1

Onderwerp: een kilometertest, NU?!?!?!

hey atleten!

ik heb een vraagje... we moeten van onze zwemtrainer volgende week een kilometertest doen, en daarna over 6 weken weer om te kijken of we vooruit zijn gegaan door de techniektraining die we op dinsdag krijgen... maar ik vind dit echt complete onzin!! wat vinden jullie? 't is het einde van 't seizoen en ik heb het wel gehad met die lange afstanden... het is september, en mijn rustperiode is begonnen! we kunnen dan toch net zo goed een 300m test doen maximaal?? help mij mijn trainer overtuigen!!!

---- groetjes

2 Laatst bewerkt door Scighera (23-09-06 14:55:15)

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

1000m lang???

hangt er vanaf voor welke afstand je traint. ik vind 1000m een normale testafstand, ook als je alleen maar 1/4 afstanden doet, vomtest fietsen doe je ook vaak over de 40k.

Eind van het seizoen of niet; er moet voorbereid worden voor 2007. even gast terug nemen om optimaal te herstellen van afgelopen wedstridjseizoen is goed, maar daarna moet er weer gewerkt worden om de vorm te verbeteren. en vormtesten zijn gewoon belangrijk om te kijken of men goed bezig is, de trainingswijze zijn vruchten afwerpt (de ene athleet reageert beter op een type training dan een ander) of zonodig bijgesteld moet worden.

Ook off season moeten er doelen worden gesteld (bijv de 1000m in 16 minuten zwemmen) je hebt (vind ik) korte termijn doelen  nodig op scherp te blijven en efficient en gemotiveerd te trainen. ikzelf kies ervoor om in deoff season elke 4e week vormtesten te doen, 2 voor elke discipline (betekent dus 6 trainingen/vormtesten die week en verder alleen herstelwerk)

in mijn geval:

zwemmen: 1000m en 2500m
fietsen: 40k en 86k
lopen: 10.5k en 22k (zijn parcours die ik steeds pak hiervoor, zodat verbetering makkelijk op te sporen is mocht de GPS een afwijking hebben door een te riante aanwezigheid van bomen  smile )

PS.
ben het dus wel eens datt je eerst even 1-1.5maand moet krijgen om bij te tanken van het seizoen, echter, het is wel interessant om te kijken hoe je er nu voor staat

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3 Laatst bewerkt door Daniël (23-09-06 16:40:56)

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

zie signature smile

4 Laatst bewerkt door Jacob (23-09-06 16:50:18)

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

Ik vind het onzin. Doe eerst eens een maandje ontspannen. Je kan wel hoog opgeven van "voorbereiden op seizoen"blablabla, maar als de batterij in juni al op is omdat je jezelf geen recuperatietijd hebt gegund dan schiet het niet echt op. Als het mijn trainer was zou ik hem toch fijntjes laten weten dat hij iets beter moet aanvoelen wat zijn atleten nodig hebben.

Tieme, ik kijk uit naar de tijden die je gaat neerzetten volgend jaar. Ik hoop echt dat die haast epicman achtige trainingsomvang van je vruchten gaat afwerpen.

Groet,

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

5 Laatst bewerkt door Scighera (23-09-06 17:50:45)

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

so do I, zit nog met onbekende kalchten in de borsstreek gedurende wedstrijden, denk dat ik te gespannen start of zo smile als ik dat onder controle heb zal het blijken of het zijn vruchten heeft afgeworpen.

Ben nu trouwens nog niet met schema's voor 2007 bezig; eerst 3 weken lekker vrij trainen waar ik zin in heb. ZOrge ndat ik weer soepel loop (gaat al beter bleek vandaag) en dan ook weer serieus met krachttraining aan de gang gaan om mijn linkerbeen weer sterk te krijgen als ook mijn lichaamsgewicht weer iets te laten stijgen (zit nu op 72kg @1.80m)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

hoi Jet,

ik vind het ook echt onzin! nergens goed voor nu...
eerst eens lekker bijkomen van het seizoen, en daarna kan je weer volop trainen...

7

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

Een test om te kijken of techniektraining werkt is op zich geen onzin natuurlijk, maar die kan ook over 500m en 100m, dat lijkt me logischer. En éérst  een maandje rustig aan lijkt me ook wat verstandiger, alhoewel dat voor het zwemmen minder geldt dan voor hardlopen/fietsen denk ik.

><> swim-bike-run <><

8

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

echt bizar om nu een 1000m test te gaan doen. ik zou mijn spullen pakken en naar huis gaan dan maar niet trainen!!! ga lekker water poloen of een wedstrijdje achteruit zwemmen doen (is goed voor je techniek) kilometer test komt in december of januari wel weer. als je je nu al op 2007 gaat voorbereiden zullen de meeste hun topvorm in maart bereiken. tenzij je misschien een echt trainingsbeest bent.

9

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

Totaale waanzin ! Ben je dit seizoen druk geweest met wedstrijden ,nu ontspannen
trainen zo''n maand of twee ,,drie   gewoon lekker bezig zijn zonder doelen of doe is een week
echt helemaal niks  je zal zien hoe je daar van opknapt .
Denk is in januari serieus aan het nieuwe seizoen ,je hebt dan nog zo"n 4 @ 5 maanden tot
de eerste serieuze triathlon in Nederland .
Rapido >ontspanning voor inspanning <

triathlon is 3 x beter

10

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

Ik heb voor mezelf net nog een kilometer gezwommen, even getest hoe het gaat.
Ik ben echter pas 3 maanden aan het trainen en heb dus geen heel seizoen achter m'n kiezen.
Ik zit nu op 19 minuten voor de kilometer, ik maak echter geen gebruik van een keerpunt.
Dus kant aantikken, omdraaien en vrijwel meteen weer beginnen met de borstcrawl, scheelt dit veel tijd?

11

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

Gelukkig mochten we in de beruchte kilometertest vandaag als eendjes achter elkaar aan zwemmen, dus wat het nut hiervan was?  Als je test doe het dan goed en laat iedereen zijn kilometer alleen zwemmen.

12

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

Hmm... voor zover ik weet heb ik over een paar weken een 20 minuten test: 20 minuten zwemmen en kijken hoever je komt... maar dat is wel als begin van de voorbereidingen op seizoen 2007

13

Re: een kilometertest, NU?!?!?!

Roel schreef:

Ik heb voor mezelf net nog een kilometer gezwommen, even getest hoe het gaat.
Ik ben echter pas 3 maanden aan het trainen en heb dus geen heel seizoen achter m'n kiezen.
Ik zit nu op 19 minuten voor de kilometer, ik maak echter geen gebruik van een keerpunt.
Dus kant aantikken, omdraaien en vrijwel meteen weer beginnen met de borstcrawl, scheelt dit veel tijd?

mwah.. ongeveer een halve seconde !!!!!