1

Onderwerp: Afstand

Hallo,

Ik heb als doel om volgend jaar de Olympische afstand te volbrengen. Nu is mijn vraag of ik meer moet trainen dan de 10k of dat het beter is om de 10k beter en sneller te lopen door intervaltraining ed.

2

Re: Afstand

Hoeveel keer per week was je van plan te gaan hardlopen? Bij 1 keer zou ik voor interval kiezen, bij 2 kun je het allebei doen natuurlijk (1x lange duurloop en 1x kortere intevaltraining)

3

Re: Afstand

Wat bedoel je met 'meer trainen dan de 10k'? Langere afstanden? Dat is niet direct nodig (maar ook geen probleem als je een 15km loop doet af en toe). Ik zou er wel naar streven om in elk geval twee keer per week te lopen, met af en toe lopen direct na het fietsen. Ik zou zeker intervaltrainingen doen, bijvoorbeeld 50-60 minuten lopen met een paar intervallen van 3-5 minuten met telkens 1-2 minuten rust tussendoor. Rust is dan rustig 'dribbelen' en de intervallen goed snel.

4

Re: Afstand

Ik zou ook streven naar een duurloop (rustig) + een intervaltraining per week. Duurlopen mogen zeker langer dan 10 kilometer, als je ze tenminste leuk blijft vinden en verder ook goed 'verteert'. Dan is het nuttig, maar anders hoeft het niet.

Intervallen kun je op allerlei manieren doen, afhankelijk van wat je ermee wilt. Dus je kunt variëren in duur, intensiteit/snelheid en pauzeduur. Bijvoorbeeld: korte, felle intervallen (sneller dan wedstrijdtempo) met veel rust zijn goed voor je looptechniek ('loopeconomie'), lange intervallen met weinig rust worden noodzakelijkerwijs wat rustiger en die zijn goed voor je tempohardheid.

Naarmate het wedstrijdseizoen nadert, ga je meer op wedstrijdsnelheid trainen; daarvoor kun je wat experimenteren, zeker als je nog een jaar hebt.

Algemene vuistregel is wel dat je alle gelijke intervallen even hard kunt lopen. Dus als je, zeg, 10 keer 400 meter loopt, moet die laatste 400 meter nog even hard kunnen als de eerste. Zo wordt een intervaltraining geen afbrandprogramma.

Louise