1

Onderwerp: Duathlon Alpe d' Huez

26 juli neem ik deel aan de Duathlon op Alpe d' Huez, nog mensen hier die deelnemen ? Of ervaring hebben met deze duathlon ?

2

Re: Duathlon Alpe d' Huez

Ik doe er de korte afstand triathlon als afsluiting van trainingsweek daar smile 3 jaar geleden ook meegedaan. Goed georganiseerd, grote wedstrijd, veel supporters ook bergop erg leuk!

3

Re: Duathlon Alpe d' Huez

Bij mij is het eerder als begin van een vakantieweek wink

4 Laatst bewerkt door Benn (02-08-16 11:03:29)

Re: Duathlon Alpe d' Huez

Ondanks een paar moeilijke momenten op de berg vond ik het een héél fijne ervaring en uiteindelijk blij met mijn resultaat.
Los daarvan ook nog een héél leuke vakantie gehad daar in de omgeving!
Voor herhaling vatbaar.

5

Re: Duathlon Alpe d' Huez

Kan je wat meer vertellen over deze wedstrijd.
Lijkt me wel interessant

6 Laatst bewerkt door Benn (02-08-16 11:23:30)

Re: Duathlon Alpe d' Huez

Goh, wat wil je weten ? smile

Het is een wedstrijd over 6,5 km lopen in Bourg d Oisans, 15 km fietsen naar de top van Alpe d Huez & 2,5 km lopen boven op Alpe d Huez.
In dezelfde week wordt er ook nog een triathlon over een korte afstand en lange afstand georganiseerd.
De organisatie is top.

Zelf had ik de wagen boven op de Alpe geparkeerd. Eerst mijn 2 de paar loopschoenen in de wisselzone boven geplaatst en vervolgens met de fiets en rugzak met spullen voor de wisselzone beneden naar de start gereden. Je spullen van in de eerste wisselzone (beneden) worden nadien door de organisatie naar boven gebracht.

De wedstrijd zelf begint dus in Bourg d Oisans met een loopproef van 6,5 km. Deze is al best pittig en begint met een helling van 1,5 km, de laatste 2,5 km zijn vlak door het centrum van Bourg d Oisans.

Dan de fiets op en een vlakke aanloop van 2 km om dan aan Alpe d Huez te beginnen. Verdere uitleg hoeft hierbij denk ik niet, zo snel mogelijk naar de top smile
Ikzelf was iets te fel gestart in het steile stuk tot La Garde, dat heb ik in het middenstuk een beetje moeten bekopen. Naar het einde toe kwam ik er terug iets door.

Da laatste loopproef is er ééntje van net geen 2,5 km boven op alpe d huez. Het parcours hiervan is min of meer vlak.

Zelf ben ik 108 ste geëindigd op +/- 250 deelnemers. In Belgische wedstrijden eindig ik meestal net in het midden van het deelnemersveld dus ik was wel best blij dat ik hier toch net iets hoger was geëindigd wink

http://www.alpetriathlon.com/

7

Re: Duathlon Alpe d' Huez

Ik heb ook deelgenomen. Voor mij was het voornamelijk een trainingsweek richting de hele van Almere dus ik heb vooral veel fietskilometers gemaakt (die bruggen in Almere kom ik nu wel op!)
Op donderdag ben ik mee gaan fietsen tijdens de lange wedstrijd (115km fietsen 3 bergen). Gestart toen iedereen goed en wel onderweg was met het zwemmen en toen rustig het rondje gefietst en onderweg teamgenoten aanmoedigen.

Op vrijdag mocht ik zelf aan de bak. 's ochtends eerst de Alpe op om loopschoenen in P2 neer te zetten en om 14uur start in een groot stuwmeer bij Allemont. Het was heel erg warm dus ik was eigenlijk blij dat ik mocht afkoelen in het water. Het zwemmen was 1200m in 1 ronde. Erg druk bij de start met zo'n 1200 deelnemers. De eerste boei is gelukkig pas na 500m dus het veld is al iets uitgerekt eer je daar komt.
Het fietsen is eerst 17km 'vlak'  naar Boug d'Oissans. Hier wordt enorm gestayerd omdat je op 1200m en zoveel deelnemers nou eenmaal dicht bij elkaar het water uitkomt. De jury weet dit volgens mij inmiddels en doet er dus ook niet echt iets aan. Eenmaal op de Alpe d'Huez aangekomen is het ieder voor zich naar boven. Zo hard mogelijk maar wel wat overhouden voor de 7km lopen
Het loopparcours is ook vrij zwaar, ik kwam in de top 100 boven en ook in die regionen zijn er erg veel deelnemers die stukken aan het wandelen waren (te hard gefietst? of te warm). Zelf stevig doorgelopen zonder te forceren en laatste 1,5km vlak nog even aangezet.
Uiteindelijk al 75e over de finish en 14e van mijn age-group. Het is een heel strak georganiseerde wedstrijd met een mooi uitdagend parcours

8

Re: Duathlon Alpe d' Huez

Knap resultaat!

9

Re: Duathlon Alpe d' Huez

Ik overweeg om de long distance te doen in juli. Weet iemand hoe snel deze triathlon vol is qua inschrijvingen (en of dat een probleem is)?

Daarnaast lees ik wat verslagen van deelenemers aan vorige edities en het valt me op dat er toch wel veel mensen zijn die kiezen voor hun tijdritfiets. Een racefiets (al dan niet met opzetstuur) lijkt me bij deze triathlon, met 3000+ hoogtemeters op 115km toch een no-brainer of mis ik iets?