1

Onderwerp: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

Ik roteer te weinig met mijn schouders. Ik heb op internet gelezen dat het dan lastiger is om:
1. je armen dicht bij je lichaam te houden (mijn armbeweging is te ver van lichaam)
2. je arm goed recht voor je schouder in te steken

Het schijnt dat er door meer rotatie in schouders i.c.m. heupen te brengen je effectiever kunt zwemmen.

Zou het helpen om met een snorkel te gaan trainen? Je hoeft dan niet op je ademhaling te letten. Daardoor is er meer tijd en aandacht om te oefenen om meer rotatie in schouders en heupen aan te brengen.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het gebruik van een snorkel.
Misschien zijn er ook nog andere trainingstips om minder plat op het water te liggen en meer body rotatie te gebruiken.

2

Re: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

Ervaringen met een snorkel heb ik zelf niet, maar een oefening die ik aan het begin veel moest doen van de trainer is als volgt:
Eerste stap slepen met de vingertoppen over het water met een hoge elleboog.
Wanneer dit goed gaat erbij toevoegen dat je met de top van je duim langs je zij schuurt vanaf je bil tot je oksel.

3

Re: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

Idd ik heb dit probleem ook en moet dezelfde oefeningen doen als Youri en nog sommige andere natuurlijk. Ik weet niet of een snorkel dit op kan lossen?

4

Re: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

We zijn nu met een zwemcursus veel bezig met rotatie, en gebruiken daar eigenlijk nooit een snorkel bij.

Je kan 'm natuurlijk wel gebruiken om je er beter op te concentreren, maar een pullbuoy en rustig zwemmen zou dat ook al mogelijk maken. Wel eens iemand met verstand er naar laten kijken?

5

Re: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

Onder het motto van; "niet nog meer accesoires!" ben ik sowieso al tegen tongue Plankje, pullbuoy, paddles, flippers ... Ok, plankje en pullbuoy kan je ook in 1 hebben, maar dan moet ik een nieuw accesoire kopen en dat gaat in tegen m'n eerder genoemde principe. Volgens mij heb je meer aan de oefeningen.

6

Re: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

Ik heb ook geen ervaring met een snorkel, maar het gebruik ervan maakt ademen een stuk simpeler natuurlijk, en zorgt dan ook niet voor bijwerkingen, vooral van de arm waar je mee zwemt als je ademhaalt (dus rechterarm als je links ademt). Aan de andere kant, het ademen kan rotatie natuurlijk ook faciliteren, je draait immers makkelijker naar je kant als je je nek meebeweegt lijkt me.

Swimsmooth heeft er wel een stuk over, hierin wordt niet specifiek de snorkel genoemd maar in andere stukken van hen heb ik wel gelezen dat ze die hier ook voor gebruiken. Zorg wel dat je een center-mount snorkel neemt, niet je huis tuin en keuken snorkel voor de duikvakanties.

http://www.swimsmooth.com/rotation.html

7

Re: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

Een middensnorkel gebruik je om de techniek goed aan te leren, zodat je op een later moment de ademhaling kunt inpassen.

8

Re: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

Ik zwem zo af en toe een paar baantjes met een snorkel omdat ik met m'n ademhaling de doorhaal van m'n linkerarm verstoor (juist aan de kant waar ik ook ademhaal), en zo 'ontkoppel' ik dat. Ik vind de snorkel op zich niet prettig, maar het is wel lekker om me zo alleen op de techniek van die arm te kunnen concentreren en even niet op het ademhalen. Ik weet niet of ik er echt baat bij heb, dat is geen spectaculair effect in elk geval.

Voor bij het roteren heb ik hem verder ook nooit gebruikt, het maakt er wel bij uit omdat je je lijf niet ook hoeft te draaien om bij de lucht te komen, zeg maar. Ik roteer dan volgens mij mooier symmetrisch.

Ik vraag me ook af: hoezo roteer je te weinig? Is dat echt iets technisch of ben je te 'stram' (verkorte spieren)? In dat laatste geval heb je meer aan rek-oefeningen dan aan een snorkel. Ik bedoel: stel wel de goede diagnose van het probleem.

Louise

9

Re: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil morgen een gele freestyle snorkel van finis gaan kopen. Kosten rond de EUR 30. Ik ga gewoon kijken of trainen met een snorkel voor mij effectief is.
@ Thomas: interessant artikel op swimsmooth
@Linda: welke rotatie oefeningen pas jij toe via je zwemcursus? Ik ben ook benieuwd waar je de cursus volgt.
@Louise: het gebrek aan rotatie is bij mij denk ik een combinatie van gebrek aan techniek en minder soepele spieren.

In het artikel van swimsmooth staat ook vermeld dat je je verder kunt uitstrekken bij een goede rotatie van het lichaam. Ik ben benieuwd of ik over een paar maanden effect zie qua zwemsnelheid als ik de body rotatie beter toepas. Dat zou een leuke bijkomstigheid zijn:)

10

Re: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

Om te testen of het wat is zou ik eerst eens een paar banen zwemmen met maar 1x ademhalen onderweg. Dan weet je of je er meer uithaalt als je focus dan weg is van het ademen?

11

Re: ervaringen zwemtraining met snorkel gevraagd

Ik zwem ook af en toe met snorkel. Het geeft de mogelijkheid om bewuster techniek aan te leren (of te veranderen) omdat je niet op ademhaling hoeft te letten.

Kan geen kwaad om zo'n ding te hebben.