1

Onderwerp: Grand Raid Nisramond

Zojuist ingeschreven voor de lange afstand:
4km Kayak - 22 km MTB - 8 km Trailrum -11 km MTB -4 km Run/Bike

Ben heel benieuwd hoe dit zal gaan, het lijkt mij supervet! In de Ardennen dus met de nodige hoogtemeters ook.
De wedstrijd is overigens in duo's.

Wie heeft hem wellicht eerder gedaan en handige tips?

2

Re: Grand Raid Nisramond

Ik heb hem 1x gedaan en is ongelofelijk zwaar. Is na het kajakken steil omhoog lopen richting het dorp en dan een heel technisch fietsparcours dat in die periode van het jaar heel modderig ligt. En ook met veel hoogtemeters. Dan de run bike valt wel mee dan mag je ook wisselen 1 fietsen en 1 lopen het lopen moet je wel met je helm op doen.

3

Re: Grand Raid Nisramond

Heb je nog tips over bijv kleding en de wissels?
Wat had je aan bij welk onderdeel en wat is slim om te weten?
Dat het zwaar wordt, dat dacht ik al ja... uitdaging smile

4

Re: Grand Raid Nisramond

Mja het is dan putje winter en in de Ardennen dus op gebied van kleding best een trisuit met een termoshirt eronder denk ik. Ook niet te warm aankleden want het is er vaak bergop lopen en fietsen dus dan heb je het vlug warm. Wissels is zoals een andere triatlon of duatlon. Ook bekijken hoe je het best doet met de bike run met je schoenen. Lopen met je fietsschoenen of niet? Wij hadden plaatjes op de klikpedalen gezet zodat we met de loopschoenen konden fietsen want het is ook wel wat een trail parcours dus heb je toch wel een degelijke schoen nodig.

5

Re: Grand Raid Nisramond

Ook het kajakken eens trainen want dit valt ook wel wat tegen soms. Dat is daar precies of je zit in de botsautos bij de start iedereen botst en hangt aan elkaar :-) Als je aankomt mag je die kajak ook op zijn plaats gaan leggen voor je begint te lopen.

6

Re: Grand Raid Nisramond

Ik zag al filmpjes van de start...het is idd krioelen van kayaks haha! Mooi gezicht.

Wat had je aan bij het kayakken? Ik zie dat sommigen een wijder jasje aan hebben oid?
En ja, bij de bike/run bekijken hoe we dat doen... ik denk idd fietsen met de loopschoenen aan. Of helemaal niet wisselen, want mn buddy is 1.96 en ik 1.78, hij zou dan op mijn fiets moeten MTBen in dat laatste stukje.

7

Re: Grand Raid Nisramond

Bij het kajakken had ik eigenlijk de kleren al aan die ik de rest van de dag droeg. Het fietsen is idd op dat gebied wat vervelend wij hadden hetzelfde probleem mijn maat is ook een pak groter maar hij was nog het frist zodat ik het minste heb gelopen en mijn fiets hebben gebruikt.

8

Re: Grand Raid Nisramond

De tas is gepakt, we reizen zo af naar Belgie.
Morgen is het raceday, ik ben ongelooflijk benieuwd hoe het zal zijn.
De finish halen en genieten is het doel, ik hoef geen podium te halen om succes te ervaren.
Deze tijd van het jaar ben ik nog niet in optimale vorm om 5 uur aaneen te knallen haha.

9

Re: Grand Raid Nisramond

Ik denk dat van onze trainingsgroep er ook wel zullen zijn. Of om mee te doen of in de organisatie zitten. Succes alvast bij mij is het intussen al even geleden dat ik daar meedeed.

10

Re: Grand Raid Nisramond

Klinkt echt superstoer, hoe was het?

11

Re: Grand Raid Nisramond

Het was echt zo gaaf! Loodzwaar, echt veel zwaarder dan een halve tri. Maar ik heb genoten. Wat een mooie ruige omgeving.
Helaas om medische redenen besloten uit te stappen. Mijn eerste DNF. Enorm zuur want mentaal, fysiek en conditioneel ging het top!

Het kayakken was een grote chaos. Massastart met 100 stuks. Onbestuurbare boten lagen dwars en duwden alles en iedereen in elkaar, door elkaar, een grote zooi. Ik heb me kostelijk vermaakt!
Na 40min peddelen moest je dat ding de kant op trekken, 75m wegslepen en op naar de MTB.
22km met dik 700hm. Pittig!
Flink klimmen, steile afdalingen, veel blubber, technisch parcours, dwars door stroompjes, genieten!
Daarna snel wisselen voor 8km trail met 260hm.
Deze was loodzwaar. Soms amper een pad, klimmen over rotsen, waden door de beek, steil omhoog en omlaag...

Hier was het, dat mn hartslag op hol sloeg zoals wel vaker, maar niet herstelde zoals dat normaal wel gebeurd. Hij bleef maar pieken naar de 230 (hoger geeft Garmin niet aan haha).
Toen kwam er een stemmetje, wat als... wat als het mis gaat? Hier is geen weg, geen hulpdienst, geen telefoon en geen bereik. Wil ik dit risico nemen?
Besloten de trail af te maken en helaas na 3u50 de handdoek in de ring moeten gooien.

Daarna hadden er nog 11km MTB en 4km bike/run moeten volgen.
Volgend jaar herkansing!

12

Re: Grand Raid Nisramond

Ik weet nog toen ik daar aankwam dat ik gewoon stilstond en iemand van de organisatie vroeg om even opzij te gaan want er kwamen nog mensen binnen. Ik zei ik wil wel maar het gaat gewoon niet. Ik stond toen volledig verzuurd ik kon geen meter meer vooruit. Ik denk dat het al het zwaarste is wat ik al gedaan heb tot nochtoe.

13

Re: Grand Raid Nisramond

Dat klinkt mooi maar ook naar met die hartslag! Heb je dat vaker en/of al eens naar laten kijken?

14

Re: Grand Raid Nisramond

Ja ik heb het vaker en het kan geen kwaad volgens sportarts en cardioloog.
Alleen nu was het anders dan het 'normale' patroon en daardoor vertrouwde ik het niet.
Op de weg was ik doorgegaan, maar in zo'n onbereikbaar gebied...tsja.
Ik baal nog altijd stevig!

15

Re: Grand Raid Nisramond

Dat is idd balen Hedcandy ... maar wel verstandig van je zo goed naar je lijf te luisteren .

16

Re: Grand Raid Nisramond

Zojuist ingeschreven voor 2019, weer de lange afstand.
Kan niet wachten, vond het zo tof vorig jaar!!

17

Re: Grand Raid Nisramond

A.s. zondag mogen we weer!
Zijn er nog meer forummers die aan de start staan?

18

Re: Grand Raid Nisramond

We zijn vorige week wel gaan trailrunnen in Nisramond en het lag er vrij goed bij. Succes alvast daar.

19

Re: Grand Raid Nisramond

Ziet er heel tof uit, succes!

20

Re: Grand Raid Nisramond

Ik zit eens naar deze wedstrijd te kijken en ik heb een paar vragen.

1. dat kayakken. Ik neem aan dat je ter plekke een boot (met peddels) te leen krijgt en dat niet iedereen zijn eigen boot mee hoeft te nemen?
2. wat is runbiken?
3. hoe lang doe je over het geheel?

De uitslagen doen het (uiteraard) niet:
https://my4.raceresult.com/118120/results

21

Re: Grand Raid Nisramond

Idd de kajaks zijn voorzien die moet je wel zelf met je partner in en uit het water halen, Run bike run dan loopt er iemand en iemand fietst en dit kun je afwisselen zo vaak je wil, en hoelang denk ik dat aan je eigen niveau en aan de omstandigheden enkele jaren terug was de sneeuw net gedooid en toen moet het er een hel geweest zijn.

22

Re: Grand Raid Nisramond

ronnyke schreef:

Idd de kajaks zijn voorzien die moet je wel zelf met je partner in en uit het water halen, Run bike run dan loopt er iemand en iemand fietst en dit kun je afwisselen zo vaak je wil, en hoelang denk ik dat aan je eigen niveau en aan de omstandigheden enkele jaren terug was de sneeuw net gedooid en toen moet het er een hel geweest zijn.

Ok, dank voor je antwoord. Ik vermoedde ook wel dat die kajaks geregeld zouden zijn, maar het zou een bijzonder onaangename verrassing zijn als ik me met een maatje inschrijf en dat ter plekke iedereen ons aankijkt waar onze boot is. Runbike is duidelijk, leuk concept. Ik was even bang dat het hardlopen met fiets aan de hand is en dat leek me niet zo leuk.

23

Re: Grand Raid Nisramond

Nee je doet dit met 2 je moet ook samen aankomen. Dus met 2 in de kajak en die bike run is dan 1 fietser en 1 loper; stom is dan wel dat je moet lopen met helm op en qua schoenkeuze is het ook niet evident (loop of fietsschoenen) omdat het echt wel een vrij geaccidenteerd parcours is.

24

Re: Grand Raid Nisramond

Wij hadden vooraf besloten dat ik de laatste 4km zou fietsen en mn maatje zou lopen.
De eerste 2km gingen flink omhoog daar moest ik lopen met de fiets. Maar ik haalde hem later weer bij.
In het finish gebied moet je over een heel steil hoog houten brugfetje, daar kwam ik de ronde ervoor (met fiets) maar nét boven en ik durfde er amper af (zat er zwaar doorheen en dacht, ik stort neer!) Dus ik heb de fiets vlak hiervoor aan hem gegeven en ben dus gaan lopen en hij nam de fietsmee er overheen.


Heb helemaal niets meer laten weten bedenk ik me nu.
Ik was de week voorafgaand aan de wedstrijd grieperig, mn hele lijf deed zeer, had nul energie.
Ik had er een hard hoofd in! Maar wilde mn buddy niet duperen, dus tsja.
Zondagochtend werd ik nog beroerder wakker dan de dagen ervoor, amai... paracetamol erin en toch maar ontbijt erin werken.
Lang verhaal kort: het eerste deel ging best, het trailen werd veel wandelen en toen... toen moesten we dus die fietsronde van 11km en de runbike nog.
Ik kón niet meer. Omhoog gelopen met fiets aan de hand. Ik dacht, ik stop. Maar wilde dit niet. Maar alles deed zeer.... hup weer pcm erin, zeer tegen mn principes, maar ik móest die laatste 1,5u door.
Gefinished uiteindelijk, yes!!
Maar volgend jaar moet het echt wel een uurtje sneller kunnen (nu 6.20).

Wat gaaf was tov vorig jaar: het water stond hoger, we moesten veel vaker de rivier door met de fiets, tof!! Daar haal ik dan lol en energie uit.

25

Re: Grand Raid Nisramond

Het is ook echt wel wat voor jou Maca!
Het is pittig MTBen. Ben echt geen watje, maar durfde niet overal naar beneden omdat t wel heel steil en rotsig/brokkelig was. Wel weer meer gedurfd dan het jaar ervoor omdat mn buddy me goed coachte. Die was echt goud waard voor mij, hopelijk wil hij volgend jaar weer met mij samen starten, al zou hij echt veel sneller zijn met een ander.