1

Onderwerp: Trainen in een klein zwembadje

Ik ga binnenkort een weekje naar een B&B in Spanje en daar hebben ze een klein zwembadje, te zien op de eerste foto op http://ontspanje.nl/fotos/ Daar kan je niet zo goed baantjes in zwemmen, en ik vroeg me af of er mogelijkheden zijn om daar toch een beetje in te trainen. Hebben jullie daar misschien ervaring mee, iets met een elastiek ofzo? Het is niet per se een trainingskamp, maar een beetje zwemmen lijkt me toch wel fijn!

Louise

2

Re: Trainen in een klein zwembadje

Ask those guys:
http://www.chilitri.com/contact-us.html

3

Re: Trainen in een klein zwembadje

Vorig jaar heb ik Thailand in een bad van ongeveer 12-15 meter geprobeerd te trainen. Het is te doen, maar je wordt er wel een beetje duizelig van. Vooral niet afzetten vanaf de kant, want anders kom je helemaal niet meer aan zwemmen toe. Een elastiek vind ik wel een goed idee trouwens.

-- M

4 Laatst bewerkt door Louise (29-03-17 10:21:35)

Re: Trainen in een klein zwembadje

Ik dacht even Chili, huh? Maar Chili, Competa, aha! Dank, daar ga ik eens naar kijken!

mstyz schreef:

Een elastiek vind ik wel een goed idee trouwens.

Ja, alleen ben ik niet verder dan dat globale idee, dus nog geen idee van de praktische uitvoering, zoals: waar maak je dat dan aan vast?

Louise

5

Re: Trainen in een klein zwembadje

Er zijn wel elastieken te koop die je aan de enkels en ergens aan de kant vast kan maken en waarmee je op de plek kan zwemmen. Ik heb wel eens wat geëxperimenteerd met een paar fiets binnenbanden aan elkaar. Zwemmen tot je niet verder meer komt en dan 20 slagen blijven liggen en dan even rust. Dat is een soort van 50m intervallen. Met binnenbanden is het superzwaar. Je wordt echt achteruit getrokken tenzij je volle bak zwemt. Als ik alleen een klein bad ter beschikking heb, zou ik er zeker mee trainen. Het gevoel van druk tijdens water pakken is heel overdreven. Best een nuttige ervaring om eens aan een elastiek te hangen.

6

Re: Trainen in een klein zwembadje

Niet omdat ik je terecht wil wijzen, maar. Een weekje naar ontspanje.nl en dan nadenken over wat je kunt doen om toch een inspannende zwemtraining te doen. En daar misschien dan ook weer vooraf van alles voor gaan regelen? Is dat niet een beetje overdreven? Rust is ook onderdeel van trainen, combineer het, ga desnoods een keer extra hardlopen en gebruik dat badje lekker als dompelbad. Hoe vaak zwem je normaalgesproken per week? Plan desnoods de week voor je vertrek of na terugkomst een extra ochtend of avonduurtje in en je bent weer bij.

7

Re: Trainen in een klein zwembadje

thijs schreef:

Er zijn wel elastieken te koop die je aan de enkels en ergens aan de kant vast kan maken en waarmee je op de plek kan zwemmen. Ik heb wel eens wat geëxperimenteerd met een paar fiets binnenbanden aan elkaar.

Ah, ja, zoiets dus, en dat werkt dus, leuk! En waar had je elastiek/banden aan vast gemaakt dan?

Enne, VDH, maak je geen zorgen. M'n hardloopschoenen gaan niet eens mee.

Louise

8

Re: Trainen in een klein zwembadje

Misschien is dit iets http://www.staticswim.com

9 Laatst bewerkt door Louise (07-04-17 08:52:59)

Re: Trainen in een klein zwembadje

Ja, ik had zulke dingen zitten zoeken al laatst, maar ik schrok een beetje van de prijs - voor misschien maar twee keer zwemmen ofzoiets. De fietsbanden zijn nog een optie, maar Marcel (van Ontspanje) twijfelt of dat gaat lukken in hun bad. En er is een publiek zwembad in Cómpeta, hele dag open, voor € 3. Dus ik ga waarschijnlijk zwemmen tussen de Spanjaarden wink

Maar op zich zijn dat soort elastieken dus wel een prima optie. De goedkoopste was bij de Decathlon € 25 (https://www.decathlon.nl/zwemelastiek-id_8320200.html). Je kunt ze bijvoorbeeld vastmaken aan het zwembadtrapje (als het zwembad dat heeft - dat bij Ontspanje dus niet).

Louise

10

Re: Trainen in een klein zwembadje

Ik ben vorig jaar een week op vakantiegeweest in een bungalowparkje ergens in Drenthe en daar was een piepklein zwembadje bij. Er lag nooit iemand in, dat was al heel prettig maar er zat zo'n waterval-bruisfontijn of hoe dat heet in de wand. Probeer daar maar eens tegenin te zwemmen, hoe dichter je bij komt hoe moeilijker dat word, de wand ga je niet eens halen want dan spoel je weer weg. Zo kon ik toch nog een beetje trainen in een badje van nog geen 10 meter.

11

Re: Trainen in een klein zwembadje

Oud maar interessant topic. Ik zwem twee keer per week. Ik zou best meer willen, maar dat is praktisch wat lastig. Nu zit ik te denken aan zo'n opstaand zwembad van 4*2*1 meter icm zo'n trainingsband. Op die manier kan ik ook gewoon "even" tussendoor, of bijv. wanneer de kinderen liggen te slapen. Die banden worden ook door de grote merken verkocht, dus er zal vast een markt voor zijn. Hamvraag is, werkt het? Kun je er mee zwemen? 4 meter lijkt mij lang genoeg, 2 meter is breed genoeg voor borstcrawl en 1 meter zou ook diep genoeg moeten zijn.

Heeft er hier iemand ervaring mee?

12

Re: Trainen in een klein zwembadje

ic3d schreef:

Oud maar interessant topic. Ik zwem twee keer per week. Ik zou best meer willen, maar dat is praktisch wat lastig. Nu zit ik te denken aan zo'n opstaand zwembad van 4*2*1 meter icm zo'n trainingsband. Op die manier kan ik ook gewoon "even" tussendoor, of bijv. wanneer de kinderen liggen te slapen. Die banden worden ook door de grote merken verkocht, dus er zal vast een markt voor zijn. Hamvraag is, werkt het? Kun je er mee zwemen? 4 meter lijkt mij lang genoeg, 2 meter is breed genoeg voor borstcrawl en 1 meter zou ook diep genoeg moeten zijn.

Heeft er hier iemand ervaring mee?

Nee, geen ervaring mee. Maar als ik naar het kinderbadje in mijn tuin kijk zie ik na 5 dagen de eerste algen verschijnen. Ik zou dus ook daar iets op verzinnen. Buiten dat: ik denk wel dat het kan en werkt.

Je moet sneller dan de klos zijn.

13 Laatst bewerkt door ic3d (11-06-18 23:03:40)

Re: Trainen in een klein zwembadje

mcguyver schreef:
ic3d schreef:

Oud maar interessant topic. Ik zwem twee keer per week. Ik zou best meer willen, maar dat is praktisch wat lastig. Nu zit ik te denken aan zo'n opstaand zwembad van 4*2*1 meter icm zo'n trainingsband. Op die manier kan ik ook gewoon "even" tussendoor, of bijv. wanneer de kinderen liggen te slapen. Die banden worden ook door de grote merken verkocht, dus er zal vast een markt voor zijn. Hamvraag is, werkt het? Kun je er mee zwemen? 4 meter lijkt mij lang genoeg, 2 meter is breed genoeg voor borstcrawl en 1 meter zou ook diep genoeg moeten zijn.

Heeft er hier iemand ervaring mee?

Nee, geen ervaring mee. Maar als ik naar het kinderbadje in mijn tuin kijk zie ik na 5 dagen de eerste algen verschijnen. Ik zou dus ook daar iets op verzinnen. Buiten dat: ik denk wel dat het kan en werkt.

Klopt, hier ook bij de kinderbadjes. Bij het zwembad dat ik mogelijk wil bestellen, koop ik ook een degelijke pomp, goede filters en een afdekzeil. Daarnaast zal ik met chloor of zout moeten werken. Chloor schijnt het beste te werken voor de amateur.

14

Re: Trainen in een klein zwembadje

Ik had toen in dit onderwerp niet eens meer geschreven dat ik uiteindelijk niks heb aangeschaft, en dat was maar goed ook, want het water in het zwembadje bij Ontspanje was half april nog veel te koud voor serieus zwemmen. Ik heb er een paar keer wat in gebadderd aan het eind van de dag, dat was wel lekker.


Louise