Ik zie de berichten voorbij komen en zoals een aantal correct aangeven is de juiste volgorde het uitvoeren van een goede bike fit de eerste stap maken. Het testrijden van triathlonfietsen is een complete wassen neus. Ik zal je uitleggen waarom. Als eerste is de afstelling van de fiets waarop je gaat rijden vrijwel zeker niet de jouwe. M.a.w. wanneer je zou gaan testlopen op hardloopschoenen die net niet goed passen dan lopen de schoenen niet fijn. Maar probeer je ze in de juiste maat dan kunnen ze plotseling heel erg lekker lopen.
Een ander issue is de fiets uitgerust met het voor jou juiste zadel. De juiste zadelhoek. Op triathlonfietsen zo'n beetje het grootste probleempunt voor velen. Zit het zadel niet lekker dan ga je verkeerd op de fiets zitten omdat je bijv. te ver naar voren of naar achteren schuift, maar het stuur niet met je meeschuift en je dus te compact of te uitgestrekt komt te zitten.
Daarbij hebben de gebruikte wielen, banden en bandespanning enorm veel invloed op het gevoel dat de fiets geeft en als laatste waarmee ga je het vergelijken?
De triathlonpositie is een complexe en onnatuurlijke houding voor het lichaam die gewenning en training vereist. Maar verder spelen bijv. het type aerobar extensions, de hoek waarin deze staan, de breedte van de armpads e.d. allemaal een rol. Een testritje is echt veel te kort om dat objectief te beoordelen.
Dat gezegd hebbende is inderdaad de bike fitting wereld in beweging en veranderen en verbeteren de materialen en inzichten. In de professionele bike fitting spreken we niet eens meer van een bike fit wanneer dit alleen op je eigen fiets is uitgevoerd en niet op een fit bike. Wanneer je op de eigen fiets een fit krijgt dat zijn de drivers de 'cijfertjes' omdat jezelf geen echte feedback kunt geven op wat beter of slechter voelt in een aanpassing. Elke aanpassing in zadelhoogte, zadelsetback, stuurbreedte, stuurdiepte, stuurpenlengte, ed kost zoveel tijd dat je je nauwelijks kunt herinneren hoe de vorige positie was. Op een fit bike kun je de verschillende aanpassingen achter elkaar voelen en waar nodig weer terug en eventueel een paar keer heen en weer op elk vlak in slechts enkele seconden. Of zelfs twee of drie verschillende posities vlak na elkaar. Dan ben jij de 'driver' en de cijfertjes zijn slechts ter controle en bevestiging. En dat is het waar het in een bike fit om gaat.
Doe een goede fit bij een fitter met een fit bike, maar die ook genoeg verschillende triathlonzadels heeft liggen zodat je die eerst kunt testen en je dat eerste contact point goed hebt. Daarnaast 3 of meer verschillende sets aerobar sturen zodat je de voor jou meest comfortabele polspositie kunt vinden. En dan op de fit bike de meting doen. De fit coordinaten kunnen dan worden omgezet in fietsen die bij je passen en weet je precies wat wel,of niet goed gaat en in welke maat en met welke afstelling.
Wij kijken naar een bike fit en fiets(maat) advies alsof we met jouw geld aan het spelen zijn en daar is geen gokwerk bij. Testrijden of een fiets kopen zonder een bike fit op een fit bike te hebben gedaan is serieus gokken als je niet weet waar je op met letten.
En doe het bij een fitter die zelf aan triathlon doet, die weet wat het is om eerst te zwemmen en na het fietsen te moeten hardlopen. Doet de fitter niet aan triathlon, ook geen triathlon fit doen.
Kijk anders ook eens op slowtwitch.com of op onze eigen site tri-run.com onder bike fitting.
Grt en succes met je keuze!
Jeroen
Tri-Run.com