1 Laatst bewerkt door Jerry (21-11-16 15:23:20)

Onderwerp: Swissman misgelopen: alternatieven?

Hoi allemaal,

Ben de Swissman misgelopen en op zoek naar alternatieven. Wil mijn eerste hele doen, maar ben meer van het 'halen is het motto', dan 'hoe sneller hoe beter'. Kortom, meer van de Swissman dan Almere. Iemand leuke alternatieven?


Ikzelf denk nu aan:
Ironman Maastricht (scheelt kosten en toch lekker heuvelig) of Ironman Nice (leuk fietsparcours, lopen dodelijk saai).
Altriman (iemand ervaringen?)
Embrun (topper, maar tijdstip is echt midden in de schoolvakantie, met 2 kinderen heel onhandig)

Wie o wie?

2

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

Ik deed ook mee met de loterij voor de Swissman, en helaas ook (weer) niet ingeloot.

Heb de Celtman in 2015 gedaan, en dat was een fantastische ervaring! Maar daar heb je hetzelfde probleem. Ook een loterij met veel meer triathleten dan er plaatsen zijn.

Gisterenavond heb ik me voor de Icon triathlon ingeschreven, direct nadat ik hoorde dat ik er weer niet bij zat....

http://www.iconxtri.com/?lang=en

Da's ook een vrij extreme...zwemmen in het donker, fietsen (195KM) met diverse zware passen, o.a. de Stelvio, en daarna zowat recht omhoog een berg op.

Fietsparcours:
Starting from Livigno 1815m above sea level, up to the Forcola pass (2315m), the course bring the athlets in Switzerland to climb the Bernina Pass (2323). Then directly down to St. Moritz, continuing until Zernez. It’s the time of Fuorn pass(2149m), descending to Val Mustair, and coming back to Italy. Once arrived at Prato allo Stelvio, another climb over 48 mountain switchbacks, until you get to the Stelvio Pass (second highest pass in Europe, 2757m). Go down to Bormio and continue till Foscagno pass (2291m) arriving at Trepalle Livigno next to the T2

Maar er is nog ergens een topic op dit forum, waar ze allemaal zo'n beetje voorbij komen.
Succes!

3

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

Hey Jerry,

Om je eerste hele triathlon te doen, zal ik je persoonlijk niet aanraden om een extreme hele te doen. Maastricht vind ik daar niet onder vallen. En het voordeel van Maastricht is dat je waarschijnlijk een wat grotere supportersschare kan meenemen en dat is soms wel handig om je door de marathon heen te krijgen.

De Embrum is wel geschikt voor een familievakantie. Er zit daar een camping die triathlon ademt; en als je er een week van te voren bent dan heb je ten eerste niet meer zo veel trainingsuren, maar nog wel genoeg tijd om het rondje te verkennen in een week. Nadeel van de Embrum is dat er eigenlijk teveel deelnemers zijn, zeker voor de zwemstart. Tenminse in 2015 toen ik meegedaan heb.

De Altirman heeft daar zeker geen last van, die is gelimiteerd tot drie honderd deelnemers, maar is kwa zwaarte wel weer wat zwaarder dan de Embrum, maar wel nog meer genieten. Ik heb deze triathlon nog niet vol gezien dus waarschijnlijk kan je hier tot het laatste moment inschrijven

Verder heb ik nog ervaringen met de Alpsman, ook een extreme, met een extreem eind. De laatste 15 km steil een berg op te rennen als je voor een bepaald tijdstip bij het 28km punt bent. Deze was in 2016 voor het eerst en daar was ook nog genoeg ruimte, maar of dat dit jaar ook is.....

Ik zit zelf dit jaar ook aan de iconxtri te denken, hebben we de stelvio tenminste ook een keer gedaan......

4

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

Michel en superhans,

Dank! Weer een paar nieuwe om te checken.

@nietmeteeneenextreme: lang over nagedacht, maar het lopen is mijn zwakste onderdeel, dus het 'wandelen' de berg op trekt me juist wel, zwemmen is voor mij geen enkel probleem, fietsen ook niet. Zit nu al bijna jaar op 15/16 trainingsuren per week en heb al 3 halve gedaan. Misschien vergis ik me, dus geef vooral advies/commentaar, maar ik denk dat het wel moet lukken. Rustig aan he. In de achterhoede...;-)

5

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

@maastricht: precies wat je zegt, daarom staat ie ertussen. Ik vind het alleen een rotdatum, met schoolvakanties. Als ie 2 weken eerder zou zijn...

6

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

Die extreme gevallen zijn aan mij zeker niet besteed ik ben helemaal geen klimmerstype en ga dit dus ook niet opzoeken. Maar wat ik nu wel merk is dat enkele die de Norseman of andere van dit type direcht Maastricht als vervanging zien en daar heb ik nu niet echt begrip voor. Ok de Limburgse heuvels kunnen wel in je kuiten bijten maar voor de rest.....?

7

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

Helemaal eens Ronnyke, maar goed: Maastricht is ook mooi en in NL. Dat laatste is een groot voordeel. Maar je hebt gelijk hoor, al was hetzelfde parcours in het buitenland, dan zou ik m niet doen. Stof om over na te denken.

@michel: ik neig heel erg naar Altriman. Mijn ouders wonen daar in de buurt, en datum is perfect. Kan je je ervaringen wat uitgebreider delen? In vergelijking met andere extreme? Je lijkt veel ervaring te hebben.

Dank!

8

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

superhans schreef:

Ik deed ook mee met de loterij voor de Swissman, en helaas ook (weer) niet ingeloot.

Heb de Celtman in 2015 gedaan, en dat was een fantastische ervaring! Maar daar heb je hetzelfde probleem. Ook een loterij met veel meer triathleten dan er plaatsen zijn.

Gisterenavond heb ik me voor de Icon triathlon ingeschreven, direct nadat ik hoorde dat ik er weer niet bij zat....

http://www.iconxtri.com/?lang=en

Da's ook een vrij extreme...zwemmen in het donker, fietsen (195KM) met diverse zware passen, o.a. de Stelvio, en daarna zowat recht omhoog een berg op.

Fietsparcours:
Starting from Livigno 1815m above sea level, up to the Forcola pass (2315m), the course bring the athlets in Switzerland to climb the Bernina Pass (2323). Then directly down to St. Moritz, continuing until Zernez. It’s the time of Fuorn pass(2149m), descending to Val Mustair, and coming back to Italy. Once arrived at Prato allo Stelvio, another climb over 48 mountain switchbacks, until you get to the Stelvio Pass (second highest pass in Europe, 2757m). Go down to Bormio and continue till Foscagno pass (2291m) arriving at Trepalle Livigno next to the T2

Maar er is nog ergens een topic op dit forum, waar ze allemaal zo'n beetje voorbij komen.
Succes!

Ik word al moe als ik over dat fietsparcours lees!

9 Laatst bewerkt door elbaman (22-11-16 10:49:54)

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

ik ga den deze :

http://xmanevents.com/xman-wimbleball/

10

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

en als voorbereiding :


http://www.ventouxman.com/fr

11 Laatst bewerkt door Jerry (22-11-16 11:10:36)

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

Ziet er ook leuk uit! Vooral Ventouxman.

12

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

Hey Jerry,

De Altriman begint in het donker; even wennen in het Parc-Ferme dat het pikkedonker met wat zaklantaarntjes. Daarna ga je met ze allen het meer in op zoek na het licht dat, dat net voor de start aan start gaat. Zwemmen met zonsopgang blijft toch iets bijzonders. Aangezien er maar hoogstens driehonderd deelnemers zijn en de meeste weten dat ze het bij het zwemmen toch niet gaan verliezen. Is de start heel relaxed. De eerste keer dan ik mee deed kwam degene die eerste werd ook pas na 1.25 of zo het water uit.

Daarna mag je 196 km met 4800 hoogtemeters fietsen, eigenlijk 100 km omhoog en 100 km omlaag. een beetje La Roche wat je dit jaar gedaan hebt alleen loopt die heuvel wat langer door. Verder is uitzicht tijdens het fietsen meer dan prachtig en zijn de afdalingen en de wegen goed te doen. Verzorging is goed, al moet je soms je bidons zelf pakken en de sfeer onderling is ook prima. Het zijn de pyreneen dus de wegen zijn rustig. Niet om andere triathlon af te vallen, maar dit is echt een triathlon waar je op je zelf bent aangewezen. Weinig medestrijders in de buurt, weinig publiek. Bijna alleen jij en de elementen......

Dan het stukje lopen, bergje op en weer bergje af en dat dan nog een keer. Over paadjes door het struikgewas door het dorp heen naar een visvijver en weer terug en dan aan de andere kant nog een keer omhoog. En dan heb je geluk dan hoef je niet nog een keer helemaal omhoog. En mag je de finish hal in, beetje zoals Kasterlee. En dan....... Eeuwige glorie. Maar verwacht wel een tijd rond de 15 uur en probeer je ogen dan maar eens droog te houden.......

Michel

Als je meer wilt weten kunnen we beter denk ik even prive-contacten

13 Laatst bewerkt door Jerry (22-11-16 21:46:19)

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

La Roche was leuk! Heb ik je daar gezien of heb je me even opgezocht?

Ik weet genoeg, voor 99% mijn keuze gemaakt, precies wat ik wil namelijk: op mezelf aangewezen, geen stress tussen deelnemers, maar wel verzorging.

Dank voor de info!

14

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

Ik heb via de wachtlijst toch een slot gekregen voor de Swissman!!
Sta nu ook voor deze hele mooie triathlon ingeschreven.

15

Re: Swissman misgelopen: alternatieven?

Wat goed Hans! De wachtlijst werkt dus echt! Heel veel succes met de voorbereidingen! Nog een paar maandjes!

Enough of this sunday stroll, let's hurt a little..