1

Onderwerp: Upgrade triatlonfiets/-onderdelen

Beste Atleten,

Ik ben lekker aan het sparen voor een upgrade voor mijn triatlonfiets voor volgend triatlonseizoen. Op dit moment rijd ik op een Sensa Dura uit 2014.
Wat zit er op, hoor ik je vragen:
1. ISM tijdritzadel
2. Volledig Shimano Ultegra
3. Supra RCA55 wielen - Carbon Clincher 55mm hoog
4. Volledig carbon aeroframe
5. 3t (carbon + alu) aero stuur
6. Look titanium pedalen

Wat is nou het beste "value for money" om te upgraden? Hele nieuwe fiets? Wielen? Stuur?

NB: de fietser die erop zit is fit ;-)

Ik kijk uit naar leuke creatieve reacties!

Alvast bedankt!

2

Re: Upgrade triatlonfiets/-onderdelen

Upgraden kan best met deze fiets, maar als het value for money moet zijn denk ik:

een nieuwe helm ofzo? smile
Of een trainingskamp?
Ik neem aan dat je een fietsmeting hebt gedaan?
Benen scheren?

3

Re: Upgrade triatlonfiets/-onderdelen

powermeter of dicht achterwiel zou ik zeggen.
en wat altijd vergeten wordt, want niet sexy, maar goede ketting, tandwielen en derailleurwieltjes

4

Re: Upgrade triatlonfiets/-onderdelen

Ik zou inderdaad investeren in

1. Regelmatig onderhoud/afstellen
2. Powermeter (dus toch in de training wink)
3. Wielen of dicht achterwiel

5

Re: Upgrade triatlonfiets/-onderdelen

Een goede Tacx voor het herfst- en winterseizoen!

Aerobidon wellicht? Powermeter, cadanssensor, etc? En ik ben het met pannenkoek eens. Een goede ketting en tandwielen (ook derailleurwieltjes) vergeet men nog al eens.

6

Re: Upgrade triatlonfiets/-onderdelen

heel goedkoop: zorg dat je complete aandrijving goed schoon en gesmeerd is.

7

Re: Upgrade triatlonfiets/-onderdelen

racechinees schreef:

heel goedkoop: zorg dat je complete aandrijving goed schoon en gesmeerd is.

Dat valt nog tegen, gezien de hoeveelheid gereedschap die je nodig hebt.
Kom ik zojuist achter. wink

8 Laatst bewerkt door monkeloor (31-10-17 13:01:26)

Re: Upgrade triatlonfiets/-onderdelen

Ovalen tandwielen icm kortere cranks? Volgens mij was ik destijds voor zo'n 2-300eu klaar en is dacht ik wel een goeie value-for-money smile

En misschien een open deur; maar heb je al een keer een bike-fit gedaan? (hopelijk voordat je de fiets kocht smile )

9

Re: Upgrade triatlonfiets/-onderdelen

Indien de wielen van de eerste versie zijn, dan zou ik die maar eens vervangen. Schijnt dat de flens waar de spaken in zitten niet stevig genoeg is, en regelmatig scheurt. (is wel onderkend, en wordt over het algemeen goed opgelost. Maar je wilt dit niet meemaken tijdens je bike split)

Verder lijkt het er op dat je al redelijk tot goed materiaal hebt, en dan scheelt het allemaal niet heel veel meer wanneer je de onderdelen gaat upgraden. Behalve dan in je hoofd en portemonnee.

10

Re: Upgrade triatlonfiets/-onderdelen

Al genoemd, maar het kon wel eens de onbekende verrassing zijn: ovale kettingblad(en). Keihard wetenschappelijk bewijs is er wellicht niet, maar een paar procent winst schijnt haalbaar te zijn. Ik rijd er zelf mee en ik heb wel een 'onverklaarbare' snelheidswinst gemerkt sinds de aanschaf. Niet astronomisch natuurlijk, maar die paar procent zou zomaar kunnen kloppen. Plus, en dat is minstens zo relevant: de overgang naar het lopen schijnt 'natuurlijker' te zijn, met gebruik van ovale bladen.

Ze zijn niet goedkoop, maar uiteraard stukken beter betaalbaar dan een nieuwe set wielen (waarvan ik me afvraag hoeveel winst je daaruit haalt - als ze nog prima zijn: waarom vervangen?).