1 Laatst bewerkt door zakraket (27-05-17 08:57:36)

Onderwerp: Hartslag (alleen) bij fietsen niet hoog te krijgen

Ik heb over 4 weken een kwart thriatlon. Nu ben ik een tijdje aan het fietsen, naast dat ik uiteraard loop en zwem. Mijn basis is momenteel met name survivaltraining (soort van obstacleruns, maar dan véél uitdagender/zwaarder)

Nu heb ik het vreemde effect dat ik bij het fietsen eigenlijk mijn hartslag nauwelijks hoog krijg...

Een maand of 3 geleden heb ik bij een looptraining mijn maximale hartslag gemeten, die kwam op 181. Mijn omslagpunt zou ergens rond de 167 moeten liggen. Wanneer ik zo'n survivalrun doe (13-14km) heb ik over 2,5-3u een gemiddelde hartslag van 140-150 met veel uitschieters richting het omslagpunt, zie bijv https://www.strava.com/activities/975633555 waar ik de eerste 9km eigenlijk continue boven de 150 zit en daar voel ik me prima bij.

Bij hardlopen moet ik echt moeite doen om mijn hartslag onder de 130 te krijgen, en dan loop ik echt met twee vingers in mijn neus. Ik heb dan ook geen problemen om te hardlopen met een hartslag van 140-150.

Zwemmen (lees: borstcrawl) met een dergelijk lage hartslag lukt al helemaal niet (maar daar wordt aan gewerkt).

Bij fietsen echter: ik fiets 1 a 2x per week naar mijn werk (36km) heen en terug, 72km per dag dus. Ik probeer bewust mijn hartslag onder de 130 te houden en fiets met een gemiddelde hartslag van 125 (gemiddelde snelheid tussen de 27-29km/h afh. van weersomstandigheden)

Ik zou dan denken, dat moet een lage belasting zijn? Ik ben echter na 36km best wel klaar....  Ik zou deze afstand niet volhouden met een gemiddelde hartslag van 130-135+
Als ik op die ritten even flink doorzet, bijv in deze rit: (zie link beneden)

heb ik van 25-30km even flink doorgetrapt, dan loopt mijn hartslag langszaam op, richting de 160, en dan kan ik ook echter niet harder. De 160 heb ik zelfs net niet aangetikt.
Ik zou zeggen:
- met een hartslag van 140 kan ik 10-15 min fietsen
- met 150 hou ik 5 min vol
- bij 160 moet ik stoppen, max. hartslag

Hoe kan dit? Ik vind het zo frappant dat ik bij alle sporten, behalve bij fietsen, een hartslag van 15-20 slagen hoger kan aanhouden.

Heb ik gewoon zwakke benen, als in spierkracht? Iemand dacht dat ik misschien te zwaar trap (en daardoor mijn hartslag laag blijft), maar gisteren heb ik een trapfrequentie van 90-100 aangehouden, wat voor mijn gevoel ietsjes sneller is dan ik normaal fiets (?), maar de situatie veranderde er niet door.

Gisteren op de terugweg: veel tegenwind, gemiddelde hartslag van 126, ik was helemaal klaar op t eind

Kijk, ik heb geen problemen met de snelheid die ik fiets, ik vind het prima om met gem. hartslag van 125 die ritjes te doen en de snelheid vind ik oke. Zo ga ik over 4 weken ook die kwart triathlon doen.
Als het gewoon zo is dat ik nog langer moet fietsen om weer e.o.a. niveau te behalen qua hartslag, ook prima. Ik vind het alleen zo raar dat ik gewoon niet in staat lijk om met een hartslag van boven de 130 gemiddeld te fietsen.

NB. ik ben 45, 72kg. Enkele jaren geleden bij MTB-en (wat ik al een tijdje niet gedaan heb door golfellebogen en andere prios) reed ik altijd met een gemiddelde hartslag van 160+

2

Re: Hartslag (alleen) bij fietsen niet hoog te krijgen

Link naar fietsrit https://www.strava.com/activities/1006113757/analysis

3

Re: Hartslag (alleen) bij fietsen niet hoog te krijgen

Bij de meeste mensen ligt het omslagpunt voor fietsen een stuk lager dan voor hardlopen, dat kan wel 10 slagen schelen, misschien wel meer (minder kan ook - bij mij zijn ze bijna gelijk, maar ik ben dan ook een veel betere fietser dan hardloper). Omslagpunt en zones zijn sportspecifiek, o.a. afhankelijk van hoe veel spieren je bij die sport gebruikt. Dus dat je niet dezelfde hartslagen haalt als bij lopen, dat is niet zo gek. Maar al moe worden bij fietsen met een hartslag onder de 130 is wel extreem, ja. Misschien inderdaad gebrek een 'duwkracht' in je quadriceps, of ben je misschien zwaar aan het hardlopen en dus vermoeid/niet hersteld als je gaat fietsen?

Louise

4

Re: Hartslag (alleen) bij fietsen niet hoog te krijgen

Een sporttest bij SMA heeft mij ook geleerd dat mijn zones bij fietsen echt anders liggen dan bij lopen. Inderdaad ook 10-15 slagen hoger. Daarbij kost het mij ook 'meer moeite' / duurt het langer voordat ik bij fietsen een hogere hartslag haal dan bij lopen. Dat is volgens mij niets om je druk om te maken. Ik kan je wel adviseren om een sport(medische) test te doen, dan heb je volgens mij precies het antwoord dat je zoekt.

5

Re: Hartslag (alleen) bij fietsen niet hoog te krijgen

Ik heb hetzelfde. Fietsen rond de 140, borstcrawl rond de 150 en lopen rond de 165 gemiddeld. Mijn gevoel zegt dat het ook iets met aanleg te maken heeft. Met fietsen zit ik vrij voorin rn met lopen nog niet halverwege. Zwemmen zit er tussenin, alhoewel ik daar beginner mee ben en dat vooral techniekgebrek is.

6

Re: Hartslag (alleen) bij fietsen niet hoog te krijgen

Interessant, ik lees even mee want;

Dit is heel herkenbaar voor me. Heb precies hetzelfde.  Helemaal als ik op de fiets ga liggen in tri-houding dan zakt de hs zelfs terug naar mijn herstelzone. Ook bij mij hielp de trapfrequentie opvoeren niets.
Daarentegen,op het moment dat ik ga klimmen dan gaat hij wel omhoog.Ook bij het drinken/eten zie ik de hs stijgen maar zodra ik weer op het vlakke ben dan zakt het gelijk weer.
Tijdens mijn sma test (binnen fietsen dus) kwam ik wel in de juiste zones. Voor mijn gevoel liggen die anders dan als ik buiten fiets.

Denk dat ik pas de juiste waardes krijg zodra je met een powermeter gaat fietsen. Ben benieuwd naar de andere ervaringen.

7

Re: Hartslag (alleen) bij fietsen niet hoog te krijgen

elderenbosch schreef:

Ik kan je wel adviseren om een sport(medische) test te doen, dan heb je volgens mij precies het antwoord dat je zoekt.

+1, en dan dus een test per sport. Als je het precies wilt weten.

ic3d schreef:

Mijn gevoel zegt dat het ook iets met aanleg te maken heeft.

Ik heb begrepen dat wat ik heb, dus dat (bijna) gelijk is, omslagpunt/maximale hartslag lopen en fietsen, alleen voorkomt bij mensen met veel meer talent voor fietsen. Die kunnen naar verhouding te weinig spieren mobiliseren bij het lopen.

Volgens mij is het ook normaal dat je in de aerohouding minder vermogen kunt leveren, maar terugzakken naar herstelhartslag (zoals die voor het fietsen bepaald is) lijkt me niet de bedoeling. Zit je dan niet te diep? Dat kan ook nog een rol spelen natuurlijk, ook voor TS: dat je houding je benen belemmert.

Louise

8 Laatst bewerkt door mstyz (28-05-17 20:40:13)

Re: Hartslag (alleen) bij fietsen niet hoog te krijgen

Reacties over laten testen, en verschil per sport en per persoon verschillende +1. Een paar dingen waar ik tegenaan loop tijdens mijn seizoen:

- Hartslag na de winter bij het oppakken van het fietsen gaat hij ook lastig omhoog.
- Als de conditie verbetert, dan kan ik meer snelheid ontwikkelen op een dezelfde hartslag, maar nog steeds krijg ik 'm niet naar de max. Op zich geen probleem, maar toch apart.
- Dit jaar tijdens mijn eerste wedstrijd, ik kreeg niet de power te pakken die ik wilde, mijn hartslag ging omhoog, maar niet op de piek ik voor ogen had. Ik had dit jaar (door de marathon) nog geen maximale inspanning gedaan.
- Nu bij trainingen, tijdens het inrijden wel 5-6 keer flink aanzetten tot max, om die hartslag een boost te geven. Ook in trainingen af en toe 5 minuten Z4-5 aantikken om het gevoel te ervaren en meer kracht te ontwikkelen.
- Dit weekend de rbr in Krimpenerwaard met 32 graden, eerst 7.5km lopen en dan op de fiets, tja..... huppa dan gaat hij wel naar boven. Vanaf nu krijg ik mijn hartslag wel op de plek waar ik m wil krijgen.
- Aan het einde van het seizoen dropt ie weer naar een z2, tenminste dat had ik vorig jaar, oftewel vermoeid en behoefte aan een periode rust.

Oftewel, stoeien met je hartslag tijdens fietsen.... het gebeurt vaker. ;-)

-- M

9

Re: Hartslag (alleen) bij fietsen niet hoog te krijgen

Momenteel zit ik met een hoog trainings volume en krijg ik mijn hartslag ook niet echt omhoog. Zit ik ook niet mee in en schenk ik ook geen aandacht aan. Ik train op power in het fietsen en tempo in het lopen dus die hartslag is voor mij van ondergeschikt belang.

10

Re: Hartslag (alleen) bij fietsen niet hoog te krijgen

Louise schreef:

Volgens mij is het ook normaal dat je in de aerohouding minder vermogen kunt leveren

Dus gaat je hartslag over het algemeen omhoog in aero als je op dezelfde intensiteit blijft trappen. Althans bij mij wel.
Het lijkt me niet de bedoeling dat die houding je zo belemmert, dat dat niet mogelijk is. Dan is dat je limiterende factor en niet je zuurstofhuishouding.

Ik kan juist op een testfiets en binnen op de Tacx m'n hartslag nooit omhoog krijgen. Dan heb ik ook eerst pijn in m'n benen, voordat ik 's buiten adem raak. Terwijl ik buiten al in D2 zit als ik opstap. Een kort stukje vals plat is ook genoeg om m omhoog te jagen. Blijft een raar fenomeen.

mstyz schreef:

Nu bij trainingen, tijdens het inrijden wel 5-6 keer flink aanzetten tot max, om die hartslag een boost te geven. Ook in trainingen af en toe 5 minuten Z4-5 aantikken om het gevoel te ervaren en meer kracht te ontwikkelen.

Ja, dat helpt sowieso wel!