1

Onderwerp: Erg warm als ik niks doe

Beetje rare post misschien en waarschijnlijk ook niet in de juiste categorie maar wel eentje die me bezig houdt ;-) 

Sinds ik triahlon ben gaan doen, en dus mijn conditie sterk is verbeterd, krijg ik het erg warm als ik bijvoorbeeld een uur op de bank lig    of op kantoor een tijd achter mijn computer relatief stil zit. Van nature heb ik het al snel warm maar het is inmiddels wel erg irritant. Mijn vriendin heeft het juist snel koud dus je kunt je voorstellen dat voor lastige of grappige situaties dit oplevert. Zo heb ik wel eens in mijn blote bast auto gereden omdat ik het bloedheet had en mijn vriendin de kachel nog een graadje hoger wilde doen, we lagen natuurlijk in een deuk.

Dit jaar heb ik er sinds kort weer last van. Ik ben nu twee maanden aan het trainen en heb nog vier maanden training voor de hele triathlon. De mate van training en de conditie hebben dus invloed erop. Het speelt verder dus vooral als mijn lichaam in rust is.

Ik ben wel benieuwd of anderen hier ook last van hebben en misschien weet iemand ook wel wat de oorzaak is.

2

Re: Erg warm als ik niks doe

Warm hebben kan allerlei oorzaken hebben, te hoge bloeddruk, te hoge verbranding (schildklier).

De hamvraag, ben je al bij de huisarts langs geweest?

3

Re: Erg warm als ik niks doe

Zo extreem heb ik het niet, maar mijn motortje staat wel iets hoger de draaien... dus ik kan vaak makkelijk in mijn tshirt lopen terwijl mijn vriendin een dikke trui aan heeft. Maar dit klinkt wel een bezoekje aan de huisarts waard. ;-) Ben benieuwd.

4

Re: Erg warm als ik niks doe

Bij mij is het net andersom. Mijn vriendin heeft het altijd bloedwarm en ik heb altijd koude handen en voeten. In bed lig ik zelfs in de zomer met een dik donsdeken.

5

Re: Erg warm als ik niks doe

Drie jaar geleden VO2 test inclusief medische screening en hartecho gehad. Alles was dik in orde toen, maar toen had ik nog iet overmatig last van warmte. Mijn hartslag is in rust (hersteld)  in de winter circa 42 en tegen de zomer aan 38. Ik hoor ook weleens verhalen dat de hartslag zo laag is dat ze snel in slaap vallen. Daar heb ik ook wel eens last (of profijt) van.

Huisarts gaat hier niet zoveel van zeggen denk ik, alleen bloeddruk is interessant om te weten. Verder word ik meestal  doorverwijzen of krijg je het advies om een tijdje "normaal" te sporten.  Ik ga denk ik weer een VO2 max test inclusief medische screening en hartecho doen, is wel geruststellend denk ik.

Hopelijk meld er zich nog iemand met gelijke ervaring.

6

Re: Erg warm als ik niks doe

Schildklier- en eventueel andere hormonen onderzoeken kan prima via de huisarts, hoor (bloed afnemen), en dat zou ik toch zeker laten doen.

Louise

7

Re: Erg warm als ik niks doe

Hoi Willempie,

Ik herken het wel om het nog uren na een training heel warm te hebben. Soms krijg ik het ook pas  uren na het sporten ineens heel warm. Het gebeurt inderdaad vaak midden in een goed trainingsblok, als de vorm ok is en ik in staat ben om dagen achter elkaar hard te trainen. Van een paar trainingen in z1 heb ik het nooit maar van een paar deftige trainingen midden in een lang trainingsblok vaak wel. En na wedstrijden heb ik het ook. Na een zware race hoef ik de eerste helft van de nacht vaak geen deken over me heen te leggen. Volgens mij is er niet zoveel aan de hand behalve dat je goed getraind hebt en de vorm ok is wink

Thijs

8

Re: Erg warm als ik niks doe

thijs schreef:

Hoi Willempie,

Ik herken het wel om het nog uren na een training heel warm te hebben. Soms krijg ik het ook pas  uren na het sporten ineens heel warm. Het gebeurt inderdaad vaak midden in een goed trainingsblok, als de vorm ok is en ik in staat ben om dagen achter elkaar hard te trainen. Van een paar trainingen in z1 heb ik het nooit maar van een paar deftige trainingen midden in een lang trainingsblok vaak wel. En na wedstrijden heb ik het ook. Na een zware race hoef ik de eerste helft van de nacht vaak geen deken over me heen te leggen. Volgens mij is er niet zoveel aan de hand behalve dat je goed getraind hebt en de vorm ok is wink

Thijs

Dus dat betekent dat ik nooit in vorm ben en nog nooit goed heb getraind? Omdat ik niet lig te koken in m'n bed?

9

Re: Erg warm als ik niks doe

Iedereen zij lichaam reageert anders. Ik heb altijd kou.

10

Re: Erg warm als ik niks doe

Iedereen is inderdaad anders maar gelukkig dat ik niet de enige ben @thijs.

De huisarts vond het wel raar maar kon het ook nergens goed bij plaatsen. Toch maar bloedonderzoek gedaan met name gericht op schildklier geloof ik. Gelukkig toonde dit aan dat alles in orde was. Ze heeft alleen niks met bloeddruk gedaan.

Ik ga wel nog een Vo2 max test doen met hartecho. In de familie komt nog wel eea voor aan hartkwalen dus dit kan geen kwaad bij deze omvang van duursport.

Allemaal bedank voor de input en fijne sportzomer ;-)