1

Onderwerp: Leeftijdscategorie

In het wielrennen is het zo dat je 30+ / 40+ etc. meedoet vanaf het kalenderjaar dat je die leeftijd zal bereiken. Is dat in triathlon eigenlijk ook zo?

Concreet: ik word in mei 40, kan ik voor mijn verjaardag al meedoen als 40+?

2

Re: Leeftijdscategorie

Volgens mij wel, iig is dat zo bij de ironman. De leeftijd die je hebt op 31 december van het jaar telt.
In Engeland (waar ik nu woon) hebben ze wel age-groups per 10 jaar (20-29, 30-39 etc) maar vaak doen ze alleen prijzen voor <50 en 50+.
In de VS, waar ik voorheen woonde, hadden ze age-groups per 5 jaar, net als in ironmans, en prijzen voor elke agegroup, ook als er maar 1 of 2 deelnemers in die agegroup waren. Zo heb ik ooit mijn agegroup gewonnen (enige podium ooit) waar er maar 3 deelnemers waren (M35-39). Daarmee ook gekwalificeerd voor de Amerikaanse kampioenschappen.

3 Laatst bewerkt door elderenbosch (06-01-18 13:53:50)

Re: Leeftijdscategorie

Thanks MontanaMan, nieuw inzicht voor mij. Interessant omdat ik dit jaar wil kijken of kwalificatie voor Kona een realistisch doel wordt. Ga in Wales kijken hoe ver ik kan komen.

Heb even gekeken op de Ironman website, daar schrijven ze dit: What Age Group will I race in on race day? All qualifying events will implement both the International Triathlon Federation and USA Triathlon's Age Group Competition rule: All Age Group athletes must complete in their Age Group division corresponding to the athlete's age on December 31st of the year of the event.

Roept nog wel een vraag op. Ik word in augustus 34. Dus dit jaar start ik voor het laatst in de agegroup 30-34. Maar Wales is een qualifying event voor 2019. Volgend jaar start ik dus in 35-39. Moet ik mij in Wales dan meten met 30-34 of met 35-39? Denk het eerste maar is niet 100% duidelijk.

4

Re: Leeftijdscategorie

Jij zit idd in de AG 40-45. Ik word in Oktober pas 45 en zit vanaf deze week in de AG 45-50;

5

Re: Leeftijdscategorie

Dank allen voor de reacties.

@MontanaMan: Het is mij al opgevallen, op YouTube vind je legio filmpjes van Amerikanen die een blog hebben gemaakt over hun eerste triathlon, hoe zwaar het allemaal wel niet is.... en ze winnen allemaal hun eerste wedstrijd omdat er maar drie man in een age group zit.

Zoals deze gast (die rugslag zwemt):

https://www.youtube.com/watch?v=NfJ3tj7r-FU

Persoonlijk lijkt het me best eens leuk om dat gevoel te krijgen dat ik competitief meedoe, maar dat heb ik hier eigenlijk nog nooit meegemaakt. Mijn beste uitslag ooit was een 16e plaats smile

In het wielrennen rijd je dan in A/B/C categorieën om iedereen wat meer wedstrijdgevoel te geven. Zou dat niet leuk zijn in triathlon?

6

Re: Leeftijdscategorie

In Amerika gaat het om het winnen, dus hoe meer winners er zijn, hoe meer mensen mee zullen doen. Is een beetje krom. Dat zie je ook op scholen/universiteiten. Waar in NL (toen ik de uni deed) bij veel vakken in het eerste jaar bijna de helft van de mensen het vak niet haalden (<5.5) is in de VS vaak het gemiddelde rond de 90%. Dat maakt het moeilijk om erboven uit te steken, maar iedereen doet het heel goed.

Overigens, bij een aantal wedstrijden die ik heb meegedaan in Engeland willen ze niet dat je rugslag gaat zwemmen. Een arm in de lucht is een teken dat je hulp nodig hebt, en bij rugslag steek je telkens een arm in de lucht, vandaar.

7

Re: Leeftijdscategorie

MontanaMan schreef:

In Amerika gaat het om het winnen, dus hoe meer winners er zijn, hoe meer mensen mee zullen doen. Is een beetje krom. Dat zie je ook op scholen/universiteiten. Waar in NL (toen ik de uni deed) bij veel vakken in het eerste jaar bijna de helft van de mensen het vak niet haalden (<5.5) is in de VS vaak het gemiddelde rond de 90%. Dat maakt het moeilijk om erboven uit te steken, maar iedereen doet het heel goed.

Overigens, bij een aantal wedstrijden die ik heb meegedaan in Engeland willen ze niet dat je rugslag gaat zwemmen. Een arm in de lucht is een teken dat je hulp nodig hebt, en bij rugslag steek je telkens een arm in de lucht, vandaar.


In Nederland komt er ook wel even een kano naar je toe als je op je rug gaat liggen spartelen. Ik heb wel eens een flinke trap gehad en lag toen ook te watertrappelen. Meestal zijn die gasten vrij relaxed, gewoon even 'Joh, gaat het?' En dan doorzwemmen..

8

Re: Leeftijdscategorie

elderenbosch schreef:

Roept nog wel een vraag op. Ik word in augustus 34. Dus dit jaar start ik voor het laatst in de agegroup 30-34. Maar Wales is een qualifying event voor 2019. Volgend jaar start ik dus in 35-39. Moet ik mij in Wales dan meten met 30-34 of met 35-39? Denk het eerste maar is niet 100% duidelijk.

Je kwalificeert inderdaad in het huidige jaar (dus 30-34). In deze 2 groepen weet ik nog niet welk het beste is. Ik val dit jaar net in 35-39 en het hangt uiteraard van het deelnemersveld af, maar in beide groepen moet je gewoon heel snel zijn want da's de leeftijd van de toppers in het algemeen. Ik doe voorlopig niet mee voor de prijzen, tenzij heel lokaal (Brugge in 2017 blijkbaar 5e en nu dus mikken op een podium, maar daar doen de echt snelle mee met de pro wave) terwijl dat bij lopen en plaatselijke fietswedstrijden (zonder vergunning) wel al is gelukt.

Wales is wel een zware wedstrijd dus als je goed fietst heb je een zeer goeie keuze gemaakt. Vond die in 2016 serieus de moeite, ook al was ik toen zowat gestopt met trainen en was het daardoor nog wat zwaarder dan het had moeten zijn. Maar de massa mensen daar sleurt je er sowieso doorheen. In Wales lopen geen watjes rond smile

9

Re: Leeftijdscategorie

tomdefietsbom schreef:

Wales is wel een zware wedstrijd dus als je goed fietst heb je een zeer goeie keuze gemaakt. Vond die in 2016 serieus de moeite, ook al was ik toen zowat gestopt met trainen en was het daardoor nog wat zwaarder dan het had moeten zijn. Maar de massa mensen daar sleurt je er sowieso doorheen. In Wales lopen geen watjes rond smile

Keuze inderdaad gemaakt vanwege zwaar fietsparcours. Volgend jaar misschien Lanzarote, Bolton of Nice. Hoe meer hoogtemeters hoe beter. Wales dit jaar ook omdat ik in juli al Frankfurt doe. Daar start ik puur voor snelle tijd (hopelijk).

10

Re: Leeftijdscategorie

Dan zie ik je in Frankfurt onderweg wel eens, gelukkig in een andere age group wink