1 Laatst bewerkt door ferrarimanddw (24-04-18 20:40:13)

Onderwerp: Tips voor voeding tijdens training

Hallo Allemaal,

Ik wil mijn trainingen wat gaan verlengen, maar weet niet zo goed wat ik met voeding, en dan vooral drinken, moet.
Gelletjes met hardlopen en eten op de fiets meenemen is geen probleem, maar hoe neem ik voldoende drinken mee voor meer dan 2 uur fietsen? Of meer dan anderhalf uur hardlopen als je weet dat ik een hekel heb aan zo’n riem met flesjes o.i.d.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en trucs.

2

Re: Tips voor voeding tijdens training

Ik heb een flipbelt met daarin 2 softflasks die ik meeneem met hardlopen. Veel fijner dan zo'n riem met flesjes.

Op de fiets: 2 bidons.
Extra voeding in een zakje of een zero tablet meenemen, water kun je overal krijgen om je bidons bij te vullen. Fietstochten van 6 uur gaan ook prima zo, nooit een probleem!

Je zou ook kunnen denken aan een camelbak, die gebruik ik wel met MTBen (meer omdat je dan vaak niet je stuur kunt loslaten om n bidon te pakken) in de winter, ik weet niet of het op de racefiets lekker zit (diepere zit) en niet gaat zweten bij warmer weer.

3 Laatst bewerkt door HansH (24-04-18 22:40:11)

Re: Tips voor voeding tijdens training

Camelback (ik heb eigen merk Decathlon..) voor lopen en inderdaad zero tablet op de fiets, water kopen of krijgen onderweg. Zo haal ik 3 uur lopen en 7 uur fietsen probleemloos. Met lopen kun je ook een drankpost inrichten en rondjes lopen.....

triathlon is 3x leuker!

4

Re: Tips voor voeding tijdens training

Xtra lange looptrainingen doe ik ook in rondes zodat ik mijn drinken op een vaste koele plaats heb staan en voor fietsen koop ik drinken bij onderweg.

5

Re: Tips voor voeding tijdens training

Er is bij een lange fietstraining ook niks tegen een stopje voor koffie + appeltaart -  het standaard recept van toerfietsers. Kun je daar meteen je bidons bijvullen.

Louise

6

Re: Tips voor voeding tijdens training

Wat Hans en Louise zeggen. Ik heb sinds dit jaar een drinkrugzak (van Salomon) voor mijn lange duurlopen. Voorheen liep ik met een Fuelbelt, maar dat loopt vreselijk, zeker als je 6 flesjes meeneemt. Ik kan nu zonder problemen tot een uur of 3 (op een niet te warme dag) lopen en heb ook zakken voor gelletjes en mijn telefoon. Een absolute aanrader.

En bij lange fietstochten stop ik gewoon bij bezinestations om bij te vullen, of doe ik 2 of 3 rondjes waarbij ik thuis kan bijvullen.

7

Re: Tips voor voeding tijdens training

bij mijn langere fietstochten heb ik altijd een aantal gels in mijn rugzakken van mijn fietsshirt, meestal ook nog iets van een suiker wafel of peperkoek, 2 bidons waarvan 1x water en 1x isotone dorstlesser. Als het op is even bijkopen bij benzinestation of een koffiestop inplannen.

Met de trainingen voor de marathon liep ik de langere afstanden ook met een salomon waterzak/vest. Hierin passen mijn gels en telefoon. Ook tijdens de marathon van Berlijn en Rotterdam hier gewoon meegelopen en geen probleem.
Mijn vrouw had zo'n waterzak/vest op de expo gekocht 1dag voor de marathon van Berlijn. Geen centje last tijdens de marathon ondanks dat ze er nooit mee getraind had. Van te voren liep te met een gordel met een bidon maar die bleef verschuiven waardoor ze iets anders ging lopen en last kreeg van haar onderrug.
Nu nergens last van.

8

Re: Tips voor voeding tijdens training

Dank! Dat zijn een hoop bruikbare tips wink

9

Re: Tips voor voeding tijdens training

Een goeie camelbak of iets dergelijks is het beste voor tijdens het lopen. Stoort minder dan een band om de heupen.

Op een triathlonfiets moet je voor trainingen meer dan 2 bidons kwijt kunnen mocht je het willen. Met tie wraps kun je bijna altijd een bidon tussen de aerobars vastzetten. Verder kan er met tie wraps vrijwel altijd een bidonhouder achter een zadel worden vastgezet. Soms zelfs twee. Dan nog 1 of 2 aan het frame.