1

Onderwerp: Oud Gastel, 24 juni

Morgen start ik op de enige 1/3e die Nederland rijk is, in Oud Gastel. Ik heb die wedstrijd 3 jaar geleden ook gedaan. Ten opzichte van toen ben ik sneller gaan zwemmen en heb ik een betere fiets, maar ik was toen beter in vorm (qua seizoensopbouw, en ik heb onlangs wat gekwakkeld). Ik ben benieuwd of ik in de buurt kan komen van mijn tijd van toen, door m'n gebrek aan (loop-)vorm met die andere twee onderdelen te compenseren (en dan dus ook weer niet laatste worden, want dat is voor mij bij die wedstrijd nog een aardige klus - het niveau is enorm hoog).

Zwemmen (1300 meter, maar in de praktijk minder):  25'
T1: 3'
Fietsen (60 km): 1u57
T2: 2'
Lopen (14 km): 1u24

Totaal: 4u51 (en dat was het dus 3 jaar geleden ook)

Zijn er nog meer forummers morgen van de partij?

2

Re: Oud Gastel, 24 juni

Pfoe, nou, dat viel niet mee. Twee omstandigheden had ik hierboven niet ingecalculeerd en dat was het slechte weer (op de fiets non-stop miezerregen maar vooral knetterharde wind, steeds harder) en een beetje tijdrovende sanitaire stop bij het lopen. Dan nog heb ik niet geweldig gefietst en gelopen, maar er is wel weer een beetje stijgende lijn.

Alleen het zwemmen... Ik heb geen idee wat daar mis is gegaan, ik was 10 minuten langzamer dan voorspeld. Het was iets langer (waar het de vorige keer juist korter was dan 1300 meter) en zonder wetsuit, maar dat kan het lang niet verklaren. Sowieso niet, maar ook niet omdat ik tegelijk met manlief het water uitkwam en normaliter (woensdag nog) ben ik echt wel sneller dan hij. Het voelde juist heel lekker, weinig last van de drukte, prima water. Ik heb echt geen flauw idee, en dat frustreert wel. Zo'n grote discrepantie tussen mijn gevoel en mijn tijd heb ik nog nooit gehad, en de klok zien bij T1 was dan ook een fikse mentale dreun die ik de rest van de wedstijd ook nog wel voelde.

Dus, dit werd het:

Zwemmen: 35:35 sad
T1: 03:09
Fietsen: 2u02:36
T2: 03:49 (snap ik ook niet helemaal, 2e mat lag geloof ik vrij ver?)
Lopen: 1u28:15
Totaal: 4u13:22

Daarmee is het gelukkig wel gelukt om niet laatste te worden, ik had er nog 4 achter me, net als de vorige keer ongeveer.

Verder: prima organisatie, fijne sfeer. Jammer van het herfstige, grauwe weer - wat een contrast met eerder deze week. In de hitte sporten is ook geen porem, maar dit was dan ineens wel heel erg de andere kant op!

Louise

3

Re: Oud Gastel, 24 juni

Ik had graag meegedaan maar te lang gewacht en toen was ie vol.
Dus 2e div in Zeewolde voor mij vandaag (OD)

Jammer dat het zwemmen je zo tegenviel en dat je niet kan achterhalen waarom je langzamer was!
Die wind heb ik ook gevoeld. We hadden ook wel regen maar niet constant, het was met name voor de start wel erg fris brrr...

Ik hoop volgend jaar weer in Gastel aan te kunnen haken, die 1/3e trekt me wel!

4

Re: Oud Gastel, 24 juni

Met of zonder pak kan best wat schelen, en de extra afstand is dan ook weer 2 minuten. Maar 10 minuten, dat is wel echt een groot verschil op zo'n afstand.

Tijdens het zwemmen kijk jij niet op je klokje? Ik doe zo een halve, dan spiek ik wel halverwege om wat gevoel te krijgen hoe t gaat....

Ik zou er niet te lang bij stil staan en bij de volgende trainingen kijken of het eenmalig was.

-- M

5

Re: Oud Gastel, 24 juni

Gisteren ook meegedaan (de 1/8ste) in Oud- Gastel. Ervaring over het zwemmen wel hetzelfde, water was goed te doen en prettig ook zeker zonder wetsuit.

Mijn tijden uiteindelijk:

Zwemmen: 12:52 (had 12:00 in mijn hoofd)
T1: 02:42 (was uitgegaan van 3:00)
Fietsen: 35:16 (uitgangspunt 36:00)
T2: 01:42 (uitgangspunt 2:00)
Lopen: 23:04 (25:00)
Eindtijd: 1:15:33 (uitgegaan van 1:18)

Oftewel fijne eindtijd helaas dan net niet onder de 1:15 dat is dan net wel jammer. Vooraf had ik echter niet gedacht mede ook door het niet gebruiken van een wetsuit en de regen en wind in de buurt te komen van de 1:15.

Betreft de 2de wissel Louise wat je zegt klopt. Mijn schoenen stonden aan einde van Parc Ferme maar zelfs vanaf daar was het toch nog een stukje tot de mat waar het lopen begon. Als ik mijn Tomtom Runner check scheelt mijn looptijd zo'n 30 seconden met de eindtijd van de uitslag. Ik denk dat een groot deel in dat stuk zit oftewel vanaf beginnen met lopen tot over de mat heen.

Al met al wel mooie wedstrijd met goede organisatie, gezellige sfeer en mooi parcours

6

Re: Oud Gastel, 24 juni

Niels1983 schreef:

Betreft de 2de wissel Louise wat je zegt klopt. Mijn schoenen stonden aan einde van Parc Ferme maar zelfs vanaf daar was het toch nog een stukje tot de mat waar het lopen begon. Als ik mijn Tomtom Runner check scheelt mijn looptijd zo'n 30 seconden met de eindtijd van de uitslag. Ik denk dat een groot deel in dat stuk zit oftewel vanaf beginnen met lopen tot over de mat heen.

Aha, ja, dus toch - ik kon me die hele mat niet meer herinneren!

mstyz schreef:

Met of zonder pak kan best wat schelen, en de extra afstand is dan ook weer 2 minuten. Maar 10 minuten, dat is wel echt een groot verschil op zo'n afstand.

Tijdens het zwemmen kijk jij niet op je klokje? Ik doe zo een halve, dan spiek ik wel halverwege om wat gevoel te krijgen hoe t gaat....

Ik zou er niet te lang bij stil staan en bij de volgende trainingen kijken of het eenmalig was.

-- M

Inderdaad verklaart de extra afstand en geen wetsuit maximaal een minuut of 5. Die andere 5, en dus ook tegelijk met Henk uitkomen - geen idee. Maar inderdaad ja: overheen stappen maar, volgende keer beter.

Ik kijk tijdens het zwemmen niet op m'n horloge, nee, zou ik wel eens kunnen proberen.

Hedcandy schreef:

Ik hoop volgend jaar weer in Gastel aan te kunnen haken, die 1/3e trekt me wel!

Het is een leuke afstand, maar het niveau is dus wel knetterhoog. Ik had er dus nog maar 4 achter me, maar ik ben wel een boel deelnemers op de 1/8e en 1/4e voorbij gereden (hoera - dat beetje ego-reparatie kon ik wel even gebruiken gister). Overigens daar ook wel fiks stayeren bij gezien, maar gelukkig zat de jury daar bovenop.

Louise

7

Re: Oud Gastel, 24 juni

Dat stayeren was ook in Zeewolde helaas het geval. Hele treintjes voorbij zien komen, geen jury gezien.
Ik hoorde van een teamgenoot dat het treintje wat haar inhaalde wel in zijn geheel een blauwe kaart kreeg. Terecht.
Al vraag ik me wel af of 1 min penaltybox opweegt tegen het voordeel van stayeren tegen de wind in.
Maar da's een ander topic wink

8

Re: Oud Gastel, 24 juni

Hedcandy schreef:

Dat stayeren was ook in Zeewolde helaas het geval. Hele treintjes voorbij zien komen, geen jury gezien.
Ik hoorde van een teamgenoot dat het treintje wat haar inhaalde wel in zijn geheel een blauwe kaart kreeg. Terecht.
Al vraag ik me wel af of 1 min penaltybox opweegt tegen het voordeel van stayeren tegen de wind in.
Maar da's een ander topic wink

Mag hopen dat het effect van public shaming groter is dan die minuut. De volgende keer zal je toch voorzichtiger te werk gaan.

9

Re: Oud Gastel, 24 juni

Ik werd ingehaald door een trio dames die ik zag samenwerken, al deed er wel maar één het kopwerk, maar ze keken naar elkaar om en ik hoorde ze praten. Jurymotor komt erbij, ik kon niet goed zien wat er gebeurde, misschien alleen een waarschuwing. Daarna zag ik ze uit elkaar vallen, en binnen de kortste keren had ik de nrs. 2 en 3 weer ingehaald - die hadden daarvoor groot voordeel gehad (meer dan 1 minuut ja). Nr. 3 profiteert nog even van mij om terug bij 2 te komen, achter mijn rug hoorde ik ze weer gaan praten. Laatste wat ik heb gezien is dat de jury er opnieuw naartoe ging.  Eerst dacht ik nog: onwetendheid. Maar ik ben bang dat het dat niet was, en dat vind ik het wel een grof staaltje weer.

Louise

10

Re: Oud Gastel, 24 juni

Wel balen Louise dat het zwemmen qua tijd zo tegenviel, bij mij werkt dat ook altijd door op het fietsen en lopen (en geeft het een boost als mijn zwemtijd ok is). Maar goed, bij mij weet ik, als niet al te beste zwemmer, dat de omstandigheden enorm veel uitmaken.

Oud Gastel moet wel een leuk evenement zijn, als ik alle verhalen mag geloven. Volgend jaar toch maar eens in de planning meenemen, zou meteen een pr worden op de 1/3 triathlon.

En dat stayeren, tsja, hopelijk komt daar een oplossing voor met modernte technologie. Bijvoorbeeld camera's op enkele tientallen meters uit elkaar koppelen aan een patroonherkenningsalgo zodat stayeren gezien kan worden, maar wellicht gaat dat te ver.

11

Re: Oud Gastel, 24 juni

Maca944 schreef:

Wel balen Louise dat het zwemmen qua tijd zo tegenviel, bij mij werkt dat ook altijd door op het fietsen en lopen (en geeft het een boost als mijn zwemtijd ok is).

Ja, ik moest daar nog aan denken: dat ik het aan topsporters zo bewonderenswaardig vind dat ze teleurstellingen snel naast zich neer kunnen leggen. Ik ga even citeren uit eigen werk - ik schreef daar namelijk een paar maanden terug een column over (voor Oase Magazine, daar schrijf ik korte sportcolumns voor). Voor wie het leuk vindt:

Strootmans blunder

Ik vind het een van de knapste eigenschappen van topvoetballers: hoe snel ze hun fouten achter zich kunnen laten. Er maakt er eentje een enorme blunder, en dan denk ik: o, man, ik zou eerst in een hoekje willen uithuilen en daarna heb ik nog een paar dagen nodig om het mezelf te vergeven en verder te durven. Maar de voetballer moet meteen weer verder, meteen weer scherp zijn ook.

Een voorbeeld. In september speelde  het Nederlands elftal de eerste WK-kwalificatiewedstrijd tegen Zweden. Kevin Strootman deed in de eerste helft iets onhandigs met de bal, precies op de rand van het strafschopgebied. Hij had kennelijk een soort kunstje in zijn hoofd, dat mislukte, en zo raakte hij de bal kwijt. Zweden profiteerde meteen: 1-0. Nederland scoorde later wel nog, maar meer dan een gelijkspel zat er dus niet in. Maar Strootman speelde gewoon door en je merkte eigenlijk verder niks aan hem.

Wat het misschien een beetje makkelijker maakte, was dat Strootman natuurlijk toch niet in z’n eentje verantwoordelijk was voor het gelijkspel. Als de aanvallers meer hadden gescoord, had Nederland gewoon gewonnen. Strootman kreeg de schuld, ook in de media, en hij voelde zich ook verantwoordelijk. Maar de aanvallers zijn net zo schuldig aan het gebrek aan doelpunten.  Winnen, verliezen of gelijkspelen: je doet het met het hele team.

Juist tegenover dat team zou ik me vreselijk opgelaten voelen na zo’n blunder. Ik zou ze niet meer onder ogen durven komen. Dat maakt Strootmans doorspelen extra knap.

Over het stayeren nog even: op basis van wat ik heb gezien handelde de jury zaterdag prima. Alleen zijn sommige deelnemers nogal, uh, hardleers?

Wat ook nog leuk is aan Oud Gastel is dat het hele dorp erbij betrokken is. Er doen er een heleboel mee, en de rest is vrijwilliger, lijkt het wel. Of staat foto's te maken die ze gratis ter beschikking stellen, want dat zijn er wel heel erg veel, erg leuk!

Louise

12

Re: Oud Gastel, 24 juni

Ik vond de sfeer in Gastel ook top ja. Het lijkt idd wel of iedereen betrokken is.
Ook zo leuk: de scholieren tri op vrijdagavond. Dan komt eerst groep 3, dan groep 4 en zo verder voorbij zetten. Zo schattig om dat fanatisme bij die kleintjes te zien!

13

Re: Oud Gastel, 24 juni

Hedcandy schreef:

Dat stayeren was ook in Zeewolde helaas het geval. Hele treintjes voorbij zien komen, geen jury gezien.
Ik hoorde van een teamgenoot dat het treintje wat haar inhaalde wel in zijn geheel een blauwe kaart kreeg. Terecht.
Al vraag ik me wel af of 1 min penaltybox opweegt tegen het voordeel van stayeren tegen de wind in.
Maar da's een ander topic wink

2 min penaltybox, ik was jury in de box namelijk.

14

Re: Oud Gastel, 24 juni

Voor mij was het een aparte dag! Onderweg in de auto getwijfeld om om te draaien vanwege het weer, daar op het parkeerterrein ook nog een tijdje getwijfeld.

Toch uitgestapt aangezien kouder weer beter voor mij is dan warm weer. Het werd mijn beste wedstrijd tot nu toe!

Zwemmen: 09:08 (voor mijn gevoel was ik erg goed aan het zwemmen, maar de tijd laat dit niet zien. Gezien het feit dat de snelste tijd boven de 8min was denk ik dat het eerder 600 meter was dan 500.)

T1: 01:02

Fietsen:29:42 (38 gemiddeld, erg blij mee gezien het weer en de harde wind. Sowieso een parcours met veel bochten en viaducten)

T2: 00:56

Lopen:20:35 (Lopen ging erg goed, kon op het einde versnellen toen ik zag dat ik een goede positie had en wilde die graag vasthouden. Volgens mijn Garmin was het lopen iets meer dan 5K, liep 4:04/km.
--------------
Eind: 1:01:21

--------------
Met 196 man gestart, als 22e uit het water. Na het fietsen lag ik 4e en uiteindelijk als 5e overall over de streep! Goed voor een 2e plek in mijn categorie. Voor mij een mooie motivatie voor de rest van het seizoen, en het laat zien dat de investeringen niet voor niks zijn geweest deze winter/dit jaar.

Blij dat ik toch ben gegaan!

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19260671_10213197179985201_5108484942346292314_n.jpg?oh=1b78a6d2c4695516225781794eec4d4e&oe=59CCBF59

15

Re: Oud Gastel, 24 juni

denniss schreef:

2 min penaltybox, ik was jury in de box namelijk.

Haha ja dat is waar, daar stond jij! (Hoi clubgenoot smile )
Mooi dat t 2 min is.

16

Re: Oud Gastel, 24 juni

Mooie tijd, goed dat je toch gegaan bent.

17

Re: Oud Gastel, 24 juni

Hedcandy schreef:
denniss schreef:

2 min penaltybox, ik was jury in de box namelijk.

Haha ja dat is waar, daar stond jij! (Hoi clubgenoot smile )
Mooi dat t 2 min is.

Wel bezoek gehad in de box of stond hij er vooral om aan de voorwaarden van n.tb. te voldoen.

18

Re: Oud Gastel, 24 juni

Louise schreef:

Alleen het zwemmen... Ik heb geen idee wat daar mis is gegaan, ik was 10 minuten langzamer dan voorspeld.

Ik was er zaterdag ook bij. Het zwemmen was volgens mij wat lang. Verder is 23 en nog wat graden water (gemeten op 60cm voordat het water gemengd wordt door 200 deelnemers) ook best wel koud. Dat is het buitenbad waar ik in train ook en als je daar niet door zwemt krijg je het ongemerkt kouder dan je denkt en worden de zwemtijden flink trager. Die 5 minuten voor de start zijn best koud. Ik vermoed ook nog licht stroming en wind tegen op de heenweg naar de eerste boei. Ik had al gedacht dat de stroming die kant op ging en ben helemaal langs de overkant gestart. Minder stroming langs de kant en langs het riet van de overkant zat je net uit de tegenwind. Ik ben bij de brug super makkelijk naar de tweede groep gezwommen (die wel midden in het kanaal begonnen) en dat kost me normaal veel meer moeite. Als je midden door het kanaal met niemand kort voor je naar de eerste boei bent gezwommen kostte dat tijd denk ik in vergelijking met kort langs de kant. Als je met zwemmen goed gestayerd hebt is het ander verhaal natuurlijk. Al vermoed ik dat alleen kort langs de kant zelfs sneller was geweest dan midden in een groep in het midden. Maar goed, misschien lag je wel langs de overkant... yikes

19

Re: Oud Gastel, 24 juni

jandb schreef:
Hedcandy schreef:
denniss schreef:

2 min penaltybox, ik was jury in de box namelijk.

Haha ja dat is waar, daar stond jij! (Hoi clubgenoot smile )
Mooi dat t 2 min is.

Wel bezoek gehad in de box of stond hij er vooral om aan de voorwaarden van n.tb. te voldoen.

Ja heb bezoek gehad hoor 2 dames die blauw hadden gehad.

20 Laatst bewerkt door Louise (29-06-17 09:03:10)

Re: Oud Gastel, 24 juni

thijs schreef:

Verder is 23 en nog wat graden water (gemeten op 60cm voordat het water gemengd wordt door 200 deelnemers) ook best wel koud. Dat is het buitenbad waar ik in train ook en als je daar niet door zwemt krijg je het ongemerkt kouder dan je denkt en worden de zwemtijden flink trager. Die 5 minuten voor de start zijn best koud.

Hmm, ja, de kou, daar zeg je wat. Dat is door mijn hoofd gegaan, maar ik had gedacht: zo koud had ik het toch niet. Ik had het niet voelbaar koud bij het zwemmen, althans, alleen aan mijn handen (witte vingers). Die waren koud geworden van het stukje fietsen van de sporthal naar T1, en die zijn pas veel later (misschien pas bij het lopen) weer warm geworden. Misschien heeft dat toch wel een rol gespeeld ja, en dat zou ook het snelheidsverschil met mijn man (nouja, het ontbreken ervan) kunnen verklaren, want die kan veel beter tegen kou.

Ik dacht wel ook zaterdag, in het algemeen, dat het pittig was voor mijn lijf, voor ieders lijf, want de gevoelstemperatuur was bijna 20 graden lager dan een paar dagen ervoor. Ineens 20 graden warmer is bij het sporten heftiger, maar ook hier moet je systeem dan maar aan wennen weer. Dat vind ik sowieso pittig aan de zomers tegenwoordig, die enorme verschillen op heel korte termijn.


denniss schreef:

Ja heb bezoek gehad hoor 2 dames die blauw hadden gehad.

Ha, misschien waren dat wel 'mijn' twee dames?! Dus die ik had gezien. Kom je nooit achter natuurlijk, maar ik hoop ergens van wel.

Zal ook fotootje doen:

http://www.delftweg9.nl/triathlon/wp-content/uploads/2017/06/mooiefietsfoto.jpg

Louise

21

Re: Oud Gastel, 24 juni

Twee maar? Hm dan heeft toch niet dat hele treintje een kaart gekregen... jammer weer.
Blijft voor de jury ook lastig om te zien.
Ik snap sowieso niet waarom je vals wil spelen. Ik haal het podium niet, doe het puur voor mezelf en wil mijn sport volgens de regels beoefenen. Wat heb je er anders aan?

22

Re: Oud Gastel, 24 juni

Idd heb dit jaar al 2 halve gedaan en nog geen meter in iemand zijn wiel gereden. Begrijp ook niet wat andere hun motivatie is om het wel te doen. Moest ik morgen een nieuw PR halen door gewoon in het wiel van een groepje te hangen zou het voor mij maar een waardeloos iets zijn.

23

Re: Oud Gastel, 24 juni

Zeker eens - maar onderschat niet de rol van pure onwetendheid. Ik stond er afgelopen zondag bij toen Sione de briefing deed van de 1/16e bij de Vrouwentriathlon, dat zijn merendeels vrouwen die voor het eerst een triathlon doen en die helemaal niet zo 'into' de sport zijn, die misschien amper beseffen wat voor voordeel je hebt in iemands wiel. Op het moment dat Sione uitlegde dat 'niet stayeren' betekent dat je je desnoods moet laten afzakken nadat je bent ingehaald om het gat weer groter te maken, steeg er een soort gejoel op uit de groep. Dat vonden ze echt heel raar (en mogelijk ook oneerlijk). En als je dat voor het eerst hoort, heb je het je niet meteen eigen gemaakt. Kun je je misschien niet voorstellen dat het écht betekent dat je ook niet samen gezellig kletsend mag fietsen...

Louise

24

Re: Oud Gastel, 24 juni

De meeste mensen die een halve doen hebben wel al wat ervaring en weet van de reglementen. Met zo een vrouwen triathlon zijn er ook niet echt mensen die op een pr uit zijn op een enkele uitzondering na.

25

Re: Oud Gastel, 24 juni

Idd...vrouwentri is wel een ander level.
Maar Oud Gastel, 2e div Zeewolde etc...kom op, dan hoor je het te weten hoor.