1

Onderwerp: zadelmeting

Hallo allemaal

In t najaar breng ik naast wat tijd buiten op de mtb ook wel wat uurtjes door op een tacx. Nu heb ik voor volgend jaar wat
ambitieuze doelstellingen waarvoor ik waarschijnlijk wat langer dan een uur aaneengesloten op de tacx zal zitten. Helaas merk ik dat ik na een tijdje echt niet meer lekker zit en ik vermoed dat dit te maken heeft met én de statische houding én met mijn zadel.
Aan die houding zal ik zelf het eea moeten doen door wellicht wat af te wisselen met staan zitten etc. Maar ik wil ook graag op zoek naar een nieuw zadel.

Heeft er iemand een tip voor een adres mbt zadel- en of fietsmeting ? En goede ervaringen hoor ik ook graag.

Alvast dank !

David

2

Re: zadelmeting

Jeroen van TriPro in Hilversum. Heb daar vorige week een fietsmeting gedaan én een nieuw zadel uitgezocht omdat ik tijdens het fietsen zit te schuiven op mijn zadel (houding wisselen). Het mooie is dat je daar heel snel (1 seconde) zadels kunt wisselen. Heb er een stuk of 20 geprobeerd, je roept dan meteen ja/ oh nee/misschien, en houdt er een paar over en daar zit je dan wat langer op. Werkt echt perfect.

triathlon is 3x leuker!

3

Re: zadelmeting

Ik denk dat op een tacx geen enkel zadel nog goed zit na een uur :-) Om het half uur of kwartier er eens even afkomen en je eens ontspannen kan al helpen.

4

Re: zadelmeting

Eens met ronnyke, paar uur buiten dan heb ik nergens last, uurtje binnen (zelfde fiets, zelfde setup) dan gaat na een uur alles zeer doen en schuren.

5

Re: zadelmeting

Dan zit je zadel toch echt niet goed genoeg, als het alleen met afleiding buiten te doen is. Ik heb in de winter m'n TT in de Tacx, met ISN zadel, en dat zit/hangt echt heerlijk.

En anders regelmatig een intervalletje gaan staan. Zwaarder trappen wil ook nog wel eens helpen, dan duw je toch wat gewicht op de pedalen i.p.v. op het zadel.

6

Re: zadelmeting

herkenbaar probleem wat ik grotendeels op heb kunnen lossen door een andere fietsbroek
speciaal geschikt voor indoor fietsen en of spinnen, extra ventilatie en vocht afvoer, scheelt echt een stuk

kan nu zeker anderhalf uur ... dan ben ik het ook wel weer beu (en niet alleen in/met mijn achterste)

D.

7

Re: zadelmeting

Ik zou ook Jeroen aanraden, van tri-run in Hilversum.
Die heeft mij 1,5jr geleden echt heel goed geholpen!

Voor een bikefit kun je ook bij hem terecht.
Een ander goed adres is Leisure World in Dronten. Bij Jan Maarten Heideman.

8

Re: zadelmeting

Dank voor de tips !

Reeds even op de website van tri run gekeken en dit ziet er goed uit. Ga zeker een keer langs in Hilversum.

9

Re: zadelmeting

Hier nog een tevreden Tri-Run-klant, qua meting en zadeladvies. Ik kan op dat zadel buiten 6+-uren zitten, maar op een Tacx, daar durf ik geen uitspraken over te doen - langer dan een uur vind ik dat sowieso niet te harden wink

10

Re: zadelmeting

Hahaha ja het is ook niet superrelaxed. Maar sinds de smart tv met netflix kan ik net zo goed tv kijken en fietsen dan alleen tv kijken smile

Wil me ook nog eens verdiepen in Zwift. Schijnt ook leuk te zijn, iig meer interactie met anderen.

11 Laatst bewerkt door Hedcandy (31-07-19 18:21:12)

Re: zadelmeting

Vandaag had ik een afspraak bij Tripro in Hilversum, voor een bikefit.
Ik twijfelde vooraf, gaan we fitten voor een nieuwe racefiets (ik zou wel schijfremmen willen, maar mn huidige fiets is eigenlijk nog wel heel mooi) of gaik voor een triathlonfiets?
Een ding was zeker: ik wil pijnvrij op de fiets.

Met Jeroen zitten dubben wat ik nou zou doen. Hij vond dat mn racefiets prima was nog en zei: we gaan helemaal geen bikefit doen, maar eerst alleen een zadelmeting.
Want anders heb je straks een nieuwe fiets en zit je misschien nog niet pijnvrij...
Wow! Wat een goed idee! Ik blij. (Even tussendoor, dit is niet in het eigenbelang van Tripro gedacht, want een bikefit is vele malen duurder dan een zadeltest, hulde!)

Dik 2,5 uur later, een hoop gesleutel links en rechts, aan zadelhoogte, diverse zadels, diverse cranklengtes etc etc verder... we zijn eruit!
Ik dacht, ik moet mn fiets achterlaten voor al die aanpassingen, maar nee hoor.
Ter plekke werd nog mn andere ligstuur (wat ik mee had genomen) aangepadt en erop gezet, een kortere crank gemonteerd, een ander zadel erop en ook nog ff alles schoongemaakt.

Superservice! Heb t zooitje nu mee naar huis en ga 2 weken testen. Bevalt t niet krijg ik mn geld van het zadel gewoon nog terug als ik het retourneer.
Wat ben ik toch blij met deze vakkundigheid en het meedenken van Jeroen.

12

Re: zadelmeting

Wat fijn Hedcandy! Top dat dat soort service er is.

Ik zie dat t mn eigen topic uit 2017 is en ik ben ook dit voorjaar voor een bikefit incl zadelmeting gegaan. Daar kwamen ook behoorlijk wat aanpassingen (andere schoenen, schoenplaatjes anders, ander zadel, stuur hoger, zadel hoger etc) uit.

Heel blij mee om sindsdien echt prettig op de fiets te zitten.

13

Re: zadelmeting

Klinkt goed, Hedcandy, alleen ben ik wel benieuwd wát de oplossing dan is, dus welk zadel? En ik ben benieuwd hoe het zich houdt als je langer fietst.

Louise

14 Laatst bewerkt door Hedcandy (02-08-19 17:06:01)

Re: zadelmeting

Ik heb nu een zadel waarvan de linker en rechterhelft los van elkaar afgesteld kunnen worden.
Links staat zo ongeveer neutraal (ik heb altijd alleen rechts klachten agv flexiebeperking in mn heup. Daarom ook kortere crank want dan heb je dus sowieso al minder buiging in je heup), rechts hebben we ongeveer alles geprobeerd.
Wat smaller, wat breder, alleen voor smaller, of juist alleen achter. Een wig ertussen waardoor hij boller werd,een andere wig ertussen waardoor hij holler werd.
Jeroen maar sleutelen en ik maar trappen haha.
Uiteindelijk staat rechts nu iets breder dan links en achter wat verder naar buiten.

Geen goedkoop zadel, maar dit geef ik in 2 jaar ook aan loopschoenen uit en dit zadel gaat wel langer mee dan 2 jaar.

Ik ga morgen een tocht doen van 100km, ben ook benieuwd!!

15

Re: zadelmeting

Een bi-saddle toevallig?

16

Re: zadelmeting

Ja, de shapeshifter (het korte model dus)

17

Re: zadelmeting

Yes!!! 100km gefietst, pijnvrij!!!

Nog niet in aerohouding want het was een toertocht, maar pff ben hier al superblij mee.

18

Re: zadelmeting

Dat klinkt goed! Ja, die Bisaddle vind ik ook wel wat, zeker als je asymmetrisch bent waardoor klachten ontstaan. Inderdaad prijzig, maar dat is zeker relatief ten opzichte van alle andere triathlonuitgaven.

Louise

19

Re: zadelmeting

Ik zit er ook al een poosje over te denken, tot nu toe geen zadel gevonden wat lekker zit, maar die bi-saddles zijn niet goedkoop inderdaad.