1

Onderwerp: Borstcrawl cursus heerhugowaard

Ik heb mij ingeschreven voor de borstcrawl training in de wwardergolf te heerhugowaard. Ik ben heel benieuwd op wat voor niveau dat gegeven wordt, maar ik weet zeker dat ik er wat ga leren. Aanstaande maandag start de training.

2

Re: Borstcrawl cursus heerhugowaard

Leuk !
Ik heb me opgegeven voor een cursus in Nijmegen .
Die start 10 april .
Ben ook erg benieuwd , is ook met een video analyse onder water ( uiteraard )

3

Re: Borstcrawl cursus heerhugowaard

Ondertussen 2 "lessen" gehad. De lessen zet ik bewust tussen aanhalingstekens, daar ik van te voren een ander idee had bij deze lessen. Op de site staat 10 lessen, dus ging ik er van uit dat het een traject zou zijn van 10 lessen. Echter is het een doorlopend trainingsmoment met begeleiding, waarbij je per 10 keer betaal.
De lessen zelf zijn dan wel zeer uitgebreid, waarbij je echt 6 techniek oefeningen doe in de 45 minuten. Ik ben daar nog niet helemaal over te spreken, daar je niet echt feedback krijg na de oefening.

Volgende vraag daarover is: wat is er eigenlijk normaal met een techniek training? Dan bedoel ik hoeveel baantjes doe je een bepaalde training? En wat doe je dan in totaal tijdens de totale les?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat je een totale les besteedt aan de techniek voor een hoge elleboog, met een paar oefeningen daarvoor welke diverse baantjes worden uitgevoerd. En niet 1 les met daarin 6 totaal verschillende oefeningen welke ook een heel ander effect hebben. (1 baantje benen, 2 baantjes hoge elleboog, 2 baantjes met paddles, 2 baantjes ademhaling)

4

Re: Borstcrawl cursus heerhugowaard

Ik heb nooit maar 1 techniekoefening per training gedaan. Misschien wel sommige trainingen met de focus op een aspect van een slag, maar dan verschillende techniek-oefeningen daar voor. Ook het aantal baantje verschilt, met sculling doe je veel minder baantjes in vergelijking met een oefening met een pullbuoy.
Techniekoefeningen zijn belangrijk, je heeft tijd nodig om een bepaalde techniek gewoon te worden, en pas dan krijg je er echt profijt van. Wat wel goed werkt, in mijn ogen, is een oefening doen en gefilmd worden. Dan direct jezelf terugkijken op video, feedback krijgen en en dan weer dezelfde oefening doen met die feedback in je hoofd, en de beweging zoals voorheen nog in het geheugen van 'je lichaam'.

5

Re: Borstcrawl cursus heerhugowaard

Ik heb nu 4 lessen gehad bij zwemanalyse... Zwemles met maximaal 6 zwemmers per begeleider. Wat mij opviel was dat ik in uur niet meer dan 800mtr zwom. Maar dat we veel instructies kregen, evalueren, corrigeren en bewust worden. Met als gevolg meer pijn in mijn hoofd dan pijn in mijn armen; dat komt wel tijdens de trainingen waar je probeert dat toe te passen.

Wat ik merk tijdens het zwemmen, is dat ik veel meer weet, veel meer bewust ben wat ik moet verbeteren, maar ik nog niet het gevoel heb dat ik sneller / efficiënter zwem.

Dat zal nog wel tijd nodig hebben. :-)

-- M

6

Re: Borstcrawl cursus heerhugowaard

mstyz schreef:

Ik heb nu 4 lessen gehad bij zwemanalyse... Zwemles met maximaal 6 zwemmers per begeleider. Wat mij opviel was dat ik in uur niet meer dan 800mtr zwom. Maar dat we veel instructies kregen, evalueren, corrigeren en bewust worden. Met als gevolg meer pijn in mijn hoofd dan pijn in mijn armen; dat komt wel tijdens de trainingen waar je probeert dat toe te passen.

Haha, ja, dat herken ik helemaal, van Zwemanalyse! Ik vind 800 meter in een uur zelfs nog veel, bij wijze van spreken, bij die cursus die ik deed was het twéé uur, en de eerste keer zwom ik er ook 800 (en toen kreeg ik het wel een beetje koud, het enige nadeel van die aanpak). In die andere tijd kijk je video's van jezelf en elkaar en krijg je uitleg, en dan het water weer in om iets heel gericht voor jezelf te oefenen en uit te proberen - dat kan voor elk wat anders zijn. Paar thema's per les. Die video's zijn inderdaad heel waardevol!

Ik heb ook bij Tri-Experience een cursus gedaan en dat was echt 'les' in de zin van: er was steeds een thema met een leerdoel en daar werkte je de hele les gericht aan met diverse opdrachten. Dus dan werk je een hele les aan 'benen', bijvoorbeeld.

Louise

7

Re: Borstcrawl cursus heerhugowaard

Duidelijk dus dat er overal heel verschillend training gegeven wordt. Alleen wat ik wel elke keer terug zie komen is de feedback, en daar op verder borduren. En dat is dus hetgeen mij op dit moment het meeste tegenvalt tijdens deze lessen. Iets om het volgende keer even over te hebben met de instructrice, want ik denk niet dat die opbouwende kritiek vervelend zal vinden.

8

Re: Borstcrawl cursus heerhugowaard

Nou zwem ik nog lang niet op jullie level ...
Heb dus waarschijnlijk een hele andere verwachting van de cursus .
Hoop daar echt intensief aan de dingen te kunnen werken die nog niet / goed gaan .
En dat de onderwater analyse dingen duidelijker voor mij maakt .

9

Re: Borstcrawl cursus heerhugowaard

Ondertussen hebben we 10 lessen gehad, en gaan we volgende keer switchen van instructrice. (Er lopen 3 zweminstructrices rond in het zwembad op de maandagavond, die tevens de normale badgasten in de gaten dienen te houden)
Maar de techniek trainingen werpen zeker de vruchten af. Van een sprintje over 25 meter in 30 seconden en volledig uitgeteld voor de volgende 30 seconden naar een zelfde sprint in 25 seconde waarbij ik gelijk weer rustig door kan.
Nu nog het uithoudingsvermogen uitbreiden door meerdere malen per week te gaan zwemmen, en uiteraard nog beter de techniek verfijnen om rust in de slag te krijgen.