1

Onderwerp: Maarten

Dag, ik ben Maarten, 39 jaar en heb me vandaag ingeschreven voor de bosbaan sprint triathlon op 19 sept. Normaal ben ik een fietser en heb in het verleden een twintigtal halve marathon gelopen en eenmaal de hele van NY. Ik heb ontzettend veel zin om te gaan trainen voor een triathlon, lijkt me super. Ik zit ook met veel vragen over voeding etc. Dus ben benieuwd!

2

Re: Maarten

Welkom hier!
Voor een sprint hoef je je tijdens de wedstrijd niet druk te maken om voeding, een half bidonnetje sportdrank is meer dan zat, je inspanning is immers kort.
Of gaan je voedingsvragen meer over de trainingsperiode er naartoe?

3

Re: Maarten

Bedankt voor je reactie Hedcandy. Het is inderdaad gedurende de training. Ik begin met een sprint afstand en zal als dat mogelijk is volgend jaar een iron man 70.3 afstand willen doen. Ik heb net het boek van Joe Friel besteld  (training bible). Ik ben qua hardlopen en fietsen wel ontwikkeld (op het gebied van kennis), maar qua zwemmen nog totaal niet, laat staan de combinatie tussen deze drie. Wel een mooi avontuur. Nog goede tips voor zwembril en badmuts en waar ik die kan bestellen/kopen? Morgen mijn eerste zwemles, voel me weer een zesjarige.

4

Re: Maarten

Badmuts krijg je meestal van de organisatie, maar als je er nu al mee wil zwemmen: neem een siliconen ding (die zijn wat dikker en fijner dan die dunne flubbers)
Kwa brilletje is best persoonlijk, maar onder triathleten is de Predator van het merk Zoggs wel erg populair.

Kwa voeding: je bent bekend met lange duurritten op de fiets en een stukje hardlopen, het is niet anders dan dat.
Als je wedstrijd langer wordt kun je vlak voor de zwemstart nog een powershot nemen oid.
Tijdens traini gen hangt t echt af van de training wat ik wel of niet eet.
Kwa merk is het even uitvogelen wat je lichaam het beste verdraagt. Of specifiek trainen op het merk wat de specifieke wedstrijd aanbiedt.

5

Re: Maarten

Idd een goeie. Qua eten zal het niet zo'n probleem worden, wellicht maak ik me ook teveel zorgen over de combinatie tussen de drie disciplines. Eerst trainde ik voor een marathon, daarna voor de (fiets)elfstedentocht,  maar nooit een combinatie. Welke triathlon vind jij het mooiste om te doen?

6

Re: Maarten

"Nog goede tips voor zwembril en badmuts en waar ik die kan bestellen/kopen?"

Iig niet bij de plaatselijke inter- of Perrysport. Het assortiment is hier vaak zo beperkt dat je moet kiezen uit 1 of 2 modellen en die zijn vaak ook niet goedkoop. Voor een beetje zwembroek betaal je daar vaak al 40 euro of zelfs meer.
Ikzelf bestel mijn zwemspullen en voeding vooral bij Wiggle. Erg goede service en een groot assortiment. Ik zwem met de Arena Viper als bril, dat vind ik persoonlijk een fijne bril, maar een bril is wat Hedcandy zegt erg persoonlijk. Bij Wiggle kan je ook goedkoop een zwembroek kopen. Een speedo endurance Jammer (zo'n lange pijpen model) koste daar maar 2 tientjes.

7

Re: Maarten

Naamgenoot welkom! Als je al zoveel marathons hebt gedaan dan zullen de meeste duursportvragen wel al aan bod zijn gekomen. Zwemmen is inderdaad een vak apart, maar ook het kortste (en eerste) onderdeel van een triathlon, dus doorgaans overleef je dat wel.

Er is heel veel wedstrijdaanbod, ook bij halve triathlons, dus het hangt er maar net vanaf hoe ver je wilt reizen, hoeveel geld je wilt uitgeven en waar je sterke punten liggen. En lees dan gewoon wat verslagen om de ervaringen van triatleten mee te kunnen nemen.

8

Re: Maarten

Bedankt VDH, ga meteen even kijken. Heb net de post binnen, dus kan aan de bible beginnen. Boek ziet er goed uit, ben benieuwd.

9 Laatst bewerkt door bastiaanvanderwal (14-02-18 00:30:40)

Re: Maarten

iammaartenvanleeuwen schreef:

Idd een goeie. Qua eten zal het niet zo'n probleem worden, wellicht maak ik me ook teveel zorgen over de combinatie tussen de drie disciplines. Eerst trainde ik voor een marathon, daarna voor de (fiets)elfstedentocht,  maar nooit een combinatie. Welke triathlon vind jij het mooiste om te doen?

Teveel zorgen maken moet je niet doen wink. Teveel plezier hebben kan niet smile. Geloof me, het wordt sowieso leuker dan de som van de delen (3 sporten, zelfs als je zwemmen nog niet/weinig kunt - kan je borstcrawl? niet? ook geen bezwaar, hoewel een cursus dan wel waardevol kan zijn).

Eten zal vast belangrijk zijn, maar zoals gezegd: je weet hoe dat moet wink. Waarschijnlijk gaan fietsen en lopen je goed af, dus zou ik zeker ook in zwemmen investeren, maar vergeet niet de koppeltraining: dus eerst een stuk fietsen en direct daarna in je schoenen springen (bij een korte triatlon zonder sokken) en hardlopen. Vooral de directe overgang is ff wennen. Have fun!

10

Re: Maarten

hi Maarten,

Welkom en veel plezier in jezelf ontwikkelen als triatleet. De Training Bible is een mooi boek, maar ook wel pittig om doorheen te komen. Vaak als je begint is het vooral goed om ervaring op te doen, dus toeleven naar je eerste wedstrijd en daar zo veel mogelijk proberen te genieten.

Algemene tips:
- train nu in de winter zo veel mogelijk je zwakke onderdeel
- bouw het rustig op.... en geniet
- introduceer brick trainingen, direct lopen na het fietsen
- probeer voordat je je eerste wedstrijd doet al regelmatig in open water te zwemmen, dit is echt heel anders dan in een zwembad
- bij een wedstrijd, vermijd de eerste keer de drukte bij het zwemmen

EN dan na de eerste wedstrijd.... daarna de training bible lezen, en een plan maken. Of met een trainer een plan maken,

Hoe dan ook... succes ermee. Het is een flinke puzzel.

-- M

11

Re: Maarten

bastiaanvanderwal schreef:

Teveel plezier hebben kan niet smile.

Eten zal vast belangrijk zijn, maar zoals gezegd: je weet hoe dat moet wink.

Ik moet zeggen dat ik wel mensen ken die teveel plezier hebben in eten smile