1

Onderwerp: Vast voedsel

Hoi allen,

Ik doe 8 juli de Altriman. Nou duurt dat nogal lang (5000hm's met fietsen, ik hoop in totaal onder de 14u te blijven, maar kan zomaar 15 worden), dus wil naast mij gel/energybar schema toch ook wat 'normaals' naar binnen werken.

Jullie goed tips? Ik merk dat ik na een dag op de fiets tijdens TBT of RvV echt geen (stroop)wafel of ander zoet spul kan zien...

Dank voor jullie tips/ervaringen!

2

Re: Vast voedsel

Wat eet je tijdens de lange duurtrainingen? Dat zou ik ook meenemen tijdens de "wedstrijd". Zelf eet ik tijdens wat langere tochten diverse middelen, bananen zijn natuurlijk altijd goed en zeker ook krentenbollen maar ook een plak ontbijtkoek is zeer goed vast voedsel tijdens langere inspanning.

3

Re: Vast voedsel

Je zou aan Flapjacks kunnen denken, daar zitten veel calorieen in en ik vind ze altijd wel te nassen.

Bij de Westcoast Challenge neem ik altijd boterhammen mee, met pindakaas, appelstroop etc. Maar daar heb je op de fiets de mogelijkheid om rustig te eten. Heerlijk om gewoon voedsel naar binnen te kunnen werken.

4

Re: Vast voedsel

@langetochten: ontbijtkoek en krentenbollen inderdaad. En die vieze meuk die je krijgt bij tourtochten.
@flapjacks: ga ik opzoeken!

5

Re: Vast voedsel

Ik heb bij mijn Ironman op de fiets ook gewone boterhammen gegeten, met appelstroop en met marmite (moet je lusten, ik ben er dol op, ook als tegenwicht tegen al die weeë sportvoeding en ook goed voor de mineralen). Beetje lichte boterhammen, niet te vezelig, en in hapklare brokken ingepakt.

Mintnopjes/roodwitjes doen het bij mij ook goed bij lange inspanningen, dat is bijna 100 % koolhydraten maar toch een frisse en salmiak-achtige smaak.  Die krijg ik zelfs bij lopen nog wel weg.

Maar wel uitproberen van tevoren, zou ik zeggen.

Louise

6

Re: Vast voedsel

Muntnopjes? Grappig. Hoe weet je dat deze 100% koolhydraten zijn? Tip van iemand anders weer? Grappig. Dank!

7

Re: Vast voedsel

Ik heb in Embrun voor zo'n 12u wedstrijd in de bloedhitte hetzelfde gedacht en een klein blokje salami worst meegenomen voor boven op de Izoard. Ik had de twee weken daarvoor bijna iedere dag in de Alpen gefietst en voor lunch onderweg meestal stokbrood met worst/kaas gegeten en nergens last van gehad, dus ik dacht, waarom dan niet in de race? Het was het lekkerste wat ik ooit gegeten heb in een hele en het was verbazingwekkend hoeveel zoetigheid ik daarna weer gegeten heb zonder tegenzin. Ik weet serieus niet waarom ik dit niet vaker gedaan heb daarna. Puur voor de smaak.

Iets met een klein beetje vet helpt tegen een blokkerende maag bij dit soort lange inspanningen is mijn idee. Kijk maar eens wat ultralopers eten. Die eten vaak ook "echt" voedsel. Een paar chips, pasta met saus, kaas, dat soort dingen. Ik eet zelf op de fiets vooral veel Milky Way mini's. Ook gewone chocolade is goed maar lastiger mee te nemen als het warm is. Ik krijg van chocolade veel minder last na een paar uur dan echte sportvoeding. En die gels bewaar ik voor tijdens het lopen! Prima spul voor de laatste paar uurtjes, maar de hele dag, bah.

En een stukje brood is ook prima denk ik. Vooral als je ook afdalingen hebt waar je dat kunt wegwerken.

8

Re: Vast voedsel

Tijdens een mountainbike marathon vorig jaar heb ik bij de bevoorradingen ook droge worst gegeten vooral omdat dat het enige zoute was dat er lag en idd geen problemen mee gehad. Ook eens op training uittesten mischien in aanloop op mijn volledige. Echt veel hinder kan het niet opleveren al bij al.

9

Re: Vast voedsel

@iedereen: dank!
@thijs: Embrun is ongeveer zelfde idee als Altriman volgens mij. Ook zo'n 5000 hm's met fietsen toch? Knappe tijd 12u. Ik mag zelf een zak inleveren voor 1 bevoorrading, dus de salami gaat erin. En wat chips ook.

10

Re: Vast voedsel

@thijs: ah, ik had je even gegoogled, je bent dan ook van een ander level...pr van 8u41 (WAUW!) ;-) Ik hoop nog steeds rond de 14uur... Haha.

11 Laatst bewerkt door Louise (22-06-17 17:32:34)

Re: Vast voedsel

Jerry schreef:

Muntnopjes? Grappig. Hoe weet je dat deze 100% koolhydraten zijn?

Het zijn deze dingen hè:

https://static.deonlinedrogist.nl/images/res/8714200213468_wowm_250_250.jpeg

Analyse: 99 % koolhydraten (doodgewone suiker). Aan het zout erin heb je niks, want dat is salmiakzout, geen NaCl. Nouja, voor het sporten dan, het is wel lekker natuurlijk.

Van Red Band heten ze trouwens zwart-witjes.

En oja, met worst heb ik geen ervaring (vegetariër), maar bij de Ironman hadden ze bij het lopen Tuc en dat was ook lekker, met zout en wat vet. Ik had zelf chips in m'n noodvoorraad-zak, maar die heb ik niet gegeten.

Louise

12

Re: Vast voedsel

Ha, ken ze, dank Louise. Tucjes bij tourtochten ook, maar die krijg ik wel moeilijk weg hoor met droge bek...

13

Re: Vast voedsel

Ik zou het wel even goed uitproberen in de training. Liefst ook met warm weer want eten is dan vaak veel moeilijker. Tuc wordt door ultralopers wel gebruikt maar ik krijg er buikpijn van. Niet iedereen krijgt hetzelfde weg.

14

Re: Vast voedsel

Overigens heb ik de winegums nog niet voorbij zien komen. Powerbar heeft powershots en laatst heb ik ook van een merk 'powerblocks' of iets dergelijks gegeten, maar in principe zijn het volgens mij allemaal winegums. Half zakje in mijn bentobox en een ideale afwisseling tijdens de bikeleg van een ironman.

En tenslotte de voor ons Nederlanders erg humoristische energyfood van GU: de stroopwafel. Zie https://guenergy.com/gu-stroopwafel/

15

Re: Vast voedsel

Mag wel een rugzak meenemen...;-)

@uitproberen: al mee bezig, dank!

16

Re: Vast voedsel

Maca944 schreef:

Powerbar heeft powershots en laatst heb ik ook van een merk 'powerblocks' of iets dergelijks gegeten, maar in principe zijn het volgens mij allemaal winegums.

Ik eet inderdaad ook wel winegums, gewone, maar ook Power Gums, sportwinegums waar een beetje caffeïne in zit. Maar winegums vallen voor mij wel in de categorie weeë zoetigheid. Alleen zijn ze iets steviger in je mond.

Maca944 schreef:

En tenslotte de voor ons Nederlanders erg humoristische energyfood van GU: de stroopwafel. Zie https://guenergy.com/gu-stroopwafel/

lol Enne: $24 voor een pakkie stroopwafels, wauw wink

Louise