26

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Succes dames! Geniet ervan smile

27

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Louise schreef:

Leuk, Marloes, kijken of we elkaar kunnen treffen! Het is wel relatief lang fietsen voor een 1/8, hè: 24,6 km (zie http://www.vrouwentriathlon.nl/wedstrij … utrecht/).

Louise

Jep, dat klopt. Ik heb afgelopen weken ook al een paar keer de rondjes gefietst op 't Lint. Blijft wel een lekker parcours al zeg ik het zelf.
Ik ben trouwens nummer 15, grijs/rood pakje wink

28

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ik kijk naar je uit! En ja, ik vind het ook een lekker rondje, fijn fietsparcours.

Louise

29

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Hier nummer 267! Vriendin 269 en nichtje 271 wink Ik heb deze week ook nog een rondje Lint gedaan, rijdt inderdaad lekker! Ben heel benieuwd naar zondag. Lichte kriebels.

30

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ik heb startnummer 20!

31 Laatst bewerkt door Louise (03-07-16 20:22:38)

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Zo, ik ben weer thuis, meteen aan de slag voor het persbericht. Wat een buien, pfoe, het weer was veel slechter dan voorspeld! Gelukkig bleef het onweer op afstand, en ondanks de regen en de blubber was het leuk! Ik heb Marloes even gesproken en Sabine vanuit mijn ooghoeken zien finishen, maar toen stond ik net iemand te interviewen. Hoe ging het verder?

Edit, paar uur later: zo, de uitslagen staan online, het persbericht is af en mijn voeten zijn ook weer droog, ik had zo'n gevoel van dat er zwemvliezen zaten te groeien tussen mijn tenen. Maar sinds de finish van de 1/8e is het droog en zonnig, rumpf!

Louise

32

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Hier ging het erg lekker, ondanks het snertweer. Uiteindelijk gefinished in een tijd van 01:24:57 met overall een 6e plek. In vergelijking met vorig jaar een tijdwinst gemaakt van ruim 12 minuten! 
Vooral op het fietsonderdeel lekker kunnen knallen met een gemiddelde van 31km/h. Lopen ging ook goed, al voelde ik wel de achterkant van m'n benen. Misschien door de natte schoenen die dan toch wat zwaarder zijn??
In ieder geval, ik heb weer genoten van de wedstrijd smile

33

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Bam! Dat was best tof, haha. Als 48e gefinisht, 50:52. Doel van binnen het uur ruimschoots gehaald. Maar wat een ramp is dat zwemmen. Volgende keer verder de buitenkant opzoeken, had constant schoolslagzwemmende vrouwen voor me. Kreeg de ene trap na de andere. Nu 2 maanden om te trainen voor 1/8 in Maarssen.

34

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Wie nog mee wil doen dit jaar: je kunt je vandaag nog inschrijven voor de Vrouwentriathlon in Beesd volgende week. Daarna niet meer.

Ook zoekt de organisatie nog vrijwilligers (m/v). In de nieuwsbrief van deze maand legt Alfred uit wat daar leuk aan is: http://www.vrouwentriathlon.nl/alfred-r … -in-beesd/ Dus als je volgende week zondag nog even tijd hebt... meld je aan!

Louise

35 Laatst bewerkt door TumTumTum (29-08-16 12:22:02)

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ik heb gisteren mee gedaan met de 1/16ste in Beesd. Tegen het licht van de krankzinnige prestaties die sommige mensen hier neerzetten durf ik er bijna niet over te beginnen maar het was wel weer een topdag. Mijn loop- en fietsen viel nogal tegen, ik voelde het 's morgens al; brakke benen.:( Vorig jaar haalde ik nog 44 minuten, nu was het 50+ helaas. Ik ben wel erg ziek geweest in het voorjaar en nog lang niet fit merk ik wel. Ook heb ik een achillespeesblessure gehad waardoor ik minder heb kunnen lopen (lees= eigenlijk bijna nog niet). Ik heb echt veel minder goed gefietst dan vorige keer en dat kostte me echt minuten. Ook was het ontzettend warm tijdens het lopen, zelfs dat kleine pokkestukje was me teveel.

Wat wel veel beter ging is zwemmen. Was ik vorig jaar nog bang dat ik weer uit het water gevist moest worden, dit keer had er om te beginnen het vertrouwen in (eindelijk) dat ik de afstand wel kon afleggen. Sterker nog, ik begon helemaal achteraan maar heb zelfs nog 3 zwemsters ingehaald. Wie mijn geschiedenis met zwemmen kent weet dat dit een epische prestatie is. Helaas heb ik de zwemtijd net iets onder 9 minuten (!) kunnen krijgen waarin de meeste mensen het dubbele afleggen, harder ging gewoon niet. Maar er is in ieder geval een soort van progressie.
Wat ook erg leuk was is dat er een paar dames van mijn fietsclub mee deden, die zijn geinspireerd door mijn verhaal over vorig jaar in ons clubblaadje.:)
Hopelijk kom ik deze winter eens goed door en dan misschien volgend jaar weer een betere tijd, of misschien zelfs een keer een langere afstand...wie weet. Ik zou best eens aan een 8ste in Rotterdam mee willen doen, dat zag er dit jaar wel heel erg gaaf uit, maar ja, dat zwemmen he.:/

36

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Tum ik ken je zwemverhaal en vind het super te lezen dat dat nu zo goed gaat!
Wat kan jou die tijden schelen die anderen hier posten (ik ben vergeleken met hen ook een slak), het gaat toch om de lol (!!) En de progressie die jij maakt!
Superknap gedaan hoor.
Lopen komt vanzelf weer als je optimaler kunt trainen. Zo'n achillespees is hardnekkig!

Geniet van je prestatie en op naar een 1/8e volgend jaar!!

37

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Triathlon is voor velen het toppunt van doorzetten. Ik heb meer bewondering voor iemand die alles geeft om een triathlon net binnen de gezette tijdslimiet te finishen dan een pro-atleet die besluit uit te stappen na het zwemmen omdat zijn kans op een podiumplaats verkeken is.
Top gedaan! Door blijven zetten en langzaam maar zeker progressie boeken, zeker met het zwemmen! Gefeliciteerd!

38

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ik ben heel benieuwd naar de triathlon in Nijeveen volgend jaar. Is er al iets bekend over de data van 2017? Want dan reserveer ik die alvast wink

39

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Vorig jaar eas het eind december (zie openingspost topic) dus dat zal dit jaar ook wel ergens in die richting zijn gok ik wink

40

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ja, ze zijn er al in concept, zeg maar, maar het hangt nog op de vergunningen. Ze kunnen elk ogenblik bekend worden. Nijeveen zit er op dit moment voor volgend jaar helaas opnieuw niet in. Ik weet eigenlijk niet of dat nog kan veranderen. Maar dus wel Zwemloop, Utrecht en Beesd, in ongeveer dezelfde tijden van het jaar als in 2016. Ik meld het zodra het definitief is!

Louise

41

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Zwemloop is toch altijd in het paasweekend? Kan je alvast zachtjes met potlood in je agenda zetten dan wink

42

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ik kan er nog niet zo veel over zeggen, maar we kijken naar een eerder weekend. Pasen valt heel laat immers, in 2017, en dan zijn er mogelijk al net de eerste triathlons. Hopelijk gauw meer duidelijkheid!

Hebben jullie de enquete al ingevuld trouwens? https://nl.surveymonkey.com/r/BJJRQG7

Louise

43

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

gedaan!

Ik hoop in elk geval de zwemloop weer te kunnen doen en ik hoop ook dat een van de triathlons weer past in mijn schema...

44

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Helemaal los hiervan wel in dezelfde richting, maar ik ben wel is benieuwd hoe hier tegen aan wordt gekeken.
Er zijn een "groot" aantal vrouwen wedstrijden, lees hier hardloopwedstrijden e.d. en nu ook triathlons.

Helemaal niet vervelend, boos of lullig of wat dan ook bedoeld, maar waarom willen vrouwen een vrouwen wedstrijd?
Is een wedstrijd voor beide niet gezellig genoeg of iets anders? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Ik trouwens nog nooit gehoord of een mannen wedstrijd gezien? lees hier weer hardloopwedstrijden e.d. bestaan deze wel?
Hiermee heb ik geen kwade bedoelingen o.i.d. ik ben gewoon er benieuwd hoe hier over gedacht wordt.

45

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Gezellig zeker wel, maar blijkbaar is de drempel bij gemixte events wat hoger, als ik zie hoe weinig vrouwen er mee doen. En ik moet zeggen dat het wel veel leuker is om je te meten met andere vrouwen. Niet uitsluitend hoor, maar het motiveert wel wink

Als je zo bovendien wat extra dames over kunt halen om eens voorzichtig een triathlon te proberen, gaan we die vast vanzelf op de gemixte events terugzien.

46

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ik vraag me af of het daadwerkelijk iets is dat écht uit vrouwen zelf komt of dat het gewoon een commercieel verhaal is.

De terreinen rondom deze evenementen zijn niet zelden volgebouwd met healthy foodtrucks, smoothiebars, stands met woman's healths-achtige bladen, yogacursussen, green happiness ;-) etc.

47

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Op zich had ik dezelfde vraag als Stefan. Als man is het moeilijk om de drempel waar Linda het over heeft voor te stellen, en dat komt waarschijnlijk omdat ik geen vrouw ben. Het feit dat er vrouwentriathlons bestaan en dat ze goed bezocht worden geeft aan dat er behoefte aan is, en ik kan het alleen maar toejuichen dat meer mensen triathlons gaan doen. Ik kan me voorstellen dat reguliere ('gemixte') triathlons meer (onbewust) gericht zijn op mannen en er dus geen enkele behoefte is aan 'men only' evenementen. Aan de andere kant vind ik triathlons een van de meest geëmancipeerde sporten die er is, als ik kijk naar de aandacht voor beide sexen.

Maar wat is dan precies die drempel bij 'gemixte' evenementen? Toch teveel testosteron van alle alpha males?

En als het een commercieel verhaal is dan appeleert het blijkbaar wel aan een behoefte, prima dus.

48

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Louise schreef:

Ik kan er nog niet zo veel over zeggen, maar we kijken naar een eerder weekend. Pasen valt heel laat immers, in 2017, en dan zijn er mogelijk al net de eerste triathlons. Hopelijk gauw meer duidelijkheid!

Hebben jullie de enquete al ingevuld trouwens? https://nl.surveymonkey.com/r/BJJRQG7

Louise

Jammer dat het erop lijkt dat Nijeveen niet meer gaat lukken, die was qua reismogelijkheden voor mij juist het meest aantrekkelijk van allemaal. Maar wie weet hoe ik er over een half jaar voor sta? In ieder geval sluit ik Zwemloop, Utrecht en Beesd zeker niet uit. Als ik het allemaal kan rond kan krijgen met mijn planning en ik slaapplekjes in de omgeving weet te fixen, wil ik zeker meedoen!

Misschien dat vrouwen inderdaad een hogere drempel ervaren dan mannen omdat triathlon toch wel als een sport met een aardige 'wow-factor' wordt gezien? Ik heb zelf eigenlijk geen idee, ook al ben ik vrouw. Ik ervaar in ieder geval geen drempel om me in het testosteronveld te begeven wink Als het teveel wordt neem ik wel wat afstand en volg ik op een afstandje de strijd tussen de andere triatleten. Ik ga toch voor mijn eigen race, ik heb geen behoefte om per se het podium te moeten halen.

49 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (11-11-16 10:55:12)

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

blex schreef:

Ik vraag me af of het daadwerkelijk iets is dat écht uit vrouwen zelf komt of dat het gewoon een commercieel verhaal is.

De terreinen rondom deze evenementen zijn niet zelden volgebouwd met healthy foodtrucks, smoothiebars, stands met woman's healths-achtige bladen, yogacursussen, green happiness ;-) etc.

Misschien bij hardloopevents voor vrouwen? Geen idee, nooit geweest.
Maar bij de Vrouwentriathlons heb ik dat nooit gezien, en is het zeker ook niet de insteek van de organisatie.


Ik ervaar trouwens zelf die drempel niet. Vond het juist een een dingetje om met zo'n fluo-roze-barbie-event mee te doen, maar dat bleek het helemaal niet te zijn big_smile En dan merk je pas hoe leuk het is om met en tegen veel meer vrouwen te racen. Dus kan het alleen maar aanmoedingen, als dit soort events daar aan bijdragen.

50

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

LindaRotterdam schreef:

Misschien bij hardloopevents voor vrouwen? Geen idee, nooit geweest.
Maar bij de Vrouwentriathlons heb ik dat nooit gezien, en is het zeker ook niet de insteek van de organisatie.

Ja, precies - het is sowieso een stichting, dus zelf zonder winstdoel, en heel selectief in de commerciële partners, en dus zeker geen overdosis roze en hippe commercieel gedoe en al te stereotiepe 'vrouwendingen'. Anders zou ik er ook echt niet actief voor zijn, hoor! 

LindaRotterdam schreef:

Ik ervaar trouwens zelf die drempel niet. Vond het juist een een dingetje om met zo'n fluo-roze-barbie-event mee te doen, maar dat bleek het helemaal niet te zijn big_smile En dan merk je pas hoe leuk het is om met en tegen veel meer vrouwen te racen. Dus kan het alleen maar aanmoedingen, als dit soort events daar aan bijdragen.

Ja, dat ervaar ik precies zo. Nouja, een beetje drempel ervoer ik wel bij mijn allereerste triathlon, tussen die breedgeschouderde kerels. Daar was toen een aparte vrouwenstart (op de 1/8e) en dat vond ik toen wel fijn. Maar sindsdien is het vooral leuk om tussen alleen maar vrouwen te racen.

Verder is het voor heel veel vrouwen wel een grote drempel, misschien niet eens per se dat er mannen aan meedoen, maar wel dat het kan lijken alsof je voor een triathlon een strak afgetrainde supersporter moet zijn. De Vrouwentriathlon zorgt in de hele publiciteit er ook al voor dat duidelijk is dat je ook mee kan doen met een paar maten meer en op een gewone fiets enzo. Dus niet alleen maar foto's van die breedgeschouderde toppers, maar ook van 'gewone' vrouwen.

Dat trekt sommige vrouwen wel degelijk over de drempel, en er zijn er een heleboel bij voor wie het volbrengen een grote stap vooruit is, ook in hun zelfvertrouwen. Die 'empowerment' is een doelstelling van de Vrouwentriathlon. En daarom doet de stichting dus ook aan educatie, met clinics en een informatieve nieuwsbrief enzo. Ik bedoel: het is meer dan alleen de evenementen, al zijn die wel het hart natuurlijk!

Louise