1

Onderwerp: Trainers en coaches

Zoals velen weten kan een trainer zeer waardevol zijn om de trainingen in goede banen te leiden. De vraag is echter welke?
Graag zou ik een lijstje zien in dit topic met mogelijke trainers die losse triathleten begeleiden. En dan ook graag met de uitvalsbasis daarbij, dit voor de eventuele persoonlijke afspraken en tests die afgenomen kunnen worden.

Wat ik persoonlijk wil is een trainer die uiteraard een test uit voert voor het vaststellen van de zones bij hardlopen en fietsen, en die op maandelijkse basis een trainingsschema opstelt op basis van feedback en doelen.

Bekend bij mij is eigenlijk alleen Eric van der Linden met zijn Tritracks, maar er zullen er toch wel meer zijn?

2

Re: Trainers en coaches

Ik train bij Eric en hij voldoet aan de voorwaarden die je stelt, maar er zijn er zeker meer.

Kijk hier eens voor wat inspiratie: https://www.triathlontrainers.nl/

3 Laatst bewerkt door @Jeanette (06-09-17 11:28:11)

Re: Trainers en coaches

Het eerste wat me te binnen schiet
Weet niet of hij aan al je eisen voldoet . 

https://www.ironmanager.nl/

4

Re: Trainers en coaches

Kijk dit begint al heel leuk.
Ironmanager kon ik nog niet en ziet er leuk uit, alleen voor mij een stukje rijden. (hoewel een locatie niet aangegeven wordt)
Triathlontrainers had ik ook al gevonden en heel veel info uit gehaald.

En ja Eric voldoet aan mijn wensen lijstje, maar ik heb hem 1 maal ontmoet tijdens een lezing en voelde niet echt een klik. (wat ook belangrijk is met een trainer)
Dus hoop ik via dit topic een mooi overzicht te kunnen krijgen (voor mijzelf, maar zeker ook voor andere zoekenden) van een aantal coaches / trainers. Want er zullen er zeker meerdere zijn.
Overigens is trainen via een club niet haalbaar bij mij vanwege mijn weekschema.

5

Re: Trainers en coaches

Overzicht van trainers

https://www.triathlontrainers.nl/trainer/ . Zelf top ervaring met GUido Vroemen.

6

Re: Trainers en coaches

wilagro schreef:

Kijk dit begint al heel leuk.
Ironmanager kon ik nog niet en ziet er leuk uit, alleen voor mij een stukje rijden. (hoewel een locatie niet aangegeven wordt

Jan is de broer van vrienden van mij . Zie hem wel eens op verjaardagen etc . Hij is ook op FB te vinden onder Ironmanager .

7

Re: Trainers en coaches

Ik train zelf al 15 jaar bij Coen van Schijndel van Topvorm (Gemert): https://topvorm.com/cms/index.php Inmiddels vooral voor maximaaltesten en 'achtergrondadvies', eerder ook voor uitgewerkte schema's, eerst fietsen, daarna triathlon.

Andere trainingsbegeleiders die ik ken en van wie ik een goede indruk heb:

Ikzelf ben ook net m'n eerste schreden aan het zetten op trainingsbegeleidingsgebied, ben sinds april gediplomeerd en m'n drie eerste 'coachees' gaan lekker. Ik richt me op een paar specifieke, vaak wat onderbelichte groepen, waaronder ouderen. vrouwen, minder getalenteerden. Maar dat staat dus nog in de kinderschoenen, ook omdat ik van de winter een lange tijd weg ben. Daarna ga ik er meer mee doen. Dus ook nog zeker geen site om naar te verwijzen, volgend jaar in de zomer hopelijk wel. Als dit topic dan nog loopt, vul ik wel aan wink

Louise

8

Re: Trainers en coaches

Wat leuk Louise, dat je zelf ook bent gaan coachen.

Maar al 15 jaar bij een coach... a 50-75 euro/mnd?
Want dat zijn de bedragen die ik voorbij zie komen.
Helaas kan ik dat echt niet ophoesten.

9

Re: Trainers en coaches

Prijs is voor mij ook wel een groot twijfel punt. Maar als ik over 2 jaar een 70.3 wil volbrengen, dan is een beetje hulp zeker hulpzaam.

10 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (07-09-17 13:57:11)

Re: Trainers en coaches

wilagro schreef:

Prijs is voor mij ook wel een groot twijfel punt. Maar als ik over 2 jaar een 70.3 wil volbrengen, dan is een beetje hulp zeker hulpzaam.

Ik denk dat je in dat geval ook goed 3 a 4 maanden voorbereiding met een coach zou kunnen doen.
Alle inzichten en adviezen kun je dan mooi meenemen als je zonder coach weer verder gaat.

Kosten vallen me nog mee, er zijn ook mensen die zoiets betalen voor de toegang tot een sportschool. En aan materiaal wordt meestal nog veel meer uitgegeven wink

11

Re: Trainers en coaches

Ik heb eigenlijk altijd al met een coach getraind en ik zie een paar adviezen voorbij komen waar ik mezelf absoluut niet in kan vinden maar goed.... Ik ben zelf ook eigenlijk nog op zoek momenteel al heb ik mijn keuze wel al bijna gemaakt. Eerst zou ik voor mezelf al eens kijken wat je doel is naar de toekomst toe en welke coaches daar aan voldoen en dan pas gaan kijken wat het kost.

12

Re: Trainers en coaches

ronnyke schreef:

ik zie een paar adviezen voorbij komen waar ik mezelf absoluut niet in kan vinden maar goed....

Weke en waarom? Daar hebben we misschien meer aan.

13

Re: Trainers en coaches

Jah een goede coach werkt met een jaarplanning dus dit gebeurt in verschillende fases afhankelijk wanneer je doelen en hoofddoel gepland zijn en moet zelf ook uitzoeken wat er voor welke atleet het best werkt en dit kan ook enige tijd vragen dus zo even een maandje of 3-4 bij een coach trainen en daarna terug wat op jezelf verder te doen lijkt me niet echt een aanrader. Ook zou ikzelf niet echt bij een coach ten rade gaan die zelf nauwelijks iets gedaan of bewezen heeft als triatleet maar toch weet wat een triathlon is en wat er nodig is om het op een succesvolle manier te voltooien. Maar dit is enkel mijn mening natuurlijk ongetwijfeld zullen er andere mensen ook anders over denken.

14 Laatst bewerkt door Louise (12-09-17 15:23:04)

Re: Trainers en coaches

Hedcandy schreef:

Maar al 15 jaar bij een coach... a 50-75 euro/mnd?

Neehoor, zo duur was-ie sowieso niet toen hij ook nog alle schema's voor me schreef (ik zie dat hij nu € 79,50 per 3 maanden vraagt), en sinds hij alleen de grote lijn aangeeft betaal ik (natuurlijk) nog  minder en alleen per dienst die ik afneem (zoals een maximaaltest).

Als ik me goed herinner, heb ik nooit het hele jaar door een vast bedrag per maand betaald. Toen ik nog alleen fietste, hoefde ik voor het conditieonderhoud in de wintermaanden bijvoorbeeld geen schema, dus dan sloeg ik wat maanden over en daar hoefde ik ook niet voor te betalen. Dus het is dan meer per schema van drie maanden en per dienst dan een vast termijnbedrag/abonnement.

Maar er zijn er wel waarvan ik qua financiën denk: uhm.... ik heb een keer advies gevraagd bij iemand anders en toen flink wat betaald voor een schema dat neerkwam op een kopietje van haar eigen schema en wat niet bij me paste (geen antwoord op mijn vraag eigenlijk). Dus het is wel iets om alert op te zijn.

Mijn huidige coachees betalen mij nu nog in natura - eentje is bierbrouwer en -kenner, die neemt steeds een pakketje voor me mee, jummie wink

Groet,

Louise

15

Re: Trainers en coaches

Is er trouwens geen online platform waar je (eventueel betaald) een persoonlijk trainingsschema krijgt door invoeren van een aantal gegevens?
Ik bedoel heel veel kan digitaal tegenwoordig, dus dit moet mogelijk zijn.

16

Re: Trainers en coaches

wilagro schreef:

Wat ik persoonlijk wil is een trainer die uiteraard een test uit voert voor het vaststellen van de zones bij hardlopen en fietsen

ik zou me er niet blind op staren wie deze tests zelf uitvoert. Dit is ook via bijvoorbeeld sportartsen te doen en die gaan er niet veel meer geld voor vragen dan een coach. Ik zou liever op zoek gaan naar iemand die weet hoe je met de data van die tests omgaat.

wilagro schreef:

en die op maandelijkse basis een trainingsschema opstelt op basis van feedback en doelen.

maandelijks schema zou ik niet doen. het bestaat niet dat iemand nu op dit moment in kan schatten welke training voor jou nuttig gaat zijn op 8 oktober. Als een atleet bijvoorbeeld een wedstrijd doet in de voorbereiding op een andere wedstrijd kan niemand van te voren niet weten of diegene een week herstel, drie dagen of twee weken nodig heeft. Zo'n atleet kan in een wedstrijd uitvallen met materiaalpech tot zich helemaal naar de kloten lopen en alles wat er tussen in zit.

Ik zou vooral letten op hoe en hoe vaak je feedback kunt geven aan je trainer. Een trainer die je één of twee keer in de week kunt aanspreken gaat meer mogelijkheden hebben om jou bij te sturen dan een trainer die een maandprogramma maakt op basis van een lactaattest van vorige maand.
Daarom werken online platforms ook niet. De belangrijkste vraag waar je als coach iets mee kunt is "hoe gaat ie?". Dat valt niet te programmeren en automatiseren!

17

Re: Trainers en coaches

100% met je eens thijs probleem is wel dat je tegenwoordig zulke begeleiding wil dat ook betaald moet worden. Meeste hebben zo een systeem dat ze je voor een 3 a 4 weken aan schema's invullen en een wekelijkse feedback wat idd eigenlijk als je echt iets wil bereiken gewoonweg te weinig is. Heb het nu ook weer ondervonden bij mijn vorige coach in het begin had die maar enkele mensen die hij begeleide maar na 4 jaar had hij teveel hooi op het vork genomen zeg maar en ging de kwaliteit er dusdanig op achteruit.

18

Re: Trainers en coaches

Uiteraard zal een innige relatie met de trainer de meeste winst opleveren, maar ik hoef geen brood te kopen van de resultaten. Sterker nog, het kost mij mijn brood als ik een dergelijke relatie wil met een trainer, want hoe meer contact hoe duurder het wordt.
Uiteindelijk is het enigste dat ik wil, het maximale uit mijn beschikbare tijd halen. Nu doe ik dat al redelijk door die beschikbare tijd daadwerkelijk te gebruiken voor een training, maar enige opbouw of afwisseling is ver te zoeken.
Hier verwacht ik dus winst te kunnen behalen met wat externe kennis.

19

Re: Trainers en coaches

Het kan ook echt wel anders dan met zo intensieve en dus dure begeleiding. Het zou zonde zijn als trainingsbegeleiding zo'n alles-of-niets-zaak was. Het is wat mij betreft een kwestie van maatwerk. Sommige sporters zijn geholpen met/hebben behoefte aan een eenmalig globaal advies of planning, andere met langdurige nauwgezette begeleiding. Naast de financiële middelen hangt het ervan af hoe ervaren iemand is met sporten in het algemeen en met schema's in het bijzonder, het niveau van sporten, de sportachtergrond, en van allerlei persoonlijke factoren, waaronder (behoefte aan) zelfstandigheid. Volgens mij doen in elk geval die begeleiders van Zwemanalyse het ook zo, dus in verschillende intensiteiten.

thijs schreef:

Daarom werken online platforms ook niet. De belangrijkste vraag waar je als coach iets mee kunt is "hoe gaat ie?". Dat valt niet te programmeren en automatiseren!

Haha, ja – eens. Een computer kan volgens mij niet veel meer dan wat je ook uit een boek of van internet kan halen: een standaardschema bieden. Er zijn zo veel variabelen en een paar heel belangrijke laten zich niet automatiseren inderdaad. Als ik één ding geleerd heb in de trainersopleiding en al het lezen eromheen is het wel dat goed trainen hartstikke individueel is. Je moet echt uitknobbelen wat voor die ene sporter werkt.

Louise

20 Laatst bewerkt door 3athlonblog (11-09-18 00:15:22)

Re: Trainers en coaches

Ik lees even mee....

Ben het helemaal met jullie eens. Er moet een klik zijn, begeleiding is persoonlijk, niet voor iedere beurs weggelegd, etc..

Maar allerbelangrijkste ben je echter zelf als mens. Wie ben je, wat drijft je, wat kun je fysiek en mentaal allemaal aan en wat niet. Motorische beperkingen en hoe daar mee om te gaan, blessuregevoeligheid en al dies meer. Zaken die je vaak niet op Google terug kunt vinden.

Een trainer/coach kan juist op dat punt van grote waarde zijn. Hij/zij is er juist voor om dat menselijke, lichamelijke en mentale aspect te managen. Tevens kan hij/zij je op bepaalde punten ontzorgen zeg maar en zo af en toe toch ook die stamp onder je kont zijn; die stok achter de deur. Net zoals Louise ben ik zelf ook nog niet zolang geleden op het trainer/coachpad belandt en juist deze aspecten vindt ik belangrijk in de manier waarop ik mijn coachees wil begeleiden. Wil je meer weten over wie ik ben en mijn manier van werken (en nee, is niet bedoeld als reclame), neem dan eens een kijkje op https://www.triathloncoaching.nl/boudew … lontrainer.

21 Laatst bewerkt door arnosmit (10-09-18 18:13:19)

Re: Trainers en coaches

3athlonblog, je link werkt niet...staat een . teveel achter

22

Re: Trainers en coaches

wilagro schreef:

Maar als ik over 2 jaar een 70.3 wil volbrengen, dan is een beetje hulp zeker hulpzaam.

Ik heb mezelf in 2 jaar tijd van net naast de bank naar mijn eerste halve triathlon afgelopen weekend in Almere gecoacht. Hoeft dus niet persé met een coach.

Komend jaar ga ik zelf aan de slag met Frank Heldoorn om verdere stappen te gaan maken. Heb zelf een lijst gemaakt van coaches en op basis daarvan shortlist bepaald en een aantal gesprekken gehad. Zou misschien je eisen wat specifieker maken, wat je initieel aangaf is wat mij betreft redelijk basis van een coach. En ik vind dat je voor zoiets juist extra kritisch moet zijn.

23

Re: Trainers en coaches

arnosmit schreef:

3athlonblog, je link werkt niet...staat een . teveel achter

Inmiddels aangepast!

24

Re: Trainers en coaches

Louise schreef:

Ikzelf ben ook net m'n eerste schreden aan het zetten op trainingsbegeleidingsgebied, ben sinds april gediplomeerd en m'n drie eerste 'coachees' gaan lekker. Ik richt me op een paar specifieke, vaak wat onderbelichte groepen, waaronder ouderen. vrouwen, minder getalenteerden. Maar dat staat dus nog in de kinderschoenen, ook omdat ik van de winter een lange tijd weg ben. Daarna ga ik er meer mee doen. Dus ook nog zeker geen site om naar te verwijzen, volgend jaar in de zomer hopelijk wel. Als dit topic dan nog loopt, vul ik wel aan wink

Grappig, het werd net tijd om die aanvulling eens te doen, en net nou is het topic weer 'opgediept'.

Ik ben deze maand echt begonnen: mijn trainingbegeleiding heet Sportkunstenaar, mijn site is online (sportkunstenaar.nl). Ik ben op het ogenblik met drie 'coachees' aan de slag.

Louise

25

Re: Trainers en coaches

Louise wat geen goed gekozen titel en gefeliciteerd met je mooie site.
Het is inderdaad de kunst om het zo creatief mogelijk te blijven benaderen als je van de weg er naartoe wilt blijven genieten!