1

Onderwerp: Joslyn

Hoi Allemaal,

Na 6 halve marathons, waarvan 2 trailrun, was ik op zoek naar een nieuwe sportieve uitdaging. Ik ben een recreatieve duursporter, ben erg blij met mijn PR van 1.57:53. Een hele marathon ga ik niet lopen maar lange fietstochten heb ik wel in de benen. Tours van 60 tot 80 km of MTB trail van 40 km op zondag komt regelmatig voor.
Een kwart triathlon ofwel Olympische afstand lijkt mij een mooie uitdaging. En dat wordt de Renkumse Cross Traithlon op 26 augustus.
Zwemmen is de uitdaging. Ik heb nu 6 conditiezwemmen/borstcrawl lessen gehad en zwem zo'n kilometer in 40 minuten. Schoolslag is ook niet erg van de eerste keer smile

Ik hoop op dit forum nog wat tips te vinden voor met name het zwemmen. Misschien hebben jullie al tips aangaande wetsuit, goedkope kopen of eentje huren?

2

Re: Joslyn

Welkom Joslyn!

Ik zou het de eerste keer lekker zonder wetsuit doen als het niet nodig is. Dat is ook niet handig als je schoolslag zwemt.

3

Re: Joslyn

Joslyn welkom!

Ik ken die triathlon niet, maar kan me niet voorstellen dat het water dan zo koud is dat je een wetsuit nodig hebt. Als je voornamelijk op je schoolslag vertrouwt dan zou ik zoals Linda zegt geen wetsuit gebruiken, daar heb je dan bijzonder weinig aan.

Veel succes me de voorbereiding in elk geval en laat tzt nog even weten hoe het gegaan is.

4

Re: Joslyn

Welkom!
Je hebt speciale schoolslag-wetsuits, die zijn deels van soepeler materiaal, maar als je borstcrawl aan het leren bent, lijkt me dat zonde van de investering. En inderdaad kan het prima zonder. Beter dan een wetsuit dat in de weg zit. En verder is beter zwemmen voor een kwestie van techniek.

Louise

5

Re: Joslyn

Dank voor de reacties allemaal.

Bij Renkumse cross triathlon is het zwemmen in de Rijn. Als de watertemperatuur onder de 14 graden is wordt wetsuit verplicht. Vandaar mijn vraag.

Nog tips over eten tijdens de wissels? Kwam er gisteren achter dat na 30 km MTB ik geen energie genoeg had om nog 10km te lopen.

6

Re: Joslyn

Vorig jaar mocht je niet met wetsuit zwemmen in Renkum. Het water is normaal boven die tijd echt boven 18 graden. Je hebt ook nog stroom mee, mocht het zwemmen niet lukken;-)

7

Re: Joslyn

Als het water in de Rijn (of elders in Nederland) eind augustus onder de 14 graden was, zou ik gaan emigreren - ik kan helemaal niet tegen koud water. Het water is op dit moment bijna overal royaal boven de 20, zie deze site (alle gele en oranje stippen is > 20 graden). Op dit moment zijn er veel triathlons met een wetsuitverbod zelfs.

Louise

8 Laatst bewerkt door HansH (10-07-17 15:20:15)

Re: Joslyn

Welkom Joslyn! En eten doe je bij voorkeur op de fiets (gelletjes), niet als je stil staat smile. Ik neem ook altijd nog een gelletje mee voor tijdens het lopen.

triathlon is 3x leuker!

9

Re: Joslyn

Welkom Joselyn
Tip om lopen na fietsen wat te trainen, doe eens 3x een stuk fietsen (bijv een 30-40min) met daarna 15 min hardlopen als training... dan wen je er langzaam aan. Ga niet voor volle snelheid, puur om het doen en doorstaan. Dat tempo komt vanzelf wel wink

10

Re: Joslyn

Louise schreef:

Als het water in de Rijn (of elders in Nederland) eind augustus onder de 14 graden was, zou ik gaan emigreren - ik kan helemaal niet tegen koud water. Het water is op dit moment bijna overal royaal boven de 20, zie deze site (alle gele en oranje stippen is > 20 graden). Op dit moment zijn er veel triathlons met een wetsuitverbod zelfs.

Louise

Dat is een handige site! Ik kom uit Vleuten, dichts bij zijnde meting is in Maarssen gisteren op 22:50, 23 graden. Kan ik gewoon 's avonds wel zwemmen. Of is dat stiekem toch best koud? smile

Hedcandy schreef:

Welkom Joselyn
Tip om lopen na fietsen wat te trainen, doe eens 3x een stuk fietsen (bijv een 30-40min) met daarna 15 min hardlopen als training... dan wen je er langzaam aan. Ga niet voor volle snelheid, puur om het doen en doorstaan. Dat tempo komt vanzelf wel wink

Goede tip! Dat ga ik vanaf morgen doen.

11

Re: Joslyn

Joslyn schreef:

Dat is een handige site! Ik kom uit Vleuten, dichts bij zijnde meting is in Maarssen gisteren op 22:50, 23 graden. Kan ik gewoon 's avonds wel zwemmen. Of is dat stiekem toch best koud? smile

Nee, dat is super lekker, hoor! Dat is zo'n beetje de wetsuit-verbod-grens, en er zijn zomers dat het niet eens zo warm wordt. Althans, het water waar ik in zwem (de Schie) is nu al weken lekkerder dan dat het zo'n beetje heel vorig jaar geweest is.

Louise

12

Re: Joslyn

Hoi Allemaal,

Ik heb mij dus ingeschreven voor de Cross Triathlon 1/4 afstand (1,5 km zwemmen, 30 km MTB, 11 km hardlopen (trailrun)) op 26 augustus in Renkum. Maar mijn zwemkunsten blijven achter en die 1,5 km zwemmen wordt een zware kluif. Ik ben bang dat ik niet onder de 3,5 uur ga komen waarbij ik op de uitslag van vorig jaar bij de laatste 5 zou horen.

Ik twijfel nu wat verstandig is. Gewoon de 1/4 afstand doen en desnoods met de tong op de grond in 4 uur uitlopen of juist volle bak voor een competitieve eindtijd de 1/8 doen?

Wat is jullie ervaring met de eerste triathlon die jullie gedaan hebben?

13

Re: Joslyn

Ik ben pas vorig jaar met zwemmen begonnen , heb sinds kind paniek om met mijn hoofd onder water te gaan . En heb zelfs vorig jaar nog gezegd " ik ga geen triathlon doen want ik zwem niet "
Mijn eerste traithlon vorig jaar was een 1/8 met afwijkende afstanden : 300-15-3,5 .
Het zwemmen heb ik in schoolslag gedaan met mijn neus boven water.
Dat jaar nog een 1/16 ... en daardoor heb ik er plezier aan gekregen , en de wil op de een of andere manier het zwemmen enigsinds onder de knie te krijgen .
Ik zou dus voor een 1/8 gaan .

14

Re: Joslyn

Ik heb wel voor m'n eerste triathlon voor een 1/4 gekozen. Had toen wel een zwemcursus gedaan, maar kwam net naar de overkant van het zwembad. Dus uiteindelijk borstcrawl en omaatjes-schoolslag wat afgewisseld en er veel lol in gehad. Ik ben toen op een vlakke triathlon op de weg, en misschien ook maar 1000 m zwemmen, net binnen de 3 uur gefinished. Ik herinner me wel dat de winnaars al gehuldigd werden, maar heb niet het idee gehad dat ik bij de laatsten hoorde. En dat was nog op een parcours tussen de weilanden, op een trail heb je daar al helemaal geen benul van.

Het gaat bovendien vooral om de ervaring en niet om je finishpositie. En op de kortere afstand doen vaak nog veel snellere mensen mee big_smile

Als je de afstanden dus aan kan, zou ik lekker daar voor gaan.

15

Re: Joslyn

Ik zou sowieso eerst voor volbrengen gaan, niet voor een 'competitieve eindtijd'. Eerst maar eens kijken of je het leuk vindt, en gun jezelf even het wennen eraan (het zwemmen bijvoorbeeld). Als je ego het hebben kan om ver in de achterhoede te eindigen - waarom niet? De belangrijkste wedstrijd is in principe toch die met jezelf, zo lang je niet echt voor podia enzo meedoet.

Mijn ervaring is ook dat het meestal meevalt. Ik bedoel: ik heb bij mijn eerste triathlon van tevoren ook geprobeerd in te schatten aan de hand van mijn zwembadtijd of ik dan niet op achterstand als laatste uit het water zou komen. En dat viel dus echt ontzettend mee. Dat was wel een 1/8e, ik ben zelf meer van de voorzichtige. Ik zwom toen ook nog schoolslag, ik heb daarna pas leren borstcrawlen. Er zwemmen er sowieso heel wat schoolslag.

Ik heb geen idee van het niveau in Renkum, maar in het algemeen is het zo dat het gemiddelde niveau lager ligt bij de kortere afstanden. Ik heb dit jaar aan 1/8en meegedaan waarbij de laatsten rond de 2 uur finishten! Gewoon op de weg, hè, dus niet eens cross!

Louise