1

Onderwerp: Waar te beginnen!?

Hallo allemaal!

Zal me eerst eens even kort voorstellen.
Ben 32 jaar, kom uit Utrecht en ben erg geïnteresseerd geraakt in de triathlon sport.
Zeker na het verhaal van Wouter duinisveld die ondanks alles de iron man uitliep.

Ben al redelijk actief wat betreft kracht training, hardlopen en bootcamp. Minder met fietsen en zwemmen.

Ben verder helemaal nieuw in deze wereld en weet bij god niet waar te beginnen.

Is het bijvoorbeeld een must om op een vereniging te gaan? Of is dit goed zelf te trainen?

Heb zelf nog geen fiets, dus wat voor fiets is goed om mee te beginnen?(liefst een beetje betaalbaar)

Wat is een goed trainings schema om mee te beginnen?

Sorry voor de vele vragen, maar hoop op wat meer tips en tricks!

Ben in elk geval super gemotiveerd en zo een triathlon lijkt me echt super gaaf om te doen!

Alvast bedankt.

Lampenkap85

2

Re: Waar te beginnen!?

Hoi en welkom!

Bijna al je vragen zijn sterk afhankelijk van je ambitie en daarom moeilijk te beantwoorden....
Wil je gewoon een keer een triatlon ervaren of ben je gedreven om maximaal te presteren? En welke afstand(en) heb je in gedachten?

In het eerste geval kan je met een zwembroek, een stalen fiets, een helm en een paar sneakers van de Scapino enorm veel plezier beleven aan onze mooie sport. Daar is absoluut niets mis mee. Zelfs een uitstekende manier om kennis te maken. Qua trainen hoef je dan 'alleen' maar gezond genoeg te zijn voor een inspanning van krap anderhalf uur (voor een 'sprint' afstand)

Je kunt je ook meer focussen op je eigen doelen: Een snellere tijd, een langere afstand of misschien wel een mooie uitslag? In dat geval worden onderwerpen als materiaal, training en levensstijl ook belangrijk.

3

Re: Waar te beginnen!?

Met zoveel vragen is het een must om bij een vereniging te gaan en je ontmoet er gelijkgestemden. Het is hartstikke leuk om over de sport die je doet of wil gaan doen te praten. Triathlonvrenigingen zijn geen enge clubjes. Ga er gewoon eens kijken,

4

Re: Waar te beginnen!?

Vooral om het zwemmen onder de knie te krijgen is een vereniging erg hulpzaam en motiverend. Wat voor een afstanden loop je op het moment? En hoe vaak per week? Van daar uit misschien gaan kijken/denken over een triathlon afstand.

5

Re: Waar te beginnen!?

Hoi Lampenkap,

Je stelt in mijn ogen goede vragen. Zelf heb ik vorig jaar de halve triathlon van Almere gedaan en doe ieder jaar met meerdere sprint en kwart triathlons mee.

Bij welke triathlonafstanden wil je starten? En heb je de ambitie snelle tijden neer te zetten?

Zelf ben ik begonnen op een racefiets die ik via marktplaats voor 150 euro had gekocht. Was voor mij prima, maar ik had dan ook niet de intentie het uiterste eruit te halen. Een juiste afstelling van de fiets, juiste fietsmaat voor je lengte zijn wel belangrijk in mijn ogen om geen last te krijgen van lichamelijke problemen.

Voor zwemmen is een goed zittende zwembril in mijn ogen wel belangrijk. Als deze niet goed zit kun je er last van krijgen dat er water in de bril sijpelt. Zelf heb ik goede ervaringen met Zoggs predator en Najabi. Mijn vrouw heeft goede ervaringen met Huub.

Voor lopen zou ik goed schoeisel aanschaffen. Als je voor korte afstanden gaat en weinig looptraining zouden gewone gympen wel kunnen, maar als je geregeld looptrainingen gaat doen zou ik wel een goede hardloopwinkel binnen stappen. Voorkomt een hoop loopblessures en je hebt schoenen in allerlei prijsklassen.

Qua training zijn er veel uitgebreide boeken op de markt beschikbaar. Veel zijn in mijn ogen vooral gericht op een hele triathlon. Wij hebben veel gehad aan het boek "beter presteren met triathlon" van o.a. Paul Cowcher. Maar naar mijn weten wordt dit boek bijna niet meer verkocht.

www.triathlonboek.nl - een verhaal over een stel dat voor de eerste keer een halve triathlon doet