1

Onderwerp: even voorstellen

Goedemiddag allen,

ik ben Patricia, 38 en woonachtig in Amsterdam. In augustus ga ik mijn eerste sprint triatlon doen. Een beetje een onvoorbereide keuze om me afgelopen weekend samen met een groep vrienden in te schrijven, maar nu wil ik me ook zo goed mogelijk voorbereiden. Een fiets heb ik bijvoorbeeld nog niet. Ja, wel een stadsfiets voor hier in Amsterdam, maar verder niet. Hardlopen heb  ik voor mijn zwangerschap wel gedaan (Dam tot Damloop en wat 10km loopjes). Mijn zoon is inmiddels 8 maanden, maar ik ben nog niet op niveau van voor de zwangerschap. Deze week voor het eerst zwemmen. Eens kijken hoe dat gaat. Ik heb verschillende trainingsschema's gevonden. Grootste vraag is nu nog wat ik aan moet met de fiets. Hebben jullie tips? Ik ben lang (1.83) met veel langere benen dan bij mijn lengte zouden horen.

Ik ga hier verder lekker lezen en rondkijken.

Mochten jullie tips (of vragen) hebben: graag!

2

Re: even voorstellen

Veel plezier met trainen!
Hoe en wat voor een fiets ligt helemaal aan jezelf. Je ziet vaak genoeg stadfietsen bij triathlons. Maar je kunt er ook heel veel geld aan uitgeven.
Belangrijk is dat de geometry van de fiets goed bij je past, zeker als je na je eerste sprint triathlon door wilt gaan. Hoe meer tijd je op je fiets doorbrengt hoe belangrijker het wordt dat je er lekker op zit.
Ik zou zeggen dat je eerst een budget voor een fiets vaststelt en dan verder kijkt.

3

Re: even voorstellen

Dank! Omdat we tot 8 maanden geleden geen auto hadden, heb ik best wat gefietst.

Ondanks mijn gegoogle kan ik niet vinden of er maximum tijden zijn waarbinnen ik moet blijven. Weten jullie dat? Hoe snel moet ik minimaal zijn? Want dan kan ik wellicht op mijn eigen fiets, en als ik het dan leuk vind, dan gaan kijken naar een fiets. Over de finish komen is voor mij het doel, niet een bepaalde tijd (of ik moet binnen een bepaalde tijd moeten finishen).

4

Re: even voorstellen

Patricia welkom!

Ik ga er voor het gemak vanuit dat je meedoet aan de sprint rond de Ouderkerkerplas. Ik zie ook niet direct maximumtijden, maar hier zijn wat uitslagen van vorig jaar ter indicatie:

http://nl.mylaps.com/evenementen/uitsla … /TotV.html

Zolang je binnen de 2 uur blijft zit je wel goed denk ik, en dat moet ook wel met je stadsfiets kunnen wink

Met de DtD en dergelijke in het verleden gaan die 5km lopen (ook na het zwemmen en fietsen) wel lukken. Gewoon rustig aan gaan trainen, je hebt nog tijd genoeg, en dan kom je vanzelf wel aan de finish.

Veel succes!

5

Re: even voorstellen

Welkom! Er zijn bij gewone triathlons op korte afstanden vrijwel nooit limiettijden, en als ze er zijn, moet dat op de site vermeld staan - maar dat zou echt heel uitzonderlijk zijn, dat is meer iets voor heel competitieve en langere wedstrijden. En groot gelijk dat je dan gewoon op je stadsfiets start, althans, ik ben ook altijd meer van eerst uitproberen en pas geld uit gaan geven als ik het leuk vind.

Een eventuele nieuwe fiets moet inderdaad vooral goed passen, zowel bij je lijf als binnen je budget.

Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen - pas maar op, hoor kan verslavend zijn, triathlon wink

Louise

6

Re: even voorstellen

Welkom hier!

Ik zou voor de eerste keer ook lekker op mn sportieve stadsfiets gaan hoor, dan ben je echt niet de enige en zeker niet de laatste.
Alvast veel succes met trainen en ja, wat Louise zegt... ga maar vast sparen smile once your in it.... hahaha

7

Re: even voorstellen

Gefeliciteerd met je onvoorbereide keuze - die zijn eigenlijk het mooist smile. Pas daarna ga je nadenken, 'omdat je nu eenmaal besloten hebt er aan mee te doen' wink.

Ik ga niet ook nog eens waarschuwen voor het verslavende effect van je keuze - ontdek dat maar gewoon wink.

Als je inzet "finishen" is, gaat het sowieso niet tegenvallen... Have fun met trainen!

8

Re: even voorstellen

Hoi,

Veel plezier! En succes.

Mbt fiets: je zou een stalen racefiets kunnen overwegen, 58 cm bijvoorbeeld. Lenen wellicht..?
Maar op een stadsfiets of MTB met wat normalere banden (niet teveel profiel) komt het ook goed.


Nogmaals: veel succes!

Jan

9 Laatst bewerkt door Macer (07-05-18 10:12:32)

Re: even voorstellen

Zelfs OV fietsen zie je regelmatig bij korte triathlons... De vraag is alleen of je 20 kilometer wil afleggen op een zware fiets.
En anders is marktplaats mogelijk je vriend voor een goedkope tweedehandsje