1

Onderwerp: Buikpijn na zwemmen

Wanneer ik na het zwemmen (zowel zwembad als open water), direct ga fietsen krijg ik standaard buikpijn. Meestal zo'n 30 minuten na het zwemmen. Op de fiets is dit nog wel redelijk vol te houden, maar na de transitie fietsen/hardlopen wordt het toch wel een lastig verhaal. Zo'n erge pijn dat ik de eerste 2-3 km zelfs een paar keer moet wandelen omdat het echt niet vol te houden is. Daarna gaat de buik/darmpijn langzaam weg, maar dan is het looponderdeel ook alweer bijna afgelopen (1/4-triathlon), erg jammer want het hardlopen zou mijn sterkste onderdeel moeten zijn. Herkent iemand dit probleem en wat kan ik eraan doen?? Ik slik trouwens geen water in, dat weet ik 100% zeker.

2

Re: Buikpijn na zwemmen

Het kan met voeding te maken hebben; wat en hoe lang van tevoren eet je voor de wedstrijd?

3

Re: Buikpijn na zwemmen

Is het kramp in je spieren of darmkramp?
Tegen het eerste kan het goed stretchen van je buikspieren en de spieren in je zij helpen voor het zwemmen. De gebogen houding oo je fiets zorgt ervoor dat je in een houding zit, waarin die spieren in een kramp schieten.
Tegen het tweede is het voeding of het tijdstip daarvan aanpassen.

4

Re: Buikpijn na zwemmen

Het is een darmkramp, zeker geen spierpijn. Een boer laten helpt, pijn wordt minder maar komt dan wel weer terug. Ik eet ongeveer 2 uur voor de race, maar voor mij maakt dat niet zo heel veel uit, met voeding heb ik nooit problemen. Kan prima hardlopen wanneer ik net heb vol gegeten.
Zelf heb ik het idee dat er bijvoorbeeld veel lucht in mijn darmen komt, maar ik snap niet wat ik fout doe.
Uitademen onder water door de mond gaat prima, misschien vaker ademhalen tijdens zwemmen? Nu doe ik 1 om 3, zodat ik afwisselend links en rechts even kan kijken.

5

Re: Buikpijn na zwemmen

Klinkt alsof je lucht inslikt? Heb je ook last van winderigheid tijdens fietsen, lopen of erna?
Zou eens proberen om goed te focussen op je ademhaling zodat je geen lucht inslikt.

6

Re: Buikpijn na zwemmen

Emiel1969 schreef:

Klinkt alsof je lucht inslikt? Heb je ook last van winderigheid tijdens fietsen, lopen of erna?
Zou eens proberen om goed te focussen op je ademhaling zodat je geen lucht inslikt.

Ja idd, ook na het sporten ben ik nog wel even luchtig bezig hahaha. Ik zal eens opletten wat ik onderwater allemaal (fout) doe. Bedankt.

7

Re: Buikpijn na zwemmen

Ik heb nu ook de tip/opdracht gekregen om ademhaling oefeningen te doen. Zou enkele ongemakken kunnen verminderen naar het schijnt waar ik nu mee te maken heb. Je kunt daar eens naar informeren mischien.

8

Re: Buikpijn na zwemmen

Ik heb een dejavu met dit topic, maar geen probleem. Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad, wat bij mij de oplossing was, is goed onderwater uitademen bij het zwemmen. Misschien helpt dat ook bij jou.

9

Re: Buikpijn na zwemmen

Heb al een tijdje last van hetzelfde probleem, gisteren ook weer dramatisch bij de competitiewedstrijd in Klazinaveen, 1e km echt helse krampen. Is bij mij ook zeker geen spierpijn maar echt buikkramp.
Ben eigenlijk benieuwd of je het probleem nog onder controle hebt kunnen krijgen.
Na zwemtrainingen merk ik vaak wel winderigheid maar gisteren tijdens en na het lopen eigenlijk helemaal niet, wordt met zekerheid wel veroorzaakt door iets tijdens het zwemmen, dat verband is er met 100% zekerheid.