1

Onderwerp: op zoek naar agenda 2017 voor zwemtochten in open water omgeving ZH

Ik wil in de zomer van 2017 voor het eerst gaan deelnemen aan een aantal zwemtochten in open water.
Ik ben nog niet zo'n heel ervaren zwemmer. Afstanden van 1 tot 3 km moeten voor mij haalbaar zijn als ik in de winter goed train.
Lijkt mij een hele leuke ervaring. Ik heb onlangs ook een wetsuit aangeschaft.

Als jullie tips hebben voor leuke zwemtochten in de zomer van 2017 (omgeving Zuid Holland), dan hoor ik het graag.
Volgens mij moet je snel zijn met inschrijven i.v.m. limieten van aantal deelnemers.
Zwemmen in zee is denk ik voor mij nog een stap teveel (geen ervaring met stroming). Misschien wel leuk om eens aan een clinic voor zee zwemmen deel te nemen.

2

Re: op zoek naar agenda 2017 voor zwemtochten in open water omgeving ZH

http://noww.nl/agenda is de place to be. Maar het is nog te vroeg, er staat nog bijna niks op voor volgend seizoen. Zo heel bang dat het volloopt hoef je niet te zijn. Ik heb afgelopen zomer een paar tochten gedaan en dat ging allemaal prima met hooguit een paar weken van tevoren inschrijven, en soms pas op de dag zelf.

Aanraders in de buurt vond ik de Bruggenzwem Overschie, de Branderszwemtocht (Schiedam) en de dingen van 010 Swim Experience. Als je eens in zee wilt zwemmen, kijk dan naar de zwemtocht Kattendijke-Wemeldinge, die wordt in principe met het getij mee georganiseerd, en afgelopen jaar hadden we ook wind mee, dus dat zwom supersnel en was erg leuk.

Louise

3

Re: op zoek naar agenda 2017 voor zwemtochten in open water omgeving ZH

Wanneer je nu serieus gaat trainen is dit ook heel leuk voor volgend jaar.
Is wel in de zee. Niet bang zijn! Gewoon doen. Zeezwemmen is het leukste wat er is.
Gaat beetje stroming mee. Echt heel leuk.
ca 3,5 a 4,5 km, afhankelijk van de tocht.
http://zwemmenlangswalcheren.nl

4 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (17-10-16 11:24:50)

Re: op zoek naar agenda 2017 voor zwemtochten in open water omgeving ZH

Inderdaad 010 Swim Experience (http://010swim.nl/); lekker laagdrempelig en mooie evenementen!
Komen dit jaar een paar nieuwe bij, heb ik uit betrouwbare bron wink
Dus houd de website en Facebook in de gaten.

Daarnaast zijn er wat openwaterwedstrijden waar je terecht kunt, bijv. in Heerjansdam en Binnenmaas, gewoon met je NTB -licentie. Leuk als training, maar vond dat niet erg gezellig...

5

Re: op zoek naar agenda 2017 voor zwemtochten in open water omgeving ZH

Ik heb in het verleden ook wel eens aan de Lektocht (in Beusichem) meegedaan, een mooie prestatietocht: http://www.lektocht.nl/

6

Re: op zoek naar agenda 2017 voor zwemtochten in open water omgeving ZH

Over dat zwemmen langs Walcheren, dat illustreert wel dat je het in zee een beetje mee moet hebben: ik heb één keer aan zoiets meegedaan, bij Vlissingen, en toen moet ik uitstappen - ik kwam gewoon niet meer vooruit. Stroming en wind tegen, door een plotseling opkomende bui, dan moet je daarvoor echt beter kunnen zwemmen dan ik. Gelukkig kon je makkelijk naar het strand zwemmen. We waren met z'n drietjes, de tweede is ook uitgestapt en de derde heeft meer dan 35 minuten gedaan over een kilometer...

Louise

7

Re: op zoek naar agenda 2017 voor zwemtochten in open water omgeving ZH

35min over 1km is dat voor een triatleet niet de gemiddelde snelheid :-) zo eens een laagdrempelig evenementje lijkt me ook wel iets voor mij. Ben momenteel ook wel veel in mijn zwemmen aan het investeren dus hoop dat dit zich volgend seizoen een beetje laat zien maar tja...

8

Re: op zoek naar agenda 2017 voor zwemtochten in open water omgeving ZH

Noww is al genoemd en dat is inderdaad de site.
De knzb organiseert door het hele land zwemwedstrijden in de zomer. Die worden vaak laat aangekondigd, omdat zwemverenigingen ze organiseren en die bestaan uit vrijwilligers. Vaak hebben die een categorie waar je als lid van de Ntb in een wetsuit mag zwemmen. Je mag namelijk bij een knzb zwemwedstrijd niet in een wetsuit of trisuit starten, omdat die de regels van de Fina hanteren.

Tijdens die wedstrijd wordt ook altijd een prestatietocht georganiseerd. De afstanden daar variëren zo uit mijn hoofd van 500 m tot 2 km. Aan een prestatietocht mag iedereen meedoen en wat je aantrekt maakt niet uit. Bij sommige prestatietochten klokken ze wel je tijd en bij anderen niet.

Ik weet dat er in Zuid-Holland knzb zwemwedstrijden zijn in Leiden, Mijnsherenland, Heerjansdam, Sleeuwijk. Verder weg heb je nog Breda, Vianen wat me te binnen schiet. Succes.

9

Re: op zoek naar agenda 2017 voor zwemtochten in open water omgeving ZH

Bedankt voor de vele reacties. Ik ga  zeker een paar leuke zwemtochten selecteren. Begin zomer 2017 ga ik wel eens proberen om met een paar ervaren zwemmers in zee te zwemmen. Heb ik nog nooit gedaan. Kijken hoe dat in zijn werk gaat qua wind, kwallen getij enz...