1

Onderwerp: Wat te doen in 30-45 min zwemmen per week?

Hallo triathleten,
Ik ben 25 jaar en eigenlijk hardloper (800-1500 en af en toe een 5 of 10km op de weg). Eind vorig seizoen heb in mijn eerste triathlon gedaan (achtste in Aalsmeer, eindtijd 1.14.52). Ik vond het erg leuk en heb van de winter een paar run-bike-runs gedaan en wil nu van de zomer zeker weer 1 of meer (kort) triatlons gaan doen. Ik wil daarom een beetje  zwemtraining gaan doen, maar slechts 1 ochtend in de week, 30-45 min. Ik loop nl al 5-6x in de week, en is ook gewoon mijn hoofdsport.
Ik kan geloof ik wel aardig zwemmen, ik zat er vroeger op en ik zwom in Aalsmeer 10.09, met ter voorbereiding misschien 3x een half uurtje baantjes zwemmen. Mijn algemene conditie is goed, maar ik denk dat er zeker wat zwemsnelheid en zwem-uithoudingsvermogen bij kan. Mijn vraag: wat te doen in die 3 kwartier per week? Aan 1 stuk baantjes trekken vind ik heel saai en is ook volgens mij niet zo nuttig. Dus intervallen, maar hoe lang ongeveer? Met harlopen is het idee dat je langer dan je wedstrijdtijd langzamer dan je wedstrijdtempo traint en andersom. Voor zwemmen zou dat voor mij betekenen bv 2x20 min rustig en andere keer weer zoiets als 5x 5 min hard of 10x 1 min sprinten. Maar hoeveel rust dan? Of is dit allemaal onzin? Zijn er mensen die volgens zulke schemaatjes zwemmen?
Groeten!
Hester

2 Laatst bewerkt door Wilma (04-05-09 17:15:16)

Re: Wat te doen in 30-45 min zwemmen per week?

he Hester
leuk dat je de triathlonsport leuk bent gaan vinden en natuurlijk heel erg leuk dat je het komende jaar nog wat tri's wilt gaan doen. Moet zeggen dat 1.14 al een puike finishtijd is hoor!!!!!
Meestal zwem ik nog wel een keer naast de clubtraining en doe dan het volgende: ik zwem in het hoofdgedeelte dan ergens rond de 1500m totaal (ik train voor de olympische afstand). dit verdeel ik dan in blokjes. bijvoorbeeld 3x500, 4x400, 8x200, 15x100m. de rustpauzes verschillen, bij de langere series een langere rust, tot soms wel 45 sec. en de korte series doe ik bijvoorbeeld als volgt: 3x(5x100m) met als pauze na 100m 10-15 sec en na een serie 30-45 sec pauze. dan kun je weer fris beginnen aan je volgende tempo.
Een piramide kan natuurlijk ook: 100-200-300-400-300-200-100m met als pauze 10-30 sec ( hoe langer de afstand hoe langer de rust).
voor een kortere afstand kun je hetzelfde doen, maar dan kortere tempo's. bijv 2x300m, 3x200m, 5x100m. met de pauzes kun je variëren. een keer wat langer en een keer wat korter. maar zorg wel wel dat je weer fris kunt beginnen aan je volgende tempo. varieer ook eens in tempo. bijv elke 4e baan snel. of je wisselt een snelle serie af met een wat rustigere serie. zo leer je jezelf daar ook in te wisselen.
je kunt het natuurlijk ook op tijd doen, maar dat vind ik altijd lastig in het zwembad. zorg wel altijd voor een warming up en cooling down....
Succes en als je meer tips wilt, laat maar weten

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

3

Re: Wat te doen in 30-45 min zwemmen per week?

Hoi Wilma,
Hartelijk dank voor je advies, hier kan ik wat mee!
Hartelijke groeten en veel succes met de sport.
Hester