1

Onderwerp: beginner voorstellen

Goedemorgen!

Na maanden meelezen, heb ik mij nu geregistreerd en zal ik mij even voorstellen (hopelijk niet te lang... :$)

Mijn naam is Dik, 33 en afkomstig uit de omgeving Rotterdam. Door het WK in Rotterdam ben ik mij gaan interesseren en verdiepen in de mooie triathlonsport. Als het qua training lukt zou ik in juni bij de Triathlon010 mijn debuut willen maken op een 1/8. Hardlopen doe ik inmiddels ruim een jaar (as. april mijn eerste marathon in Rotterdam), zwemmen en fietsen doe ik alleen recreatief.

Trainingen plannen zal wel een uitdaging zijn. Zwemmen kan 1 á 2 keer per week voor werk uit. Fietsen zal ik vermoedelijk op een Tacx moeten doen, dan kan ik thuis trainen op de avonden dat mijn vrouw er niet is, maar ik ook niet weg kan ivm onze dochter. Alhoewel een start2tri cursus of aansluiten bij een vereniging mij erg trekt, denk ik dat dit praktisch niet haalbaar is.

Een paar vragen:
- zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden met de aanschaf van een fiets? Of zou een 'willekeurige' tweedehands racefiets met de juiste maat voldoende zijn om het eerste jaar mee te beginnen?

- is een speciale Tacx band noodzakelijk? Het lijkt mij lastig om steeds de band te wisselen tussen binnen en evt. buiten training.

- trainen jullie in een trisuit / wetsuit in het zwembad, of gewoon in een zwembroek (/badpak)? Is een wetsuit noodzakelijk om aan te schaffen?

- ik kan nog geen borstcrawl, is het aan te raden eerst wat snelheid en uithoudingsvermogen op de bouwen in schoolslag? Of proberen om (via YouTube dan waarschijnlijk...) gelijk mij de borstcrawl eigen te maken?

Het is toch een heel verhaal geworden... Alvast bedankt voor het lezen smile  Ik hoop wat antwoorden te krijgen, en zie er naar uit mij in deze sport te gaan begeven!

Groet,
Dik

2

Re: beginner voorstellen

Dik welkom! Leuk dat het WK in Rotterdam je heeft geïnspireerd. En mooi dat Rotterdam je eerste marathon wordt, dat was ook bij mij het geval (al was dat in 2005).

Voor wat betreft je vragen is er het een en ander aan antwoorden te vinden op deze site, dus zoek ook nog even naar andere meningen of een meer uitgebreide disussie. Ik zou het in elk geval niet al te ingewikkeld maken in het begin, ook afhankelijk van je budget natuurlijk. Maar wel ingewikkeld genoeg om alles goed te kunnen doen.

Een normale racefiets om mee te beginnen is prima, zolang het maar jouw maat is. Een opzetstuur is daar eenvoudig op te zetten te zijner tijd. Heb je al een Tacx? Je kan met een normale band op de Tacx rijden, maar die slijt dan wel sneller is mijn ervaring (afhankelijk van de hardheid van de band). Prima om mee te beginnen, maar een reserve achterwiel met een speciale Tacxband (en dan heb je nog een extra cassette nodig) is wel handig.

Ik train gewoon met zwembroek, er is geen enkele noodzaak om met je trisuit in het zwembad te liggen, en een wetsuit is veel te warm. Als je een 1/8e doet in de zomer heb je geen wetsuit nodig, ook dat komt nog wel een keer. Wel handig om al af en toe in het buitenwater te trainen.

En ik zou gewoon vanaf het begin borstcrawl trainen, bij voorkeur met behulp van een beginnerscursus. Op Youtube kijken hoe het moet (of beter nog http://swimsmooth.com/) laat veel zien, maar iemand langs de kant die kijkt hoe je aan het spartelen bent is vele malen beter. En voor je gemoedsrust kan je natuurlijk ook zorgen dat die schoolslag 500-750 meter gaat lukken.

Veel succes met de voorbereidingen!

3

Re: beginner voorstellen

Bedankt Maarten, voor je uitgebreide reactie! Dat helpt en geeft wat houvast smile

Eens moet de eerste marathon zijn nietwaar, en Rotterdam, mijn thuisstad, trekt dan natuurlijk enorm.

Wil het inderdaad niet te ingewikkeld maken in het begin. Budget is op zich het probleem niet, maar ik vind het ook weer zonde om duizenden euro's uit te geven als het straks niet blijkt te bevallen...

Ik heb nog geen Tacx (of racefiets), dus ga binnenkort naar beiden uitkijken. Op Marktplaats zie ik het een en ander staan, dus ga mij daar wat meer in verdiepen en rondkijken en uitproberen.

Goede tips over het zwemmen. Ik kan inderdaad in voorjaar en zomer wel eens de Zevenhuizerplas in duiken i.p.v. het zwembad. En ik ga uitkijken naar een beginnerscursus borstcrawl, er zijn er veel zie ik, dus vast één die gegeven wordt op een moment in de week dat het uit komt.

En uiteraard blijf ik dit forum volgen en teruglezen op onderwerpen die voor mij interessant zijn smile

4

Re: beginner voorstellen

Idd welkom en met de gouden tips van Maarten ga je al een heel einde komen. Je niet te gek laten maken want in deze sport zitten ongelofelijke freaks waar je jezelf als gewone mens toch niet naar kunt spiegelen. Succes met je voorbereiding.

5

Re: beginner voorstellen

Welkom!
Kwa Tacx kun je al prima vooruit met een van marktplaats voor 50 euro ongeveer. Heb ik zelf ook.

De andere vragen zijn al beantwoord.

Kwa planning haal je juni makkelijk hoor, wat handig is om in het voorjaar te doen is een paar keer een koppeltraining.
Fietsen-lopen-fietsen-lopen... dan wennen je benen aan lopen na fietsen, dat is wel even schakelen namelijk.

6

Re: beginner voorstellen

Welkom Dik,
Leuk dat triathlon je interesse heeft.
Wat betreft je vraag over zwemmen. Sluit je aan bij een vereniging. Vanuit Rotterdam kun je alle kanten op. Binnen een vrij korte reisafstand vindt je er zo een paar. Kies diegene uit waar de zwemtraining valt op een tijdstip dat jij kan.
Je kunt ook je ook inschrijven voor een cursus bij tri-experience. Die start in februari weer. Maar wacht niet te lang, want hij is meestal snel vol.

Omdat je nu aan het trainen bent voor je eerst marathon, is het wellicht verstandiger om je nog niet op het fietsen te concentreren, maar alleen lopen en zwemmen te doen.
Dat fietsen heb je zo onder de knie. En dan kan je na de marathon direct naar buiten, hoef je nu ook nog geen takx aan te schaffen.

En misschien heb je geen wetsuit nodig, maar fijn dat het is joh. Scheelt je echt veel tijd. (Als je tenminste geoefend heb met het uittrekken van het pak).

7

Re: beginner voorstellen

@ Ronnyke: bedankt! Ik laat mij niet gek maken, dat komt goed. Ik weet dat ik niet de snelste ben en zal zijn, net als met hardlopen. Als ik lekker halverwege het veld kan meekomen ben ik helemaal tevreden vooralsnog.

@Hedcandy: dank je voor het welkom en de goede tip, ga ik doen!

@Silvia: bedankt voor de tip, ik ga kijken bij tri-experience en/of andere cursussen en wetsuit hou ik in gedachten. Fietsen komt vast goed inderdaad, daar heb ik niet per se veel zorgen over. Alhoewel ik nog wel een beetje angst voor een racefiets heb, met die dunne bandjes en hoge snelheid, maar dat went vast.

8

Re: beginner voorstellen

Hi Dik,

Welkom op het forum. Voor iedereen is de puzzel van triathlon een lastige, maar vaak ook een uitdaging die het juist mooi maakt.

Verder de tips die je hebt gekregen, daar ben ik het helemaal mee eens. Verder kan je makkelijk tijdens wedstrijden of trainingen aan 'die freaks', van krijg je dan goede uitleg van iemand met veel ervaring. Het is een bijzonder toegankelijke sport waar iedereen elkaar wil helpen.

Oh ja, niks mis met freaks hé....

9

Re: beginner voorstellen

Blijkbaar heeft het woord freak in Nederland een andere betekenis dan bij ons :-) fanatiekelingen dan om het beter uit te drukken ;-)

10

Re: beginner voorstellen

Hoi Dik,

Als je geen materiaal-hobbyist bent, is er geen reden om het al te ingewikkeld te maken. Met een zwembril, een zwembroek, een racefiets en een paar hardloopschoenen kan je aan de slag. Daarna zijn er nog honderden dingen zijn die je kunt aanschaffen maar dat kan allemaal ook later.

En wat Ronnyke misschien bedoelt met 'freaks' is dat het gemiddelde niveau in een triathlon VEEL hoger ligt dan in de meeste recreatieve sportevenementen. Als je bv aan een loopje of een fietstocht meedoet en je eindigt als recreant bij de beste 5% is dat niet super indrukwekkend. Als je aan een triathlon meedoet is het al best lastig om in het middenveld mee te doen. Maar dat geeft niets, zolang je je eigen doelen voor ogen houdt!

Veel plezier met je tri avontuur!

11

Re: beginner voorstellen

Welkom!

Het meeste staat er al qua adviezen, maar ik heb nog 1 opmerking over de tacx. Wat je kunt doen om kosten te besparen is een goedkope harde band kopen zoals de Vittoria Rubino om in de winter mee te rijden en op de tacx te gebruiken.

Is een band van 12 euro ofzo die ook geschikt is als "winterband" omdat hij gewoon zo stug is dat hij bijna niet lek kan. Hij is oncomfortabel en probeer niet hard mee door een bocht te gaan (weinig grip) maar wel heel sterk, dus ideaal voor rustige winter duurritjes en de tacx.

Als je in het voorjaar dan meer buiten gaat fietsen en de tacx opbergt dan kun je een fatsoenlijke band monteren.

12

Re: beginner voorstellen

Wat een warm welkom van velen, tijdens het off-season smile

@mstyz: inderdaad een mooie uitdaging, en dan des te leuker als het lukt!

@RolandF (e.a.): bedankt voor de uitleg. Ik had al geen negatief idee bij de context 'freaks' hoor. Goed om te weten dat het niveau veel hoger ligt dan bij loopjes, ook wel logisch eigenlijk. Maar ook daarbij weet ik dat ik niet winnen kan. Genieten en presteren naar eigen kunnen staat wat mij betreft dan ook altijd voorop

@Vanzella: bedankt voor de tip. Scheelt toch weer wat t.o.v. de tacx-band, zowel qua geld als vooral qua tijd voor evt. wisselen tussen binnen en buiten.

13

Re: beginner voorstellen

ronnyke schreef:

Blijkbaar heeft het woord freak in Nederland een andere betekenis dan bij ons :-) fanatiekelingen dan om het beter uit te drukken ;-)

Geen probleem hoor.... Ik zie mijzelf namelijk als zo'n freak, dat bedoelde ik, en ik ben er trots op. Maar voor buitenstaanders is het niet normaal, voor mij wil ik niks anders dan dit.

--M

14

Re: beginner voorstellen

Mja ben zelf ook zo een beetje eentje aan het worden begin ik soms te merken.

15

Re: beginner voorstellen

Het zit eraan te komen, nog 2,5 week en dan sta ik aan de start van mijn eerste sprint (Triathlon010, serie 13:00).
De zenuwen beginnen wel al een beetje te komen, maar vooral heel veel zin erin!

De afstanden zullen het probleem niet zijn, alhoewel de kans groot is dat ik als een van de laatsten uit het water kom.
Huidige tijden: 750m zwemmen 19' , 20km fietsen 45', 5km lopen 22'. Met wat wisseltijd en wat langzamer dan los van elkaar hoop ik toch ruim binnen de 1:45 te eindigen.

Een paar dingen waar ik me 'zorgen' over maak...
- ik ben niet zo technisch, niet zo handig met band plakken / vervangen (en heb die spullen nog niet in huis voor mijn racefiets). Mag je bij een eventuele lekke band het parcours ook verder lopend afleggen? Of toch nog maar snel de materialen aanschaffen en een spoedcursus bandenplakken doen?

- mijn (via internet bestelde el cheapo) wetsuit zit HEEL strak en hem uitkrijgen is een worsteling. Ik kan op zich wel goed bewegen maar het is wel onprettig. Zou hij dan te klein kunnen zijn, of hoort dat bij zo'n ding? (ik weet het, een pasdag is veel handiger.... maar kwam voor 3 juni niet uit helaas) Sowieso vraag ik mij af of ik niet beter in alleen trisuit kan zwemmen, heb het niet snel koud en scheelt minuten wisseltijd denk ik.

Dit weekend nog een pr op de halve marathon bij de IJsselsteinloop proberen te halen en volgende week op de 10km bij de Nesseloop en dan moet ik er maar klaar voor zijn. Vooral genieten van de eerste keer smile

16

Re: beginner voorstellen

Inderdaad vooral niet te druk maken. Er gaan ongetwijfeld (kleine) dingen mis (zoals bijvoorbeeld je fiets niet direct kunnen vinden in het parc fermé), als je dat van tevoren weet zal je hier minder gestressed door raken.

Voor wat betreft het plakken van je band, dat is niet zo heel ingewikkeld en wel een vaardigheid die heel erg handig is om te bezitten. Haal gewoon de juiste spullen in huis en ga in alle rust oefenen. Reservebandje mee, bandenlichters en een pompje en/of CO2 patronen. Thuis even kijken hoe je je wielen uit je fiets haalt en de toekomstige lekke binnenband kan vervangen en je bent klaar. Er zijn ongetwijfeld voldoende filmpjes op Youtube te vinden en je fietsenmaker wil het vast ook wel voordoen. Het fietsparcours uitlopen mag natuurlijk, maar dan zal er van dat genieten van de eerste triathlon weinig overblijven.

Je wetsuit hoort strak te zitten en ik worstel ook nog steeds om hem uit te krijgen. Ik kan dan ook niet inschatten of jouw wetsuit 'te' strak zit. Wel zou ik proberen alvast een keer met dat ding in buitenwater te zwemmen. En mocht je echt twijfelen dan is in trisuit zwemmen inderdaad ook een optie, dan kost dat maar een minuut.

Veel plezier in elk geval en laat nog even weten hoe het gegaan is!

17

Re: beginner voorstellen

Of probeer de delen van je lichaam waar het wetsuit op blijft hangen tijdens het uittrekken (kuiten bijvoorbeeld) in te smeren met body glide (of gewoon met vaseline), dat helpt ook met het uittrekken. Veel plezier!

18 Laatst bewerkt door HansH (16-05-18 16:27:49)

Re: beginner voorstellen

Laat zodra je het water ingaat wat water in je wetsuit lopen via de hals. Je zult zien dat hij dan meteen minder strak zit! En oefen dat buiten zwemmen een paar keer voor de wedstrijd....

triathlon is 3x leuker!

19

Re: beginner voorstellen

Over dat banden plakken: inderdaad in alle rust oefenen, en geen al te grote zorgen: in 6 seizoenen triathlon heb ik nog nooit tijdens een wedstrijd een lekke band gehad. Dat is geen garantie natuurlijk, maar de kans is gewoon heel klein. Voor mij zou het waarschijnlijk ook leiden tot een DNF trouwens, want ik kan m'n band wel wisselen, maar dat kost zo veel tijd dat de lol er dan wel af is. Als het op een korte afstand niet te ver lopen is naar het parc fermé neem ik niet eens reservespullen mee.

Mocht je het echt tegen willen gaan: je kunt anti-lekvloeistof in je banden spuiten. Werkt heel goed! Als je dan lek rijdt, kun je gewoon doorrijden op een ietsje zachtere band. 

Als je het bij het zwemmen niet benauwd hebt en goed kunt bewegen, is je wetsuit niet te strak. Buiten het water hoort het heel strak te zitten inderdaad, en moeilijk aan en uit te krijgen. Alleen in trisuit zwemmen kan natuurlijk ook.

Triathlon010 is een heel leuke en gemoedelijke wedstrijd, en alles is er ook goed georganiseerd en overzichtelijk. Prima om mee te beginnen. Misschien zie ik je nog in het parc fermé of onderweg, ik start om 11 uur. Ik kijk er ook naar uit!

Louise

20

Re: beginner voorstellen

Ik zou bij een sprint ook uitstappen alsik lek zou rijden...
Toch handig om wel te weten hoe je n bandje moet verwisselen. Plakken doet niemand meer hoor wink

Alvast veel succes en geniet!!! Van je eerste.

21

Re: beginner voorstellen

Bedankt weer voor alle reacties en tips en wensen!

Inmiddels een lekke band op mijn stadsfiets gehad, dus gelijk kunnen oefenen tongue  Maar ik ga gewoon in alle vertrouwen dat de boel heel blijft!

Twijfel nog even door over met of zonder wetsuit zwemmen. Met een paar keer aan en uit en open en dicht zit het al wat minder onprettig, dus dat scheelt. Ik vermoed dat de winst bij het zwemmen voor mij(n tempo) niet opweegt tegen de uittrektijd.

22

Re: beginner voorstellen

Meestal is het zwemmen met een wetsuit aan voor beginnende/intermediate triatleten juist voordelig, omdat je ligging in het water veel beter is dan zonder wetsuit (je benen zakken minder hard naar beneden). Ook het uittrekken van je wetsuit kun je oefenen nadat je ermee gezwommen hebt, en een beetje babyolie of bodyglide over je kuiten/enkels/polsen helpt ook om je wetsuit makkelijker uit te krijgen.