zijn er massa's van, vooral de studentenbarrels (fiets door TU-wijk in Delft).

Louise

Was zelf student in Delft en kan me herinneren dat ik praktisch altijd op zo'n krot zat maar dat ik nooit licht had. :-D

Tja nu woon ik in München en train in de winter veel in de Englische Garten (een groot park) en ik moet zeggen dat ik goed ziek wordt van al die felle lampen die voor 80% verkeerd staan afgesteld. Moet ik mee leven geloof ik, ik geloof dat de meeste mensen niet eens beseffen dat ze anderen verblinden.
Gelukkig rijdt bijna niemand zonder licht, dat dan weer wel.

15

Re: Fietsen in het donker

Haha, ja, ik ben ook student geweest, hoor, en het overkomt me bovendien nog steeds wel eens, met m'n stadsfiets, dat het licht het niet doet. Het blijft een lastige combinatie, fiets en licht. Het is duur voor op een barreltje, en/of kwetsbaar (de snoertjes roll ); de batterij is leeg/op of niet goed opgeladen, of je vergeet het een keer en dan wordt het eraf gejat, of het trapt zwaarder - en zo is er altijd wat!

Louise

16

Re: Fietsen in het donker

Ik had gisteren ook weer een leuke actie.
Mooi lampjes op de fiets gezet, zodat ik van 19:00 tot 20:30 uur kon gaan fietsen. Wil ik tegen 20:00 uur mijn achterlicht aanzetten is die van mijn fiets gevallen. Ik balen, en maar de kortste weg naar huis. Kom ik op een punt waar ik de heenweg ook langs ben gereden, en zie ik daar iets op het fietspad liggen. Ik eerst denken wie gooit er nu zomaar iets weg, tot ik er langs fietste en zag dat het een lampje was. Dat was dus mijn lampje die van de fiets gevallen was bij een hobbel in het fietspad. Kon ik gelukkig weer omkeren en alsnog mijn rondje veilig afmaken.

17

Re: Fietsen in het donker

Ik hou de uitgepijlde route aan, da's met fietsrichting. Hoewel niet iedereen zich daar aan houdt.

18

Re: Fietsen in het donker

Dit herken ik maar al te erg, al die fietslampen die verkeerd staan afgesteld en mij verblinden en flink de hoofdpijn aanjagen. Overdag draag ik standaard een zonnebril omdat het daglicht mij vaak al wat te fel is, maakt niet uit of ik aan het sporten ben of gewoon ergens onderweg naartoe. Doordat ik zo vaak verblind wordt 's avonds, heb ik uit frustratie al meerdere keren overwogen om 's avonds ook maar een zonnebril op te doen... Zelf zie ik overigens vrij goed in het donker en als het even te donker is, passen mijn ogen zich snel aan en zie ik alsnog genoeg om te kunnen trainen. Als ik lampjes opdoe is het dus vooral voor mijn mede verkeersdeelnemers en niet zozeer voor mijzelf. Met hardlopen blijf ik in de stad, op verlichte binnenwegen, zodat ik door de straatlantaarns zichtbaar ben. Fietsen wordt nieuw voor mij dit jaar (is een sportschool misschien een optie als 'vervanging'?)