1

Onderwerp: Stapelen.

Gegroet eenieder,

Over enkele weken sta ik, samen met enkele van jullie, in Rotterdam aan de start voor een rondje stad. Nu heb ik nog nooit eerder een marathon gelopen en daarom ben ik mij aan het verdiepen in het stapelen van koolhydraten. Nu is er veel over te lezen. Iets te veel eigenlijk. Ik kan dan wel 1001 websites gaan lezen met een wetenschappelijke onderbouwing van het niveau Jomanda of Klazien uit Zalk, maar daar schiet ik niet veel mee op. Weet iemand een goede link, boek, of artikel ten aanzien van koolhydraten stapelen? 

Over twee weken mijn laatste 20-mijler en dan taperen. Begin er zin aan te krijgen.

Groet, Erik.

2

Re: Stapelen.

Wat zoek je dan precies, want het principe is toch heel simpel? De dagen voor de marathon meer koolhydraten en minder vetten eten (zonder daarbij te overdrijven).

Louise

3

Re: Stapelen.

Idd gewoon iets meer de nadruk op Kh leggen en minder vezelrijk. Meer eten hoeft niet echt omdat je ook tapert naar die marathon toe en daarmee ook minder Kh meer verbruikt. Dus lig jezelf niet vol te proppen met pasta enz want dit gaat enkel maar een onaangenaam gevoel geven.

4

Re: Stapelen.

Niet zo druk maken over dat stapelen. Een paar dagen van te voren gewoon wat meer koolhydraten eten. Paar pannenkoeken oid extra.
Veel water drinken om genoeg vocht in je lichaam te hebben. Een dag van te voren wat lichter eten  zonder al te veel vezels.
Niet zoals zo veel mensen de fout maken om je helemaal vol te proppen en helemaal volgevreten aan de start te staan.
Tip: Neem 3/4 uur voor de start een Powerbar reep oid en een kwartier voor de start een gelletje.
Let op. Je moet dit wel een keer testen of je dit kan verdragen in een lange duurloop.
Succes met je voorbereiding en ik zou zeggen tot 9 april ;-)

5

Re: Stapelen.

Als het aantal kilometers naar beneden gaat voor de tapper heeft je lichaam ook minder koolhydraten nodig. Je lichaam rust uit, en laat op die manier op. Je hoeft in die laatste dagen echt niet extreem veel meer te gaan eten.

Ik zou vooral geen rare dingen gaan doen en zoveel mogelijk proberen te kopieren naar de trainingen. Een gel 15 min voor de start zou ik ook oefenen tijdens een lange duurloop. Dan kom je al van tevoren te weten of het je bevalt of niet. toch zonde als op de dag zelf blijkt dat het niet bevalt...

Succes verder met de voorbereidingen

6

Re: Stapelen.

De dagen voor de marathon zou ik wel genoeg drinken met tussendoor ook een ORS erbij voor je elektrolyten op niveau te houden. Veel mensen eten veel zoet en verliezen daarbij de zouten uit het oog die je ook nodig hebt tijdens je inspanning.

7

Re: Stapelen.

Allen bedankt voor de tips.

Misschien een beetje angst voor het onbekende zo'n marathon. Ik heb een gedegen opbouw gehad, dus eigenlijk geen reden voor paniek...