1

Onderwerp: Trisuit

Beste forumleden

ik ga een trisuit aanschaffen alleen weet nog niet of dat het er één wordt met of zonder mouwen.
wat zijn hier de voor of nadelen van.
heb ook al bij de zoek functie gezocht maar kon niet vinden wat ik wil weten.
Alvast bedankt voor de info.

2

Re: Trisuit

Mag je met mouwen niet alleen onder een wetsuit aan? Als je er maar een koopt, zou ik dus zeker zonder mouwen nemen, die kan altijd.

3

Re: Trisuit

Ik ben overgestapt op trisuits met korte mouwen.
Belangrijkste reden: voorkomen van verbranding van schouders, vooral bij wedstrijden.

@LindaRotterdam: Geen idee waarom je denkt dat deze niet zouden mogen

4

Re: Trisuit

Arnoutdv schreef:

@LindaRotterdam: Geen idee waarom je denkt dat deze niet zouden mogen

Heb ik altijd begrepen.

Voor de zekerheid ook even nagezocht: "De armen onder de schouders dienen ontbloot te zijn. Lange mouwen en lange pijpen zijn toegestaan bij de prijsuitreiking. De TD kan toestaan dat deze delen bedekt zijn afhankelijk van de weersomstandigheden. Wanneer wetsuits zijn toegestaan mogen deze de armen maar niet de handen bedekken. Atleten die deelnemen aan wedstrijden over de Midden of Lange afstand en Paratriatleten die deelnemen in de PT1-klasse mogen tenues dragen met mouwen die reiken van de schouder tot aan de elleboog. Dit artikel is niet van toepassing op wintertriathlons."

En 4.9.b:
"Bij wedstrijden waar geen wetsuit is toegestaan moeten deelnemers een goedgekeurd trisuit dragen."
"Wanneer het gebruik van wetsuits niet is toegestaan, dan is het gebruik van kleding waarbij enig deel van de armen onder de schouders of enig deel van de benen onder de knieën is bedekt evenmin toegestaan."

5

Re: Trisuit

Dus met korte mouwtjes mag wel?
Ik dacht altijd dat het niet gedaan werd vanwege de vrijheid in de schouders. Zwemt iets makkelijker zonder mouwtjes. Met mouwtjes is dan weer iets aerodynamischer.

6

Re: Trisuit

wilagro schreef:

Dus met korte mouwtjes mag wel?

Nee, 'enig deel van de armen onder de schouders'. Ik heb het afgelopen seizoen in Oud Gastel meegemaakt, gaf nog wat consternatie net voor de start, alleen bleek de 1/3e toch onder middenafstand te vallen en toen mocht het weer wel.

Louise

7

Re: Trisuit

Ik heb nu 2 seizoenen wedstrijden (NL: OD - 1/4) gedaan in trisuits met korte mouwen en er nooit iets over gehoord.
Ook al zegt dat ook niks.

8

Re: Trisuit

Ik draag ook altijd met mouwtjes en ook nog nooit een reactie of commentaar over gehad. Al staat het wel in het vtdl reglement dat een wedstrijdpak geen mouwen mag hebben.

9

Re: Trisuit

Ze zijn volgens mij inderdaad niet altijd even streng. Die 1/3e van Oud Gastel is sowieso hoog niveau en een soort informeel NK (enige wedstrijd over die afstand in NL). Ik kan me van de andere non-wetsuit-triathlons ook niet herinneren dat iemand zich er druk over maakte.

Ik heb trouwens zelf alleen maar trisuits zonder mouwen, dat is geen bewust beleid, maar ik koop wat goed zit. Ik kan me ook niet heugen er bij het passen ooit een te hebben aangehad. (Ik denk ook dat er niet zo veel vrouwenmodellen zijn met mouwtjes; zelfs veel dames-fietsshirts zijn met blote armen immers.) 

Met mouwen zou soms wel fijn zijn tegen verbranden ja. Maar het is wel iets erbij wat dan ook nog precies goed moet zitten vanwege de bewegingsvrijheid bij het zwemmen.

Louise

10

Re: Trisuit

Mijn broer werd in Utrecht gewezen op het feit dat hij officieel niet mee mocht doen met mouwtjes. Gelukkig voor hem werd er een oogje dicht geknepen.

In manibus vestris victoria est

11

Re: Trisuit

Het zal dan een regel zijn, maar ik vind dat een regel moet wel een doel dienen.
Het is geen compressie, geen sharkskin, het zijn gewoon mouwtjes zoals de korte pijpen op een trisuit.
Misschien is het een regel uit de tijd van de sharkskins(?) die ooit gebruikt werden bij wedstrijdzwemmen?

12

Re: Trisuit

Volgens mij is de rationale erachter dat je onder een pak met mouwtjes een ander pak kan 'verstoppen', bijvoorbeeld met neopreen erin. Daar heb je dan bij het zwemmen voordeel van. Maar bij lange afstanden zou je daar dan ook lang mee moeten fietsen en lopen (anders val je alsnog door de mand), en zo gek is niemand, vandaar dat het bij lange afstanden geen punt is. Zoiets heb ik ooit begrepen althans.

Louise

13

Re: Trisuit

Bedankt voor de reacties!!

14

Re: Trisuit

Het meest voordeel zou dan een neopreen short bieden, daar wordt ook niet op gecontroleerd onder je normale trisuit.
Wel bedankt Louise, ik zal het in de gaten houden.

15

Re: Trisuit

Louise schreef:

Volgens mij is de rationale erachter dat je onder een pak met mouwtjes een ander pak kan 'verstoppen', bijvoorbeeld met neopreen erin. Daar heb je dan bij het zwemmen voordeel van. Maar bij lange afstanden zou je daar dan ook lang mee moeten fietsen en lopen (anders val je alsnog door de mand), en zo gek is niemand, vandaar dat het bij lange afstanden geen punt is. Zoiets heb ik ooit begrepen althans.

Louise

Wel, ik las vanmorgen dit op Slowtwitch:

It is with a sad, mostly mad heart I post this. Quick backstory, I volunteer at swim exit-bag grab when not competing. Needed to take a wee during duties went to mens change tent still full of athletes. What do we find in the loo?? not 1, not 2 but THREE wetsuits in form of floatie pants. Was blown away. Both in the same loo. How many more did we not see? This is such BS and shameful cheating triathletes. Anyone see more?, women's tents??
They were size small and XS no distinguishing marks other than shit and piss. Pictures to post as well. They were fished out by a gloved hand and apparently more found. I know there is no way of outing these bozos but if they can know their actions are as disgusting as the final repose of their cheating. SHAME ON you..whomever you are..

http://forum.slowtwitch.com/forum/Slowt … _P6455689/

16

Re: Trisuit

Tjongejonge. Nouja, als je de boel echt wil belazeren is er er altijd wel een manier, maar het blijft schokkend toch.

Louise

17 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (17-10-17 13:21:45)

Re: Trisuit

Sorry Hendrik voor het kapen van je topic.

Maar yikes !!! Verbergen ze die dan onder d'r trisuit?
Zoveel voordeel kan dat toch nooit opleveren, als je helemaal je natte trisuit uit- en weer aan moet trekken in een Dixie?

18

Re: Trisuit

LindaRotterdam schreef:

Zoveel voordeel kan dat toch nooit opleveren, als je helemaal je natte trisuit uit- en weer aan moet trekken in een Dixie?

De meeste Kona-gangers zullen wel aardig kunnen zwemmen, maar ik ken een paar triatleten die zonder wetsuit niet eens starten, zo slecht zwemmen ze zonder - last van afzakkende benen. Dus voor sommigen maakt het heel veel uit, zeker over 3,8 km.

En ik denk dat er veel een swimsuit aanhadden en zich dus sowieso verkleedden?

Louise

19

Re: Trisuit

Swimsuit trek je toch gewoon over je trisuit? Ik toch althans.

20

Re: Trisuit

Als ik wel eens van die wedstrijden kijk zie ik al die pro's zoals Frodeno, Kienle, etc met korte mouwen racen.

21

Re: Trisuit

Naar welke wedstrijden kijk jij dan? tegenwoordig hebben de meeste pro triatleten trisuits met mouwtjes aan.

22

Re: Trisuit

ronnyke schreef:

Swimsuit trek je toch gewoon over je trisuit? Ik toch althans.

Bedoel je een wetsuit?
Een wetsuit is niet hetzelfde als een swimsuit

23

Re: Trisuit

Nee ik bedoel swimsuit. Heb er zo eentje van zone3 en dat doe ik over mijn trisuit en na het zwemmen doe ik dit ook gewoon uit zoals een wetsuit.

24

Re: Trisuit

EB86 schreef:

Als ik wel eens van die wedstrijden kijk zie ik al die pro's zoals Frodeno, Kienle, etc met korte mouwen racen.

ronnyke schreef:

Naar welke wedstrijden kijk jij dan? tegenwoordig hebben de meeste pro triatleten trisuits met mouwtjes aan.

Volgensmij zeggen jullie precies hetzelfde, maar ik verwacht niet dat topicopener in z'n eerste trisuit gelijk een full distance gaat starten.

Pro's op kortere afstanden (ITU) hebben zeker geen mouwtjes aan in een non-wetsuit swim.

25

Re: Trisuit

Bij de ITU wedstrijden mogen dan weer geen trisuits met mouwtjes gebruikt worden :-) en die mogen denk ik zelfs ook geen rits vooraan hebben.