1

Onderwerp: Martijn

hallo iedereen,

Mijn naam is Martijn en ik zit eraan te denken om volgend jaar mijn eerste triatlon te doen. Ben er nog niet over uit of het eerst volgend jaar 2 x een halve zal worden en het jaar erna de hele, of direct volgend jaar de volledige.

Ik ben zeer ervaren wielrenner en fiets al jaren. Ik heb onlangs nog de Tour du Mont Blanc Cyclo gefietst van 330km. en 8000 hoogtemeters. Ben ook ervaren in het volgen van trainingschema's voor wielrennen. Ik ben gewend om tussen de 10 en 15 uur per week te trainen op de fiets. Hardlopen gaat me ook wel redelijk af, maar nooit meer dan 20km. en ik doe het nu bijna nooit.

Zwemmen is een compleet ander vehaal. Schoolslag en beetje borstcrawl en dat is het wel. Hier zal ik op de korte termijn waarschijnlijk de meerste aandacht aan moeten geven.

De uitdaging die mij te wachten staat is een goed trainingsschema te vinden dat past in mijn gezin en werk. Verder ben ik gewend om lange en zware trainingen op de fiets te doen, maar dat zal minder moeten worden. Ik heb dus een schema nodig met de nodige uitdaging omdat ik de fietstrainingen wel zal missen. Ik ben ook bang dat ik door de triatlon training een stuk minder goede fietser zal worden, maar daar krijg ik hopelijk veel andere zaken voor terug.  Als iemand suggesties heeft voor een trainingsschema voor iemand met mijn profiel dan is alles welkom. Dus, een zeer goede basisconditie, ervaren fietser, wat ervaring met lopen en vanaf 0 beginnen met zwemmen.


Bij voorbaat dank.

Groeten,
Martijn

2 Laatst bewerkt door MontanaMan (09-08-17 18:36:05)

Re: Martijn

De fiets en looptrainingen zijn meestal makkelijker aan te passen aan het gezinsleven, en kun je vaak best zelf af, dan zwemtrainingen.
Dat is een heel ander verhaal. Dat is de meest technische sport van allemaal, en de sport waarbij een trainer je, zeker in het begin, het meeste mee kan helpen. Ik zou eerst een trainer (van zwem- of triathlonclub) zoeken voor het zwemmen. Kijken waar en wanneer die trainingen zijn of wanneer baanzwemmen mogelijk is bij zwembaden in de buurt (daar ben je dan aan gebonden), en dan je fiets en loop trainingen daaromheen, rekening houdend met je gezin, plannen.
Vervolgens zijn er wel schema's online te vinden, deze site is een goed begin: http://www.triathlonbond.nl/Atleten/Tip … nners.aspx

Met je ervaring met trainingsarbeid moet het wel lukken om een en ander te plannen lijkt. Waarschijnlijk zal het ervan afhangen hoeveel van je fietstraining je wilt opgeven smile .

3

Re: Martijn

Als je voor de langere afstanden in triatlon gaat zullen fietstrainingen nog steeds een groot deel van je training volume zijn en zul je weinig moeten inboeten of mischien zelfs nog verbeteren. Een goede coach is mijn advies die je een schema op maat kan leveren.