1

Onderwerp: Sander

Goedenavond Allen,

Eerst zal ik mezelf even voorstellen; Sander, deze week word ik 35, woonachtig in Utrecht. In het verleden op regelmatige basis krachttraining gedaan, zonder opgepompt te raken, maar altijd meer voldoening gehaald aan "stuk gaan".
Oktober 2017 heb ik voor mijzelf besloten om een triathlon te doen. Inmiddels ben ik druk bezig met trainen, net 8km in 37min gedaan. Dit gaat naar behoren en ik maak zeker progressie, vooral bij het zwemmen zet ik stappen wink 

Mijn eerste doel is om een sprint triathlon te doen doen, ingeschreven voor Woerden maar sta op de reservelijst. Nu wil ik me richten op de triathlon in Utrecht, Strijkviertel. Deze is pas op 8 juli dus ik heb nog even de tijd. Ik merk dat ik regelmatig met mijn gedachten bij mijn eerste wedstrijd zit waardoor er steeds meer vragen naar boven komen. Hier alvast de meest prangende vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.

Aangezien ik niet ingeloot ben voor Woerden en ik toch echt heel graag een (sprint)triathlon wil doen vraag ik me af of je, als je ingeschreven staat bij de NTB meer kans maakt om ingeloot te worden?

Ik heb een keer ergens iets gelezen over het soort mouwen aan je wetsuit. Korte mouwen, lange mouwen, wat mag wel en wat mag niet. Er is hier vast wel iemand die me hier iets meer over kan vertellen.

Voor mijn eerste bericht is dit wel even genoeg nu, hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Sportieve groet,

Sander

2

Re: Sander

Hoi Sander
Inschrijving gaat meestal op wie het eerst komt...
Heel soms hebben plaatsgenoten nog voorrang, zoals bijv in Weesp.
Maar wel of geen NTB lid maakt niet uit in deze.
Sommige wedstrijden zijn gewoon supersnel vol, en als je dan het jaar ervoor hebt meegedaan krijg je vaak een mail wanneer de inschrijving start zodat je er op tijd bij kunt zijn.

Pin je niet teveel vast op wedstrijden vlakbij, een stukje verder zijn er genoeg te vinden die zeker net zo leuk zijn!

Verder natuurlijk welkom hier en succes met trainen

3

Re: Sander

Welkom! En mocht je een keer een ritje samen willen doen, laat maar weten! Ik werk en fiets dagelijks in Utrecht (Leidseveer).

Groet,
Roland

4

Re: Sander

Wat betreft het wetsuit. Korte of lange mouwen maakt niet uit, mag allebei. Ikzelf heb een wetsuit zonder mouwen, maar de overgrote meerderheid heeft er een met lange mouwen. In de wetsuits die ik toen paste vond ik dat ik net wat meer beweeglijkheid had in de wetsuit zonder mouwen. Heb ook nooit last gehad van koude armen. Maar ik heb nog nooit gehoord dat een wetsuit zonder mouwen niet mag. Maar ik weet eigenlijk niet precies hoe dat zit als een wetsuit verplicht is (als het water echt koud is).

5

Re: Sander

Hoi Sander,

ik zou zeker niet wachten tot juli met je eerste triatlon als je er nu al zoveel zin in hebt! Kijk even op http://www.ntbinschrijvingen.nl of https://www.triathlonkalender.nl/triathlon-kalender/ om er voor die tijd een uit te zoeken. Wat Hedcandy zegt, een beetje reizen hoort erbij als je gaat triathlonnen.... Leuke wedstrijden genoeg. Maar ze zijn vaak snel vol, dus wacht niet te lang (hoewel het aanbod in 2018 erg snel toeneemt, valt me op - en de prijzen ook....). Je zou prima 1/8 ste kunnen doen in mei, en dan een maand later 1/4, dat zijn allemaal afstanden die goed te doen zijn met een paar maanden trainen. Een wetsuit is wel erg handig (of in ieder geval minder koud...), op triathlonkalender zie je ook wetsuitpasdagen voorbij komen.... Veel plezier!

triathlon is 3x leuker!

6

Re: Sander

Sander welkom! Mooie leeftijd, 35, en meteen een nieuwe Age Group.

8 Km in 37 minuten is snel (ik neem aan dat het om lopen gaat) voor een training. Misschien is dat een tempo dat goed bij je past, maar trainingen zijn geen wedstrijden. En dat is wat mensen die vol enthousiasme beginnen nog wel eens vergeten, is mijn ervaring wink

7

Re: Sander

Kijk eens aan! Wat een fijne reacties! Motivatie is direct nog verder gestegen big_smile

Meteen even gekeken naar andere wedstrijden, zitten zeker leuke wedstrijden tussen, snel een keuze maken en inschrijven!
Nieuwe age group? Dat zijn toch 16+ en 40+? Of begrijp ik het niet juist?

Lopen is ook wel mijn sterkste punt hoor, moet voornamelijk aandacht besteden aan het zwemmen. Hoop niet halverwege naar de kelder te gaan wink

8

Re: Sander

Misschien ben je inmiddels als 35? wink gefeliciteerd, en anders "alvast"

Goeie leeftijd ja, ik was ook 35 toen ik begon. Nu 'al' 3 jaar verder wink. Het is een virus hoor. Maar wel een fijn virus.

Qua wetsuit: meer dan 90% heeft er 1, is mijn ervaring, en een nog hoger percentage heeft er 1 met lange mouwen. Zegt natuurlijk niet alles, maar toch wink. Met mouwen levert minder koude armen op en beweegt prima (ook 1 die niet zo duur is, bijv. DHB van Wiggel, voor 100,00 - maar ik ben een matige zwemmer hoor).

Qua agegroup begrijp ik het ook niet helemaal... dacht tot 20, vanaf 20 en vanaf 40, etc.?

Het lopen gaat lekker zo te lezen, al weet ik niet hoe kapot je gaat, met dat tempo. Los daarvan: train ook de overgang, dus ga eerst fietsen en stap direct daarna in je schoenen. Je zult merken dat dit even wat anders is, dan 'kaal' lopen. Maar dat valt te trainen, dat is het positieve wink.

Veel plezier en succes!

9

Re: Sander

Er staan op fb (triathlon te koop oid) vaak goede 2e hands wetsuits te koop, wellicht vind je daar wat!

En agegroup is idd vanaf 40

10

Re: Sander

Agegroups verschilt per wedstrijd. Bij ironmans zijn ze per 5 jaar, in Amerika waren alle wedstrijden ook met agegroups per 5 jaar, zelfs als er maar 1 of 2 in een agegroup zaten (kwam ik ook eens op het podium big_smile ). In Engeland is het vaak 18-49 en 50+ voor de wedstrijd prijzen. Ligt een beetje aan de organisatie dus.

11

Re: Sander

Ik dacht idd ook bij Ironman als je geen pro bent je zowiezo een AG bent. Een AG kan dan ook nooit een Ironman winnen enkel in zijn AG kan hij eerst zijn.

12

Re: Sander

ronnyke schreef:

Ik dacht idd ook bij Ironman als je geen pro bent je zowiezo een AG bent. Een AG kan dan ook nooit een Ironman winnen enkel in zijn AG kan hij eerst zijn.

Jawel hoor. Je telt als agegrouper ook gewoon mee in de overall-ranking. En kan dus op het podium komen of winnen!

Ik weet dat afgelopen jaar Sione Jongstra nog 4e werd in Maastricht, na 3 pro's en Els Visser deed dat in Zurich ook.

13

Re: Sander

4e worden of winnen is nog steeds een verschil dacht ik. Je hebt ook Ironman wedstrijden waar je als AG bij de pro's mag starten. En je hebt er ook waar geen pro deelnemersveld is zoals bv Florida dacht ik.

14

Re: Sander

Je kunt in de algemene uitslag uiteraard dus 1e zijn als je een snellere tijd hebt als de 1e pro athleet maar je kunt dus niet de wedstrijd winnen en/of aanspraak maken op het prijzengeld als AG zag ik net in het algemene reglement van Ironman.

15

Re: Sander

De pro's starten ook altijd eerder, dus het is heel onwaarschijnlijk dat een agegrouper als eerste over de finish komt, zelfs als hij/zij de snelste tijd heeft. Maar ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als een agegrouper zo goed is dat hij het hele pro veld voorbij zwemt, fietst en loopt en als eerste over de finish komt. Onwaarschijnlijk dat dat gebeurd, maar ik vraag me af wat de organisatie daar dan mee doet. Finishlint terug voor de eerste pro? Sione Jongstra is de reden dat een vriendin van mij Maastricht niet wilt doen. Afgelopen jaren maar 1 Kona startbewijs in de V40-45 agegroup, en daar zit Sione ook in, dan wordt het wel een heel moeilijk verhaal om in Kona te komen.

16

Re: Sander

Ingeschreven voor 1/8 in Huizen (10-6) en OD in Amersfoort (2-9)!

17

Re: Sander

Leuk!
Huizen nieuw parcours dit jaar, het ziet er veel belovend uit. Misschien pak ik die ook nog mee, even zien of dat nog past.