1

Onderwerp: Triathlon als (eind)doel!

Hi!

Mijn naam is Jolien, 27 jaar en woonachtig in Zeeland (Noord-Brabant), echter afkomstig uit Twente.
Na in november te zijn begonnen met een afvalproces (wat voorspoedig verloopt), merkte ik dat ik behoefte had aan een doel om dit proces vol te houden/voort te zetten. Aangezien ik vroeger altijd aan wedstrijdzwemmen heb gedaan en nu aan waterpolo doe, en ik daarnaast ben gaan hardlopen, leek de stap naar de triathlon me een erg logische. Bovendien is dit iets wat al tijden op mijn bucketlist staat, maar mijn gewicht (en daarmee de kans op blessures) heeft me altijd tegengehouden. Bovendien heb ik echt een HEKEL aan hardlopen, maar 5km moet geen probleem zijn.

Ik heb de stoute (hardloop- en fiets)schoenen aangetrokken en heb me ingeschreven voor de achtste in Markelo (27 mei al!!) Ik heb via via een fiets over kunnen nemen en ben nu 3x per week gedisciplineerd en gemotiveerd aan het trainen. Hoewel het hardlopen echt een onwijs zwak punt blijft heb ik er vertrouwen in met een (voor mij) mooie tijd en zonder blessures te finishen.

Ondanks dat ik het sporten moeilijk te combineren vind met een fulltime baan (met 2 uur reistijd op een dag), beleef ik er heel veel plezier aan en haal ik er erg veel energie uit! Bovendien vind ik op dit forum veel tips en is het super leuk om verhalen te lezen van zowel beginners zoals ik, als van mensen die trainen voor een Iron Man (RESPECT!!).

2

Re: Triathlon als (eind)doel!

Jolien welkom! Vandaag geleerd dat Zeeland ook in Noord-Brabant ligt, nooit geweten.

Hoe komt het dat je hardlopen niet leuk vindt? Of wat vind je er niet leuk aan?

Maar gaaf dat je de uitdaging aangaat, veel succes met de trainingen!

3

Re: Triathlon als (eind)doel!

Maca944 Zeeland vind je overal.

4

Re: Triathlon als (eind)doel!

ronnyke schreef:

Maca944 Zeeland vind je overal.

En ik blijf leren vandaag tongue

5

Re: Triathlon als (eind)doel!

Maca944 schreef:

Jolien welkom! Vandaag geleerd dat Zeeland ook in Noord-Brabant ligt, nooit geweten.

Hoe komt het dat je hardlopen niet leuk vindt? Of wat vind je er niet leuk aan?

Maar gaaf dat je de uitdaging aangaat, veel succes met de trainingen!

Dank je!
Ik krijg bij hardlopen mijn ademhaling niet onder controle en heb sneller last van pijntjes. Maar ik hoor vaak dat als je 5km eenmaal lekker kunt lopen, het daarna steeds leuker wordt. Alleen heb ik dat punt nog nooit bereikt tongue

6

Re: Triathlon als (eind)doel!

Goed bezig! Fietsen is ook een goed middel om af te vallen. Je gaat minder snel te diep in vergelijking met hardlopen en het is ook minder belastend voor je gewrichten dus je kunt het langer doen en hersteld er sneller van. Succes met het lopen!

7

Re: Triathlon als (eind)doel!

Welkom Jolien .
Bij mij eigenlijk een beetje hetzelfde .
Kom van 103 kg , zelf 35 kg afgevallen en per ongeluk in het triathlon gebeuren gerold .

Het is een gave verslavende sport , en idd werken en sporten is het motto .
Succes iig met de voorbereiding en benieuwd hoe je eerste tri bevalt .

8

Re: Triathlon als (eind)doel!

Ook van mij welkom! Klinkt goed, ik kan me die behoefte aan een doel erg goed voorstellen en dan is een triathlon een erg mooi doel natuurlijk.

Als je moeite hebt met ademhalen bij het hardlopen, dan denk ik: loop je misschien te hard dan? Dat is vaak de oorzaak, dus te snel te hard willen. In het begin is het zaak om hardlopen héél rustig te houden - ook met het oog op die pijntjes. (Zeg ik meer als hardlooptrainer dan als mede-triatleet.)

Louise

9

Re: Triathlon als (eind)doel!

@Jeanette schreef:

Welkom Jolien .
Bij mij eigenlijk een beetje hetzelfde .
Kom van 103 kg , zelf 35 kg afgevallen en per ongeluk in het triathlon gebeuren gerold .

Het is een gave verslavende sport , en idd werken en sporten is het motto .
Succes iig met de voorbereiding en benieuwd hoe je eerste tri bevalt .

Wauw Jeanette! Dat is ook ongeveer mijn streven.

Louise schreef:

Als je moeite hebt met ademhalen bij het hardlopen, dan denk ik: loop je misschien te hard dan? Dat is vaak de oorzaak, dus te snel te hard willen. In het begin is het zaak om hardlopen héél rustig te houden - ook met het oog op die pijntjes. (Zeg ik meer als hardlooptrainer dan als mede-triatleet.)

Ja, dat is inderdaad het geval. Ik moet rustig beginnen en met intervallen trainen, maar ik heb er het geduld niet voor. Ik heb dan niet het gevoel dat ik 'goed' heb gesport. Maar op deze manier kom ik ook niet verder, dus toch maar een stapje terug..

10

Re: Triathlon als (eind)doel!

jolienspoler schreef:

Ja, dat is inderdaad het geval. Ik moet rustig beginnen en met intervallen trainen, maar ik heb er het geduld niet voor. Ik heb dan niet het gevoel dat ik 'goed' heb gesport. Maar op deze manier kom ik ook niet verder, dus toch maar een stapje terug..

Ja, herken ik wel - voor mij is lopen ook het moeilijkste en riskantste onderdeel. Ik ben net terug van 3 maanden fietsen, 4 maanden niet gelopen, dus ik moet het nu opbouwen met minuutjes tegelijk, en heel rustig: 8X1' lopen... terwijl ik onlangs nog hele dagen op de fiets zat. Dus dat voelt ook bepaald niet als sporten! Maar toch is het de weg. Kwestie van echt met je verstand lopen, niet met je gevoel wink

Louise

11

Re: Triathlon als (eind)doel!

jolienspoler schreef:
Maca944 schreef:

Hoe komt het dat je hardlopen niet leuk vindt? Of wat vind je er niet leuk aan?

Dank je!
Ik krijg bij hardlopen mijn ademhaling niet onder controle en heb sneller last van pijntjes. Maar ik hoor vaak dat als je 5km eenmaal lekker kunt lopen, het daarna steeds leuker wordt. Alleen heb ik dat punt nog nooit bereikt tongue

Mogelijk loop je te snel, dat doen veel mensen die beginnen met hardlopen. Als je je tempo omlaag brengt naar het punt dat je nog korte antwoorden zou kunnen geven op een vraag, dan ga je goed.

Ik ben ooit als hardloper begonnen en toen ik daarmee begon heb ik in het begin ook alles gevoeld. Hoewel ik goede schoenen had laten aanmeten, protesteerden mijn onderbenen enorm tegen het hele gebeuren. 2 x een korte training van het begin van Evy was echt de max, en die heb ik een paar keer opnieuw moeten beginnen voor het lukte. Maar na een paar weken lukte het me - gewapend met een playlist en een leuke motiverende route - wel om vier minuten achtereen te lopen, en vanaf daar werd het leuker en vertrokken langzaamaan de pijntjes. Mijn lijf begon te wennen aan het lopen.

Heel veel succes en plezier!

Els