1 Laatst bewerkt door Louise (28-05-17 13:18:24)

Onderwerp: Aan beide kanten afstappen?

Even een nieuwsgierig vraagje naar aanleiding van een gesprekje gister: kunnen jullie aan allebei de kanten van je fiets afstappen, en doen jullie dat ook, bijvoorbeeld afhankelijk van hoe je aan komt rijden bij het parc fermé? Ik stap altijd aan dezelfde kant af (rechterbeen zwaait over de fiets, en je komt er dan dus links naast op de grond). Ik zou hard moeten oefenen op de andere kant (en misschien ga ik dan eerst wel op m'n oren). Bij manlief is dat hetzelfde.

Mijn gesprekspartner leek dat gek te vinden en 'tweezijdig' af kunnen stappen vanzelfsprekend. Hoe is dat bij jullie? Ik had er nooit eerder over nagedacht, dus ik ben wel benieuwd.

Louise

2

Re: Aan beide kanten afstappen?

Aan 1 kant, ik zal dat never nooit gaan aanpassen. Ook bij het opstappen heb ik mijn schoenen op dezelfde manier vastgezet aan mijn frame. Tweezijdig afstappen lijkt mij weinig op te leveren. ;-) Behalve verwarring en kans op vallen...

-- M

3

Re: Aan beide kanten afstappen?

Ik ben al blij dat het mij aan 1 zijde redelijk vlot lukt. Ga echt geen energie steken in het 2 zijdig afstappen.

4

Re: Aan beide kanten afstappen?

Ik stap ook altijd langs links af. Zou niet weten welk voordeel langs beide zijden op en afstappen kan meebrengen in triatlon. In het veldrijden bv is dat anders omdat je daar vaak van de fiets af moet en met obstakels zit.

5

Re: Aan beide kanten afstappen?

Eén kant, dat is al knap genoeg. Zelfde geldt voor opstappen, en voor het uitklikken op m'n normale racer.

Ik heb eigenlijk ook nog nooit ruimtegebrek gehad voor de stopstreep/balk.

6

Re: Aan beide kanten afstappen?

Ah, fijn dat jullie hetzelfde hebben als ik wink

Bij de triathon van Krimpenerwaard maak je bijna een 180-graden-bocht naar rechts om het parc fermé in te draaien. Er waren er die net voor of in die bocht al afstapten (hoefde nog niet per se, je kon nog even door), en dan is rechts van je fiets uitkomen net ietsje handiger, dan 'zwaai' je je fiets om je heen door de bocht terwijl je die lopend neemt.

Maar ik zou dat dus ook niet kunnen, en het voordeel is inderdaad heel beperkt. Ik vond het dus alleen gek dat iemand het raar vond dat je dat niet zou kunnen.

Louise

7

Re: Aan beide kanten afstappen?

Louise schreef:

Ah, fijn dat jullie hetzelfde hebben als ik wink

Bij de triathon van Krimpenerwaard maak je bijna een 180-graden-bocht naar rechts om het parc fermé in te draaien. Er waren er die net voor of in die bocht al afstapten (hoefde nog niet per se, je kon nog even door), en dan is rechts van je fiets uitkomen net ietsje handiger, dan 'zwaai' je je fiets om je heen door de bocht terwijl je die lopend neemt.

Maar ik zou dat dus ook niet kunnen, en het voordeel is inderdaad heel beperkt. Ik vond het dus alleen gek dat iemand het raar vond dat je dat niet zou kunnen.

Louise

Hi Louise, ik was daar ook. Ik had 4 rondjes om het parcours te verkennen, dus de vijfde keer was ik mooi op tijd met mijn schoenen uittrekken voordat ik het bruggetje op ging. En tja dan is het flink de ankers in gaan, om voor de balk te stoppen. Maar dan zit ik al los.... ps, wat een hitte he! ;-)

--M

8

Re: Aan beide kanten afstappen?

Het lijkt mij vrij weinig winst opleveren om aan beide kanten van m'n fiets af te kunnen stappen. Ik stap ook "gewoon" links af.

Investeer de tijd om dat te trainen liever in het optimaliseren van mijn flying mount en dismount aan 1 kant.