1

Onderwerp: loopsnelheid

vroeger haalde ik een gemiddelde snelhzid van 15.5 km/h met een hartslag van ongeveer 178 ,
nu haal ik dezelfde snelheid met een hartslg van 170.
wat betekend dt mij conditie erop vooruit is gegaan.
maar dat wil ook zeggen dat ik sneller zou kunnen gaan lopen met een hartslag van 178.
maar het lukt me niet ,ik kan niet sneller
ik kom dus ook niet meer aan de hartslg di ik aan zou kunnen.
hoe komt dit of wt kan ik doen?

2

Re: loopsnelheid

Je wordt een dagje ouder he... je maximale hf wordt steeds lager, je trainingshartslagen dus ook.
Dus de stelling: ik deed dit vroeger met een hogere hf dan nu dus is mn conditie nu beter is wellicht ook wat kort door de bocht.

Om e.e.a. helder te hebben is het waardevol je trainingszones eens te laten vaststellen dmv een inspanningstest en dit regelmatig (1x per jaar) opnieuw te laten doen.

3

Re: loopsnelheid

Ik ben pas 29 dus mijn max zou 191 zijn
Wel weeg ik 73kg en ben 1m79 ,vorig jaat woog ik er nog 69

4

Re: loopsnelheid

De 220 - leeftijd regel is een behoorlijk ruwe schatting, ikzelf heb een hfmax van 193, terwijl ik 38 ben, anderen hebben juist een lagere maximale hartslag. Je zou zelf een hf max test kunnen doen (zie bijvoorbeeld hier: https://www.runnersweb.nl/nieuws/meet-j … rtslag.htm).

5

Re: loopsnelheid

Ik snap de populariteit van dat soort simpele regels niet, wie daar zijn zones op baseert is niet echt verstandig bezig. Een lactaatmeting is niet zo'n grote moeite en anders is 'op gevoel' trainen volgens mij nog beter dan 220-leeftijd te gebruiken. Al geloof ik graag dat ik 30 ben.

6

Re: loopsnelheid

Er kunnen tig fysieke redenen zijn, maar technisch gezien is ook niet elke hartslagmeter even nauwkeurig. De polsvarianten zitten er vaak ver naast, maar ook de borstbanden zijn niet heilig. Een afwijking van 8 is niet absurd, zeker niet bij de instapmodellen of het wisselen van meetinstrumenten.

De 220-leeftijd 'regel' is overigens al helemaal niet betrouwbaar.