1 Laatst bewerkt door Duiksmurf (04-11-17 17:40:47)

Onderwerp: gillende schijven

gek word ik ervan ... ooit bedacht dat ik mijn volgende racer ook met discs wilde hebben, maar gezien de ervaring op mijn mtb ga ik weer voor velgremmen

achterrem op de mtb remt als een natte krant. veel gepiep/geschreeuw bijna geen remkracht meer
hydraulische shimano's, druk is gewoon goed

blokjes al vervangen - was metal, resin leek een week of twee te helpen
disc brake cleaner ruim toegepast
blokjes met zeepsop tegen elkaar schoon gewreven
blokjes rood gestookt op het gas fornuis

en nog wat tips en truuks verder op het net gevonden ... maar niets helpt?
ooit kon ik rijdend mijn achterwiel blokkeren ... en had ik alleen gepiep in de regen :-(

hele rotor vervangen is ook zo wat ...

iemand nog een ander goed idee?

thx
D.

2

Re: gillende schijven

Weet je zeker dat er geen lek inzit? Dat was bij mij het probleem, met sram remmen weliswaar.. Een heel klein lek zorgde voor piepen en een terugkerend verlies aan remkracht.

3

Re: gillende schijven

Vanzella schreef:

Weet je zeker dat er geen lek inzit? Dat was bij mij het probleem, met sram remmen weliswaar.. Een heel klein lek zorgde voor piepen en een terugkerend verlies aan remkracht.

volgens mij niet, trek de rem handel nog niet tegen het stuur aan en rem daar ook niet dieper als eerder

D.

4

Re: gillende schijven

Hoeft zelfs geen lek te zijn ik heb het gehad met een luchtbelletje in de leidingen. Nu moet je de disk remmen van een racer niet vergelijken met deze van een MTB hoor deze zijn minder agressief en zien minder af zodat ze gemoedelijker maar wel altijd remmen.

5

Re: gillende schijven

Welke Shimano's gaat het over?
Ik had met mijn vorige Avid Juicy remmen ook heel veel last van aanslepen en piepen. Nu heb ik XT remmen gemonteerd, en piepen ze alleen onder natte en modderige omstandigheden. Zelfde rotors gehouden. Ik heb de nieuwe set zelf gemonteerd, goed ontlucht, en heel belangrijk de blokjes goed ingeremd. Vooral dit laatste scheelt veel onnodig slijten van de blokjes en dus ook gepiep.

6

Re: gillende schijven

wilagro schreef:

Welke Shimano's gaat het over?
Ik had met mijn vorige Avid Juicy remmen ook heel veel last van aanslepen en piepen. Nu heb ik XT remmen gemonteerd, en piepen ze alleen onder natte en modderige omstandigheden. Zelfde rotors gehouden. Ik heb de nieuwe set zelf gemonteerd, goed ontlucht, en heel belangrijk de blokjes goed ingeremd. Vooral dit laatste scheelt veel onnodig slijten van de blokjes en dus ook gepiep.

BR-M615

D.

7

Re: gillende schijven

Dat zijn de Deore variant. Die zouden wel goed moeten remmen maar zijn iets gevoeliger voor vuil.

Ik zou de remmen even helemaal los halen, en goed schoonmaken. Wellicht dat de zuigers niet meer gelijkmatig naar buiten komen door vuiligheid. Dit is te zien door de remhendel in te knijpen zonder remschoenen. (let op niet te ver naar buiten laten komen) Indien alles weer schoon is, dan de boel weer goed gecentreerd monteren.

8

Re: gillende schijven

ik was er meer dan klaar mee ... achterem ontlucht/bijgevuld, bijzonder werkje, maar geen verbetering, eerder slechter
vandaag daarom  voor en achter zowel de blokken als de schijven vervangen

vanmiddag de boel tussen de buien door rustig ingeremd
kan nu mijn achterwiel weer laten slippen, voor heb ik iets rustiger gedaan ;-)
geen geluidje meer te horen in ieder geval!!!! helemaal blij!

hopen dat het zo blijft!
D.

9

Re: gillende schijven

https://www.motip.com/nl/producten/moti … nditioner/

Dit werkt ook tegen het piepen. gewoon op een vod spuiten en dan op je schijven smeren, anders zit heel je naaf onder.