26

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

Veel zwemmen is natuurlijk leuk. Maar vier uur per week trainen en twee uur per week krachtoefeningen. Dat is zes uur per week voor een paar seconden. Ik heb bewondering voor die inzet! Hoeveel tijd besteed je dan aan lopen en fietsen als ik dat mag vragen?

27

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

Winnen zal ik nooit, maar ik wil wel zo fris mogelijk uit het water komen op een hele triathlon. Ik heb van mijn 10e tot mijn 12e wedstrijd gezwommen (3x per week), ben op mijn 36ste met triathlon begonnen, en toen ook eigenlijk voor het eerst weer serieus gezwommen. De eerste trainingen kon ik ook maar een paar baantjes borstcrawl volhouden, en als ik een flipturn deed dan was lag ik gelijk naar adem te happen.
Maar ergens herinnerde mijn lichaam het zwemmen nog wel en pikte ik het snel op. Ongeveer anderhalf jaar meerdere keren per week (2-4x waarvan 1x met trainer, rest zonder) kunnen en CSS is nu rond de 1:36/100m (was sneller maar laatste 9 maanden 1x per week gezwommen en een paar keer een maand niet). Eigenlijk was die CSS binnen een half jaar op die snelheid is die daarna niet echt sneller meer geworden, was ongeveer 1:28 op een gegeven moment, maar niet veel sneller. Nu steek ik er inderdaad ook niet meer zoveel tijd in omdat ik veel meer progressie met lopen en fietsen kan maken. Een keertje per week een uurtje zwemmen nu is genoeg om het te onderhouden, vanaf april naar buiten en dan iets vaker en iets langer zwemmen om het op te bouwen zodat ik relaxed een 4km kan zwemmen.
Zwemmen is techniek, techniek, techniek en kracht. Dezelfde snelheid blijven zwemmen met minder inspanning is vooruitgang. Sneller zwemmen met dezelfde inspanning is ook vooruitgang.
Stoelio: Je geeft aan dat je nog steeds na 8 baantjes uitgeput raakt, je zwemt dus eigenlijk in het rood telkens. Misschien is het een idee om eens een CSS test te doen (http://www.swimsmooth.com/css-calculator.html) om te kijken welke snelheid, in theorie, je vol zou moeten kunnen houden. Op basis daarvan kun je dan trainingen doen. Bijvoorbeeld 20x 100m met 10 sec rust op die CSS snelheid. Handig daarvoor is een Finis tempo trainer, die zijn er wel te vinden voor ongeveer 25-30 euro. Die stop je onder je badmuts, of hang je aan het bandje van je zwembril. Dan geeft ie een piepje wanneer je aan moeten komen elk baantje. Erg handig.
Je kunt er ook mee uitvogelen wat een ritme is wat voor jou werkt. Je kunt hem bijvoorbeeld of 58/slagen per minuut zetten (of 29) en dan bij elke piep steek je in (of bij elke piep steek je je rechterarm in) en zwem je 100m. Vervolgens doe je dat met lagere en hogere ritmes, om uit te vinden welk ritme je vol kunt houden (wel zorgen dat je slag technisch goed blijft). In principe kun je beiden zonder trainer doen, en zo voor jou een ritme en snelheid zoeken waarbij je niet uitgeput raakt. Misschien dat dat helpt. Maar iedereen die boven de 1:10-1:15 per 100m zwemt heeft zeker nog genoeg ruimte om met verbeteringen in techniek (en dus niet effort en kracht) sneller te kunnen gaan volgens mij, dus ik zou ook zeker aan de trainer vragen wat volgens hem het belangrijkste is waar je op zou moeten focussen.

28

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

RolandF schreef:

Dat ligt voor jou misschien wel heel anders. Misschien doe jij mee voor een kwalificatie, voor het podium, voor een titel of voor een PR. Ik vind het in ieder geval prettig om voor mezelf het doel duidelijk voor ogen te hebben.

I wish smile
Maar wat jij met lopen en fietsen hebt, dat je het al je hele leven doet, dat heb ik met zwemmen. Niet als wedstrijdzwemmer overigens.

Ik loop pas 3 jaar en zit sinds 2 jaar pas op de fiets, voor mij is hier dus de meeste winst te behalen..

29

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

Dank voor de tips Montanaman, daar kan ik zeker mee verder. Ga mij eens verder verdiepen in het op die manier trainen om weer een stap verder te komen.

30 Laatst bewerkt door mstyz (15-01-18 07:52:51)

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

*dubbel*

31

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

HAZEN schreef:

Veel zwemmen is natuurlijk leuk. Maar vier uur per week trainen en twee uur per week krachtoefeningen. Dat is zes uur per week voor een paar seconden. Ik heb bewondering voor die inzet! Hoeveel tijd besteed je dan aan lopen en fietsen als ik dat mag vragen?

Momenteel lopen zo'n 40-55k per week, en fietsen nu even wat minder. 1 of 2x. Mijn stelling is dat je aan je zwakkere onderdelen in de winter kan werken. Hoewel mijn trainer denkt dat ik meer kan winnen met lopen...

Het is een dubbele motivatie, als je ergens in ontwikkelt geeft dat energie, daarnaast wil ik met meer zekerheid het water in stappen. Zoals ik mij voel op de fiets, zo wil ik mij meer voelen in het water...

Tijdens het seizoen zal ik zien wat het effect is. Met 27' uit het water stappen of met 24' bij de OD, is het verschil tussen podium of een 5de plek voor mij.

Ik heb iig meer plezier in het zwemmen door de gestructureerde aanpak en de progressie!

--M

32

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

Stoelio schreef:

Mijn ontwikkeling als inmiddels een beetje gevorderde zwemmer lijkt te stagneren. Ik krijg inmiddels 1x per week les in ons plaatselijk zwembad (zwem zelf 2xp.w.). De aflevering zoals Marcel die hierboven noemde heb ik gekeken en heeft samen met andere informatie al ver gebracht. Maarrrrr;-). Qua ademen en hartslag lijkt mijn ontwikkeling te stagneren. Ik had het idee dat er een kwartje moest vallen en dat het daarna opzich snel uit te bouwen was met langere afstanden. Qua techniek is het kwartje redelijk gevallen denk ik alleen ik blijf max. 8 baantjes (25m) redden waarin mijn hartslag steeds sneller gaat (bij dezelfde snelheid) en ik na die 8 baantjes toch echt het gevoel heb dat ik even uit moet rusten/geen borstcrawl doen. Ik ben benieuwd of die ontwikkeling bij de geoefende zwemmers alhier ook op die manier ging en dat je langzaamaan baantje bij baantje er bij kon doen? Of viel er bij jullie een ander kwartje (zoja welke???) waardoor je veel sneller progressie kon boeken?

Blijkt dat er bij mij toch even een kwartje moest vallen. Kennelijk werkt het zo dat ik als ik denk ik ga 8baantjes achter elkaar zwemmen dat dan net lukt. Maar als ik denk ik ga er 30zwemmen dat dan ook lukt. Ik merk wel dat ik eerst 750meter opgang moet komen en dat die 30 of 60 pf meer baantjes dan pas lukt. Ik doe nu eerst 8 dan 10 en dan 12 baantjes zwemmen om op gang te komen en adem op orde te krijgen. Hoe doen jullie dit bij een triathlon. Gaan jullie dan eerst inzwemmen? Of hebben jullie dit niet nodig? Als ik dat ga doen ben ik bang al krachten te verbruiken die ik in de wedstrijd nodig heb.

33

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

Stoelio schreef:
Stoelio schreef:

Mijn ontwikkeling als inmiddels een beetje gevorderde zwemmer lijkt te stagneren. Ik krijg inmiddels 1x per week les in ons plaatselijk zwembad (zwem zelf 2xp.w.). De aflevering zoals Marcel die hierboven noemde heb ik gekeken en heeft samen met andere informatie al ver gebracht. Maarrrrr;-). Qua ademen en hartslag lijkt mijn ontwikkeling te stagneren. Ik had het idee dat er een kwartje moest vallen en dat het daarna opzich snel uit te bouwen was met langere afstanden. Qua techniek is het kwartje redelijk gevallen denk ik alleen ik blijf max. 8 baantjes (25m) redden waarin mijn hartslag steeds sneller gaat (bij dezelfde snelheid) en ik na die 8 baantjes toch echt het gevoel heb dat ik even uit moet rusten/geen borstcrawl doen. Ik ben benieuwd of die ontwikkeling bij de geoefende zwemmers alhier ook op die manier ging en dat je langzaamaan baantje bij baantje er bij kon doen? Of viel er bij jullie een ander kwartje (zoja welke???) waardoor je veel sneller progressie kon boeken?

Blijkt dat er bij mij toch even een kwartje moest vallen. Kennelijk werkt het zo dat ik als ik denk ik ga 8baantjes achter elkaar zwemmen dat dan net lukt. Maar als ik denk ik ga er 30zwemmen dat dan ook lukt. Ik merk wel dat ik eerst 750meter opgang moet komen en dat die 30 of 60 pf meer baantjes dan pas lukt. Ik doe nu eerst 8 dan 10 en dan 12 baantjes zwemmen om op gang te komen en adem op orde te krijgen. Hoe doen jullie dit bij een triathlon. Gaan jullie dan eerst inzwemmen? Of hebben jullie dit niet nodig? Als ik dat ga doen ben ik bang al krachten te verbruiken die ik in de wedstrijd nodig heb.

Goed om te horen dat jouw kwartje gevallen lijkt te zijn, en je nu een stuk verder achter elkaar kunt zwemmen! Hopelijk hebben mijn eerdere tips er iets aan bijgedragen, en sowieso goed dat je gemotiveerd blijft om te verbeteren.

Mijn zwemtrainingen beginnen altijd met minimaal 12 baantjes warming-up, zonder te letten op mijn tempo inzwemmen en vooral focussen op mijn slagen. Vaak gevolgd door een aantal drills waar de focus volledig op techniek ligt voor ik over ga op tempo. Door in het begin van mijn trainingen te focussen op de techniek merk ik dat het later in de training meer vanzelf gaat als de focus verschuift naar tempo.

Bij een triathlon probeer ik zelf (als het kan/mag van de organisatie) vooraf wel even kort in te zwemmen. Sowieso om mijn wetsuit goed vol te laten lopen en even te acclimatiseren met de water temperatuur. Dan kort een paar slagen om m'n armen los te krijgen en in het gevoel te komen. Niet bij elke triathlon is dat mogelijk, en dan wordt het een korte warming-up op de kant, en acclimatiseren net voor de start. Sometimes you have to go with the flow.

34 Laatst bewerkt door Louise (07-05-18 10:49:34)

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

Ik heb in het zwembad ook een warming-up-routine van zo'n 14 baantjes waarin ik ook techniek doorneem. Even rustig inzwemmen voor een triathlon is fijn, maar kan idd niet altijd en als het water koud is moet ik het wel goed timen: wel wennen, niet al last krijgen van de kou.

Een 'koude' zwemstart, dus zo van niks hups het water in duiken en zwemmen maar, vind ik nog steeds (na 7 seizoenen triathlon) heel lastig, vooral in kou en/of drukte. Dat kost me dan ook echt wel tijd, soms moet ik zelfs even terug naar schoolslag om m'n ademhaling onder controle te krijgen.

Louise

35 Laatst bewerkt door Stoelio (07-05-18 15:38:07)

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

@Marcell: zwemtips hebben zeker geholpen (en doen dit nog steeds:-). Mooi om op dit forum van elkaar te kunnen leren.

@Louise: fijn om te horen dat ik niet de enige ben die even moet wennen en soms terug moet grijpen op borstcrawl.

Heb gisteren voor het eerst buiten gezwommen. Henschotermeer, erg troebel water waardoor ik mijn oriëntatie vermogen verlies en sneller in "paniek" raak. Maar goed is ook weer wennen. Ik zwem nu gemiddeld 32 seconden per 25m. Ik ga dus mijn eerst OD doen in Amsterdam en hoewel ik dan op 32minuten uit kom heb ik op de 1of andere manier toch vrees voor de 40minuten zwemgrens (weet niet of ik veel langzamer ga met schoolslag). Gelukkig heb ik nog 5weken.

36

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

Even iets anders wat hier ook wel past. Hoe trainen jullie in zee?
Stuk uit de kust en dan weer terug?
Branding voorbij en dan langs de kust?
Ondiep?
Alleen/samen?
Alleen rustige zee?
Etc.

37

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

Buus schreef:

Even iets anders wat hier ook wel past. Hoe trainen jullie in zee?
Stuk uit de kust en dan weer terug?
Branding voorbij en dan langs de kust?
Ondiep?
Alleen/samen?
Alleen rustige zee?
Etc.

Ik woon in Zandvoort, en als ik in zee zwem dan is het parallel aan de kust heen en weer. Meestal alleen en als er geen hoge golven zijn, het is dan wel leuk om te zwemmen maar als training heeft dat weinig zijn. In Zandvoort heb je drie 'verhogingen' (geen idee hoe dat heet) waardoor de waterdiepte van een kleine 2 meter naar 40 centimeter gaat en weer terug. In de praktijk kan je gewoon zwemmen zodra het diep genoeg is. Wel neem ik altijd een safe swimmer mee.

38

Re: (open water) zwemtrain tips beginners

Sinds een maandje ook bezig met zwemtrainingen. Ik kan redelijk mijn plan trekken in het zwembad, maar langere afstanden blijken vooral een probleem voor mijn ademhaling. Ik heb nu wat extra technieklessen gevolgd, maar ben nog een beetje mijn draai aan het zoeken. Ik merk dat langs links ademen redelijk gaat, maar ik moet mijn rechterkant ook gaan trainen want ik merk dat ik aan deze kant veel meer problemen heb en sneller 'zonder adem' val.

Iemand nog tips hiervoor buiten trainen, trainen, trainen, … .