101

Re: Wedstrijdplanning 2018

MontanaMan schreef:

Heel mooi dat je dat zo kunt! Uit nieuwsgierigheid. Wat versta jij onder langere fietstrainingen en looptrainingen?
Voor mijn gemoedsrust wil echt wel een aantal keer 180+ fietsen (nooit verder dan 160k gefietst en dat was 2 jaar geleden alweer), en nooit verder dan 24k gelopen. Ik denk dat het, ook mentaal, veel helpt als je al vaker dergelijke afstanden hebt volbracht en weet wat er te wachten staat.

Een lange fietstraining is een uur of 5-6, dus zeg maar IM afstand. De trainingen tot 3-4 uur zijn relatief eenvoudig in te passen, gewoon vroeg vertrekken in het weekend. Een langere looptraining is 2.5-3u. Trainingen tot 2 uur doe ik het hele jaar door eigenlijk.

En op een IM marathon kan je je niet echt voorbereiden als het je eerste is. Wel prettig om te weten dat je zonder problemen 180km kan fietsen natuurlijk. Wat ik wel een nuttige lange training vind is bijvoorbeeld 90km fietsen, aansluitend 10m lopen en vervolgens nog eens 90km fietsen en 10km te lopen, dan krijg je een aardig gevoel hoe stuk je bent. Maar je moet die training wel aankunnen.

102

Re: Wedstrijdplanning 2018

Koppeltraining lijkt me inderdaad wel van belang. De individuele afstanden zijn sowieso geen probleem, maar dat betekent niet dat ik opeens klaar ben voor een hele big_smile

103

Re: Wedstrijdplanning 2018

Thanks Maca. Had er nog niet aan gedacht om een lange training zo op te breken (90 fietsen-10 lopen-90 fietsen-10 lopen). Een key set die ik voor de halve een paar keer deed, ook om voeding te testen was 3u fietsen (laatste 2u op wedstrijd intensiteit) en vervolgens 15k lopen (eerste 10 op wedstrijd intensiteit). Gelukkig is het snel zomertijd en dan kan ik langere looptrainingen ook doordeweeks 's avonds doen. Hier in Engeland zijn veel wegen onverlicht en moet ik regelmatig stukjes op wegen lopen met een max snelheid voor auto's van 80-100 km/u. Dat doe ik dus niet als het donker is, en vermijd ik ook zo veel mogelijk als het licht is, maar dan zijn korte stukjes wel te doen (zie je tenminse waar je in de berm kunt lopen). Komende week een looptraining van 2,5u in de planning. Op zich heb ik weinig moeite met de omschakeling fietsen-lopen, en is in mijn ervaring makkelijker met de toename van de lengte (van sprint naar halve).

104

Re: Wedstrijdplanning 2018

Montanaman werk jij niet samen met een coach?

105

Re: Wedstrijdplanning 2018

Erg interressant, ik denk dat voor de meeste mensen (zoals mezelf) de uitdaging van een hele triathlon een serieus commitment is van meerdere jaren. Ik ben in 2009 begonnen met duursport en ga dit jaar mijn eerste hele doen. Ik heb mezelf elk jaar opnieuw uitgedaagd, van een rondje om het park naar een eerste halve marathon, naar Alpe d'HuZes, meerdaagse estafettelopen, ploegentijdritten, korte triathlon. En zo langzaamaan kom ik hopelijk uit bij een hele tri.

Jouw statement zegt niks en alles tegelijk, waarschijnlijk zit je op een niveau dat vele jaren heeft gekost om te bereiken. Om van dat niveau door te trainen naar een hele onder de 11 uur is dan misschien voor jou relatief makkelijk. Waarschijnlijk is jouw basisconditie vreselijk goed.

Het is vooral de levensstijl die ertoe doet. Het commitment van het ene stapje naar het volgende valt dan inderdaad mee.

Maar weet ook dat voor veruit de meeste mensen op aarde een sub 12 of sub 11 IM nog vele, vele stapjes kost.

106

Re: Wedstrijdplanning 2018

Je kunt idd beter je tijd nemen voor je naar de volledige afstand gaan dan het te aanzien als een bucket dingetje en dan met de hakken over de sloot binnen de cutt-off tijd binnenkomt want als je wat competitief ingesteld bent heb je daar ook niet veel eer van dan.

107

Re: Wedstrijdplanning 2018

ronnyke schreef:

Montanaman werk jij niet samen met een coach?

In Montana wel, daar lid van de uni club en met coach 2-3 sessies per week en hij schreef trainingsprogrammas voor de club gericht op een aantal (relatief) lokale sprint triathlons. Af en toe aparte ftp-testen en aanpassingen in trainingsschemas als je langere wedstrijden wilde doen. Veel persoonlijke aandacht aangezien er bij de meeste trainingen maar 5-8 man waren.
Hier in Engeland lid van een club waarbij ik eigenlijk alleen mee zwem 1x per week en soms interval loop training op een atletiekbaan. Er zitten wel coaches bij de club maar het is meer een groepsgebeuren. Met zwemmen zijn er meestal rond de 15 man voor 3 banen en ik zwem in de snelste baan en dan is het gewoon het programma afwerken en weinig persoonlijke aanwijzingen. Heb wel een van de coaches gevraagd of die me wat wilt helpen met mijn zelf opgestelde schema's. Dat wil ze wel maar nog niet aan toe gekomen. Verder ook nog wel contact met de coach in Montana. Dat gaat vooral om advies over wat key sets die ik zou moeten doen om duur en voeding te testen en advies om in welke zones te races (qua hartslag).

108

Re: Wedstrijdplanning 2018

ronnyke schreef:

Je kunt idd beter je tijd nemen voor je naar de volledige afstand gaan dan het te aanzien als een bucket dingetje en dan met de hakken over de sloot binnen de cutt-off tijd binnenkomt want als je wat competitief ingesteld bent heb je daar ook niet veel eer van dan.

ik denk dat ook dat heel persoonlijk is. Ik ben op zich wel competitief ingesteld, maar probeer wel te relativeren. Kijkend naar hoeveel tijd je er in kunt steken en andere bepalende zaken aangaande training (een handicap in mijn geval), kunnen volgens mij maken dat ook een competitief persoon tevreden kan zijn met uitlopen. Alhoewel omhoogkijken, in mijn geval, dan wel continue aan de orde is wink

109

Re: Wedstrijdplanning 2018

Ja, het is persoonlijk maar ik ben het wel met Ronnyke eens. Jezelf opbouwend uitdagen, elke keer een stapje verder met een bijpassende, bewuste voorbereiding geeft mij meer voldoening dan in een wilde / dronken bui een absurd doel stellen en dat alleen maar voor het kruisje / bucketlist / medaille volbrengen. Ik ben dan ook van nature niet zo impulsief, dat zal er veel mee te maken hebben.

Zo kan je meer happen nemen van dezelfde reep chocola smile

110 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (16-04-18 10:23:42)

Re: Wedstrijdplanning 2018

Update #2! 

Seizoen gaat nu dan echt beginnen. En heb besloten niet voor het Agegroup EK te gaan. Zoveel kosten om mee te doen en daar te komen met fiets en al. En wederhelft had geen zin om er een vakantie van te maken. Weekendje Brussel zag ie echter wel zitten.

Heb me ook ingeschreven voor het Rotterdamse Stratenloopcircuit. Zie tzt wel welke wedstrijdjes ik voluit ga en welke meer als training.

10/5 Run-Bike-Run-Bike Run Dordrecht
12/5 Classico Boretti (115 km toertocht)
27/5 2e Divisie Almere (achtste stayer)
02/6 Triathlon010 (kwart)
09/6 Stratenloop Rozenburg (10 km)
17/6 IM70.3 Luxembourg
22/6 Homeride (300 km fietsen)
01/7 Stratenloop Kralingen (6 km)
08/7 2e Divisie Utrecht (achtste)

25/8 Schenkelloop (15 km)
29/8 Molenweiloop (10 km)
01/9 Triathlon Binnenmaas (kwart)
16/9 Brutal half triathlon
29/9 Stratenloop R'dam Noord (10 km)
08/10 Schollebosloop (20 km)
14/10 Meewindkoers (120 km toertocht)
28/10 Marathon Brussel

111

Re: Wedstrijdplanning 2018

The Brutal moet heel mooi zijn. Ben benieuwd naar je ervaring ermee, dat is er wel een die volgend jaar op de shortlist staat.

112

Re: Wedstrijdplanning 2018

Als je zoveel wedstrijden doet heb je er dan ook eentje waar je in wil uitblinken? Want met zo een waslijst kun je toch wel in een negatieve spiraal terecht komen.

113

Re: Wedstrijdplanning 2018

Planning voor het komende jaar vanaf nu, waarschijnlijk gaan er tussentijds nog wel wat evenementen aan toegevoegd worden. Main goal dit jaar is mijn eerste halve triathlon in Almere. Rest van het seizoen past zich daar wel op aan.

20/4: Bloesemrun Geldermalsen (10km)
27/5: Vestingloop Den Bosch (15km)
3/6:  010 Triathlon Rotterdam (sprint)
17/6: Triathlon Rosmalen (kwart)
12/8: Triathlon vereniging Schagen (1/8)
18/8: Triathlon Deil (kwart)
8/9: Challenge Almere (middle distance)

114

Re: Wedstrijdplanning 2018

ronnyke schreef:

Als je zoveel wedstrijden doet heb je er dan ook eentje waar je in wil uitblinken? Want met zo een waslijst kun je toch wel in een negatieve spiraal terecht komen.

Klopt, de dikgedrukte. Hoewel alles voor de lol is, wil ik daar wel gericht voor trainen en uitgerust aan de start verschijnen.

115

Re: Wedstrijdplanning 2018

Dit jaar heb ik 2 voor mij nieuwe triathlons op de planning staan waar ik erg nieuwsgierig naar ben:

- sprint triathlon Zandvoort
- kwart triathlon Urk/Suydersee

Het fietsparcours van Zandvoort is over het circuit. Lijkt me erg leuk!

En bij Urk zwem je een rondje om een historisch oude 'plankier' (houten steiger). Klinkt wel goed!

Verder ga ik de kwart triathlon in Cuijk doen, de sprint triathlon in Langedijk, de sprint triathlon in Stroombroek en de halve van Almere. Die in Langedijk is in de omgeving waar ik vandaan kom. Meestal met inschrijving binnen 10 minuten vol en ik vind de sfeer er altijd erg gezellig!

www.triathlonboek.nl - een verhaal over een stel dat voor de eerste keer een halve triathlon doet

116

Re: Wedstrijdplanning 2018

Leuk Jos!
Vergis jeop Urk niet in het zwemwater. 2 jaar geleden waren de golven superhoog en werd t bijna afgelast... het kan dus pittig zijn!

Zandvoort ga ik ook doen. Lijkt me een leuke fun wedstrijd.

117

Re: Wedstrijdplanning 2018

Ik heb ook een keer de beach triathlon in Den Haag gedaan, dat was zwemmen in de zee. Op zich vind ik een golfje niet erg. Maakt het wat uitdagender wink. Voorheen ging ik ook wel eens bodyboarden bij Petten. Mijn vrouw heeft er niets mee, die heeft het liefst zo stil mogelijk water tongue

www.triathlonboek.nl - een verhaal over een stel dat voor de eerste keer een halve triathlon doet

118

Re: Wedstrijdplanning 2018

Omdat ik slechts 4wedstrijden heb gepland en vandaag nr2 er al is heb ik besloten om er nog maar eentje bij te nemen. De Hel van Kasterlee op 16 Dec, is een cross duathlon van 15lopen-105MTB-30lopen dus heb ik na de volledige van Almere toch nog wat uitdaging.