26 Laatst bewerkt door MontanaMan (01-12-17 11:28:39)

Re: HRV gebruiken voor training

Ik heb het een tijdje met een gratis app gemeten maar de uitkomst was zo variabel (in meerdere metingen direct na elkaar) dat ik het niet vertrouwde. Dit was een meting gebaseerd op licht, niet van een hartslag band. Dat laatste lijkt me meer betrouwbaar.

27

Re: HRV gebruiken voor training

Ik ben goed bekend met HRV en gebruik verschillende apps
HRV4Ttraining, Elite HRV en EC-HRV.

Deze laatste app van Stans van der Poel gebruik ik dagelijks voor rustmeting en deze neemt ook mijn indoortrainingen op. Op basis van mijn rustmeting stel ik mijn Anaerobe Drempel bij om zo in de gaten te houden dat ik in deze periode mijzelf niet overbelast.

Voordeel van deze app is dat ik elke meting door kan sturen om deze nog nader te analyseren op de computer met aparte software. De Elite HRV app kan ook mooie bestanden door sturen om te analyseren.

Er is veel uit te halen, en het klopt dat 2 metingen nooit hetzelfde zijn. Ga dan uit van de beste, je lichaam is in staat om dit te laten zien. Concentratie heeft een grote invloed op de meting.

28

Re: HRV gebruiken voor training

Heb nu een week gemeten en (het zal nog niet heel veel zeggen) maar heb het gevoel dat de meting goed gaat. Het is inderdaad wel kwestie van even concentreren en rustig ademhalen. Ik ga in ieder geval door met het gebruik om op lange termijn te zien wat de resultaten zijn.

29

Re: HRV gebruiken voor training

Wijnand schreef:

Heb nu een week gemeten en (het zal nog niet heel veel zeggen) maar heb het gevoel dat de meting goed gaat. Het is inderdaad wel kwestie van even concentreren en rustig ademhalen. Ik ga in ieder geval door met het gebruik om op lange termijn te zien wat de resultaten zijn.

Zo heb je gelijk heel duidelijk hoeveel consentratie en rustig ademen invloed hebben op je lichaam en met name je herstelvermogen. Wanneer je er zo duidelijk op let dan is dat mogelijk, wanneer het je moeite kost om de waarde goed te krijgen dan is je lichaam niet meer in staat om tot rust te komen. De vraag is dan natuurlijk hoe vaak op de dag ben je zo rustig.

Zie het als het doen van een wedstrijd, wanneer de omstandigheden niet goed zijn en je haalt geen PR dan zijn er redenen genoeg om te noemen waarom het niet lukte. Wanneer alles goed gaat en je een PR haalt dan is dat een goede weerspiegeling waartoe het lichaam in staat is. Er zijn geen factoren die jouw lichaam beter laten presteren dan waartoe het in staat is.

30

Re: HRV gebruiken voor training

Hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe met HRV4Ttraining? Ik heb de app gisteren geïnstalleerd, dus ik heb nog geen baseline vastgesteld.

31

Re: HRV gebruiken voor training

Ik meet dagelijks maar heb verder nog geen analyse gedaan van de gegevens. De meting komt in ieder geval op mijn betrouwbaar over. Ik meet telkens een minuut. Meerdere keren achter elkaar meten geeft steeds om en nabij dezelfde uitslag. Binnenkort ga ik me verdiepen in de trend en bezien in hoeverre het voor mij een meerwaarde betekent. Sowieso vind ik het prettig om dagelijks het een en ander vast te leggen mbt herstel e.d. (buiten de vastlegging binnen strava van de trainingen zelf).

32

Re: HRV gebruiken voor training

Inmiddels heb ik 5 metingen gedaan, tot nu toe ben ik voorzichtig positief. De resultaten kan ik goed verklaren door wat ik wel (trainen) of niet (rust) doe. Bijvoorbeeld afgelopen weekend deed ik het rustig aan. Dat gaat tegen m'n gevoel in, maar voor m'n herstel is het wel goed (meer 'recovery points’ en lagere ochtendpols). Goede motivatie dus om rust te pakken.

33

Re: HRV gebruiken voor training

En weer door met dit lijntje... Ik heb nu ruim een maand mijn HRV score bijgehouden met een hartslagband van Garmin en de app Elite HRV. Samengevat: leuk om te doen maar ik ga een andere app proberen.

Ik heb 35 dagen achtereenvolgens een meting gedaan in dezelfde houding (zittend op bed na het wakker worden) en -uitgezonderd op zaterdag- op hetzelfde tijdstip. Toevallig was de eerste keer meten de dag na de marathon die ik heb gelopen. De score van een schaal 1 op 10: een 10. Volgens de App kon ik die dag dieper trainen dan ooit en meer stress verwerken. Eeuuuuh? Ik kon met moeite de trap af van de spierpijn! Tot zover mijn gevoel vs de meting. Verder kon ik goed merken dat speciaal bier op de vrijdag direct een effect had op mijn HRV. Die was dan bedroevend laag en de app vertelde dan dan ik beter niet kon trainen of stressvolle situatie aan kon gaan. Verder heb ik de afgelopen periode meerdere zware fitness oefeningen gedaan waarbij mijn bovenlichaam echt geleden heeft. Ik had zoveel spierpijn in mijn buikspieren, triceps en schouders dat ik af en toe trilde. Wederom zei de app vrolijk: u haalt een score van 10 en u kunt dieper dan normaal trainen en meer stressvolle situatie aan. Eeuhhh? Hoe dan? De app vs. mijn gevoel komt weer niet overeen. Andersom heb ik dit niet gehad. Daarmee bedoel ik dat ik mij lichamelijk slecht voelde maar de app zei dat ik me kiplekker zou 'moeten' voelen. Feitelijk zegt de app dat ik me bijna elke dag uit de naad kan trainen. Maar daar geloof ik niet in. Daarom ga ik ermee door maar dan met een andere app. Misschien dat de algoritmes daar anders zijn. Ik laat het wel weten.

Je moet sneller dan de klos zijn.

34

Re: HRV gebruiken voor training

Laat toch maar weer goed zien dat de beste app tussen je oren zit

35

Re: HRV gebruiken voor training

thijs schreef:

Laat toch maar weer goed zien dat de beste app tussen je oren zit

big_smile geweldig, die ga ik onthouden! Ben het er ook zeer mee eens.

Louise

36

Re: HRV gebruiken voor training

Sommige mensen maken zichzelf afhankelijk van al die app's, ken er die voor alles wel een app hebben en er bij zweren terwijl ikzelf er geen enkele heb :-) ken iemand die een app gekocht had die zijn vocht en energie gebruik ging monitoren bij inspanning, een nieuw PR en Kona was maar een formaliteit meer maar ik denk dat hij tot heden nog geen van de 2 gehaald heeft.

37

Re: HRV gebruiken voor training

Klopt, ik vind de apps vooral leuk om te testen. En te kijken of ze overeenkomen. Meer specifiek: mijn valkuil is overtrainen. En het niet aanvoelen dat ik overtrained aan het raken ben. Als er dan een app is die dat voor mij inzichtelijk kan maken zou dat top zijn. Mijn enige stuur is mijn hartslag in rust. Maar dat is geen app.

Je moet sneller dan de klos zijn.

38

Re: HRV gebruiken voor training

Als je weet dat je snel overtraind bent meer kwaliteit in je recuperatie steken he; vaak is bij recreanten het meer een kwestie van (mentale) vermoeidheid dan werkelijk overtraind.

39 Laatst bewerkt door thijs (18-05-21 19:24:19)

Re: HRV gebruiken voor training

Ik ken serieus de meeste verhalen met zware overtraindheidsklachten van atleten die uit een systeem komen waarin alles wordt gemeten. Zoek met name maar eens naar teams met de mogelijkheid om talenten en super gemotiveerde atleten te omringen met een horde wetenschappelijke types die alles meten en wegen, dieet, lichaamsgewicht, melkzuur, wattages, hartslagen 24-uur per dag. Ga zo maar door. Ieder jaar is er wel een nieuwe super variabele die zogenaamd alles kan aansturen. De resultaten zijn meestal bijzonder averechts.

Er is niet een variabele die kan verklaren wat je moet doen. Er zijn er veel te veel. Dus elke app of meting of trainer gaat je een keer het verkeerde pad op sturen. Het is een kwestie van zelf leren aanvoelen wat je hebben kunt op die dag. En hoe minder goed je hier in bent, hoe gevaarlijker de apps of metingen zijn. Want dat betekent dat die dingen je makkelijker de verkeerde kant op kunnen sturen.

Er is echt geen enkel alternatief voor het ontwikkelen van de app tussen je oren.

40

Re: HRV gebruiken voor training

Weer helemaal mee eens, thijs! Ik heb jaren geleden Louis Delahaye (coach van o.a. NTB en Jumbo) al eens horen vertellen over zijn onderzoek naar het meten van herstel. Die had van alles geprobeerd, en uiteindelijk bleek de beste methode 'hoe voel je je?' vragen aan zijn atleten. Al dat gemeet en gereken is vooral onzekerheidsreductie, met het gevaar tot vervreemding van je eigen lichaam. (En het is vaak ook een goed verdienmodel - er wordt grof verdiend aan de onzekerheid van sporters.)

'Hoe voel je je?' kun je ook aan jezelf vragen - als je daar elke dag en in elke training doelbewust aandacht aan besteed, een kwartier ofzo, gaat dat lichaamsbewustzijn echt wel groeien, dat is ook trainbaar. Dreigende overtraindheid is vaak ook goed waarneembaar voor je omgeving, want je humeur gaat als eerste overboord.

thijs schreef:

Er is niet een variabele die kan verklaren wat je moet doen. Er zijn er veel te veel.

Ja, én ze zijn lang niet allemaal bekend. Een deel van trainingsbelasting en herstel is gewoon nog niet in kaart gebracht. Van het fysieke deel al, maar helemaal niet van de mentale kant. 

Louise

41

Re: HRV gebruiken voor training

Het klopt natuurlijk dat de 'tussen de oren app' het beste is. Deze is echter ook het lastigst. Zeker als je relatief nieuw bent in duursporten. Dus een hulpmiddel zou handig zijn daarbij.

Net als velen hier gebruik ik bijv. een Garmin met alle trainingsmetrics. Sommige werken, sommige niet. Bijv. de 'trainingsstatus' werkt bij mij nagenoeg nooit, ik ben altijd 'unproductive'.  Maar de 'bodybattery' werkt dan weer wel heel goed en klopt vaak met hoe ik mij voel en de trainingen ervaar. Bij anderen zal dit wellicht weer andersom zijn. Ik geloof niet zo in een app die voor iedereen de 'holy grail' is.

42 Laatst bewerkt door thijs (19-05-21 23:23:33)

Re: HRV gebruiken voor training

Valt over te debatteren wat lastig is. Training echt nauwkeurig bijsturen op basis van data, dat is pas lastig.

Gevoel is erg nauwkeurig in vergelijking met data. Ik liep eerder 3-4 keer per jaar een 5 km wedstrijd op een vast parcours. Ik liep zonder horloge en kon niet op tijd lopen. Ik kon in de warming up vaak aanvoelen tot op 10 sec wat de eindtijd zou gaan worden. Dat is binnen 1% vermogen.

Hetzelfde geldt voor fietsen. In een lange klim kun je in het begin aanvoelen dat je iemand net moet laten gaan. Boven kan het verschil soms minder dan een minuut zijn. Ook dit is binnen een procent.

In de meeste metingen zit een grotere fout. En dan komt de fout in het interpreteren er nog bij.

43

Re: HRV gebruiken voor training

Bas schreef:

Net als velen hier gebruik ik bijv. een Garmin met alle trainingsmetrics. Sommige werken, sommige niet. Bijv. de 'trainingsstatus' werkt bij mij nagenoeg nooit, ik ben altijd 'unproductive'.  Maar de 'bodybattery' werkt dan weer wel heel goed en klopt vaak met hoe ik mij voel en de trainingen ervaar.

Dat vind ik wel een grappige manier van redeneren: een app werkt niet goed, dus dan heb je 'm niet nodig, of hij geeft hetzelfde aan als wat je voelt - en dan heb je hem dus ook niet nodig, want dan kun je net zo goed sturen op je gevoel. En zo is het, wat mij betreft wink

Louise

44

Re: HRV gebruiken voor training

Louise schreef:
Bas schreef:

Net als velen hier gebruik ik bijv. een Garmin met alle trainingsmetrics. Sommige werken, sommige niet. Bijv. de 'trainingsstatus' werkt bij mij nagenoeg nooit, ik ben altijd 'unproductive'.  Maar de 'bodybattery' werkt dan weer wel heel goed en klopt vaak met hoe ik mij voel en de trainingen ervaar.

Dat vind ik wel een grappige manier van redeneren: een app werkt niet goed, dus dan heb je 'm niet nodig, of hij geeft hetzelfde aan als wat je voelt - en dan heb je hem dus ook niet nodig, want dan kun je net zo goed sturen op je gevoel. En zo is het, wat mij betreft wink

Louise

Voor de halve verstaander had ik het inderdaad duidelijker kunnen formuleren. De bodybattery geeft de status van je herstel weer.  Als ik een lage stand negeer en toch ga trainen, blijkt tijdens/na afloop de app vaak toch gelijk te hebben gehad. Daarmee is die voor mij waardevol en een bruikbaar hulpmiddel. Gevoel moet je ook ontwikkelen, daar moet je heel wat trainingsuren voor maken. In dat opzicht zegt zo'n onderzoek van Louis Delahaye mij niet zoveel want die traint topsporters.  En Thijs telt ook niet mee, want   die is top van Nederland op de lange afstand. (Grapje, ik zeg het er maar bij..)

45 Laatst bewerkt door Louise (25-05-21 19:40:00)

Re: HRV gebruiken voor training

Bas schreef:

In dat opzicht zegt zo'n onderzoek van Louis Delahaye mij niet zoveel want die traint topsporters.

Op zich maakt dat zeker uit, ja, en moet je inderdaad niet zomaar overnemen wat voor topsporters geldt. Ik denk alleen dat er in dit geval wel meer wijsheid in zit juist ook voor de mindere goden. Topsporters kunnen namelijk in het algemeen juist beter en preciezer meten dan gewone stervelingen, en als het zelfs dan nog niet zo veel zegt, dan wil dat nogal wat zeggen.

Delahaye heeft ook wel mooie verhalen over hoe hij zijn coachees echt van het 'klokkies kijken' af moet praten, want bijvoorbeeld in het topwielrennen is het je laten bepalen door de vermogensmeter juist zeer dominant geworden.

Als je een app gebruikt als hulpmiddel om je lichaamsgevoel te ontwikkelen, dan kan dat zeker handig zijn. Heel veel trainingsuren nodig - kan, ja, maar dat is zeker niet per se zo. In principe héb je lichaamsgevoel, daar ben je mee geboren. Het hangt af van de mate waarin je ervan vervreemd bent. Daarin speelt je hoofd een grote rol, de grootste denk ik - daar kun je van alles van moeten en niet mogen voelen enzo. De meetapparatuur en de apps enzo kunnen dat versterken.

Enne: ik beschouw mezelf echt niet als topper en ik begeleid o.a. beginners en revaliderende sporters (na een lange blessure of ziekte enzo).

Louise

46

Re: HRV gebruiken voor training

En dan schiet het volgende door mijn gedachten. Als een wielrenner zich zo laat leiden door zijn vermogensmeter, kunnen ze daar dan gebruik van maken? Door de vermogensmeters net wat lagere wattages te laten zien tijdens trainingen, en net wat hogere tijdens wedstrijden. Zeker als iemand bijvoorbeeld alleen op kop rijdt en het mentaal zwaar heeft. Als diegene dan net wat hogere wattages ziet dan zijn gevoel zou zeggen, dan zou diegene misschien toch wat langer hard door kunnen trappen omdat die zich zo door de vermogensmeter laat leiden.

47

Re: HRV gebruiken voor training

Haha, ja, dat lijkt me wel een leuke! Al ga ik zelf altijd voor het eerlijk-duurt-het-langst-principe wink

48

Re: HRV gebruiken voor training

Goh, hoeveel vermogen te trappen. Als je soms de renner hoort zeggen in een interview; ik ging voluit op de klim, en achteraf zag ik dat ik vermogens trapte zoals ik nooit heb getrapt. Dan is de focus tijdens de wedstrijd zo hevig dat ie niet in de gaten heeft dat ie dat kan.
Mocht je dan er vanuit gaan en weten; dat je bijvoorbeeld een maximum 400W kunt halen gedurende 10 minuten, ben je dan gemotiveerd om nóg dieper te gaan? Laten we zeggen 425W. Uitgaande van alleen je cijfertjes lezen? Misschien ben je die dag wel zó goed dat je meer kunt.
Ha ja dat zijn dan die dagen die we ook willen hebben in onze wedstrijden tongue

49

Re: HRV gebruiken voor training

Mentale doping, mag dat? Beetje op afstand de vermogens en snelheden van een renner aanpassen in zijn garmin om hun mentale toestand te manipuleren.

50

Re: HRV gebruiken voor training

Bas schreef:

die is top van Nederland op de lange afstand.

was...