1

Onderwerp: Jelle

Beste allemaal,

Na een klein jaartje passief te hebben meegelezen op dit forum is het nu tijd om mezelf eens voor te stellen. Ik ben Jelle, 29 jaar en woon in Amsterdam. Ik heb heel vroeger wel gezwommen en wel eens een blauwe maandag proberen hard te lopen. Mijn racefiets heeft de afgelopen tien jaar vooral lopen te verstoffen. Vrienden van me gingen vorig jaar september de Bosbaan sprint triathlon doen, en het leek me wel een leuke uitdaging om proberen mee te doen. Ik heb er in een paar maanden tijd van (vrijwel) nul naar toe getraind en ik kreeg de smaak te pakken. Het ging nog vrij aardig. Om mezelf te motiveren heb ik me toen gelijk ingeschreven voor de Challenge Almere halve afstand een jaar later (komende september dus). De gedachte was dat ik altijd nog mijn inschrijving kon annuleren, maar dat het wellicht een goede stok achter de deur zou zijn.

Inmiddels is er veel gebeurd. Ik heb afgelopen winter conditiezwemmen gedaan en op dit moment zwem ik twee keer per week voor mezelf. Ik heb in maart mijn eerste halve marathon gelopen volgens het sportrusten schema. Dit beviel vrij goed, alleen stond ik tijdens de halve marathon zelf na 16 km compleet geparkeerd omdat ik geen eten bij me had (beginnersfoutje...). Inmiddels heb ik een tweede halve marathon gedaan die veel makkelijker ging. Fietsen gaat steeds beter en ik heb er flink lol in, afgelopen week voor het eerst het parcours van Almere gereden en meer dan 100 kilometer gefietst. Ik heb dit jaar nog een keer de Bosbaan (werd een run-bike-run) en de TriAmsterdam Olympische afstand. Vooral de Olympische afstand gaf me het gevoel dat het (mits er niks geks gebeurd) wel zou moeten lukken om de halve in ieder geval uit te lopen. Ik heb inmiddels ook een inspanningstest gedaan en krijg een schema om naar de halve toe te trainen.

Mijn speciale gimmick (of zwaktepunt, ligt eraan hoe je ertegenaan kijkt) is dat ik 2 meter lang en ontzettend stijf ben (rug/benen). Ik verbaas me erover dat het sporten tot nu toe zo goed gaat (zowel qua tijd, afstand, als ontbreken van blessures *klopt af*). Ik heb een prima Ridley Triton racefiets met een opzetstuurtje, tweedehands overgekocht van een triathleet van ongeveer dezelfde lengte. Ik merk dat ik na een kilometer of 50 last van mijn rug begin te krijgen en sowieso niet lange tijd op het opzetstuur kan ‘liggen’. Ik lig waarschijnlijk iets te diep en iets te veel naar voren wat er ook voor zorgt dat ik niet lekker op het zadel zit. Ik zit aan een bike-fit te denken, maar deze zijn gemiddeld bijna net zo duur als mijn hele fiets. Zouden jullie dit aanraden voor een beginner (vooral een met een goedkope fiets) en zijn er eventueel meer low budget opties beschikbaar?

Nouja, ik blijf het forum lekker lezen (ik vind vooral de wedstrijdverslagen erg inspirerend) en zal hier en daar nog wel een vraag stellen.

Groet,
Jelle

2

Re: Jelle

Jelle welkom! Leuke en lange intro, duidelijk dat je het triathlonvirus te pakken hebt en ik zie je wellicht in Almere op 9/9. Een bikefit is natuurlijk wel wenselijk, zeker met jouw enigszins afwijkende postuur. Maar goed, dan ben je 200 euro verder. Ik zou lekker Almere doen, eventueel van te voren zelf nog wat spelen met je afstelling (stuk fietsen en setje inbussleutels mee) en voor een volgend seizoen die bikefit overwegen.

Succes in elk geval!

3

Re: Jelle

Welkom! Ook ik zou een bike-fit zeker aanraden. Ik ben zelf bij Tri-Run geweest, daar kost het € 225 (met je eigen fiets), en ik vond dat ik daarvoor veel kreeg, ben er echt mee geholpen, ook met rug/bekken-problemen. Deels is de houding ook een kwestie van wennen (en trainen dus) en is een racefiets met opzetstuur altijd tot op zekere hoogte behelpen - het is niet voor niks dat veel triatleten op een speciale triathlonfiets rijden. Ik bedoel: het ligt niet altijd allemaal alleen maar aan de afstelling van je fiets. Doe je aan core stability o.i.d., dus souplesse- en krachtoefeningen voor je rug/romp?

Ik las trouwens laatst ergens dat die Afrikaanse toplopers relatief stijve benen hebben, dus stijfheid heeft ook wel voordelen!

Louise

4

Re: Jelle

Veel duursporters hebben een beperkte mobiliteit dus niks om je zorgen over te maken. Ik heb intussen 2 bike fits laten doen en vind het overroepen je kunt ook zelf perfect je fietspositie bepalen als je er een beetje tijd en werk in investeert. Ook al doe je er een met ouder worden en naargelang je getraindheid zou je in regelmaat er eentje moeten laten uitvoeren. De meeste prof renners doen het zelfs 2x per jaar en sommige veldcrossers soms zelfs maandelijks dus.... Succes alvast met je voorbereiding.