1

Onderwerp: Irritaties in het zwembad

Ik denk dat iedereen er wel eens last van heeft, irritaties tijdens het banenzwemmen.

Het zwembad waar ik een abonnement heb (onbeperkt zwemmen dus), heeft redelijk veel banenuren waar je terecht kunt. Probleem is wel dat dit ten koste gaat van mogelijkheden om banen te huren, zodat de plaatselijke triathlonvereniging tijdens die banenuren hun trainingen afwerkt of op redelijk incourante tijdstippen. Ik snap daarom best dat ze liever in plaats van 8 uur ‘s morgens op zaterdag om half 11 komen trainen.

Het zwembad is als volgt verdeeld (is denk ik gebruikelijk?): 2 x 2 banen algemeen voor de koffiezwemmers, een snelle baan en een borstcrawlbaan

Ik ben een maand of 3 geleden begonnen met zwemmen vanwege een frozen shoulder. In het begin voelde ik me best thuis in de koffieclubbanen, maar al gauw merkte ik dat ik veel sneller ging en me irriteerde aan het naast elkaar zwemmen. Dus ik naar de snelle baan, schoolslag. Af en toe werd je overzwommen door snellere zwemmers maar over het algemeen ging dat prima.

Sinds een week of 6 zwem ik voornamelijk borstcrawl. In de snelle baan moest ik continu inhouden dus zwem ik nu in de borstcrawlbaan. Dat gaat prima, maar als er mensen van de triathlonclub zijn wordt ik totaal overzwommen, geschopt enz. Ik heb me dus maar wel weg laten pesten naar de snelle baan, waar ik vervolgens file kon gaan zwemmen.

Al met al geen fijn gevoel over mijn zwemtraining van vanmorgen.

N.B. Ik ben zelf lid van een triathlonvereniging in een ander dorp. Daar worden gewoon 4 banen afgehuurd. Tijdens de training lig ik daar met hooguit 6 anderen in een baan, met ongeveer hetzelfde tempo als ik. Een verademing.

2

Re: Irritaties in het zwembad

Ik herken wel wat je schrijft, maar het verschilt wel per tijdstip en per zwembad, is mijn ervaring. Ik heb net een zwembad hier in de buurt afgevoerd van m'n lijst van opties, vanwege te veel van dat soort irritaties: te druk, te grote snelheidsverschillen, en een paar die geen rekening houden met anderen. Of van die 'maaiers' die heel breeduit doorhalen, ook als er tegenliggers komen.

Gelukkig houd ik nog wel keuze over. In het zwembad waar ik het vaakst kom is het meestal goed te doen, zeker rond lunch (banenzwemuur van 12 tot 1). Soms zijn we dan maar met z'n drieën in de borstcrawlbaan. En de vaste club ken ik ook wel, dus weet ik ook wel hoe ze zich gedragen en hoe hard ze gaan.

Maar het kan wel knap irritant zijn, ja. Uit dat te drukke zwembad ben ik de laatste keer na een half uur bijna claustrofobisch weggevlucht, toen ik eerst twee keer een harde klap tegen mijn hand had gekregen en daarna een frontale botsing maar net kon ontwijken (inhaler).

Louise

3

Re: Irritaties in het zwembad

Ik dacht dat het achter de rug was, de dagen dat je gewoon niet normaal kan zwemmen. Helaas vanochtend voor het eerst in lange tijd na 10 minuten het zwembad verlaten. Vier van de vijf banen gereserveerd voor de KNZB waarvan er twee helemaal leeg zijn maar je mag er niet in. De vijfde en laatste baan was in gebruik door een trainer met zes leerlingen die NAAST ELKAAR sprintjes doen.

Ik heb op een nette manier mijn beklag gedaan en een vrijkaartje gekregen. Ik vind dat wel eerlijk. Volgende keer maar weer een ander tijdstip proberen.

4

Re: Irritaties in het zwembad

Al gehoord van de aktie een maand zonder klagen? Zulke situaties maken we allemaal mee en hoort er bij vrees ik. Anderzijds is het ook eens niet slecht in een zwemstart of drukke wedstrijd heb je hetzelfde gevoel.

5

Re: Irritaties in het zwembad

Tsja, je moet er ook soms zelf wat van maken. Dan maar in de baan met die trainer, pak je die ook gratis mee wink

Ik ben zelf eindelijk in de baan gaan zwemmen waarvan ik altijd dacht dat ie gereserveerd was voor een lokale zwemclub. Na weken geen klachten gekregen te hebben, zwem ik daar nu prima. Moet vaak wel inhalen, maar word zelf ook regelmatig ingehaald. Dat gaat altijd goed, zolang er geen schoolslagzwemmers zijn. Dus dat is m'n enige irritatie.

6

Re: Irritaties in het zwembad

ronnyke schreef:

Al gehoord van de aktie een maand zonder klagen? Zulke situaties maken we allemaal mee en hoort er bij vrees ik. Anderzijds is het ook eens niet slecht in een zwemstart of drukke wedstrijd heb je hetzelfde gevoel.

Je hebt helemaal gelijk. Ik zal me maar gezegend voelen dat ik een aantal weken relatief ongestoord heb kunnen zwemmen. Ik kreeg daar zelfs plezier in. Ik begon te denken en hopen dat het normaal was.

Twee zwemmers, die naast elkaar sprints trekken, TEGEMOET zwemmen is niet hetzelfde als een zwemstart en je hebt er niets aan. Als er in een heel zwembad maar 1 baan beschikbaar is, vind ik dat gewoon asociaal en dat heb ik ze ook verteld (in tegenstelling tot twee andere recreanten die om dezelfde reden het zwembad verlieten)

7

Re: Irritaties in het zwembad

Ik merk dat ik in de VS erg verwend was. Universiteitsbad, elke dag 2 periodes met baanzwemmen tot beschikking en bijna altijd minder mensen dan banen in het bad.
Rond kerst een keertje in NL gezwommen. Begonnen met 3 in een baan, toen werden het er 2. Ging lekker. Tot ik een CSS test ging doen, ik was sneller dan die ander en zou hem dus wel inhalen. Dus op een gegeven moment kom ik achter hem, tik even een voet van hem aan, zet ff aan om er zeker van te zijn dat ik naast hem zat tijdens het keerpunt, bij het keerpunt zette hij wel iets krachtiger af of keerde sneller en toen drukte hij me zo de lijn in. Tsja...dan maar half over hem heen. Hij heeft er volgens mij meer last van gehad. Maar ik vraag me dan of zo iemand dat nu expres doet, denkt dat ie sneller is (hij merkt toch ook dat ik steeds dichterbij kom), of zich gewoon helemaal niet bewust is wat er buiten zijn eigen lichaam om gebeurd. Dat soort mensen zie je ook constant in de supermarkt. Stilstaan op de plekken zodat er precies niemand meer langskan, je winkelwagen zo neerzetten dat ie alles blokkeert, enz.

Zo, dat was blue monday! Vanaf morgen is alles beter smile

8

Re: Irritaties in het zwembad

haha, ik kom zelfs net terug van een echte Blue Monday Run. Voor het eerst naar een hardloopje geweest met mijn dochter. Ze heeft lachtend door de plassen gestampt. Nu ben ik apetrots nu natuurlijk!

9

Re: Irritaties in het zwembad

Ik werk in zwembaden en het valt mij altijd op dat triatleten heel erg goed zijn in zichzelf centraal stellen. In Nederland is snelle baan vaak een relatief begrip. We hebben hier nu eenmaal weinig zwembaden voor de hoeveelheid mensen die willen zwemmen. Dat betekent dat banen niet ingedeeld kunnen worden op zwemsnelheid. Hoe vaak wij niet door opgefokte triathleten worden uitgemaakt voor van alles en nog wat, omdat ze hun CSS tijd niet kunnen testen tijdens reguliere openingstijden. Werkelijk. Die paar seconden maken echt niet uit op een 400 m. Bovendien moet je in een triathlon ook om mensen heen kunnen zwemmen. Als je een CSS hebt van <1.30 en verwacht dat je dat ten alle tijden kunt trainen wanneer jou het uitkomt, dan kijk je m.i. niet realistisch naar de omgeving, omdat het grootste deel van de mensheid niet zo snel zwemt. Als je echt op dat soort tijden wilt trainen, moet je of lid worden van een triathlonvereniging of van een zwemvereniging of een eigen baan huren.

10

Re: Irritaties in het zwembad

Zo is dat HAZEN. Iedereen betaald hetzelfde en heeft recht om op zijn eigen manier te zwemmen ook al is dat voor sommige niet leuk.

11

Re: Irritaties in het zwembad

ronnyke schreef:

Zo is dat HAZEN. Iedereen betaald hetzelfde en heeft recht om op zijn eigen manier te zwemmen ook al is dat voor sommige niet leuk.

Ik vind dat niet waar, het is een ruimte die je gezamenlijk gebruikt en waar dus sociale normen gelden. Iedereen betaalt hetzelfde, dus iedereen heeft het recht op zo'n manier te zwemmen dat het zwembad op een fatsoenlijke manier gezamenlijk gebruikt kan worden. Juist de mensen die vinden dat ze recht hebben op hun eigen manier te zwemmen zijn m.i. het probleem.

Als ik graag op mijn luchtbed of op mijn surfplank banen wil zwemmen moet ik daar ook niet heen, dat is namelijk asociaal. Ik ben geen groot expert in zwem-etiquette maar 'rechts heen, rechts terug' is m.i. wel een norm waar iedereen zich aan zou moeten houden. Juist zodat we allemaal kunnen zwemmen. Twee breed sprint heen, twee breed sprint terug  is asociaal want het ontneemt anderen de mogelijkheid om op een veilige manier de baan te gebruiken.

12

Re: Irritaties in het zwembad

RolandF schreef:
ronnyke schreef:

Zo is dat HAZEN. Iedereen betaald hetzelfde en heeft recht om op zijn eigen manier te zwemmen ook al is dat voor sommige niet leuk.

Ik vind dat niet waar, het is een ruimte die je gezamenlijk gebruikt en waar dus sociale normen gelden. Iedereen betaalt hetzelfde, dus iedereen heeft het recht op zo'n manier te zwemmen dat het zwembad op een fatsoenlijke manier gezamenlijk gebruikt kan worden. Juist de mensen die vinden dat ze recht hebben op hun eigen manier te zwemmen zijn m.i. het probleem.

Als ik graag op mijn luchtbed of op mijn surfplank banen wil zwemmen moet ik daar ook niet heen, dat is namelijk asociaal. Ik ben geen groot expert in zwem-etiquette maar 'rechts heen, rechts terug' is m.i. wel een norm waar iedereen zich aan zou moeten houden. Juist zodat we allemaal kunnen zwemmen. Twee breed sprint heen, twee breed sprint terug  is asociaal want het ontneemt anderen de mogelijkheid om op een veilige manier de baan te gebruiken.


@ronnyke: ik vind je stelling nogal kort door de bocht en volgens mij levert dat een weinig constructieve sfeer op in het bad cq de baan.

Iedereen is daar voor zijn eigen training/doelstellingen, het minste wat je kan doen is elkaar daarvoor respecteren. Soms zijn "botsingen" helaas niet te voorkomen, meestal is dat ook niet erg.

Maar:
- schoolslag uitzwemmen (midden) in een wedstrijdbaan waar nog mensen bezig zijn met hun training
- Of met voeten vooruit scullen oid in diezelfde baan
- Halverwege gaan watertrappen omdat je een bekende ziet in de baan ernaast
- Alleen (of met een groep) het startblok (of zelfs de complete baan) blokkeren om uit te rusten of team overleg
- en meer van dat soort acties zijn inderdaad gewoon A-sociaal

Samen spelen is samen delen. Geef anderen de ruimte die jezelf ook graag zou willen hebben en gedraag je zoals je dat ook van anderen verwacht. Volgens mij komen we daar samen een stuk verder mee, en biedt dat dus uiteindelijk voor iedereen veel meer mogelijkheden.

BTW ik wil het topic niet vervuilen maar ik zie hetzelfde gedrag van ieder voor zich en doe lekker waar je zin in hebt op fietspaden. Het lijkt meer een maatschappelijk probleem ....

D.

PS ik heb trouwens ook een keer een ervaring met zo'n sprintklasje gehad. Heb mijn inzichten toen ook eerst netjes met de coach besproken. Nadat die niet gehoord werden (lees weggewuifd) ben ik een paar keer nadat ik de "go" had gehoord pontificaal wel breed schoolslag midden in de baan gaan zwemmen ;-)

Na twee keer konden we ineens wel over een oplossing in gesprek ;-D

13

Re: Irritaties in het zwembad

Ik bedoelde ook niet het asociale gedrag want dat keur ik natuurlijk nooit goed maar had het meer over de drukte. De schoolslagzwemmers zullen ook wel liever in een rustige baan liggen dan bovenop elkaar dus als je dan denkt dat iedereen maar plaats moet maken omdat jij voor een triatlon gaat trainen vind ik dit ook niet bepaald sociaal gedrag. Ikzelf zoek de rustige zwembaden op in de drukkere periodes ik moet dan wel wat verder rijden met kans op file maar tja.... In de zomer kun je gewoon buiten en heb je al die toestanden niet.

14 Laatst bewerkt door elderenbosch (17-01-18 14:07:09)

Re: Irritaties in het zwembad

ronnyke schreef:

Zo is dat HAZEN. Iedereen betaald hetzelfde en heeft recht om op zijn eigen manier te zwemmen ook al is dat voor sommige niet leuk.

Ben ik het niet mee eens. Volgens mij snapt iedereen dat er een soort principe bestaat van de langzamere en snellere banen. Dat iemand rugcrawl zwemt in een borstcrawl baan heb ik niet zoveel moeite mee zolang het maar niet de hele boel ophoudt. Er zijn heel veel mensen die zich te trots voelen om bij drukte een baantje terug (ernaast) te nemen of simpelweg mensen voorbij te laten gaan die sneller zwemmen. Het ergste zijn die zwemmers die als je ze inhaalt zelf even aanzetten.

Inmiddels zwem ik vaak wel met de snelste in het bad. Als het druk is ga ik echt niet 100 meters zwemmen want ik weet hoe irritant het is om zelf elke 5 banen 4 keer ingehaald te worden. Ik hou echt goed rekening met anderen in het bad en pas gerust mijn training op drukte aan, maar zou het fijn vinden als anderen dat ook deden. Dus gewoon netjes rechts houden, soms bij een keerpunt iemand even voorbij laten gaan en je niet te goed voelen om de baan 'ernaast' te zwemmen als 6 man in het bad (aanzienlijk) sneller zijn dan jij.

Wat mij betreft zou dit het ideale bordje zijn voor zwembaden:
https://i.pinimg.com/736x/49/cb/cf/49cbcf69dc0ca440db3b51f063601841--swimming-humor-usa-swimming.jpg

15

Re: Irritaties in het zwembad

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er banen waren ingedeeld naar zwemsnelheid. Bij ons (Sportfondsenbad Amersfoort) is meestal een aantal banen gereserveerd: KNZB, paralympische ploeg, 50+, etc. en bijna iedereen zwemt dan in de (1 of 2) resterende banen. In de openingstijden staat gewoon 'banenzwemmen' of er nu 1 of 4 banen vrij zijn. Ik zou niet eens weten wat een 'snelle' of 'langzame' baan is. Andere zwemmers heb ik daar ook nog nooit over gehoord. Dat is juist de frustratie, zo'n enorm zwembad om te delen en iedereen zit op een kluitje terwijl het halve zwembad leeg is.

Mijn alternatief is zwembad Liendert, dat is een klein bad. Daar zwemt men niet op en neer maar in rondjes. Ik weet niet goed hoe ik me dan moet gedragen dus daar ga ik niet meer heen.

16

Re: Irritaties in het zwembad

RolandF schreef:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er banen waren ingedeeld naar zwemsnelheid. Bij ons (Sportfondsenbad Amersfoort) is meestal een aantal banen gereserveerd: KNZB, paralympische ploeg, 50+, etc. en bijna iedereen zwemt dan in de (1 of 2) resterende banen. In de openingstijden staat gewoon 'banenzwemmen' of er nu 1 of 4 banen vrij zijn. Ik zou niet eens weten wat een 'snelle' of 'langzame' baan is. Andere zwemmers heb ik daar ook nog nooit over gehoord. Dat is juist de frustratie, zo'n enorm zwembad om te delen en iedereen zit op een kluitje terwijl het halve zwembad leeg is.

Mijn alternatief is zwembad Liendert, dat is een klein bad. Daar zwemt men niet op en neer maar in rondjes. Ik weet niet goed hoe ik me dan moet gedragen dus daar ga ik niet meer heen.

rondjes? afgezien dat dat slecht is voor de afstand op je garmin ... bijzonder
ik zou ff aan een badmeester vragen, of aan iemand die staat uit te rusten op de kant

dan weet je het snel genoeg

grtz
D.

17

Re: Irritaties in het zwembad

Haha, ik denk niet dat iemand daar weet wat een Garmin is. Tijdens het enige uur 'banenzwemmen' zijn er een stuk of 10-15 senioren en die zwemmen rondjes, de badmeester legt ook geen zwemlijnen dus het is daar gewoon de norm. Ik ga daar geen ophef over maken.

18

Re: Irritaties in het zwembad

Soms kunnen de baden ook iets flexibeler zijn. Waar ik laatst in NL zwom was de helft van het bad niet ingedeeld in banen, daar zwommen 4-5 man. Er waren 3 banen, waarvan 1 voor borstcrawl was. In die borstcrawl baan zwommen op een gegeven 6 man, in de andere 2 banen bij elkaar 1 iemand en in de rest van het bad dus nog 4 of 5. Daar hadden ze makkelijk even bij 2 banen een bordje 'borstcrawl-baan' neer kunnen zetten, en eventueel ook een 4e baan maken. Ik ben toen op een gegeven moment in een lege baan gaan zwemmen, en toen, omdat het kon, sprintjes gaan doen. Ik kreeg er geen opmerkingen over, zat ook niemand in de weg (er kwamen geen zwemmers bij in het bad), maar helemaal goed voelt het niet. Ik wil niet mensen die rustig rustig schoolslag-baantjes willen zwemmen hun baan ontnemen.
Ik heb overigens ook wel eens wat scheldwoorden naar me toegekregen van iemand die iets te serieus bezig was. Die was 100m aan het zwemmen met getimede rust. Ik merkte dat hij niet ver achter mij zat en wilde hem dus langs laten gaan door bij een kant ff rechts te houden en te wachten. Maar hij keerde helemaal rechts in de baan en toen zat ik in de weg. Kreeg gelijk gescheld naar me toe. Een set later zei ik hem dat ik dat juist deed om hem ruim baan te geven, maar een excuus kon er bij hem niet af. Toen maar een paar keer rustig 100m zijn sets meegezwommen en zo vlak mogelijk achter hem gezwommen, zo snel was hij niet.

19

Re: Irritaties in het zwembad

Kijk, dit bewijst maar eens hoe weinig ik weet smile Is het dan tegen de etiquette om in een baan zonder bordje 'borstcrawlbaan' sprintjes te trekken? Je tekst suggereert dat die baan bedoeld is voor schoolslag maar ik zou aangenomen hebben dat je in een baan zonder bordje elke slag mag gebruiken die je wilt.

Zwembad etiquette is ingewikkelder dan het lijkt en als ik alles zo lees is het ook in ieder zwembad anders:

- Soms kan ik het water niet in omdat de hele rand van het zwembad vol ligt met bidons, tassen en andere spullen. Is het OK om die spullen te verplaatsen of moet ik dan via een andere baan het water in?

- Als ik wil uitrusten ga ik altijd het bad uit, maar ik zie ook veel zwemmers in de baan blijven staan. Is dat OK? Aan de ondiepe kant of maakt dat niks uit?

- Niemand gebruikt ooit het startblok maar het lijkt me best leuk om te proberen. Is dat OK?

20

Re: Irritaties in het zwembad

Niet elk zwembad gebruikt deze bordjes. Bij ons staan er gewoon een bordje dat die baan gebruikt kan worden door baantjes zwemmers snelheid of keuze van slag staan er niet bij dus voor iedereen toegankelijk.

21

Re: Irritaties in het zwembad

Bij ons staan er bij elke baan bordjes.
Baan 1 en 2 zonder lijn ertussen is de bijkletsbaan, maw hier kun je naast elkaar keuvelen.
En naar baan 6 wordt t steeds serieuzer en de snelheid opgevoerd.
Duidelijk voor iedereen.

Bidons wat opzij schuiven om erin te gaan lijkt me geen probleem.
Startblok zou ik in een drukke baan niet doen. Zijn de zwemmers net aan de overkant dan...tja. als je het per see wil smile

22

Re: Irritaties in het zwembad

@Hedcandy: Dat klinkt erg overzichtelijk en daardoor vast ook erg prettig!

Ik had nog nooit een startblok gebruikt, tot ik in Almere in de relay dapper van de steiger af sprong en spontaan mijn zwembril onder mijn neus had hangen. Dus ook dat soort dingen wil ik testen. Ik heb overigens nog geen zwembril gevonden die blijft zitten als ik duik dus tips zijn welkom.

23

Re: Irritaties in het zwembad

Startblok kun je gebruiken, zolang je het is toegestaan met de evt. beweegbare bodem en je niet op andere mensen duikt of gevaarlijke situaties veroorzaakt.
Schoolslag mag in de snelle baan, zolang je niet praat en niet de langzaamste bent. Het is natuurlijk overdreven om van iemand die een goede schoolslag zwemt, te eisen dat die in de recreatieve banen moet. Zelfde geldt voor vlinderslag.
Intervallen kunnen ook in de snelle baan, zolang er capaciteit is. Mensen die 25 m onder de 15 seconden willen zwemmen met een halve minuut rust moeten dan natuurlijk niet vijf seconden na hun voorganger starten.
Het is gewoon geven en nemen in een bad. Op tijdstippen dat er acht a tien mensen per baan in de twee banen een 25 m bad zwemmen en in de overige badruimte zestig recreanten actief zijn, is het lastig om allemaal je ding te doen.

24

Re: Irritaties in het zwembad

RolandF schreef:

Ik heb overigens nog geen zwembril gevonden die blijft zitten als ik duik dus tips zijn welkom.

Dit ligt niet aan je brilletje maar aan je duiktechniek: goed je kin op de borst doen tijdens het duiken.
En het elastiek van je brilletje wat hoger op het achterhoofd, niet thv je oren...
That will do the trick wink

25

Re: Irritaties in het zwembad

Plaatje: