1

Onderwerp: Van 1/8 triathlon schema naar 1/4.

Hallo,

Ik ben bezig met een 1/8 triathlon schema en ben alvast aan het rondkijken naar een schema voor een 1/4.
Echter alle schema’s die ik kan vinden hebben hogere instapsijzen dan mijn niveau aan het einde van mijn huidige schema.

Iemand tips wat ik kan doen? of waar ik een schema kan vinden met lagere instapsijzen?

Alvast bedank.

Michelle

2

Re: Van 1/8 triathlon schema naar 1/4.

Om wat voor een 'eisen' gaat het? Hoeveel tijd je er per week aan besteedt? Of gaat het om hoeveel kilometer je kunt hardlopen of zwemmen aan een stuk?
En welk deel daarvan heb je moeite mee? De tijd? Is dat omdat je geen tijd hebt? Of nog nooit zoveel getraind hebt? In het eerste geval lukt het misschien met beter plannen, in het tweede geval is het een kwestie van langzaam opbouwen, en als je het aantal uren trainen opbouwt, doe dan vrijwel alle trainingen op een effort die makkelijk is, zodat je sneller hersteld.
Of heb je moeite met de afstanden? Ook dan geldt, langzaam opbouwen en vooral rustig trainen.

Hoe ziet het midden van het schema voor jouw 1/8ste eruit? En hoe ziet het begin van een schema van 1/4 eruit waarvoor de eisen te hoog zijn? Met een goed plan moet een 1/4 wel lukken!

3

Re: Van 1/8 triathlon schema naar 1/4.

Vanaf morgen krijg ik van mijn trainer schema,s ter voorbereiding op een 1/4 die 10-6 plaatst vind .
We werken in een 3-1 systeem .
Dus drie weken belasting , 1 week ontlasting .

Als je wilt kan ik hier wel wat neer typen .
Dan kun je vergelijken ?

4

Re: Van 1/8 triathlon schema naar 1/4.

Bedankt voor de reactie, en sorry voor de late reactie.

Beide eigenlijk. Doe nu het training schema dat op de website van de bond staat voor een 1/8ste en de laatste twee trainingweken is het ong. 2 en 3uur trainen per week. Als ik dan kijk naar het schema voor ¼ is de start vereiste 4-6 uur per week trainen. Ook is bijvoorbeeld de eerste hardlooptraining een uur terwijl ik ong. 30min kan hardlopen.

Goed opbouwen is inderdaad het beste maar een schema dat aansluit op mijn huidige ‘kunnen’ is juist wat ik niet kan vinden.

5

Re: Van 1/8 triathlon schema naar 1/4.

Een schema ''vinden'' dat aansluit bij je kunnen en wat je doet is altijd moeilijk denk ik. Maar als bv Jeanette al iets wil plaatsen kun je daar al iets uit concluderen. Anders zijn er altijd nog wel mensen te vinden die je wat vooruit willen helpen denk ik.

6

Re: Van 1/8 triathlon schema naar 1/4.

Let wel, een uur hardlopen is meestal een uur RUSTIG hardlopen, op een makkelijk vol te houden tempo. Nu kan het heel goed dat er voor jou niet zoiets is voor jou. Hardlopen kan best altijd lastig zijn en als je langzamer gaat wordt het wandelen. Een van de dingen die ik het lastigst vond is langzaam hardlopen. Tegenwoordig is mijn langzame hardlopen (na 3 jaar) eindelijk echt een beetje hardlopen. Je kunt een uur makkelijk hardlopen ook opbreken in het begin. Bijvoorbeeld 4x 15min, maar dan wel elke keer zo rustig mogelijk. Dan naar 3x20, 2x25 +10, 2x30, 40+20 enz toewerken.
En is de 2-3u het maximum wat je er per week aan kunt besteden?
Ook hier geldt, als je rustig traint kun je meer trainen. Dan kun je langer per training trainen en heb je minder hersteltijd.
Misschien handig om een huidige trainingsweek hier te plaatsen en dan de eerste trainingsweek van het plan dat je voor ogen hebt. 
Het best zou natuurlijk zijn om eens met een trainer te gaan brainstormen, misschien met een coach van een lokale triathlon club?

7

Re: Van 1/8 triathlon schema naar 1/4.

@mitch.mj

Mijn schema,s van de afgelopen drie weken staan in dit topic op het forum :
Wel de intervallen niet gespecificeerd .( minuten/intensiteit )
Ben toch ca aan de 10 uur training gekomen .
deze week herstel week .

http://www.triathlonforum.nl/viewtopic. … 61&p=9